Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: wat is de beste schroefmaat voor achteruitvaren me

wat is de beste schroefmaat voor achteruitvaren me 02 mei 2014 06:40 #511215

Het valt op dat er veel over allerlei diameters en pitch wordt gesproken, maar dat er weinig staat over de werking.
Uit berekeningen voor schroeven, blijkt dat het meeste verschil in pitch zit in de max aantal toeren, dwz dat toeren van de motor het belangrijkste is voor de bepaling van je schroef maat. Zie ik dit correct.

men.... zegt dat met een kleine pitch het minste effect (zijuitslag) heeft bij achteruit varen heeft. Is dit correct?

Mijn boot leg ik bij brug/sluis op 45gr als ik weet dat ik achteruit moet varen. Zoveel afwijking dus Ik heb een 12 x 12 schroef

wie heeft er ervaring/verstand van en kan me informeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat is de beste schroefmaat voor achteruitvaren me 02 mei 2014 07:02 #511219

Ik kan je vraag niet goed beantwoorden, maar je wel adviseren breder te kijken. Maak je schroef eens goed schoon en polijst hem eens. Dat zou een bult uit kunnen maken qua schroefwerking. Als het een klapschroef is, dan kan het ook zijn dat de schroef niet goed uitklapt.

Ook is één en ander afhankelijk van de constructie. Heb je een langkieler met de schroef tussen roer en kiel of een bulbkiel en saildrive?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat is de beste schroefmaat voor achteruitvaren me 02 mei 2014 07:25 #511224

het is een 3 blads schroef
de schroef staat tussen kiel en roer (koning/hennegat)

maar er is geen eenduidig antwoord te vinden op de vraag
diameter pitch verhouding en de werking.

is er een site die dit verteld??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat is de beste schroefmaat voor achteruitvaren me 02 mei 2014 07:32 #511227

misspoolster schreef :
Het valt op dat er veel over allerlei diameters en pitch wordt gesproken, maar dat er weinig staat over de werking.
Uit berekeningen voor schroeven, blijkt dat het meeste verschil in pitch zit in de max aantal toeren, dwz dat toeren van de motor het belangrijkste is voor de bepaling van je schroef maat. Zie ik dit correct.

men.... zegt dat met een kleine pitch het minste effect (zijuitslag) heeft bij achteruit varen heeft. Is dit correct?

Mijn boot leg ik bij brug/sluis op 45gr als ik weet dat ik achteruit moet varen. Zoveel afwijking dus Ik heb een 12 x 12 schroef

wie heeft er ervaring/verstand van en kan me informeren?

Op zich klopt het wel dat je zegt dat het (max.) toerental van een schroef wat te maken heeft met de maat maar dat is maar een van de vele factoren.
Ook bijv. de te bereiken snelheid ( i.h.a. de rompsnelheid) speelt een heel grote rol naast het vermogen van de motor en het gewicht van de boot en nog een paar factoren.
Ik neem even aan het gaat om jouw Brin de Folie?
Dan moet ik zeggen dat een 12*12 inch schroef een beetje merkwaardige maat is voor die boot.
De diameter is erg klein maar dat kan te maken hebben met het motorvermogen of het vrij hoge schroefastoerental.Ik heb ik bijv. zelf ook doordat ik een oude saildrive aan een nieuwe motor heb geknoopt waardoor mijn optimale schroef 12,5* 6 inch is. En een Brin de Folie heeft bijna dezelfde afmetingen en gewicht als mijn Leisure 27.
Echter dan zou de spoed zeker kleiner moeten zijn want een Brin de Folie met zijn 6,85 meter waterlijn heeft een rompsnelheid van 6,3 knopen en daar past normaliter 12 inch niet echt bij.
Eventueel kun je e.e.a. wel eens checken met dit programma van een Canadese schroevenfabrikant om te kijken wat eigenlijk juist zou zijn:
www.vicprop.com/displacement_size.php ( pas wel op de engelse maten en de punt i.p.v. komma)

V.w.b. de schroefwerking waar je op duidt ; dat hangt zeker niet alleen af van de schroefmaat maar vooral van de romp van het betreffende schip.
Inderdaad schijnt een grotere schroef ook meer schroefwerking te hebben.
Hier staat wel wat meer daarover.
nl.wikipedia.org/wiki/Schroefeffect
Overigens is dat schroefeffect niet iets waar je veel aan kunt doen.
Je moet ermee "leren leven"en er optimaal gebruik van maken.Is tenslotte zelfs niet voor niets vaarbewijsstof.

Wat voor motor heb je in je boot en wat is de overbrengverhouding van de keerkoppeling?
Dan kan ik e.e.a. ook eens met mijn uitgebreidere programma narekenen.
Ad
Laatst bewerkt: 02 mei 2014 07:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat is de beste schroefmaat voor achteruitvaren me 02 mei 2014 09:16 #511254

Ad

dit is erg positief en heel duidelijk geschreven.
onderstaand de maten

Maar dat ik met de schroefwerking moet leren leven weet ik (<50jr),
maar zo erg nooit meegemaakt en hoe wijzig ik zonder empirische kosten deze extreme neiging



Lengte van het schip op de waterlijn feet 29,5
max. breedte schip op waterlijn feet 9,1
Vertikale afstand waterlijn en onderkant van de romp (excl.kiel) feet 1,9
Gewicht / waterverplaatsing pounds 6100
Aantal motoren 1
Maximale pk's van de motor(en) pk 15??
Maximum toerental motor. t/min 3800??
Ratio keerkoppeling (vertraging) verhouding 2
Aantal lagers tussen keerkoppeling en schroef aantal 2
Gewenste maximale snelheid knots 7,2

UITKOMST 3 BLADS SCHROEF
diameter inches
pitch inches


groet Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat is de beste schroefmaat voor achteruitvaren me 02 mei 2014 09:35 #511258

Mmm , ik weet niet waar je die getallen vandaan hebt maar dat is niet de Brin de Folie.
Kijk hier maar: sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5633
Heb je soms de LOA en BOA gebruikt?
Of gaat het om een andere boot ( Brin de Folie heb ik van je profiel).
Als ik de waarden voor de Brin de Folie invoer komt dit eruit:
LWL 22.15
BWL geschat ( heeft erg weinig invloed) hooguit 8.5 feet voor die vrij bolle romp)
Gewicht: 6600 pound , maar dat is leeg. Beladen met bemanning minstens 7000 , eerder 7500 .
Motor maximaal 3800 ? Dat is wel erg veel want de meeste gaan maar tot 300-3600.
En oudere motoren uit de tijd van de Brin de Folie gingen meestal maar tot 2500 of 2600 rpm.
Daarom heb ik maar eens 3600 rpm genomen.

Er komt dan uit de Vicprop berekening voor een drieblads schroef
12* 7 inch bij een maximale snelheid van 6,31 knopen wat precies de rompsnelheid is.
Als die 3800 rpm wel klopt wordt het zelfs maar 12*6,5 .
Wel duidelijk dat die 12*12 een veel te grote spoed heeft.
Ik neem dan ook aan dat je niet echt het maximum toerental haalt bij vol gas.
Wat is het trouwens voor motor?

Overigens , er echt wat aan doen zal lastig worden.
Een tunnel om de schroef schijnt te helpen en ook een beetje schuin zetten van de schroefas ( maar dat wordt wel erg lastig) zal helpen.
Maar zo uitzonderlijk is dat allemaal niet hoor.
Het is bijv. ook voor mijn boot (linkse schroef) onmogelijk om naar bakboord achteruit mijn ligplaats uit te varen zonder heeeel veel ruimte .
Daar heb ik zelfs de ligplaats op gekozen.
Sowieso kan ik over stuurboord achteruit draaien binnen acceptabele afstand wel vergeten en doe dat dus normaliter ook niet.Hooguit door steeds een klein stukje over bakboord vooruit te slaan en dan weer ietsje achteruit.
Ad
Laatst bewerkt: 02 mei 2014 10:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat is de beste schroefmaat voor achteruitvaren me 26 mei 2014 06:37 #518181

antwoord: empirisch bepaald en via site en de motorspecialist.
schroef is 13 x 7,2 geworden. Motor draait soepeler en het linkse effect is tot 25% gereduceerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat is de beste schroefmaat voor achteruitvaren me 21 feb 2015 17:19 #599148

Hallo Ad, ik heb een 13 X 08 er onder gezet. de motor loopt veel beter en het effect is meer als iets weg. Dus inderdaad zoals je zegt je moet er mee leren leven.
de site tbv berekenen is me ook erg van hulp geweest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat is de beste schroefmaat voor achteruitvaren me 21 feb 2015 17:48 #599155

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Een straalbuis/cirkel eromheen. Maar dan heb je helemaal geen wieleffect meer en soms heb je juist de schroefwerking nodig.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat is de beste schroefmaat voor achteruitvaren me 22 feb 2015 13:23 #599336

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8212
Er lijkt ook een behoorlijke invloed te zijn van de effectiviteit van de schroef.

Lees: www.flexofold.com/upload_dir/d...htingMonthly_low.pdf

De ene schroef is de andere niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl