Mijn ervaring met een trailer beperkt zich tot het rijden en te water laten van een Efsix. Zo'n boot weegt 500kg. Met (vakantie)spullen en het eigen gewicht van de trailer kwam ik op een gewicht van ruim onder de 1000kg. Mijn geremde kanteltrailer (Sterk, Theo Stet Heerhugowaard) kon 1050kg aan. Daarmee ben ik met vrouw en kinderen door de Alpen naar verschillende meren in Frankrijk gereden. De auto mocht 1300kg trekken en zelfs 120km/u rijden was geen probleem. Ik had een dekzeil over de hele boot gemaakt. Dat werd met een hoop touw en spanbanden op zijn plaats gehouden, waardoor alle bagage in de boot droog en veilig bleef.
Op de plaats van bestemming ging de bagage eruit en dan ging de boot van een helling in het water. Dat ging goed, want ik had altijd wel hulp. Het uit het water halen verliep telkens anders, soms was het tobben: boot (kaars)recht voor de trailer en dan op de trailer lieren. Dat lijkt simpel, maar de eerste keren had ik mijn steunen (rollen) niet goed staan, waardoor de boot naar één kant begon te hellen. Boot terug in het water en opnieuw proberen, tot hij mooi op de trailer lag. Later ging het beter, maar dan nog heb je last van achterop komende wind of wind van opzij. Goede hulp maakt dan het verschil.
En een groot voordeel van een Efsix: de kiel trek je helemaal in, zodat je een vlakke bodem hebt. En een diepgang van slechts 20 cm. Nu hebben we een Etap 23 met een kiel die minimaal 70 cm onder de romp uitkomt (een Etap 22 ook altijd nog 40cm). Krijg dat maar eens vanuit het water op een trailer: hoe diep moet je dan wel met je trailer het water in rijden? De mijne stond al tot aan zijn assen in het water.
Als je toch besluit om met een trailer op stap te gaan, tel dan bij het gewicht van een Etap 22 (1250kg) het gewicht van de trailer (zo'n 450kg) en eventuele bagage (...kg), dan weet je of je auto over voldoende trekkracht beschikt.
Hartelijke groeten, Nick