Over de running costs het volgende: sinds de aanschaf van de 31.7 in 2002 heb ik het allemaal netjes bijgehouden. Het beeld is bij mij als volgt:
De 31.7 kostte steeds tussen € 6.000 en € 8.000 per jaar aan onderhoud, reparatie en uitbreidingen
De J/109 (aangeschaft in 2010) kost jaarlijks tussen de € 10.000 en € 12.000
Daarbij aangetekend dat ik (samen met een aantal bemanningsleden en met uitzondering van het motoronderhoud) al het onderhoud zelf doe. Dat scheelt bij benadering € 3.000 tot € 6.000 per jaar.
Belangrijke variabelen qua kosten zijn verder:
- winterstalling in het water of op de kant. Ik ben principieel tegen stalling op de wal met mast omhoog, boot gaat dan ook alleen 's winters alleen de kant op als er serieus onderhoud in de planning zit (en mast plat gaat). Praktijk is dat dit ongeveer eens in de 5-6 jaar het geval is. Vandaar ook mijn weerstand tegen teak, kost veel aan onderhoud en maakt een goede (en kostbare) dektent of overdekte stalling nodig;
- wel of geen wedstrijden. Ongeveer 1/3 deel van het budget besteed ik aan zeilen. Gemiddeld koop ik elk jaar 1 nieuw zeil en soms komt daar een mazzeltje bij en kan ik een goed gebruikt zeil of de kop tikken (er varen meer dan 100 J/109's in Engeland...)
- gebruik je de boot voor de zomervakantie. Zo niet, dan 'bespaar' je niet het huren van een huisje in het hoogseizoen
Als je van 36 naar 40 voet gaat schat ik in dat de running costs al snel op € 15.000 per jaar uitkomen (uitgaande van mijn gebruik: 2.000 mijl, 30 starts per jaar). Alles wordt zwaarder en groter en daarmee duurder.
Dan nog de achtergrond bij mijn 'weerstand' tegen teak. 1 van mijn teamleden is professioneel jachtbouwer, ik ben dus goed bekend met de kosten voor onderhoud en vervanging. De meeste teakdekken op moderne schepen zijn matig gelegd en na 15 jaar aan vervanging toe. Bij vervanging op een 36 voeter moet je al snel op € 15.000 rekenen. En tussentijds dus na een jaar of 10 een keertje opnieuw rubberen (kost ongeveer de helft van vervanging) is ook eerder regel dan uitzondering. Verder dus altijd overdekt stallen. Kortom: teakdek verhoogt running costs met 20 - 25%. Op de 109 zijn alleen de voetsteuntjes bij het stuurwiel uitgevoerd in teak
Tot slot (en dat vergeten veel zeilers) speelt bij ons mee of alles aan boord met z'n 2-en nog een beetje lekker hanteerbaar is. Het eigen postuur is daarbij niet geheel onbelangrijk. Een 36-voeter van 5.000 kg is beduidend lichter qua bediening dan een 39-voeter (bijv. Dehler 39) van 8.000 kg en voor je het weet verlang je naar electrische lieren, boegschroeven en andere 'rollator-oplossingen' aan boord.