Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: aan de wind probleem

aan de wind probleem 20 apr 2015 12:43 #618072

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Kan je reven met je zeil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 12:46 #618073

  • Jewan
  • Jewan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Ja dat kan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 13:09 #618074

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Als je reeft, wordt de boot dan beter hanteerbaar of blijft dan het problem bestaan aan de wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 13:19 #618078

  • Jewan
  • Jewan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Eerlijk gezegd dacht ik bij windkracht 4 dat het reven dan nog niet hoeft. Is natuurlijk goed mogelijk dat bij dit type boot er eerder gereefd moet worden. Ik ga het wel binnenkort proberen. Bedankt voor de tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 13:23 #618079

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ligt aan het tuig van de boot. Het kan best zijn dat de boot overtuigd is zodat er ook bij licht weer nog te zeilen valt. En dan kan het zijn dat je bij windkracht 4 gewoon te veel zeil hebt staan.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 13:32 #618082

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3263
Wat wordt er aan de wind bij 4 Bft precies moeilijk? Rechtop blijven? Hoogte houden?
Van de platbodemtuigages heeft het spiettuig natuurlijk niet de beste papieren als het om aan de windse eigenschappen gaat, zeker niet als het zonder giek gevoerd wordt; is dat het geval? Dan zou je er een giek onder kunnen hangen. Veel drascombes doen dat volgens mij. Het zeil wordt dan minder snel bol geblazen.

Alternatief: als ik het wel heb, werd er aan de wind op hoogaarzen, zalmschouwtes e.d. wel een lijn gebruikt van de top van de spriet naar beneden; bij aandewindse koersen werd die lijn strak getrokken zodat het zeil wat vlakker getrokken werd. Dat zou je ook eens kunnen proberen?

Ik zie in je profiel dat het om een skiff gaat. Hoe is de driftbeperking geregeld? Zijzwaardje? Midzwaard?
Laatst bewerkt: 20 apr 2015 13:46 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 13:46 #618084

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Heb je zijzwaarden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 14:24 #618092

  • Jewan
  • Jewan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hoogte houden word dan moeilijk. Bij schuin tegen de wind in word de boot teveel een kant op geblazen waardoor opkruisen niet lukt.
Je tips ga ik in overweging nemen en wellicht uit proberen.
Ik heb een midzwaard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 14:24 #618093

  • Jewan
  • Jewan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Nee geen zijzwaarden. Wel een midzwaard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 14:25 #618095

  • Jewan
  • Jewan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Ja zou kunnen, daarom is het het proberen waard om te reven al bij windkracht 4. Klopt dat de boot bij heel weinig wind al zeilt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 14:45 #618100

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3263
Als hoogte houden het grootste probleem is en je kan de boot nog goed rechtop houden, zou ik juist niet te snel reven; daarmee verlies je snelheid en (zeker met wat meer golfslag) ook hoogte.

Om dezelfde reden ook niet teveel knijpen - beter wat meer op snelheid inzetten dan op hoogte, anders verlies je per saldo hoogte doordat je teveel weggezet wordt. Als je er op let voel je vanzelf hoeveel je moet afvallen tot hij lekker aanspringt. Succes!
Laatst bewerkt: 20 apr 2015 14:49 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 14:52 #618104

  • Jewan
  • Jewan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hierbij profiel van mijn boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 15:25 #618117

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3263
Ah, ik zie dat er bij jou weinig zeilopervlak boven de spriet zit, dus de top van de spriet naar beneden trekken werkt in dit geval waarschijnlijk averechts.

Bij schepen waarbij de spriet naar de halshoek loopt ligt dat wsl anders (zie de hoogaars hieronder, waar je de bedoelde lijnen ziet lopen).


Laatst bewerkt: 20 apr 2015 15:26 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 16:16 #618132

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
Wauw, wat een machtig mooi plaatje Vlieter. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 17:00 #618142

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Als je de boot nog rechtop kunt houden zou reven inderdaad niet nodig zijn.

Val wel helemaal doorgezet?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 17:24 #618149

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Ik zie dat het midzwaard een vrij simpel ding is. Je hebt het er over dat je aan de wind veel word weg gezet opzij. Je zou er met 'harde' wind ook een dieper midzwaard in kunnen steken. Het opperplak van het zwaard is dan groter en geeft meer weerstand tegen het wegzetten.

Denk dat je voor het beste resultaat misschien wat moet experimenteren met zwaarden van verschillende diepten.....
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 18:12 #618158

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Ik weet natuurlijk niet hoe oud/ orgineel je scheepje is, maar als je wel wat kunt/wilt veranderen zou je ook zijzwaarden kunnen overwegen. Die kun je naar gelang noodzakelijk is dieper of minder diep laten zakken. Ook kun je hiermee het lateraal punt makkelijk veranderen (het punt waar je boot omheen draait, dit bepaald dus ook gedeeltelijk de loefgierigheid. Zwaarden schuin naar achteren is ook draaipunt naar achteren en daardoor ook minder loefgierig ) Tenslotte kun je deze zwaarden nog een beetje onder een hoek ten opzichte van de kielbalk zetten waardoor ze je schip naar de wind toe drukken. Als ze dan ook nog goed geprofileerd zijn geven ze zelfs lift. Je moet dan wel redelijk lange smalle zwaarden maken zoals op de moderne raceaken. Niet van die bolle dingen zoals op tjalken.
Ik geef toe dat het misschien geen gezicht is op zo'n ietwat Engels aandoend scheepje maar effectief is het zeker. Dat Engelse midzwaard is natuurlijk eigenlijk niet meer dan een plankje onder water.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 18:16 #618159

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Maar waar ligt je boot? Misschien is het beter dat iemand een keer met je mee gaat om eens te kijken wat je aan je zeilvoering zou kunnen verbeteren voordat je een boor en zaag in je boot zet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 18:29 #618163

Ik zou de oorzaak op de eerste plaats bij het zeil zoeken (zelfs op de allerallerallereerste plaats).
Dat is een zeil zonder giek, en dat is haast per definitie al een probleem aan de wind, want het is dan al heel gauw veel te bol.
De spriet maakt dat nog wat erger want ook die helpt niet om er aan de wind een mooi vlak (nou ja, beetje vlak) zeiltje van te maken.

Waar loopt de schoot van het zeil heen?
- naar beneden of naar achteren, ofwel, welke hoek maakt de schoot met de horizontaal?
- naar het midden van de boot of naar een hoek van de spiegel (2 hoeken dus, ivm overstag en gijp)

Kun je de hoogte van de spriet aan de mast variƫren?
- naar beneden geeft een dieper bol zeil, slecht voor aan de wind
- naar boven maakt het zeil vlakker

Hoe zet je het voorlijk strak?
- een halstalie onderaan de halshoek?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 apr 2015 18:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 18:29 #618164

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Dat is ook de reden dat ik met het idee kwam om het midzwaard te vervangen. Als ik dat zo bekijk op de tekening is het precies hetzelfde principe als bij de opti en andere open bootjes. Hoeft geen boor en of zaag aan te pas te komen (Iig niet in de boot zelf.)

Kwestie van mooi nieuw geprofileerd zwaardje maken, de oude er uit trekken en de nieuwe er in steken.

En als je echt lekker extreem wilt dan maak je er een ophaalbare kiel van met een kleine loodtorpedo aan het einde van dat zwaard maar goed dat heeft niets meer met platbodems te maken .....
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 18:32 #618166

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
en zoals mijn voorganger opmerkt (ook al eerder in het topic genoemd) het is een giekloos zeil. Misschien een idee om er iets van een giek onder te knutselen dat zou waarschijnlijk ook al een bult schelen.

1 Giek maken en je zeil mooi trimmen.
2 een beetje een langer midzwaard in je kast steken.

Ik denk dat de aandewindse eigenschappen dan al een heel stuk verbeteren.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 20:00 #618211

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
ter info:
www.oarandsail.nl/artikel-spri...oor-kleine-boten.php

Citaat uit dit stukje:
Nog steeds denken mensen dat een torentuig het beste is voor aandewinds werk. Het onderzoek van Marchaj dat hij behandeld in Sail theory and practice(?) toont aan dat dit niet in zijn algemeenheid klopt. Van meer belang zijn de lengte/breedte verhouding, de aspect ratio zo men wil en bovendien is de scherpe driehoek die torentuigen altijd vertonen aerodynamisch niet effectief. Ik denk dat het moderne squarehead grootzeil dat sinds bijna 20 jaar nu bij moderne boten in gebruik komt dit staaft.


Henk Bezemer heeft in 2006 een hele serie in de 'Zeilen' geschreven over de alternatieven voor het torentuig. Daarin komen de 'oude' tuigen (Jonk, spriet, logger, gaffel,..) vaak als zeer efficiƫnt uit de bus. Ook kan er mits goed gevoerd behoorlijk hoog mee worden gevaren. Het is niet voor niets dat tegenwoordig losse broeken en uitgebouwde grootzeilen met een flathead door de topracers gebruikt worden. Qua idee staat dat dichter bij een spriet of gaffeltuig dan het torentuig.
Laatst bewerkt: 20 apr 2015 20:10 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 20 apr 2015 21:40 #618274

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Kan me nog goed een vlootje Lemster-Aken herinneren die ons tijdens een Flevorace Harder en hoger voorbij kwamen bonzen. Bonzen vanwege de golven op het Ijsselmeer die op de stompe koppen van die schepen kapot geslagen werden.
Was en erg imposant plaatje, een stuk of 4 van die schepen zij aan zij die je in wolken van water voorbij komen stuiven.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 21 apr 2015 05:07 #618294

Rikken schreef :
Het is niet voor niets dat tegenwoordig losse broeken en uitgebouwde grootzeilen met een flathead door de topracers gebruikt worden. Qua idee staat dat dichter bij een spriet of gaffeltuig dan het torentuig.

Qua idee wel (maar dat is toevallig, in die tijd wist men nog weinig van aerodynamica), maar qua uitvoering waarschijnlijk niet.

Ga het profiel van een modern squarehead of fathead zeil maar eens vergelijken met een spriet tuig: wellicht dat je er met zeillatten, een giek, neerhouder, onderlijkstekker etc nog een redelijk profiel in kunt brengen, maar ik denk dat het lastig zal zijn het profiel de juiste diepte te geven, waarbij het achterlijk ook goed loost ipv schept etc.

Neem eens iemand mee die goed kan trimmen, misschien valt er meer uit te halen dan tot nu toe gelukt is!

Natuurlijk kun je het zwaard, tuig en roer gaan vervangen, maar dan kun je net zo goed een andere boot kopen ;)
Laatst bewerkt: 21 apr 2015 05:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aan de wind probleem 21 apr 2015 05:37 #618299

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8139
. Neem eens iemand mee die goed kan trimmen, misschien valt er meer uit te halen dan tot nu toe gelukt is!
Dat wordt al een uitdaging in een bootje van 3,9m.
Ik denk dat het niet snel verbeterd. Ook al vanwege de afwezigheid van een giek. Hierdoor heb je altijd een bol zeil.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl