Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: CE eisen - ISO 12217-2

CE eisen - ISO 12217-2 25 okt 2014 11:33 #563485

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Hallo allemaal,

is er iemand die een papieren of digitale kopie van ISO 12217-2 (de norm die de CE klasseringseisen voor jachten beschrijft) heeft??

ik overweeg om een zelfgebouwde boot (<12 meter) te kopen zonder CE keurmerk. Zou daarmee willen gaan charteren en wil proberen om een registratie als bedrijfsvaartuig te krijgen. De overheid en de keurende instantie (Register Holland) eisen een eenmalige klassering. Op zich geen probleem als dat lukt, maar RH geeft wel aan dat het lastig kan zijn een A of B klassering te krijgen. Als ik het zo begrijp gaan daar ook de nodige kosten inzitten. Vandaar dat ik zelf eens na wil denken over de eisen die gesteld worden. Is wel wat over te vinden op internet, maar als je de beschrijving van ISO 12217(-2) wil lezen, moet je daar voor betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CE eisen - ISO 12217-2 25 okt 2014 12:25 #563495

Je refereert naar de stabiliteit, maar er komt meer bij kijken. Je zult waarschijnlijk een zogeheten Post-construction procedure ingaan. Betreft het gehele schip en de uitrusting. Prijzig traject, zie het als een investering.

De sancties op het publiceren van de isonormen zijn aanzienlijk, vandaar dat je die niet gemakkelijk zult vinden.
Laatst bewerkt: 25 okt 2014 12:26 door Blue Loeks Marine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CE eisen - ISO 12217-2 25 okt 2014 15:40 #563542

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3682
Als ik op Google zoek op 'ISO 12217-2' krijg ik meerdere PDF-resultaten, bijv.:
jsaf-anzen.jp/pdf/ISO_12217-2_...ter_PDF_document.pdf

Is dat was je zoekt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CE eisen - ISO 12217-2 06 nov 2014 13:55 #568162

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Inderdaad. Ik had inmiddels al ontdekt dat je aan een hele lijst normen moet voldoen. En had inderdaad begrepen dat het een prijzig traject is. Doel is registratie als bedrijfsvaartuig waarvoor lagere tarieven gelden voor bv liggeld. Geld is dus een overweging, maar zie vooral op tegen het proces van keuren en mogelijk afkeuring.

@Xiphias: ja, dat is het!! dank je wel.
Laatst bewerkt: 06 nov 2014 14:39 door Pammie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CE eisen - ISO 12217-2 06 nov 2014 14:14 #568164

Ik zie zojuist dat het om zelfbouw gaat.
Volgens mij heb je daar geen CE keur voor nodig mits met rekeningen van de onderdelen aantoonbare zelfbouw .
Maar hoe dat precies zit weet ik ook niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CE eisen - ISO 12217-2 06 nov 2014 14:30 #568168

Als de boot zelf gebouwd is, en daarna 5 jaar gebruikt (weet niet of dat laatste het geval is) dan zou je eventueel via MCA "ingevaderd" kunnen worden.
Dat proces is een heels tuk eenvoudiger dan via de Nederlandse Scheepvaart Inspectie en Holland Register, en tevens volkomen legaal, en van een hoger kwaliteits en aanzien niveau als Register Holland.

Ik heb mijn zelf gebouwde boot ook via MCA gedaan, maar dan als nieuw schip, en dus wel voldoen (?en overtreffen) van alle eisen die ze stellen.

Het een en ander over kleine schepen binnen MCA is hier te vinden, inclusief de regels waar je boot aan moet voldoen door op de link met de pdf op deze site te klikken:
www.gov.uk/operational-standar...essels/certification
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 nov 2014 14:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CE eisen - ISO 12217-2 06 nov 2014 14:57 #568173

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
@ Yellow Boat: klopt! Maar voor het aanvragen van een meetbrief en zeebrief (registratie beroepsvaartuig) schijnt het schip eenmalig geklasseerd te moeten worden (informatie van Register Holland).
Hoe het juridisch zit weet ik niet: voor mijn gevoel klopt er iets niet: van de ene kant uitsluiting van zelfbouw voor wet pleziervaartuigen, van de andere kant verplichte klassering voor beroepsvaartuigen. Het kan zijn dat de overheid wil dat er (veiligheids)eisen voor beroepsvaartuigen gelden. Ook in verband met verzekering.

