Boatlover schreef :
Ik vind het geen goede keus.
- overgewaardeerd
- volle neus/paaltjes pikken
- loopt niet hoog, hierdoor nog lastiger aan de wind/paaltjes pikken
- slecht te sturen ruime wind met golven, loopt ook snel uit het roer
- vanaf de kuiprand sturen is beroerd, bovengenoemde aan de windse problemen verergeren dan
- manoevreert niet goed op de motor, vooral achteruit
- beroerd met lichtweer
Spaar door voor een Ballad. Of een Loper. De Albin 79 (info bij Bertil)
GELUL! (en ja, jaren lang een Vega gehad #1033 deze heb ik verkocht voor een schip met iets langere kooien en meer intern 'Lebensraum' ) en mijn broertje had een Loper. Mijn buurman in de haven heeft een ALbin79 -ik weet écht wel waar ik het over heb.
-slank voorschip, paaltjes pikken en water over dek geen enkel probleem. Mijn Hurley 800 neemt meer water over.
-loopt wél mooi hoog aan de wind, kwestie van redelijke zeilen, trim en zeilvoering.
-stuurt
zeilend prima op alle koersen en ben onder alle omstandigheden nooit uit het roer gelopen. Waar komt dat verhaal vandaan?
-de kuipranden (zeker bij de MK1) zijn inderdaad smal. dit kun je oplossen door een paar zitjes te maken of kopen of gewoon door
in de diepe, beschermde, ruime (!) en prettig zittende kuip te blijven zitten. De lange helmstok is hierbij ook een plus. Waarom zou je op de kuiprand willen zitten, het zicht naar voren vanuit de kuip is goed zat en door de ballast in de stevige kiel heb je veel aanvangs- en eindstabiliteit.
Over kiel gesproken: deze is niet te diep en e.e.a. heeft Duitse bunker-kwaliteit. Ik ben wel eens aan de wind bonkend omhoog gelopen op het Veerse meer (teveel boeien kan ook) en lag gelijk goed scheef & moervast. Na verder krengen toch weer los en er zat nog geen krasje op de kiel! Wel 'weer wat geleerd' ...
Ja de Vega heeft wat eigenaardigheden (zoals een zwakke mast ondersteuning, een idiote combi-box verstelschroef en dat roer) Daar leer je mee leven en kan je van leren. Het betekent dat je -manouvrerend in de haven of de SMR snachts door Amsterdam
-een beetje vaart moet houden -ook achteruit- en wat handig/technisch moet zijn. Dan is het een schip waarin je onder alle omstandigheden heel ver kan gaan zeilen voor een redelijke prijs. Het hele schip is letterlijk in en uit elkaar te schroeven en er is veel kennis over alles wat er fout en kapot kan gaan. Persoonlijk heb ik dat hulproer nooit zo aantrekkelijk gevonden -technisch complex en weer iets extra (KISS) wat kapot kan gaan. Ik ben inderdaad wel eens bonkend de Sixhaven doorgestuiterd en dwars in de Krammersluis gelegen.
Nou en?
Tip van flip: koop een Vega met een nieuwere motor (met keerkoppeling) of reserveer hiervoor ruimte in het budget. Zorg dat de mast-ondersteuning is verbeterd of doe dit zelf (geen rocketscience) De originele raamrubbers zijn na 40 jaar waarschijnlijk 'op' de Engelse Vegakring heeft hiervoor zeer prijs-gunstige alumnium raamframes te koop (=2 dagen werk in de winter)
Voor de Topic starter: neem eens contact op met de VegaKring
www.vegazeilers.nl/ laat je goed voorlichten en zeil eens mee met een paar Vega's (dit weekend zomer evenement in Durgerdam)
Ik zeg niet dat een Albin Vega de be-all en end-all van zeilboten is van de vorige eeuw maar een leuk schip is het zeker, voor een redelijke prijs.