Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: spirit 36

spirit 36 02 jan 2015 19:24 #583968

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Was even wat bootjes kijken en weet dat hier op het forum veel spirit 36 expertise is. Ik vroeg me af wat nu precies het verschil tussen de 36 en 36 S is? mee doek? gewicht? van de site van spirit wordt ik niet veel wijzer. Hoe onderscheid ik de types?

uit alle berichtgeving op oa dit forum begrijp ik dat ze stevig in elkaar zitten, maar dat er ook zelfbouw/afbouw varianten op de markt zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 02 jan 2015 19:34 #583969

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Baasklusje zal hier zeker een antwoord op kennen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 02 jan 2015 19:37 #583971

een enkele spirit-gek loopt hier wel rond ja... :woohoo:

de 36S:
- mast 15 cm naar voren tov gewone (bij de gewone staan de wanten precies naast de mast, bij de S 15 cm erachter)
- 3 sets gepijlde zalingen op de mast ipv 2 sets rechte
- veel dunner mastprofiel, dus meer te buigen en trimmen
- giek 50 cm langer
- romp kan in sandwich gebouwd zijn (is stijver), maar ze zijn er ook in volglas (de mijne, o.a)

De tuigage is dus ietsje 'moderner', iets kleinere voordriehoek en iets groter grootzeil, in totaal iets meer zeil aan de wind. Mast is even hoog, ballast is ook hetzelfde.

Circa de helft van alle Spirits is door de eigenaar (in meerdere of mindere mate) afgebouwd.
Casco's waren te koop van vrijwel lege plastic bak tot bijna helemaal afgebouwd (behalve beslag).
Er zijn door die afbouwers ook erg vreemde indelingen in de boot gebouwd; ooit een 36 gezien met een schot in de lengte in de voorpiek, dus 2 halve bedden ipv groot. Enzovoorts....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 jan 2015 19:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 02 jan 2015 19:55 #583975

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
aha, kijk nu worden we wijzer. Op zoek dus naar een 36 s als het een spirit mocht worden.
De 37 is alleen een extra spiegel volgens mij?

De thuisbaas wil liever een moderner schip en met stuurwiel, mijn portemonnaie echter voorlopig helaas niet :( want ik heb ook eisen en ik wil wel een goed en snel zeilend en prettig ogend schip en niet te lang wachten :laugh:
Moet dus kijken naar bootjes van jaren de jaren 90 begin 2000. en dat is helemaal geen straf want persoonlijk vind ik die die er vaak prachtig uitzien. (ik noem de x-412….)

zat ook al ff naar een sigma 38 te kijken. Maar daar zitten echt opknapprojectjes bij waar ik misschien niet aan moet beginnen. De x-362 is wat klein en de x-382 is erg duur net als de recente dehler 36jv..... :( :blush:
bootjes kijken en zoeken blijft mooi. Genoeg gedroomd, back on topic...

Goed opletten op de afbouw van de spirits dus in ieder geval. Zijn er nog meer aspecten om op te letten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 02 jan 2015 20:04 #583977

de 37 is een spiegel met een scoopje. Romp is gewoon een 36 waar een andere spiegel aangeplakt zit.

Stuurwiel is nergens voor nodig, staat alleen maar in de weg.
De 36 is er met beide, wiel en helmstok. Alles is voorbereid op een stuurwiel.

Sigma's zijn erg grof afgebouwd, die Engelsen ronden de maten af op 1/10 Inch, en dat is toch wat anders dan de continentale oplossing van 1/10 mm ;-)

X362 vaart precies even snel als SP36 (zelfde ORC rating). (in wedstrijden hou ik za altijd achter me....) Maar is van binnen véél kleiner dan de SP.

