Wat WhiteMagic zegt...
Verder gaat de RudderSafe er volkomen aan voorbij dat het roer van een zeilboot tevens de verlijering moet compenseren en daarmee een deel is van de op elkaar afgestemde kiel-roer combinatie. Dat is het in deze vorm niet en daarmee is het hoogstens een 'noodroer'.
Zouden de vlakken precies links en rechts van de schroef zijn geplaatst (iets meer naar voren dan op de tekening), dan zou het kunnen werken als 'thrust vectoring' en het wiel effect kunnen verminderen. Hiervoor zijn al andere oplossingen in de vorm van een 'prop shroud', een ring rond de schroef.
Andere mogelijkheden zijn een meesturende bbm. Ik heb hiermee geƫxperimenteerd en deed de volgende bevindingen.
Boot: Eurokruiser mkIII met kimkielen, 7m35 loa, massa 1800kg (volgens opgave werf), aangehangen balansroer met ca 30/70% voor/achter verhouding.
Yamaha C5 bbm op een aan het roer vastgemaakte motorsteun
Door de zware bbm ver achter de spiegel komt de trim van de boot ernstig 'achterover' te liggen. De boot heeft een negatieve spiegel en de motor trekt het roer daardoor altijd naar midscheeps. Door deze hoek van de spiegel zitten de roerduimen ook onder een hoek en moet er op het helmhout veel kracht worden gezet voor het sturen (de motor moet omhoog worden getild). Zonder afstandsbediening van de motor is het bedienen van de motor bijna ondoenlijk. De roerduimen moeten naast de krachten van het zeilen, nu ook worden berekend op de stuwkracht van de motor.
De 1m50 lange kielen maken de boot bepaald geen 'ballerina', maar het richten van de stuwstraal verkleint de draaicirkel behoorlijk en was, vooral bij het achteruit de box invaren, erg handig.
De bezwaren van het gewicht van de motor hangend aan het roer (zwaar sturen, zwaardere belasting van de roerduimen), zouden kunnen worden beperkt door gebruik te maken van een 'mee sturende' motorstoel, die dan wel direct aan de spiegel moet worden bevestigd.
Het nadeel van een 'staartlastige boot trim' blijft dan wel bestaan (tenzij er een veel lichtere motor kan worden gebruikt). Het is interessanter de bbmotor op een normale motorstoel te plaatsen (vanwege de trim) en deze dan met een spoorstang systeem te sturen.
Vanuit stilstand werkt de motor dan bijna als een boegschroef en zonder 'buurman' in mijn box, kan ik de boot in de box keren (met enig gehannes, dat wel).
Een bbm of welke andere vorm van aandrijving in/aan het roer, brengt met zich mee dat de roerkoning moet zijn berekend op de stuwdruk van de motor en dat deze stuwdruk naast de roerdruk komt.
Bij een bbm is het draaipunt van de staart hierop gemaakt en een eventuele roerdruk zal hier nog wel bij kunnen. Verder is de roerdruk die een 'ruddersafe' toevoegt klein in verhouding tot de roerdruk van een roer voor het zeilen.
Het inbouwen van een elektromotor in het roer, zal bij aanpassing van de roerkoning op de te ontwikkelen stuwkracht, een haalbare mogelijkheid zijn. Vaak is het gewicht van een dergelijke aandrijving laag en dat gewicht bevindt zich dan ook nog onder de waterlijn omdat de motor zelf meestal onder de waterlijn ligt. Dit is een gunstiger situatie dan de inzet van een bbm met een verbrandingsmotor.
Helaas is de ontwikkeling van een ringmotor nog niet zover om hieruit een roer/motor systeem te ontwikkelen. Ik zie bij het overkomen van de huidige problemen (moeilijk te service-en van de lagers en afdichting), deze aandrijf vorm als een potentiƫle kandidaat voor de kleine elektrische aandrijvingen van zeilboten tot 10m en motorboten tot 15pk motorvermogen.
(Ik blijf het ondanks alle negatieve berichten een 'cool' ding vinden!)
Groeten, Peper.