Hi,
Donkere gelcoat kan inderdaad meer problemen geven dan 'gewoon' wit.
Dat een romp in de zon heet wordt speelt vooral in de zuidelijke landen; in Nederland zou ik me er niet al teveel zorgen over maken.
Meestal wordt ook maar een deel van de romp door de zon beschenen. Negatieve spiegels zijn het eerst aan de beurt
Het grootste probleem is de temperatuur. Donkerblauw polyester kan in de volle zon zomaar 70 graden of meer worden. De hars (dus ook de gelcoat) heeft een bepaalde temperatuur, waarbij hij gaat vervormen en de kwaliteit achteruit gaat. Bij gewone ISO-hars of DCPD is dat zo rond de 70-80 graden, dus je kan je voorstellen dat langdurig blootstellen aan volle zon meer invloed heeft op een laminaat met blauwe gelcoat dan wit.
Vandaar dat je op blauw eerder doffe vlekken ziet, of vreemde verkleuringen. Meestal is dat met schuren en poetsen wel op te lossen, maar altijd tijdelijk. Wit heeft dat probleem ook, maar het duurt gewoon veel langer en je ziet het niet zo goed.
Krimp is niet echt een probleem; in elk geval niet constructief. Bovendien zie je vervormingen en gekke print gewoon sneller op een donkere romp.
Ik heb de laatste jaren veel (motor)boten voor de Med gebouwd. Om een of andere reden was er een voorkeur voor zwart, donkergrijs en diep donkerblauw, ook op de dekken. Je wilt niet weten hoe dat er na een paar maanden al uit kan zien
Blauw is misschien mooi, maar je hebt er gewoon meer zorg van, omdat je alles er op ziet.
Zolang je in Nederland blijft is de warmte niet zo'n heel groot probleem.
Gr, Arent