Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Info en zeileigenschappen Victoire 1044

Info en zeileigenschappen Victoire 1044 09 okt 2014 20:12 #559020

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Beste Zeilers,

In mijn zoektocht naar een ander schip, ben ik ook gestuit op de Victoire 1044.

Een paar vragen:

1. Wie kan mij meer vertellen over dit schip?/Wie heeft er een Victore 1044?

2. Ik snap dat het schip uitstekende vaareigenschappen heeft op zee, mede door het hoge ballastaandeel. Maar komt het schip ook een beetje vooruit in licht weer? (circa 6 knopen ware wind). En vaart het schip hoog aan de wind?

3. Ik zie dat alle lijnen bij de mast moeten worden bediend. Nu snap ik wel dat dat lekker is bij heel zwaar weer omdat je dan geen buiswater via de buiskap naar binnen kan krijgen, maar is dit niet heel lastig qua zeiltrim? Je moet dan lijkt mij voor de neerhouder en onderlijkstrekker en vallen e.d. toch naar de mast? Dat wordt dus dan vaak op en neer lopen?

4. Ik begrijp eigenlijk niet waarom schepen met goede vaareigenschappen op zee alle lijnen bij de mast hebben? Kan iemand mij vertellen waarom dit veiliger zou zijn? Je moet toch altijd naar de mast en dat lijkt mij toch juist gevaarlijker dan alles vanuit de kuip doen. Wat zijn de voordelen dan?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Niels
Have the Spirit!
Laatst bewerkt: 09 okt 2014 20:13 door Corazon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 09 okt 2014 20:25 #559030

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Corazon schreef :
Beste Zeilers,

In mijn zoektocht naar een ander schip, ben ik ook gestuit op de Victoire 1044.

Een paar vragen:

1. Wie kan mij meer vertellen over dit schip?/Wie heeft er een Victore 1044?

2. Ik snap dat het schip uitstekende vaareigenschappen heeft op zee, mede door het hoge ballastaandeel. Maar komt het schip ook een beetje vooruit in licht weer? (circa 6 knopen ware wind). En vaart het schip hoog aan de wind?

3. Ik zie dat alle lijnen bij de mast moeten worden bediend. Nu snap ik wel dat dat lekker is bij heel zwaar weer omdat je dan geen buiswater via de buiskap naar binnen kan krijgen, maar is dit niet heel lastig qua zeiltrim? Je moet dan lijkt mij voor de neerhouder en onderlijkstrekker en vallen e.d. toch naar de mast? Dat wordt dus dan vaak op en neer lopen?

4. Ik begrijp eigenlijk niet waarom schepen met goede vaareigenschappen op zee alle lijnen bij de mast hebben? Kan iemand mij vertellen waarom dit veiliger zou zijn? Je moet toch altijd naar de mast en dat lijkt mij toch juist gevaarlijker dan alles vanuit de kuip doen. Wat zijn de voordelen dan?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Niels


Ook een goed schip, maar goedmoediger en zwaarder te zeilen dan je vorige keuzes.
Komt ook met lichte weer wel vooruit, maar niet zo snel als Conf 35,
Max 1050 enz..
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 09 okt 2014 20:32 #559032

je 4e punt (alle lijnen bij de mast) heeft niets met goede zeileigenschappen op zee te maken.
Het is een keuze die de ontwerper (Dick Koopmans Sr.) bij al zijn schepen heeft gemaakt. Vervolgens gaat dat een eigen leven leiden als z.g. veilig of zo.
Het is gewoon ouderwets en onhandig, meer niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 09 okt 2014 21:22 #559063

Er is pas nog een draadje over deze boot geweest. Zeilt goed maar is natuurlijk een beetje behoudend en ouderwets ontwerp, geen balansroer etc. Voor langere afstanden ideaal en stevig, ik denk iets minder leuk om fanatiek te trimmen en daar direct effect van te zien.
Zo'n rollator om de mast is een keuze uiteraart.

Wat vind je van Sentijn? Heb je van beide werelden een mooie combinatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 09 okt 2014 21:40 #559072

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Iets heel anders. Overweeg deze eens.

www.uwjachtmakelaar.nl/en/sail...au-sun-fast-36.html#
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 09 okt 2014 22:11 #559083

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Bedankt voor alle reacties tot zover! De victoire 1044 heeft trouwens geen hekje om de mast ;) Die Jeanneau Sunfast zal best lekker zeilen, maar kan mij niet bekoren; teveel plastic fantastic :cheer:
Have the Spirit!
Laatst bewerkt: 09 okt 2014 22:12 door Corazon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 09 okt 2014 22:25 #559089

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Laat baasklusje maar kletsen met ouderwets en onhandig.
Feit is dat het op de gammele moderne bootjes met een kajuit met katterug gevaarlijk is om met een beetje zwaar weer of een knobbelig zeetje bij de mast noodzakelijke dingen te doen. De oplossing was dus alles naar achter te brengen. Niet zelden moet je toch naar voren om di gen te klaren. Bijvoorbeeld zeillat in de knoop met achterlijk bij het hijsen of strijken. Rif steken gaat niet altijd lekker. In die situaties ben je blij met een redelijk stabiel schip en veilige ruimte om de dingen te doen die gedaan moeten worden. Zeker niet ouderwets en onhandig.
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 10 okt 2014 05:25 #559102

Absoluut waar (plastiek fantastiek hier!) maar de enige reden waarvoor ik naar de mast moet is om de val aan te slaan (in de haven) en de smeerreep/reefhaak aan te slaan (zittend). Bij elke boot moet je naar voren voor spinnakerhandling en voorzeilwissels (ook met rolfok als het gaat waaien).
Genoemd argument is dus niet geldig, het is gewoon een keuze. Maar zonder hekje staande aan de mast is natuurlijk levensgevaarlijk ;)

Prachtige boot verder, ik houd wel van tijdloos. Als het bij je past een prima ontwerp (daarom is er ook ze weinig over te vinden)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 10 okt 2014 08:15 #559156

elixer schreef :
Feit is dat het op de gammele moderne bootjes met een kajuit met katterug gevaarlijk is om met een beetje zwaar weer of een knobbelig zeetje bij de mast noodzakelijke dingen te doen. De oplossing was dus alles naar achter te brengen.

nu haal je een paar dingen door elkaar.
eerst waren er gewoon goede, veilige, schepen met laag en recht kajuitdak tot onder de mast, met alle lijnen naar achteren.
Pas veel later kwamen de door jou genoemde 'moderne bootjes met katterug'.

Koopmans Sr tekent ook al zijn boten met de kajuit tot achter de mast, en dus een mast die eigenlijk op het voordek staat. Dat is waaraan je zo ongeveer elke Koopmans aan herkent, het is zijn 'handelsmerk'. (en het lijkt een beetje op het zij-aanzicht van een stoomlocomotief ;-) )
Met zo'n plaatsing van de mast kan je natuurlijk de lijnen ook niet naar achteren krijgen: ze beginnen te laag, daar onderaan de mast.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 10 okt 2014 08:16 #559158

Vergelijk het onderwaterschip van de Victoire (diepe, V vorm) maar eens net die van de genoemde Sun Fast (plat, brede kont). I.g.v. de Victoire gunstig voor de zeegang, aan de wind zeilen etc., een nadeel op ruimere koersen.
Laatst bewerkt: 10 okt 2014 08:17 door CompanJon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 10 okt 2014 08:24 #559165

Pharos schreef :
Vergelijk het onderwaterschip van de Victoire (diepe, V vorm) maar eens net die van de genoemde Sun Fast (plat, brede kont). I.g.v. de Victoire gunstig voor de zeegang, aan de wind zeilen etc., een nadeel op ruimere koersen.

vergelijk dan ook de verkochte aantallen even, wil je?
en welke werf van de 2 is ook alweer (herhaaldelijk) failliet?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 10 okt 2014 09:05 #559186

Geen idee van de aantallen. De Victoire 1044 wordt zeker al 10 jaar langer gebouwd dan de sunfast modellen.

Jeanneau is Frans dus dat die een aantal keren failliet zijn gegaan is niet gek. Het is een goede franse traditie om op te grote voet te leven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 10 okt 2014 09:13 #559193

Pharos schreef :
Geen idee van de aantallen. De Victoire 1044 wordt zeker al 10 jaar langer gebouwd dan de sunfast modellen.

Jeanneau is Frans dus dat die een aantal keren failliet zijn gegaan is niet gek. Het is een goede franse traditie om op te grote voet te leven!

Victoire is degene die failliet is, voor het laatst in 2005. Bestaat niet meer....

aantal gebouwde 1044: 133

SunFast ongetwijfeld vele malen meer dan die 133.

de 1044 is gebouwd van 1980 tot 2005 (einde werf)
de diverse Sun Fasts zijn van 1993 af tot heden gebouwd (de kleine al veel eerder).

Nederlanders kopen wel franse boten, Fransen (en Engelsen etc) geen nederlandse boten. Dat doen alleen wij, en sommige Duitsers :lol:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 10 okt 2014 09:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 10 okt 2014 09:31 #559206

Bij deze mijn excuses aan alle fransen, Hollandse zuinigheid is ook niet alles blijkt al weer..

Doelgroep voor de Victoire is idd erg beperkt en persoonlijk vind ik ze duur. Beide zeggen niets over de zeileigenschappen waar TS om vroeg, maar goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 10 okt 2014 12:36 #559289

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Is Victoire niet gewoon kapot gegaan door mismanagement van Klaas V. Het van victoire afgesplitste Winner doet het goed. (opgericht door de zus en zwager van Klaas V, nu stabiel door goede markt en productkennis van huidige eigenaar)
Breehorn wordt meteen meegenomen als soortgelijk geval, maar ook hier kapot gegaan na buy-out en te laat reageren op veranderende markten. Doorgestart door de zoon van de oude werfbaas die nog geschikte panden in bezit had, en hopsakee draait weer stabiel zonder grootsheids-waanzin. Ook hier product en marktkennis aanwezig. Het verschil; je kunt gewoon zien dat de eerste uit de wedstrijdzeilerij komt en de tweede uit de toerzeilerij.

Dat de werven die Koopmansontwerpen verkopen nooit echt internationaal zijn gegaan is de ontwerper niet te verwijten.
Laatst bewerkt: 10 okt 2014 12:36 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 10 okt 2014 12:58 #559294

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Baasklusje schreef :
Pharos schreef :
Vergelijk het onderwaterschip van de Victoire (diepe, V vorm) maar eens net die van de genoemde Sun Fast (plat, brede kont). I.g.v. de Victoire gunstig voor de zeegang, aan de wind zeilen etc., een nadeel op ruimere koersen.

vergelijk dan ook de verkochte aantallen even, wil je?
en welke werf van de 2 is ook alweer (herhaaldelijk) failliet?
Wat zijn dat nu weer voor rare argumenten in een discussie over zeegedrag. Baasklus?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Info en zeileigenschappen Victoire 1044 10 okt 2014 13:01 #559296

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Baasklusje schreef :
Nederlanders kopen wel franse boten, Fransen (en Engelsen etc) geen nederlandse boten. Dat doen alleen wij, en sommige Duitsers :lol:
Zou dat ook iets met prijs te maken kunnen hebben?
Franse zeilers dragen over het algemeen ook verkeerde zonnebrillen. Geen idee waarom ze dat doen. Het boeit me ook niet, trouwens..

--
stegman
Laatst bewerkt: 10 okt 2014 13:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl