jouzers schreef :
Om een X362 nu ondertiuigd te noemen...?
Dat deze een kleinere spi hebben, heeft alles te maken met fractioneel of top getuigd.
Ik denk dat juist het verschil aan de wind zit, de X loopt niet alleen sneller aan de wind, maar haalt deze snelheid ook met meer hoogte.
Ik sta in de wedstrijden steeds versteld van de hoogte die Xquise en Offcourse kunnen lopen, begreep dat de eerste bij RNH juist op hoogte het verschil maakte, zowel aan de wind als op spi.
X362 is topgetuigd, met een (te) kleine spi, Xquise is 75m2, mijn grote spi 112m2.
In hoogte aan de wind geen verschil met de SP36, de Xquise en 2 andere X-en (362 Xaenah en 382 Relaxion) heb ik in de Oktoberraces (2013 en 2014) zowel in hoogte als in snelheid bij kunnen houden en op einduitslag verslagen. (De Xquise wel heel erg verslagen, zelfs... wij 2e, zij 14e)
De X-en zullen met die kleine spi wel makkelijker en langer (met meer wind) op de wat hogere koersen kunnen varen; daarvoor is mijn spi te groot (helling!)
Uit Sailspeed met 10 kts wind de Capolavoro en de Xquise, de X vaart tot halve wind een fractietje sneller, en op ruimere koersen is de Spirit sneller. Met meer wind dan 10 kts worden de verschillen aan de wind iets groter, ruime wind iets kleiner.
Er is GEEN verschil in Upwind Angles, max 0,5 graad hoger voor de X, bij 20 kts wind. Bij minder wind is het verschil ca 0,2 graad. Daar hoef je niet versteld van te staan
Bijlage Knipsel_2015-01-03.png niet gevonden