Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MakTen wel eens gezien?

MakTen wel eens gezien? 22 dec 2014 21:32 #581679

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Ahoy ZF ers,

Heeft een van jullie wel eens ervaring opgedaan met een Mak Ten? Of ken je iemand met zo'n boot?

Dat is een Duitse zeilboot (10 meter) die ook een variant heeft met een ophaalbare kiel. Er schijnt er eentje onder de naam "Datemate" rond te varen op wadden en IJsselmeer.

Op het eerste gezicht lijkt het een vlotte boot te zijn, opvallende zaken:

- een zware motor (30 PK voor een scheepje van 4,5 ton en 10 meter lijkt me veel).
- 72 m2 zeil aan de wind
- vrij grote breedte.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MakTen wel eens gezien? 22 dec 2014 21:42 #581682

Ik heb de boot een aantal Jaren geleden gezien op de Hiswa. De toenmalige importeur geloofde zelf helemaal in het concept. Ik was niet 100% positief, maar kan me de details niet meer herinneren. Heb denk ik nog wel een folder op zolder liggen, kan hem scannen als je wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MakTen wel eens gezien? 22 dec 2014 21:49 #581684

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Laatst bewerkt: 22 dec 2014 21:53 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MakTen wel eens gezien? 22 dec 2014 21:58 #581687

Geinig en uniek. Wel best aan de prijs. Staat er één uit 2004 op Botenbank, vrpr. eur 90k
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MakTen wel eens gezien? 22 dec 2014 22:24 #581691

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Paar jaar geleden heft er een test in de Zeilen gestaan.
Ik dacht een dealer in Delfzijl die geprobeerd heeft de boot op de markt te brengen.
Dealer zal Datema(van de zeekaarten) wel zijn naar de naam van de betreffende boot te oordelen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 22 dec 2014 22:30 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MakTen wel eens gezien? 23 dec 2014 09:27 #581732

Datema als importeur van zeiljachten lijkt me erg vreemd .

Trouwens , het is geen Duitse maar een Poolse boot zoals je op de website van die Duitse importeur rechts kunt zien.www.mak-yachten.de/index.html
Maar ja , dat zijn tegenwoordig veel zeiljachten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MakTen wel eens gezien? 23 dec 2014 10:08 #581738

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2658
Hier het item van Zeilen.nl over de Makten: www.zeilen.nl/boottesten/makten

Dat suggereert inderdaad Datema als leverancier. Ik heb het even opgezocht in het genoemde nummer (3 van 2007) en daar staat dat Datema Delfzijl de Makten toen leverde (en ook de Sunflyer en de Huzar). Duits ontwerp, romp gebouwd in Polen, afgebouwd in Bremerhaven.

Edit: even de conclusie gelezen, interessante boot B) ! Benieuwd wat-ie aan snelheden haalt.
Laatst bewerkt: 23 dec 2014 10:14 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MakTen wel eens gezien? 23 dec 2014 10:54 #581748

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Rinus schreef :
Hier het item van Zeilen.nl over de Makten: www.zeilen.nl/boottesten/makten

.

Edit: even de conclusie gelezen, interessante boot B) ! Benieuwd wat-ie aan snelheden haalt.

Vond en vind het een interessant schip.
De conclusie sta ik nog steeds achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MakTen wel eens gezien? 23 dec 2014 11:16 #581749

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
Mischief schreef :
Ahoy ZF ers,

Heeft een van jullie wel eens ervaring opgedaan met een Mak Ten? Of ken je iemand met zo'n boot?

Dat is een Duitse zeilboot (10 meter) die ook een variant heeft met een ophaalbare kiel. Er schijnt er eentje onder de naam "Datemate" rond te varen op wadden en IJsselmeer.

Op het eerste gezicht lijkt het een vlotte boot te zijn, opvallende zaken:

- een zware motor (30 PK voor een scheepje van 4,5 ton en 10 meter lijkt me veel).
- 72 m2 zeil aan de wind
- vrij grote breedte.

Even een vraag, Cees: is dit een mogelijke opvolger voor de Roxane?

Wel een totaal andere boot, natuurlijk.

