Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sneekermeer 800

Sneekermeer 800 29 sept 2015 09:44 #667987

  • eppo69
  • eppo69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Is een windvaan dan niet te overrulen? En het IJsselmeer lijkt me groot zat om ruim van te voren de koers een beetje aan te passen. Het lijkt me nog altijd rustiger dan de Kaag op zondag :)
Misschien zijn beide systemen helemaal niet echt nodig. Ik weet nog niet hoe koersvast een Sneekermeer is met die lange kiel. Ik heb de systemen alleen nodig om even een sanitaire stop te maken of het inschenken van een bakkie zonder dat de redelijk getrimde boot als een gek oploeft of afvalt. De Noordzee is een beetje hoog gegrepen voor een Sneekermeer. Alhoewel ik wel geloof dat een boot zo zeewaardig is als haar bemanning. En als Henk Bezemer met een Waarschip 570 naar de Azoren kan heb ik nog altijd hoop :sick:
Just a newby met een Sneekermeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 29 sept 2015 20:01 #668153

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Met een sneekermeer zou ik dat niet doen. Ik denk ook niet dat de boot een blijvertje is wanneer het zeilersvirus echt toeslaat. Teveel beperkingen, weet ik uit ervaring.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 29 sept 2015 20:10 #668158

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
eerst maar eens gaan varen en ervaring op doen...
en met een langkiel is een boot vanzelf al koers stabieler.
koffie en weer afgieten doe ik ook zonder de stuurautomaat ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 01 nov 2015 19:37 #678015

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Bij mijn Sneekermeer is de grootschoot op de kuiprand gemonteerd met twee roestvrijstalen ogen. Aan beide zijden een blok en aan het uiteinde van de giek een blok. Hierdoor ontstaat een driehoek. Nadeel is dat het grote blok met de schootklem de lak voorduren beschadigd. Nu heb ik ook wel gezien dat sommige Sneekermeers een roestvrijstalen stang hebben die in feite net boven de kuiprand van tussen de betreffende ogen van boven de achterrand van de kuip is gemonteerd, waarover de grootschoot met een blok heen en weer kan gaan.

Weet iemand wat het voordeel daarvan is, en heeft iemand een goede foto?
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 01 nov 2015 20:56 #678039

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Kan je geen harp zetten tussen oog en blok, komt het blok iets hoger zodat hij de lak niet kan beschadigen?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 02 nov 2015 09:26 #678119

En dan een stukje pvc slang over die harp en het oog van dat blok.
Of een rvs veer zoals sommige staande dekblokken dat hebben.
Dan blijft het blok rechtop staan en kan niet "omvallen".
Ad

Laatst bewerkt: 02 nov 2015 09:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 04 nov 2015 22:27 #679194

  • gustaaf
  • gustaaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Zag een aantal jaren geleden een Sneekermeer op het eiland La Gomera (Canarische eilanden) liggen onder Duitse vlag, iets verderop lag een Wibo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 18 apr 2016 11:37 #726777

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
In de toekomst wil ik wat meer solo gaan zeilen met mijn Sneekermeer, die niet voor niets Solo heet. Het is lekker rustig en het maakt mij onafhankelijk van de vraag of ik een opstapper kan vinden.

Solo zeilen gaat prima met een Sneekermeer, maar het strijken van de zeilen, met name van de fok is problematisch met enige wind, zonder stuurautomaat naar het voordek geeft problemen.

Weet iemand wat voor stuurautomaat ik minimaal nodig heb voor een Sneekermeer? Het hoeft geen moderne te zijn. Hij is niet bedoeld voor lange tochten. Ik vaar in de Delta, als ik naar het IJsselmeer ga heb ik altijd wel bemanning. Voornamelijk bedoeld voor de sanitaire pauze, een kop koffie, of even met de kop in de wind houden bij hardere wind, om naar voor te gaan om het ziel te bergen.

Als ik een goed type weet ga ik zoeken op de tweedhandsmarkt.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 18 apr 2016 15:09 #726818

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Solo schreef :
In de toekomst wil ik wat meer solo gaan zeilen met mijn Sneekermeer, die niet voor niets Solo heet. Het is lekker rustig en het maakt mij onafhankelijk van de vraag of ik een opstapper kan vinden.

Solo zeilen gaat prima met een Sneekermeer, maar het strijken van de zeilen, met name van de fok is problematisch met enige wind, zonder stuurautomaat naar het voordek geeft problemen.

Weet iemand wat voor stuurautomaat ik minimaal nodig heb voor een Sneekermeer? Het hoeft geen moderne te zijn. Hij is niet bedoeld voor lange tochten. Ik vaar in de Delta, als ik naar het IJsselmeer ga heb ik altijd wel bemanning. Voornamelijk bedoeld voor de sanitaire pauze, een kop koffie, of even met de kop in de wind houden bij hardere wind, om naar voor te gaan om het ziel te bergen.

Als ik een goed type weet ga ik zoeken op de tweedhandsmarkt.

Autohelm 800 of 1000 of een gelijkwaardig type van een ander merk
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 23 mei 2016 18:09 #738054

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Dank voor het antwoord over de autohelm. Ik houd marktplaats in de gaten, voor die paar dagen dat ik zeil lijkt een tweedehandsje mij goed genoeg.

Nog een vraagje over "upgraden". Een tweedehands ballonfokje of spinaker lijkt mij ook wel aardig. Met de heersende Zuidwesten wind kom ik vaak voor de wind terug van het Haringvliet richting de kil.

Ook hiervoor geldt dat het ding hooguit een paar keer per jaar wordt gebruikt. Gelet hierop lijkt een tweedehands spinaker van een openboot mij voldoende. Iemand suggesties naar welk type ik moet kijken?
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 23 mei 2016 21:23 #738183

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Open boot is al snel te klein, tenzij van een Regenboog ofzo. Ik zou de masthoogte van de Snekermeer nemen, en op basis daarvan een bijpassende spi zoeken. Als je eisen niet al te hoog zijn, koop je een ouderwetse snit in nette toestand voor minder dan 200 euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 23 mei 2016 21:29 #738184

Solo schreef :
knipknipknip
maar het strijken van de zeilen, met name van de fok is problematisch met enige wind, zonder stuurautomaat naar het voordek geeft problemen.
knipknipknip

Touwtje of elastiekje om je helmstok al geprobeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 05 juni 2016 19:42 #742335

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Er staat een balfok op marktplaats van een waarschip 725, groot 36 vierkante meter. Ik heb de verkoper om de maten gevraagd. Denken jullie dat deze geschikt is voor incidenteel gebruik?
Wat zou een redelijke prijs zijn?
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 05 juni 2016 19:48 door Solo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 05 juni 2016 19:45 #742341

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Een touwtje en een elastiekje werkt prima met heel weinig wind- rustig water, en weinig scheepvaart, maar ik vrees dat ik voor windkracht 4 op het Hollandsdiep, nabij de kruising met de Kil, waar ik altijd moet strijken om de haven in te gaan toch een stuurautomaat nodig heb. Ik blijf dus zoeken naar een goedkope occasion, omdat ik helaas niet zo vaak tijd heb om te zeilen, en dus nog minder vaal solo zeil, hoewel dat het aantal zeiluren wel zou vergroten.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 05 juni 2016 22:34 #742402

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Solo schreef :
Er staat een balfok op marktplaats van een waarschip 725, groot 36 vierkante meter. Ik heb de verkoper om de maten gevraagd. Denken jullie dat deze geschikt is voor incidenteel gebruik?
Wat zou een redelijke prijs zijn?
Hoe oud is het zeil?
Ik verwacht dat je voor een dergelijk zeil, mits in goede staat, een paar honderd euro kwijt bent. Heb ik ooit ook betaald voor een halfwinder van onbekende leeftijd maar verder onberispelijke staat (200 euro), heel veel plezier van gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 30 aug 2016 18:55 #763764

  • Al800
  • Al800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Solo schreef :
Bij mijn Sneekermeer is de grootschoot op de kuiprand gemonteerd met twee roestvrijstalen ogen. Aan beide zijden een blok en aan het uiteinde van de giek een blok. Hierdoor ontstaat een driehoek. Nadeel is dat het grote blok met de schootklem de lak voorduren beschadigd. Nu heb ik ook wel gezien dat sommige Sneekermeers een roestvrijstalen stang hebben die in feite net boven de kuiprand van tussen de betreffende ogen van boven de achterrand van de kuip is gemonteerd, waarover de grootschoot met een blok heen en weer kan gaan.

Weet iemand wat het voordeel daarvan is, en heeft iemand een goede foto?



Hallo Solo

Ik weet niet of je vraag van toen nog aktueel is maar zo heb ik het opgelost.
Ik heb het geheel gewoon van wat RVS buizen en een tweedehands overloopje in elkaar gelast , kan je de afmetingen wel geven.
Mijn grootschoot zat er op de foto nog niet in, ook moet ik nog de blokken voor de overloop verstelling monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 05 sept 2016 21:30 #765539

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Die constructie is goud waard! Zo zou ik het op mijn Moedt Friesland ook wel willen. Nu zit het heel goedkoop bovenop de kuiprand met een paar lullige oogjes.
De maststeun op de hekstoel is ook slim!

Dan heb je geen last van een steun op het achterdek die in de weg zit als je juist daar in de buurt bezig bent met touwen en aanleggen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 sept 2016 21:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 06 sept 2016 19:39 #765854

  • Al800
  • Al800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Ja . Met die maststeun ben ik heel erg blij, had eerst zon houten kruis die overal in de weg lag....
Ik moet elke keer door de ganzesluisje op het Ganzediep en als ik wil zeilen dus ik moet altijd de mast laten zakken. Vandaar dit gemak gemaakt.

Ik heb heb zo gemaakt dat ik hem er uit kan schuiven en dient gelijk als mini kraantje om de BB motor er uit te takelen.
Het was mijn bedoeling om de steunen er telkens af te halen maar ik ben lui en laat ze dus maar zitten.

Mast laten zakken doe ik met een goedkoop elektrische liertje en kan ik varende doen....enorm gemakkelijk... Lier zit onderdek ... En trekt niet meer dan 30Amp en draait gewoon op de service accu...

Ik kan wel eens een filmpje posten (ik weet niet of dat hier kan) als er mensen geïnteresseerd zijn .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 07 sept 2016 11:59 #765994

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ben wel geintresseerd.
Ik ben op warme dagen ook lui , dus systemen met veel gebruiksgemak laat ik mij graag door inspireren.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 08 jan 2019 07:49 #1010803

  • Jarek
  • Jarek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Hallo,
Mijn naam is Jarek en helaas spreek ik geen Nederlands. Hier in Polen, waar ik woon, kocht ik onlangs een Sneekermeer 800-jacht. Omdat die boot niet populair is in Polen, dacht ik dat het een goed idee zou zijn om je forum te bezoeken en wat vragen te stellen over het jacht :)

Zoals je ziet, gebruik ik Google translate om je forum te lezen. Ook heb ik voor uw gemak besloten om in een dergelijke vorm te posten - ik zal eerst de Nederlandse vertaling plaatsen, daarna zal ik de originele tekst plakken, die ik in het Engels schrijf. U kunt natuurlijk antwoorden in het Nederlands, Google Chrome doet de rest.

De eerste twee vragen die ik heb zijn:
1. Zal 8 pk-motor genoeg zijn voor die boot?

2. Wat is dat V-vormige element op de foto (van internet)?

Dank je!
Jarek



----

Hello,
My name is Jarek and unfortunately I do not speak Dutch. Here in Poland, where I live, I recently bought Sneekermeer 800 yacht. As that boat is not popular in Poland, I thought that it will be good idea to join your forum and ask some questions regarding the yacht :)

As you can tell, I am using Google translate to read your forum. Also, for your convenience, I decided to post in such form - I will put Dutch translation first, then I will paste original text, which I write in English. Of course, you can reply in Dutch, Google Chrome will do the rest.

First two questions I have are:
1. Will 8 horsepower engine be enough for that boat?

2. What is that V-shaped element marked on the picture (taken from Internet)?

Thank you!
Jarek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 08 jan 2019 08:10 #1010808

here some answers:
As for 1 : 8hp is just enough for that boat , anyway on inland waters. Dont know the weight of the boat.
As for 2: Thats for lowering and raising the mast. Was a standard equipment on a Sneekermeer 800 .
Here you can see how a similar one functions on my boat.
Maybe an owner of a Sneekermeer on the forum can explain how it functions exactly on a Sneekermeer .
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 14 feb 2019 18:26 #1021890

  • Jarek
  • Jarek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Yellow Boat, bedankt en sorry voor het uitgestelde antwoord. Foto's die u hebt bijgevoegd zijn voldoende om het algemene idee te begrijpen en om te beginnen met het experimenteren met niet-ondersteunde mastverhoging (aangezien deze al is verlaagd;).

Ik denk dat eigenaren van Sneekermeer geen frequente bezoekers zijn op dit forum :)

Maar toch zal ik proberen een aantal vragen te stellen - bijvoorbeeld:

1. Hoe kan ik het productiejaar van de boot bepalen? Zijn er ergens tekens / cijfers?

2. Waarom wordt deze boot beschouwd als "alleen voor binnenwateren"? Ze heeft een lange kiel, 1000 kg ballast en hoge planken (zelfs als ze "nat" zeilt, want ze is gewoon een kleine boot, maar niet de kleinste) - dus alles wat je kunt verwachten van een zee boot. Zijn er gevallen waarin Sneekermeer 800 is gezonken tijdens de storm? Zo ja, wat was de oorzaak?

----

Yellow Boat, thank you and sorry for delayed answer. Fotos you attached are enough to understand the general idea and to start experimenting with non-assisted mast raising (as it is already lowered ;).

I guess Sneekermeer owners are not frequent visitors on this forum :)

But still I will try to ask some questions - for example:

1. How I can determine the production year of the boat? Are there any signs / numbers somewhere?

2. Why this boat is considered "for inland waters only"? She has long keel, 1000 kg of ballast and high boards (even if she sails "wet", as she is simply small boat, but not the smallest one) - so everything you can expect from a sea boat. Are there any cases where Sneekermeer 800 sunk during the storm? If yes, what was the cause?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 14 feb 2019 18:45 #1021892

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
hi,
long time ago I hired for several years a Sneekermeer or familiar types.
the boat is build for inlandwaters only, not suitable for sea going.
They were built for a hire-fleet in Friesland.
at that time, it was even not allowed to cross the Ijsselmeer with it, due to insurance reasons.

but we did B)

although, I would not recommend sea trips with it.

8hp is not that much, if I can recollect, we had most of the time something like 15hp on board.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 15 feb 2019 12:15 #1022085

  • Jarek
  • Jarek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Toch weet ik niet wat zo bijzonder is aan Sneekermeer 800, dat ze alleen wordt beschouwd als in het land.

Wat mij betreft, ze heeft een soortgelijke karakteristiek als vele andere boten, zoals bijvoorbeeld de Zweedse boot Albin Vega. Er zijn veel gevallen waarin mensen veilig heen en weer heen en weer konden varen over de hele wereld in Albin Vegas.

Dus - waarom ik de zee in kunststof Albin Vega (8,25 m / 2,46 m / 1,17 m + 915 kg ballast) kan bevaren en dat kan ik niet in staal Sneekermeer 800 (8 m / 2,45 m / 1 , 1 m + 1000 kg ballast)?

Waar ligt dit verschil, dat cruciaal is voor dat feit, dat Sneekermeer alleen in aanmerking komt voor binnenwateren terwijl andere soortgelijke boten dat niet zijn?


Still, I don't know what is so special about Sneekermeer 800, that she is considered for in-land waters only.

As for me, she has similar characteristic to many other boats, like - for example - Swedish boat Albin Vega. There are plenty of cases where people were safely sailing back and forth around the globe in Albin Vegas.

So - why I can sail the sea in plastic Albin Vega (8,25 m / 2,46 m / 1,17 m + 915 kg ballast) and I can not in steel Sneekermeer 800 (8 m / 2,45 m / 1,1 m + 1000 kg ballast)?

Where lies this difference, which is crucial for that fact, that Sneekermeer in considered for in-land waters only while other similar boats are not?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneekermeer 800 15 feb 2019 19:42 #1022169

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Total weight, freeboard, righting moment, I suspect. (No, I have not compared them directly). Other factors are a bit less easy to compare - general level of "waterproofness" and strength of windows / hatches, cockpit drains, height of the cockpit "sill" into the boat. etcetra.

I can tell you from experience on a similar boat to a Sneekermeer will become much like a submarine in the right (wrong) kind of IJsselmeer waves. I would not take that boat in a location where you could encounter a wave that can fill up the cockpit.

I don't know how an Albin Vega compares exactly, but I suspect it will go more "over" the waves and less "through".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl