Go west schreef :
De TP32 blijkt bij motorvaart bij rustig weer en een vlakke zee toch onrustig te sturen ook bij een ongevoelige instelling. Bij een minieme koersafwijking beweegt de stang ca. 2 cm en meteen daarna weer terug en dan nog een paar keer om dan tot rust te komen. De boot reageert hier nauwelijks op. Het zijn nerveuze correcties, die overbodig lijken.
Het lijkt erop dat het systeem niet in staat is om stapjes kleiner dan 2 cm. uit te voeren als correctie, bijv. 0,5 cm. Hoe zijn de ervaringen van andere TP32 eigenaren ?
Jan
Realiseer je wel dat die 20 mm bij een juiste installatie van 460mm vanaf de roerkoning ongeveer 3,5 graden is.Voor een stuurcorrectie kan ik dat niet echt veel vinden.
Veel minder lukt je met de hand in ieder geval niet.
Overigens heb ik bij de TP10 waarmee ik 10 jaar hevaren heb nooit iets gemerkt van jouw probleem en de stuuralgoritmes die daarin zitten zijn niet anders dan van de TP32.
Maar de juiste instelling vinden is inderdaad niet makkelijk en voor elke omstandigheid weer anders.
Overigens duurt het wel altijd enkele tot wel 10 minuten voor het apparaat "geleerd"heeft hoe hij met de nieuwe omstandigheden moet omgaan.
Als je die 3,5 graden teveel vind kun je de inbouwafstand van 460 mm rustig verlengen.
Alleen verklein je daarmee wel de maximale roeruitslag van de stuurautomaat en vergroot je de roerkracht.
Het omgekeerde heb ik ooit gedaan bij mijn vroegere Varianta omdat daar de roeruitslag soms net te gering was bij plotseling oploeven in een bui.
Ad