mgbgt1975 schreef :
Heeft een kimkieler eigenlijk meer last van de planten in het markermeer / ijsselmeer omdat de schoef vrij hangt ipv beschermd achter een kiel?
Naar mijn eigen ervaring inderdaad en ook achter de saildrive blijft wel eens wat hangen.
Overigens geen ervaring mee op het IJsselmeer maar wel op de beroemde "Deense Zuidzee"tussen Langeland ,Aero en Funen waar soms vresijlijk veel zeegras zit. En dat is mas echt "lekker spul"kan ik je zeggen.
twee dagen geleden ook weer een paar keer chteruit moeten slaan en zelfs een stuk achteruit moeten varen.
Vaste prik daar.
Maar ja , ik heb tot nu toe alleen kimkielers gehad en als eerste boot een variant en die hat er ook flink last van. Maar die had een buitenboordmotor dus daar had ik er dar minder last van.
Dat ik kimkielers prefereer komt vanwege de diepte van het Schildmeer waar ik lig en woon en ook omdat ik graag zoveel mogelijk van vooral de Duitse wadden wil kunnen bevaren.
En met 1,2 meter is dat geen probleem.
Overigens wegen mijn beide kielen samen ruim 50% ofwel dit 1500 kielen dus om gaat hij niet zo maar.
Oh,ja nog wat. MMet een kiemkieler heb je geen winterstalling bok nodig maar kan de boot op elke vlakke ondergrond staan.
En kleine onderwater klussen zijn een kwestie van een paar uur droogvallen.
Zelf nieuwe afdichtingen van de saildrive as heb ik zo al eens gedaan .
Overigens , dat kimkielers minder goed zeilen is niet altijd zo getuige deze al heeeel oude berichten uit de Duitse Yacht.
Im zal ze even opzoeken en dan plaatsen.
Hier:http://www.fky.org/prestodata/record.php4?idnr=YACHT-116051&listnr=38&PHPSESSID=5b05390b57ece8755ff6fe8c3adf025f&resultnr=1&config=std
En hier:
www.fky.org/prestodata/record....esultnr=2&config=std
Als de link niet wil even laten weten.
Ad