@Erik: de boot die ik op het oog heb is inderdaad ouder dan 5 jaar. Ik ga er eens op studeren. Neem aan dat je je boot ervoor naar UK moet brengen. Kun je me vertellen hoeveel de procedure voor jou gekost heeft? Waren er veel verbeterpunten? Had je je er vooraf al intensief in verdiept?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CE eisen - ISO 12217-2 06 nov 2014 15:17 #568176

Ik ben jacht ontwerper van beroep, en mijn persoonlijke eisen zijn zwaarder als die MCA voorschrijft. ik hoefde dus niets aan te passen, mede ook omdat ik al voor de bouw het project met ze heb doorgesproken.

Je boot hoeft er niet voor naar Engeland, surveys kunnen worden gedaan door iedere surveyor die zij erkennen, en daar zijn er ook een hoop van in Nederland. Ik zou als ik jou was de regels eens doorlezen om een idee te krijgen of de boot die je op het oog hebt daar aan voldoet. Daarna gewoon eens met MCA in Engeland bellen.

Een goede bekende van mij werkt als inspectuer voor Lloyd's Register, en hij heeft voor mij de survey's gedaan en dat werd erkend door MCA omdat hij al zijn surveyor's diploma's voor grote commerciele schepen heeft. Op die manier heb ik het voor een vrienden prijsje gedaan.
Ik geloof dat ik indertijd iets van €1500 kwijt was, maar dat verschilt enorm van boot tot boot en de complexiteit daarvan.

Een hoop regels kun je onder bepaalde omstandigheden vrijstelling van krijgen als de boot meer als 5 jaar in gebruik is geweest op moment van certificering. Dat kan een enorme berg met rompslomp oplossen. Toch is het wel aan te raden om zoveel mogelijk wel aan de regels te voldoen, ze zijn zeer redelijk en hebben veiligheid in het oog. Als je wel met passagiers gaat varen dan zou ik je dat toch ten zeerste aan willen raden (ik vaar ook met passagiers, en dan zelfs naar de noordpool).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CE eisen - ISO 12217-2 06 nov 2014 15:20 #568177

Pammie schreef :
@ Yellow Boat: klopt! Maar voor het aanvragen van een meetbrief en zeebrief (registratie beroepsvaartuig) schijnt het schip eenmalig geklasseerd te moeten worden (informatie van Register Holland).
Een zeebrief kan aangevraagd worden voor iedere boot/schip, daarvoor hoeft deze niet gecertificeerd te zijn of te worden. Voor comemrciele vaartuigen gelden er echter extra regels op dit vlak, en register holland heeft alleen maar te doen met commerciele vaartuigen.

Ik betwijfel overigens sterk of jij aan de regels van RH kunt voldoen. Ik heb er ook eens naar gekeken, en ik moest minimaal 200pk aan motor vermogen installeren om aan hun regels te voldoen, en dat voor een 15m boot van maximaal 24 ton als deze vol geladen is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CE eisen - ISO 12217-2 06 nov 2014 15:52 #568190

Yellow Boat schreef :
Ik zie zojuist dat het om zelfbouw gaat.
Volgens mij heb je daar geen CE keur voor nodig mits met rekeningen van de onderdelen aantoonbare zelfbouw .
Maar hoe dat precies zit weet ik ook niet.
Als je de boot commercieel wilt gebruiken geldt die regel niet. Een zelfgebouwde boot doorverkopen binnen 5 jaar na ingebruikname mag ook niet zonder CE verklaring. Als je de boot als zelfbouwer houdt heb je niets nodig, als je na een langere periode dan 5 jaar de boot wilt verkopen heb je ook niets nodig.

CE eisen word soms naar verwezen voor regelgeving, maar CE keur is geen vereiste voor een commercieel vaartuig.

Vergeet niet dat CE op schepen eigenlijk geen keuring is, maar een verklaring van de bouwer dat de boot in kwestie aan de regels voldoet. Steekproefsgewijs zal er wel het een en ander gecontroleerd worden. Maar feitelijk voldoe je aan alle regels als de bouwer je een getekend briefje geeft met daarop een verklaring dat de boot aan de rgelsvoldoet. het is dan aan een notified body van welke instantie dan ook om te bewijzen dat de boot niet voldoet. Als professioneel bouwer kun je overigens wel een verbod opgelegd krijgen als je schepen aflevert met een verklaring, maar deze niet aan de regels blijken te voldoen.
Voor commerciele schepen kom je er niet zo makkelijk mee weg en moeten er keuringen aanboord gedaan worden, wat in mijn ogen overigens volkmen terecht is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 nov 2014 15:54 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CE eisen - ISO 12217-2 10 nov 2014 19:00 #569718

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Dank je wel Erik voor de tips!! Wat RH betreft: voor schepen kleiner dan 12 meter is het wel gemakkelijker heb ik begrepen. En ik ben helemaal met je eens dat richtlijnen er niet voor niets zijn.
Aan het puzzelen dus!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl