Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Varianta 37

Varianta 37 24 mei 2015 07:59 #627986

  • Minimoke
  • Minimoke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Hallo,
Heeft iemand ervaring met een Varianta 37, het budget merk van de Hanse groep.
Dit is een oudere, maar heel goede romp van een Hanse 370. Daarboven is een nieuw sober dek geplaatst.
Verder is deze boot redelijk spartaans afgewerkt. Maar volgens de weinige reviews een heel goede en snelle zeiler.
Momenteel met diverse extra's als easy versie te koop voor 100.000 euro incl BTW.
Lijkt mij, niet echt op zoek naar luxe, een mooie instapprijs voor een nieuwe 37 voeter.
Enige jammere zijn de looks, maar met wat mooie graphics wel op te lossen ;-)
Bijlagen:
Kijk meer van mijn filmpjes op Youtube www.youtube.com/channel/UCLKYCkXn8HDEUfIGO2lmCnQ

of volg me op facebook www.facebook.com/bavaria32cruiser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 24 mei 2015 08:58 #628000

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Geen ervaring mee. Alle JV-ontwerpen zeilen goed. Tijdens Boot Düsseldorf op de 44 geweest, die was redelijk basic van binnen. Mij maakt dat niet uit, mijn FF95 is helemaal basic + wit van binnen. Ik kom om te zeilen, dat schijnt de 37 prima te doen. Vermoedelijk is het beslag ook basic, daar ben ik een tegenstander van. Wil je lekker zeilen dan heb je goed beslag nodig, dat kost geld. Even checken dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 24 mei 2015 09:07 #628003

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Vanaf de i phone lastig te zien maar de achterstag bedienen lijkt geen feest en vermoedelijk heb je met wat wind Schwarzenegger in zijn jonge jaren nodig. Je mist een overloop en vanuit de kuip bedienbare leiogen. Een cunningham is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 24 mei 2015 09:20 #628007

Boatlover schreef :
Vanaf de i phone lastig te zien maar de achterstag bedienen lijkt geen feest en vermoedelijk heb je met wat wind Schwarzenegger in zijn jonge jaren nodig. Je mist een overloop en vanuit de kuip bedienbare leiogen. Een cunningham is ook fijn.

Leuke instapboot met voldoende upgrademogelijkheden dus die mee kunnen groeien met je budget...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 24 mei 2015 10:52 #628021

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mee eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 24 mei 2015 11:18 #628025

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8436
Nachtvlinder schreef :

Leuke instapboot met voldoende upgrademogelijkheden dus die mee kunnen groeien met je budget...

En je daardoor een veelvoud aan eurootjes kost?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 24 mei 2015 16:51 #628050

Dat hangt er vanaf hoe ver jij hiermee gaat natuurlijk. Het hóeft niet, het kán.

Het lijkt me vrij logisch dat een boot die gepromoot wordt als "kaal" niet uitblinkt in allerhande trimbeslag; de prijs is daar ook naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 24 mei 2015 18:59 #628092

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Een ton euries, en dat noemen ze hier een "instapboot" :ohmy: , een leuke, dat dan weer wel.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 24 mei 2015 19:01 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 24 mei 2015 20:55 #628110

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Erg jammer dit soort boten. Uitgeknepen tot het bot voor een scherpe prijs.
Dan blijft er weinig kwaliteit over. Je vaart wel een nieuw jacht, dat wel...
Beetje Dacia!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 24 mei 2015 20:58 #628112

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Gelijmd raster? :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 24 mei 2015 21:27 #628117

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
En je daardoor een veelvoud aan eurootjes kost?

Dat is net waar ik juist met veel plezier geld aan uitgeef. € 4800,- besteden aan de dekindeling voor een FF 95 uit 1991 vind je waarschijnlijk niet helemaal in verhouding.

Ieder zijn manier van zeilen (respecteer ik). Dat is het mooie van onze sport. Echter: goed beslag is ook voor de toerzeiler iets waar in mijn ogen niet op bezuinigd moet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 24 mei 2015 21:39 #628118

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
De fok is slechts te bedienen vanaf het kajuitdak; bb en sb van de kajuitingang. Uiterst merkwaardig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 02:39 #628128

Zoiets zou ook niet mijn keuze zijn, maar het geeft wel 38 voeten als basis. Als je dat fijn vind en je wilt er iets persoonlijks van maken: tsja...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 07:39 #628149

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Alle waar is naar zijn geld. Die €100K is zeker een scherpe prijs maar daar komt dan ook nog wel het e.e.a. bij voordat je een beetje redelijk uitgeruste toerboot hebt zoals:

- Upgrade naar 30pk dieselmotor, absoluut noodzakelijk voor een boot van 7 ton
- schootlieren van het juiste formaat zodat je de genua ook nog met windkracht 5 kunt doorhalen
- grote kans dat de valstoppers ook een maatje te klein zijn
- evenals minimaal de helft van de blokken (grootschoot, neerhouder, mastvoet)
- evenals het materiaal van de vallen, vrijwel zeker matige kwaliteit polyester lijn
- buiskap ontbreekt
- waarschijnlijk staat de boiler ook op de optielijst
- grootzeilhuik - rolfokhoes??
- navigatieapparatuur (minimum is log-diepte-wind- vaste gps)
- marifoon

Nu ben je incl. inbouw al €15K verder, nog steeds een scherpe prijs maar voor dat geld zijn beter uitgeruste schepen in dezelfde maat te koop van 3-5 jaar oud.

Tot slot, staar je niet blind op de foto's van de website, dat carbon stuurwiel en teak in de kuip zit er echt niet op.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 08:12 #628154

  • Minimoke
  • Minimoke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Voor die 100.000 zit de motor upgrade en klapschroef erin. Net als triradial zeilen. B&g dieptemeter, log en windsensor. Een cruisingpack en buiskap en grootzeilhuik.
Het standaard stuurwiel is ook mooi en het teak in de kuip is een optie waar ik niet echt van wakker lig, wel mooi.
Dus als optie wel nog 2 lieren, een anker, een rolfok en een plotter. Andere opties zijn zoals bij de "dure" boten later op te zetten, behalve de rail om het grootzeil te trimmen. Die is er niet en is ook geen optie.
Kijk meer van mijn filmpjes op Youtube www.youtube.com/channel/UCLKYCkXn8HDEUfIGO2lmCnQ

of volg me op facebook www.facebook.com/bavaria32cruiser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 08:24 #628156

  • Minimoke
  • Minimoke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
ron b schreef :
Een ton euries, en dat noemen ze hier een "instapboot" :ohmy: , een leuke, dat dan weer wel.

Mijn instapboot in de hobby is een Trident 80, maar na een jaartje heb ik toch wel ongeveer de limieten en nadelen gezien. Net als heel veel uren plezier, behalve dit verlengde weekend :-(

Mijn zeilsnelheid is zeker niet hoog... Zeilen niet meer de nieuwste.
Mijn kruissnelheid op motor is echt wel laag... Is pas tot uiting gekomen in een flottielje. Met meerdere boten van brug tot brug "racen".
Op Oosterschelde met 5bft en stevige golven toch maar besloten niet over te steken, maar naar de haven te varen. Met die 37 voeter lijkt mij op zeil geen probleem, en ook niet op motor met 30 paarden.

Voor een nieuwe 37 voet Is dit volgens mij wel een instapprijs. Of ik hiervoor maandelijks een stevig bedrag wil afbetalen Is mij en zeker mijn vrouw nog niet duidelijk O:-)
Kijk meer van mijn filmpjes op Youtube www.youtube.com/channel/UCLKYCkXn8HDEUfIGO2lmCnQ

of volg me op facebook www.facebook.com/bavaria32cruiser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 08:55 #628162

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Lekker een 2e handsje uitzoeken als je nu al lol hebt met die trident en je voor een nieuw schip moet lenen....zeker gezien de stand van de botenmarkt en je ervaring met dit formaat.

Nieuw schip kopen is bij de tewaterlating ook 30k (mijn natte vinger) aan afschrijving op dag 1 In de plomp gooien :)

My 2 cents...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 11:41 #628187

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Ejob schreef :
Lekker een 2e handsje uitzoeken als je nu al lol hebt met die trident en je voor een nieuw schip moet lenen....zeker gezien de stand van de botenmarkt en je ervaring met dit formaat.

Nieuw schip kopen is bij de tewaterlating ook 30k (mijn natte vinger) aan afschrijving op dag 1 In de plomp gooien :)

My 2 cents...

Die afschrijving gaat er financieel idd het zwaarst inhakken. Reken maar op zo'n 30% in de 1e vijf jaar.

Verder ontbreken op mijn lijstje een paar posts geleden nog:
- stuurautomaat
- grootschootoverloop en/of voldoende gedimensioneerde giekneerhouder
- voldoende accucapaciteit (is standaard waarschijnlijk 2x 70Ah, absoluut onvoldoende) en evt. diodebrug o.i.d.

Verder: als je nu uitgaat van je Trident 80 dan ga je er zowel qua zeileigenschappen als qua leefconfort al enorm op vooruit als je een boot van 9-10 meter aanschaft van zo'n 10-15 jaar oud. Denk bijv. Aan een Winner 950, First 31.7/Oceanis311. Dan houd je bovendien de kosten voor verzekeren, ligplaats etc. nog een beetje binnen de perken. Mijn ervaring is dat een meter meer al gauw leidt tot een kostenstijging van 50%.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 12:45 #628199

  • Minimoke
  • Minimoke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Om eerlijk te zijn, bij mijn Trident die zo'n 12.000 euro heeft gekost plus enkele duizenden euro's om hem naar mijn zin te maken, dan kan je een risico nemen.
Als je echter een tweedehands koopt en daarvoor 40 a 50 duizend euro voor neerteld, dan is dat risico toch echt wel veel groter.
Als je dan nog moet beginnen allerlei dingen te vernieuwen vraag ik mij toch af of dat allemaal waard is.
Vandaar mijn neiging om eerder een nieuwe Dacia boot te kopen dan een tweedehands Opel boot.

Jammer dat niemand echt ervaring heeft met die boot.

Dit seizoen wordt het sowieso nog genieten van de Trident en onze zeilskils bijschaven .
Bedankt voor de reacties.
Kijk meer van mijn filmpjes op Youtube www.youtube.com/channel/UCLKYCkXn8HDEUfIGO2lmCnQ

of volg me op facebook www.facebook.com/bavaria32cruiser
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 15:18 #628225

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Dat van dat risico begrijp ik niet goed, dat ligt mijns inzens eerder omgekeerd. Van een boottype van 10 jaar oud met een bewezen trackrecord zijn talloze tests, ervaringen en verslagen van mede-zeilers te vinden. Dat is er allemaal niet van een relatief nieuw schip.

Verder zou ik altijd eerst een keer willen proefzeilen, weet niet of dat kan met zo'n Varianta maar dat kan altijd bij aankoop van een gebruikte boot.

En als je een goed onderhouden boot koopt ben je naar mijn mening slechts een relatief gering bedrag kwijt in vergelijking tot het compleet maken van de Varianta. En dan laat ik het verschil in 'running costs' nog buiten beschouwing. Zo is mijn huidige boot (J109) qua jaarlijkse kosten echt anderhalf keer zo duur als de vorige (First 31.7) en dan doe ik 95% van het onderhoud zelf. Vergeleken met je huidige boot praat je denk ik eerder over factor 2 of 3 waarmee je running costs stijgen als je overstapt naar de Varianta.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 17:59 #628267

ik heb in 2002 een nieuwe boot gekocht, weliswaar geen Dacia maar een Volvo, zeg maar.
Elke mijl kost me 11 euro alleen aan afschrijving, tot nu toe.

Komt bij dat deze Varianta zo kaal is dat het zeilen niet leuk is, zelfs wel op afzien zal gaan lijken.
Beter een mooie complete goed uitgeruste 2ehandse dan een nieuwe Dacia.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 18:29 #628278

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Voorbeeld: iemand uit de haven kocht enke jaren geleden een Hanse 430 nieuw. Zeilen hijsen/de grootschoot bij helling vieren was zo 'n beetje de trimcyclus. Vervolgens leerde hij bij ons eea en werd tijdens wedstrijden onze grootzeiltrimmer. Hij dacht: ik monteer (oa) een overloop op mijn Hanse. Bleek onmogelijk te zijn, hij baalt als een stekker.

Enkele jaren geleden stond er terecht in een groepstest van cruisers en cruiser-racers in de Waterkampioen dat het betere beslag van de laatste groep ook voor toerzeilers het zeilen een stuk aantrekkelijker maakt.

Wil je de opgedane kennis van een trimclinic in de praktijk brengen dan is dat geen feest op een Varianta of Hanse. Boeit dit je niet en behoor je tot de groep zeilers "zeilen hijsen/nauwelijks trimmen/veel boot voor weinig" > prima zo 'n boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 22:26 #628394

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Daar sluit ik me bij aan, deze boot is naar mijn smaak te eenvoudig. Er zal best een doelgroep voor zijn, maar daar behoor ik niet toe.

Ik kwam nog wat opvallende dingen tegen toen ik de Varianta-site aan het bestuderen was. Zo zit de grootschoot in de weg voor de kuiptafel, de navigatietafel ziet er ielig uit en nodigt niet uit om even lekker de kaarten te bestuderen. Ik zie ook niet echt waar en hoe de navigatie-instrumenten zouden geplaatst moeten worden, zowel binnen als buiten. In de demo-film zie je alleen een soort multi-display aan weerszijden van het stuurwiel, maar binnen zit niets. Is kaal de nieuwe standaard?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varianta 37 25 mei 2015 23:15 #628406

Delphi32 schreef :
Is kaal de nieuwe standaard?

Wil je dat echt weten... :blush: :blush:


Maar ik ben het wel met je eens. Er is een verschil tussen kaal en basic. Basic betekent dat je alles kunt mbt zeilen. Navigeren maakt geen deel uit van zeiltechniek, maar van zeemanschap. Net iets anders.
Je boot kun je altijd uitrusten met elektronica, en over 6 jaar is dat al weer verouderd. Maar de principes van zeilen blijven onveranderd. Lieren, overloop, rails etc maken onderdeel uit van het ontwerp. Te kleine lieren, betekent minder controle, geen overloop betekent minder effectief zeilgebruik.

Wil je toch voor groot gaan, dan is er keuze genoeg. Bedenk dat een nieuwe varianta na 1 jaar ook tweedehands is.

Misschien kun je duidelijker aangeven waarom de Varianta. Wat wil je? Zeezeilen, delta en binnenwateren etc?

Welk voordeel zie je bij een nieuwe, kale boot?
Ik begrijp dat je tot lenen bereid bent, maar ook voor 2e hands kan dit.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl