Mischief schreef :
Ahoy ZF ers,
Heeft een van jullie wel eens ervaring opgedaan met een Mak Ten? Of ken je iemand met zo'n boot?
Dat is een Duitse zeilboot (10 meter) die ook een variant heeft met een ophaalbare kiel. Er schijnt er eentje onder de naam "Datemate" rond te varen op wadden en IJsselmeer.
Op het eerste gezicht lijkt het een vlotte boot te zijn, opvallende zaken:
- een zware motor (30 PK voor een scheepje van 4,5 ton en 10 meter lijkt me veel).
- 72 m2 zeil aan de wind
- vrij grote breedte.
Even een vraag, Cees: is dit een mogelijke opvolger voor de Roxane?
Wel een totaal andere boot, natuurlijk.
Hij lijkt het beste van alle werelden te bieden.
Èn snoeihard gaan (romp met nauwelijks een voorvoet en een brede, platte kont, veel zeil), èn droogvallen (ophaalbare kiel en, naar ik aanneem, ophaalbaar roer). Hoe het met dat roer gaat is trouwens iets om even uit te zoeken. Als er in de 'bedrijfsstand' geen diepstekend, tamelijk slank roer aanwezig is, worden de zeileigenschappen al meteen een stuk minder spannend.
De boot biedt ongetwijfeld ook veel meer leefruimte dan de Roxane.
De vaareigenschappen zijn tot op zekere hoogte voorspelbaar. Op ruime koersen zal de boot relatief snel zijn. Maar wel een boot die meer over de golven heen gaat, dan er doorheen. Dat klinkt spannend, maar qua vaarcomfort in ruw water lijkt de Roxane mij een prettiger boot. De Mak zal wat meer 'stuiteren'.
Aan de wind moet de boot tamelijk rechtop worden gehouden om optimaal te zeilen. Bij teveel helling gaat de boot voorover hangen, omdat het voorschip nauwelijks volume heeft. Dat betekent tijdig reven of bemanning als ballast meenemen en in het gangboord aan loef parkeren.
In ondiep water geef ik zelf de voorkeur aan een eenzijdig omhoog scharnierend midzwaard boven een ophaalkiel die recht omhoog gaat. Met een vaartje op een bank lopen is met een midzwaardboot wat minder pijnlijk (voor de boot en voor je gemoedsrust).
Het ideale compromis tussen een 'echte droogvalboot' en een serieuze 'cruiser-racer' bestaat niet, naar mijn idee. Alleen als je het in de meerrompers gaat zoeken, misschien.
De Mak vind ik wat dit betreft vlees noch vis. Ik denk dus eigenlijk dat je een keus moet maken voor het één of het ander.
--
stegman
PS.: Net even naar het Zeilen-videotje gekeken. De boot heeft een toch een omhoogscharnierend zwaard. Mijn eerdere kritiekpunt (scharnierend midzwaard is veiliger dan hefkiel) valt daardoor weg.
Wèl is nog interessant waar het grootste deel van de ballast precies zit. In het zwaard of in het vlak (binnenballast).
PPS.: 30 pk voor een boot van 4,5 ton veel? Het is een beetje wat je gewend bent, waarschijnlijk. De Roxane was waarschijnlijk een stuk bescheidener gemotoriseerd, maar die boot had een motor echt als hulpmotor. Veel kieljachten van rond de vijf ton hebben tegenwoordig een motor tussen de 20 en de 30 pk. Om de rompsnelheid te halen is 20 pk ruimschoots genoeg. Maar wat extra vermogen manoeuvreert wel erg prettig en puntig.
Daarbij: de boot is van een Duitse eigenaar en die houden, of het nu zeilers of motorbootvaarders zijn, van een flinke motor. Mijn Southerly 28 (3800 kg) heeft in 2004 van zijn voor-voorlaatste eigenaar (een Duitser) een 25 pk motor gekregen. Ook veel te veel zou je zeggen, maar ik de voordelen van die overmaat wèl leren waarderen..