Waarop te letten....
- water in het roerblad
- werfbouw of zelfbouw
- roerlagering (pas vanaf 2002 zijn het echte lagers, JP3)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 02 jan 2015 23:18 #584017

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ook een goede zeiler uit dat tijdperk: Dehler 36! (Of de 34)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:spirit 36 03 jan 2015 08:07 #584025

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Persoonlijk vind ik een spirit wel een leukere boot dan een dehler. Oa gezelliger binnen. Maar dat is subjectief en persoonlijk natuurlijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 08:08 #584026

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Goede tip, heb ik ook al naar gekeken. De thuisbaas is echter niet zo gecharmeerd van het interieur met veel van dat soms wat verkleurde plastic....en aangezien ik wel kan denken dat ik de baas ben maar dewerkelijkheid toch anders is..... Maar suggesties zijn meer dan welkom uiteraard! ( moderner mag uiteraard, maar na een fikse tegenvaller die helaas ongedekt was zit dat er qua prijs niet echt in ben ik bang)

@ spirit kenner: thanks voor uw reacties, fijn dat iemand bereid is ff wat toelichting te geven. Dat van die sigma's wist ik niet. Verbaasd me overigens niets echt, interieurs die ik gezien heb waren ook redelijk lomp ingebouwd. Van buiten en structureel leken ze me wel degelijk overigens. Ik heb de indruk gezien resultaten in wedstrijden dat het feit dat u de x-362 (classic denk ik) voor blijft, niet alleen aan de spirit ligt......ik maak me wat minder illusies. Maar leuk te weten dat het kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 11:32 #584073

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hoe objectief kan je zijn in deze als je Spirit eigenaar bent, en daarop nog eens Thomas TK bent :).

Ik heb de Spirit 36 ook meegenomen in mijn laatste speurtocht en ik ben er vrij snel van teruggekomen.
Het model is vrij klassiek, daar kan je van houden en is persoonlijk maar wij deden dat niet, met name de opbouw, maar ook het interieur viel ons tegen. Dat van het interieur kan ook de uitvoering geweest zijn die we hebben bekeken, begrijp hier dat dit kan verschillen.
Ik lag afgelopen jaar naast een Spirit 36, waarvan het dek wel een trampoline leek zoals het door veerde, puntje om op te letten dus.

De zeileigenschappen zijn goed, maar de Sigma 38 is sneller, ik vindt dat persoonlijk ook een veel mooier schip, denk dat daarvan ook uitvoeringen met verschil van interieur zijn. Sponsor Rake Rigging van deze site heeft een mooi exemplaar, met prachtig staand en lopend want (vanuit zijn expertise). Wellicht kan hij wat meer hierover in detail gaan.

X362 zou ik ook eerder kiezen, moderner en mooier in mijn optiek. Op GPH zal die vaak ongeveer gelijk uitkomen, maar de boot is juist ontworpen voor ORC en dus een echte ORC killer, ik denk dat een X362 door de bank genomen sneller moet zijn. Er zullen zeker uitzonderingen zijn, maar dat zal meer te maken hebben met betreffende exemplaren en kunde schipper. Ik ben ook her en der ook X-en362 voorgebleven, maar ook SP36's met een 34 voeter.
Laatst bewerkt: 03 jan 2015 13:30 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 13:15 #584101

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Als ik mij niet vergis heeft Perseus een tijdje geleden ook al e.e.a. gepost op het Clubracer-forum over zijn zoektocht. Volgens mij is het budget inmiddels wat naar beneden bijgesteld zodat een 36-voeter eerder binnen bereik komt.

Op het gevaar af dat ik nu andere ZF-forumleden op de ziel trap, maar ik denk eerlijk gezegd dat de X-362 (Classic) voor hetzelfde geld een betere keuze is. Het ontwerp is duidelijk moderner (jaren '90 in vergelijking tot duidelijke jaren '80 signatuur van de Spirit). De winst qua zeilcomfort zit vooral op de ruimewindse rakken. De Spirit is immers een echte kuilengraver en zal bij toenemende wind onder spi een flinke voorkeur krijgen om te gaan rollen. De X-362 zal dan juist wat meer gaan glijden en een stuk gemakkelijker zeilen.

Qua budget in de buurt van een goede X-362 Classic komt ook de First 36.7. Nog een stuk moderner en sneller, is te koop vanaf ca. € 60.000. Ik zou dan wel rekenen op een wintertje klussen + aanvullend 'klus'budget van € 10.000.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 15:09 #584115

Big Time schreef :
De winst qua zeilcomfort zit vooral op de ruimewindse rakken. De Spirit is immers een echte kuilengraver en zal bij toenemende wind onder spi een flinke voorkeur krijgen om te gaan rollen. De X-362 zal dan juist wat meer gaan glijden en een stuk gemakkelijker zeilen.

dat zou je wel verwachten, maar uit de meetbrieven en Sailspeed blijkt dat toch niet.....
Met wind onder de 12 kts is de Spirit voor de wind wat sneller en de X aan de wind.
Bij 20 kts wind (hoogste in Sailspeed) zijn ze op TWA150 precies even snel.

Nu heeft de Spirit een spi van ruim 112 m2, en de X iets van 75 a 80 m2.
Dat laatste zal zeker handelbaarder zijn, maar 'meer glijden' zie ik in de snelheden niet terug.
Een ondertuigde boot vaart natuurlijk al gauw makkelijker ;-)

Van binnen zijn ze natuurlijk onvergelijkbaar qua ruimte ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 16:58 #584132

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Om een X362 nu ondertiuigd te noemen...?
Dat deze een kleinere spi hebben, heeft alles te maken met fractioneel of top getuigd.
Ik denk dat juist het verschil aan de wind zit, de X loopt niet alleen sneller aan de wind, maar haalt deze snelheid ook met meer hoogte.
Ik sta in de wedstrijden steeds versteld van de hoogte die Xquise en Offcourse kunnen lopen, begreep dat de eerste bij RNH juist op hoogte het verschil maakte, zowel aan de wind als op spi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 17:11 #584136

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Big time is right, ik heb mijn budget moeten bijstellen. Een tegenvaller die uiteraard weer eens niet door mijn verzekering werd gedekt maakt mijn budget bijna 40% lager. ( ik had al bijna een bod gedaan op een dehler 39, nu zijn deze centjes helaas anders nodig.) Maar de keuze nog weer enige jaren sparen of binnenkort gaan varen nu de kids nog klein zijn is de keuze waar ik nu voorsta helaas. Ik wil eigenlijk sneller varen. Dus budget is nog maar tot rond de 75 k op te rekken. ( en liefst daar wat onder). Overigens heb ik me nog eens verdiept in dromerig over runnings costs en das nu zeker ook een puntje.

De x-362 classic durven ze nogal geld voor te vragen ook trouwens. Zien er wel erg mooi uit, maar van binnen heeft de spirit zeker het nodige extra te bieden. En ze ziet er ook zeker leuk uit. Voordeel van de sigma is weer dat ze net wat ruimer is. Open to options, maar budget beperkt eea helaas ( alsmede de thuisbaas). Ik vind maar weinig x-362s voor rond de 65 k, first is idd een optie, maar die voorkajuit is wel krap voor grote mensen. Die dubbele achtercabine is wel heerlijk met 2 kids.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 17:15 #584137

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
jouzers schreef :
Om een X362 nu ondertiuigd te noemen...?
Dat deze een kleinere spi hebben, heeft alles te maken met fractioneel of top getuigd.
Ik denk dat juist het verschil aan de wind zit, de X loopt niet alleen sneller aan de wind, maar haalt deze snelheid ook met meer hoogte.
Ik sta in de wedstrijden steeds versteld van de hoogte die Xquise en Offcourse kunnen lopen, begreep dat de eerste bij RNH juist op hoogte het verschil maakte, zowel aan de wind als op spi.

Alleen de 36 Sport en de allerlaatste 362's zijn fractioneel getuigd (en een stukje sneller). De betaalbare 362's zijn allemaal masttop getuigd. Ook Spirits staan trouwens bekend om het hoogte lopen, al waren de 28 en 32 nog meer aandewindse boten dan de stukje bredere 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 17:21 #584138

jouzers schreef :
Om een X362 nu ondertiuigd te noemen...?
Dat deze een kleinere spi hebben, heeft alles te maken met fractioneel of top getuigd.
Ik denk dat juist het verschil aan de wind zit, de X loopt niet alleen sneller aan de wind, maar haalt deze snelheid ook met meer hoogte.
Ik sta in de wedstrijden steeds versteld van de hoogte die Xquise en Offcourse kunnen lopen, begreep dat de eerste bij RNH juist op hoogte het verschil maakte, zowel aan de wind als op spi.

X362 is topgetuigd, met een (te) kleine spi, Xquise is 75m2, mijn grote spi 112m2.

In hoogte aan de wind geen verschil met de SP36, de Xquise en 2 andere X-en (362 Xaenah en 382 Relaxion) heb ik in de Oktoberraces (2013 en 2014) zowel in hoogte als in snelheid bij kunnen houden en op einduitslag verslagen. (De Xquise wel heel erg verslagen, zelfs... wij 2e, zij 14e)

De X-en zullen met die kleine spi wel makkelijker en langer (met meer wind) op de wat hogere koersen kunnen varen; daarvoor is mijn spi te groot (helling!)

Uit Sailspeed met 10 kts wind de Capolavoro en de Xquise, de X vaart tot halve wind een fractietje sneller, en op ruimere koersen is de Spirit sneller. Met meer wind dan 10 kts worden de verschillen aan de wind iets groter, ruime wind iets kleiner.

Er is GEEN verschil in Upwind Angles, max 0,5 graad hoger voor de X, bij 20 kts wind. Bij minder wind is het verschil ca 0,2 graad. Daar hoef je niet versteld van te staan ;-)

Bijlage Knipsel_2015-01-03.png niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 17:46 #584145

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Baasklusje schreef :
In hoogte aan de wind geen verschil met de SP36, de Xquise en 2 andere X-en (362 Xaenah en 382 Relaxion) heb ik in de Oktoberraces (2013 en 2014) zowel in hoogte als in snelheid bij kunnen houden en op einduitslag verslagen. (De Xquise wel heel erg verslagen, zelfs... wij 2e, zij 14e)

Je begrijpt dat ik even moet reageren. In 2013 hadden 5 van de 6 bemanningsleden nog nooit een up wind down wind gevaren, waaronder de schipper! Dat ligt dus eerder aan de bemanning dan aan de boot. De spirit ging natuurlijk ook gewoon erg hard! In 2014 heeft de Xquise helemaal niet mee gedaan.

Pieter
Laatst bewerkt: 03 jan 2015 17:53 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 17:48 #584146

Pjetrow schreef :

Je begrijpt dat ik even moet reageren

tuurlijk ;-) er was vast een goede reden om 12 plaatsen na ons te finishen met een boot die volgens diverse posts hierboven zowel hoger loopt als sneller vaart dan de SP36 ;-)

(dat zegt eigenlijk alleen maar hoe weinig de mensen van die fantastische SP36 weten!)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 jan 2015 17:49 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 18:11 #584152

zeg Baasje, als jij per ongeluk een X zou hebben wat was dan je verhaal geweest?
los van het feit dat ik een SP 36 een mooie boot vindt.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 18:21 #584157

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Nee want het is een wonderboot, beter dan alles in deze en hogere klassen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 18:40 #584161

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Wanneer was ook alweer die lichtweer wedstrijd tussen jullie.....?
Even weer on topic volgens mij vroeg TS of iemand hem wat kon vertellen over een spirit 36
Dus geen x, dehler of een Granada
Laatst bewerkt: 03 jan 2015 18:45 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 18:41 #584162

TS kan nu vast wel een keuze maken op basis van wat hij zelf belangrijk vindt. Maar inderdaad en natuurlijk is mijn boot het beste; dat geldt voor iedereen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 18:46 #584164

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Granada is hier niet ter sprake geweest, Sigma 38 en X362 zijn door TS wel als opties geopperd en door de Spirit goeroe in vergelijk gezet, waar men weer op reageert dus men is hier nog hartstikke ontopic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 18:52 #584165

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
:laugh: :laugh:
Nog niet gegeten R ??
Je hapt zo lekker ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 18:59 #584166

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Baasklusje noemt hierboven de x 382. Iemand enig idee waarom die zo duur blijven. Verkopers vragen er veelal meer voor dan voor een 412.

Lijstje groeit toch weer naast de spirit.
1. nog maar weer eens passen in een 362 met de familie. ( beetje inpraten op de allerliefste)
2. first 36.7 eens in het echt goed bekijken, al is de diepgang ook wel een puntje. 220 is we
Erg diep
3. Spirits 36/37 bekijken met de opmerkingen van de kenner in het achterhoofd.
4. Sigma 38 checken.
Betere winterklussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spirit 36 03 jan 2015 19:03 #584167

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
duit schreef :
:laugh: :laugh:
Nog niet gegeten R ??
Je hapt zo lekker ;)

Ja zeggen dat hier een discussie over een Granada gaande is, terwijl die er niet is is voer ;) .
En dat terwijl ik er juist mijn buik van vol had :sick: :) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl