Mmm , ik weet niet waar je die getallen vandaan hebt maar dat is niet de Brin de Folie.
Kijk hier maar:
sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5633
Heb je soms de LOA en BOA gebruikt?
Of gaat het om een andere boot ( Brin de Folie heb ik van je profiel).
Als ik de waarden voor de Brin de Folie invoer komt dit eruit:
LWL 22.15
BWL geschat ( heeft erg weinig invloed) hooguit 8.5 feet voor die vrij bolle romp)
Gewicht: 6600 pound , maar dat is leeg. Beladen met bemanning minstens 7000 , eerder 7500 .
Motor maximaal 3800 ? Dat is wel erg veel want de meeste gaan maar tot 300-3600.
En oudere motoren uit de tijd van de Brin de Folie gingen meestal maar tot 2500 of 2600 rpm.
Daarom heb ik maar eens 3600 rpm genomen.
Er komt dan uit de Vicprop berekening voor een drieblads schroef
12* 7 inch bij een maximale snelheid van 6,31 knopen wat precies de rompsnelheid is.
Als die 3800 rpm wel klopt wordt het zelfs maar 12*6,5 .
Wel duidelijk dat die 12*12 een veel te grote spoed heeft.
Ik neem dan ook aan dat je niet echt het maximum toerental haalt bij vol gas.
Wat is het trouwens voor motor?
Overigens , er echt wat aan doen zal lastig worden.
Een tunnel om de schroef schijnt te helpen en ook een beetje schuin zetten van de schroefas ( maar dat wordt wel erg lastig) zal helpen.
Maar zo uitzonderlijk is dat allemaal niet hoor.
Het is bijv. ook voor mijn boot (linkse schroef) onmogelijk om naar bakboord achteruit mijn ligplaats uit te varen zonder heeeel veel ruimte .
Daar heb ik zelfs de ligplaats op gekozen.
Sowieso kan ik over stuurboord achteruit draaien binnen acceptabele afstand wel vergeten en doe dat dus normaliter ook niet.Hooguit door steeds een klein stukje over bakboord vooruit te slaan en dan weer ietsje achteruit.
Ad