Hij lijkt het beste van alle werelden te bieden.
Èn snoeihard gaan (romp met nauwelijks een voorvoet en een brede, platte kont, veel zeil), èn droogvallen (ophaalbare kiel en, naar ik aanneem, ophaalbaar roer). Hoe het met dat roer gaat is trouwens iets om even uit te zoeken. Als er in de 'bedrijfsstand' geen diepstekend, tamelijk slank roer aanwezig is, worden de zeileigenschappen al meteen een stuk minder spannend.

De boot biedt ongetwijfeld ook veel meer leefruimte dan de Roxane.

De vaareigenschappen zijn tot op zekere hoogte voorspelbaar. Op ruime koersen zal de boot relatief snel zijn. Maar wel een boot die meer over de golven heen gaat, dan er doorheen. Dat klinkt spannend, maar qua vaarcomfort in ruw water lijkt de Roxane mij een prettiger boot. De Mak zal wat meer 'stuiteren'.
Aan de wind moet de boot tamelijk rechtop worden gehouden om optimaal te zeilen. Bij teveel helling gaat de boot voorover hangen, omdat het voorschip nauwelijks volume heeft. Dat betekent tijdig reven of bemanning als ballast meenemen en in het gangboord aan loef parkeren.

In ondiep water geef ik zelf de voorkeur aan een eenzijdig omhoog scharnierend midzwaard boven een ophaalkiel die recht omhoog gaat. Met een vaartje op een bank lopen is met een midzwaardboot wat minder pijnlijk (voor de boot en voor je gemoedsrust).

Het ideale compromis tussen een 'echte droogvalboot' en een serieuze 'cruiser-racer' bestaat niet, naar mijn idee. Alleen als je het in de meerrompers gaat zoeken, misschien.
De Mak vind ik wat dit betreft vlees noch vis. Ik denk dus eigenlijk dat je een keus moet maken voor het één of het ander.

--
stegman

PS.: Net even naar het Zeilen-videotje gekeken. De boot heeft een toch een omhoogscharnierend zwaard. Mijn eerdere kritiekpunt (scharnierend midzwaard is veiliger dan hefkiel) valt daardoor weg.
Wèl is nog interessant waar het grootste deel van de ballast precies zit. In het zwaard of in het vlak (binnenballast).
PPS.: 30 pk voor een boot van 4,5 ton veel? Het is een beetje wat je gewend bent, waarschijnlijk. De Roxane was waarschijnlijk een stuk bescheidener gemotoriseerd, maar die boot had een motor echt als hulpmotor. Veel kieljachten van rond de vijf ton hebben tegenwoordig een motor tussen de 20 en de 30 pk. Om de rompsnelheid te halen is 20 pk ruimschoots genoeg. Maar wat extra vermogen manoeuvreert wel erg prettig en puntig.
Daarbij: de boot is van een Duitse eigenaar en die houden, of het nu zeilers of motorbootvaarders zijn, van een flinke motor. Mijn Southerly 28 (3800 kg) heeft in 2004 van zijn voor-voorlaatste eigenaar (een Duitser) een 25 pk motor gekregen. Ook veel te veel zou je zeggen, maar ik de voordelen van die overmaat wèl leren waarderen..
Laatst bewerkt: 23 dec 2014 13:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MakTen wel eens gezien? 23 dec 2014 19:05 #581826

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Ha Lodewijk (...edit sorry!),
Even een vraag, Cees: is dit een mogelijke opvolger voor de Roxane?

Wel een totaal andere boot, natuurlijk.

Hij lijkt het beste van alle werelden te bieden.
Èn snoeihard gaan (romp met nauwelijks een voorvoet en een brede, platte kont, veel zeil), èn droogvallen (ophaalbare kiel en, naar ik aanneem, ophaalbaar roer). Hoe het met dat roer gaat is trouwens iets om even uit te zoeken. Als er in de 'bedrijfsstand' geen diepstekend, tamelijk slank roer aanwezig is, worden de zeileigenschappen al meteen een stuk minder spannend.

De boot biedt ongetwijfeld ook veel meer leefruimte dan de Roxane.

De vaareigenschappen zijn tot op zekere hoogte voorspelbaar. Op ruime koersen zal de boot relatief snel zijn. Maar wel een boot die meer over de golven heen gaat, dan er doorheen. Dat klinkt spannend, maar qua vaarcomfort in ruw water lijkt de Roxane mij een prettiger boot. De Mak zal wat meer 'stuiteren'.
Aan de wind moet de boot tamelijk rechtop worden gehouden om optimaal te zeilen. Bij teveel helling gaat de boot voorover hangen, omdat het voorschip nauwelijks volume heeft. Dat betekent tijdig reven of bemanning als ballast meenemen en in het gangboord aan loef parkeren.

In ondiep water geef ik zelf de voorkeur aan een eenzijdig omhoog scharnierend midzwaard boven een ophaalkiel die recht omhoog gaat. Met een vaartje op een bank lopen is met een midzwaardboot wat minder pijnlijk (voor de boot en voor je gemoedsrust).

Het ideale compromis tussen een 'echte droogvalboot' en een serieuze 'cruiser-racer' bestaat niet, naar mijn idee. Alleen als je het in de meerrompers gaat zoeken, misschien.
De Mak vind ik wat dit betreft vlees noch vis. Ik denk dus eigenlijk dat je een keus moet maken voor het één of het ander.

--
stegman

PS.: Net even naar het Zeilen-videotje gekeken. De boot heeft een toch een omhoogscharnierend zwaard. Mijn eerdere kritiekpunt (scharnierend midzwaard is veiliger dan hefkiel) valt daardoor weg.
Wèl is nog interessant waar het grootste deel van de ballast precies zit. In het zwaard of in het vlak (binnenballast).
PPS.: 30 pk voor een boot van 4,5 ton veel? Het is een beetje wat je gewend bent, waarschijnlijk. De Roxane was waarschijnlijk een stuk bescheidener gemotoriseerd, maar die boot had een motor echt als hulpmotor. Veel kieljachten van rond de vijf ton hebben tegenwoordig een motor tussen de 20 en de 30 pk. Om de rompsnelheid te halen is 20 pk ruimschoots genoeg. Maar wat extra vermogen manoeuvreert wel erg prettig en puntig.
Daarbij: de boot is van een Duitse eigenaar en die houden, of het nu zeilers of motorbootvaarders zijn, van een flinke motor. Mijn Southerly 28 (3800 kg) heeft in 2004 van zijn voor-voorlaatste eigenaar (een Duitser) een 25 pk motor gekregen. Ook veel te veel zou je zeggen, maar ik de voordelen van die overmaat wèl leren waarderen..

Inderdaad een kandidaat opvolger. Ik ben op zoek naar een boot die wat sneller is, met een ophaalbare kiel en een beetje meer comfort voor wat langere tochten, met vier mensen.

Eerste kandidaat was een Freedom 40 (die is laatst in de Waterkampioen beschreven) hartstikke leuke boot, maar dit exemplaar had een paar mankementen waardoor ik het niet eens kon worden met de eigenaar. Eigenlijk een logische opvolger van de Roxane, hoewel een logger zeil voor het zicht mooier is dan dat Freedom tuigage. Echt een "schip".

Tweede kandidaat was een Zilvermeeuw van Koos de Ridder. Snel varende boot die me deed realiseren dat een grote boot ook groot geld nodig heeft om hem op een goed niveau varende te houden.

Droomboot is een Pilot Cutter genaamd Nomad (14 meter) die in Zeeland te koop staat, maar ver boven mijn budget valt (een Nigel Irens romp...)

Nu nog een paar opties:

Deze MakTen, vind ik wel interessant als hij doet wat het belooft, de ophaalbaar zwaard versie heeft een aangehangen, slank, roer met helmstok, dat je kan optrekken of in geval van te laat ook kan oplopen (cassette roer). Inderdaad heeft ze een kantelende kiel, met hydraulisch ophaal systeem. Alle ballast zit in de kiel, dus niet in de romp. De kiel zit op een stalen subframe. Dat manoeuvreren met een dikke motor lijkt me inderdaad wel luxe. Mischief had een echt hulpmotortje (9 PK op 3,5 ton) als je windje vijf op de kop had kon je beter opkruisen dan motoren.

Laatste alternatief is juist kleiner gaan: (Romilly of Cape Cutter 19) en dan gaan traileren naar het gewenste vaargebied. Klassiek trekt ook nog steeds. en voor grote vakantie met vrienden huur je gewoon een schuit waar je wilt varen....

dilemma.... maar ik wil volgend jaar wel weer varen!
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 23 dec 2014 21:18 door Mischief. Reden: foute naam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MakTen wel eens gezien? 23 dec 2014 19:52 #581838

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
Mischief schreef :
Inderdaad een kandidaat opvolger. Ik ben op zoek naar een boot die wat sneller is, met een ophaalbare kiel en een beetje meer comfort voor wat langere tochten, met vier mensen.

Eerste kandidaat was een Freedom 40 (die is laatst in de Waterkampioen beschreven) hartstikke leuke boot, maar dit exemplaar had een paar mankementen waardoor ik het niet eens kon worden met de eigenaar. Eigenlijk een logische opvolger van de Roxane, hoewel een logger zeil voor het zicht mooier is dan dat Freedom tuigage. Echt een "schip".

Tweede kandidaat was een Zilvermeeuw van Koos de Ridder. Snel varende boot die me deed realiseren dat een grote boot ook groot geld nodig heeft om hem op een goed niveau varende te houden.

Droomboot is een Pilot Cutter genaamd Nomad (14 meter) die in Zeeland te koop staat, maar ver boven mijn budget valt (een Nigel Irens romp...)

Nu nog een paar opties:

Deze MakTen, vind ik wel interessant als hij doet wat het belooft, de ophaalbaar zwaard versie heeft een aangehangen, slank, roer met helmstok, dat je kan optrekken of in geval van te laat ook kan oplopen (cassette roer). Inderdaad heeft ze een kantelende kiel, met hydraulisch ophaal systeem. Alle ballast zit in de kiel, dus niet in de romp. De kiel zit op een stalen subframe. Dat manoeuvreren met een dikke motor lijkt me inderdaad wel luxe. Mischief had een echt hulpmotortje (9 PK op 3,5 ton) als je windje vijf op de kop had kon je beter opkruisen dan motoren.

Laatste alternatief is juist kleiner gaan: (Romilly of Cape Cutter 19) en dan gaan traileren naar het gewenste vaargebied. Klassiek trekt ook nog steeds. en voor grote vakantie met vrienden huur je gewoon een schuit waar je wilt varen....

dilemma.... maar ik wil volgend jaar wel weer varen!

Die Zilvermeeuw zou, van de boten die je noemt, mijn boot zijn.
Het toverwoord is "gestrekt" (heb hem even opgezocht op de Botenbank). De boot blijft ruim onder een breedte/lengteverhouding van 1:3, is maar iets duurder dan de getoonde MakTen en veel meer een echt zeeschip, naar mijn idee. Zeilt waarschijnlijk goed op alle koersen; niet alleen bij ruime wind.
Enige nadeel is de hefkiel, maar dat is misschien met een stevig gebouwd aluminium schip minder tricky dan bij de gemiddelde polyester boot.

De Nomad kon ik zo gauw niet vinden, maar ver boven budget is ver boven budget; geen gedachten meer aan weiden.

Moest er bij die Zilvermeeuw veel vernieuwd of vervangen worden? Of valt het tegen wat er dergelijk goed uitgerust schip aan spullen nodig lijkt te hebben?

Traileren? Ja, daar heb ik ook over nagedacht voor ik mijn huidige boot kocht. Ik heb een bescheiden auto, die eigenlijk niet geschikt is om een totaalgewicht van rond de twee ton mee te zeulen. Als je geen goede trekauto hebt, moet je die dus ook aanschaffen. En dan nog is het maken van lange toertochten met een bootje van 19 - 22 voet niet ieders cup of tea. In ieder geval niet die van mijn vriendin.

--
stegman
Laatst bewerkt: 23 dec 2014 19:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl