Dit is onze zeilende bijboot :
i1155.photobucket.com/albums/p...opie_zps9d709821.jpg
Ik kocht een kit van Barrow ( Sailor 7´6” ) Bouwde het bootje ongeveer 20 cm smaller dan het origineel omdat het dan in mijn ogen beter oogde en onder de davids paste.
Klein bootje omdat we ook een klein jacht varen. Twee volwassenen en wat bagage kan het wel hebben. Roeit fantastisch, sleept erg goed.
Het bootje haalde dertien jaar voor de gebruikte West epoxy begon de geest te geven.
Iedere dag meerdere keren op het strand getrokken, tegen kades gegooid door mobo golven.
Tienduizend mijl kustwater door gesleept, gebruikt voor het leggen van visnetten, sleepvissen. Tonnen water en andere vloeistoffen getransporteerd. We gebruiken vier hulpankers, die worden meestal met de bijboot gelegd, vandaar een ankerrol in de spiegel.
Vele honderden keren achterop de “Grote “ boot gegooid tijdens het slepen. Achterlijke wind en golven gooien zo´n slechts 17 kilo zwaar bootje overal heen.
Twee keer ben ik er van een redelijke hoogte kop eerst in gevallen, bij de laatste van die duikelingen brak een epoxy fillet ( de mediterrane zon is dodelijk voor de meeste kunststoffen ) en besloot ik het bootje als mal te gebruiken om een polyester versie te maken.
Samen met een Turkse polyester “Entrepreneur “ werd het oude houten bootje aangepast om als mal te dienen. De zwaardkast liet ik weg, in de plaats daarvan kwam een lange kiel. Veel moest aangepast worden want het bootje was te scherp om uit de mal te lossen.
Asim, de polyesterfrits had reeds lang gezeurd mijn bootje als mal te mogen gebruiken, nu moest het dan, echter op voorwaarde dat ik mijn plastic bootje gratis kreeg.
Het prototype woog 35 kg. Asim had veel te veel lagen glasvezelmat gebruikt maar aangezien ons bijbootje een ruw leven heeft wilde ik niet klagen.
Een beetje hout voor de bankjes en verf, uiteindelijk kostte de nieuwe bijboot 17 Euro.
Polyester Asim knapte ons oude houten bootje op, compleet met teak voordekje en hout gravures, gebruikt het nu nog steeds zelf als bijboot.
De zwaardkast in het originele bootje was een bron van problemen, tijdens het slepen met hoge snelheid en ruwe zee is het bootje twee keer bijna verloren gegaan door binnenkomend water via die zwaardkast. Bovendien zeil ik zoals iedere gentleman halve wind of windje mee. Tegenwind gaat roeien veel sneller en als het echt nodig is heb ik een stokoude Seagull buitenboordmotor.
Ik heb later het tuig aangepast. Véél groter zeil. Gewoon omdat je het meeste zeilt met erg weinig wind.
Ik ga soms urenlang sleepvissen. Zeil mee of halve wind, roei of gebruik het Seagultje tegenwind.
Wegens het motortje geen plaats voor een roer, ik gebruik één der riemen in een uit het midden geplaatste roeidol op de spiegel.
Heel erg simpel tuigje, gemaakt uit een oude surfmast en een lap weggegooid zeil. Hijsen met een touwtje, heb ik een beet valt het zeil ( met gaffel ) als een steen bij het uit de klem trekken van het val. Reven bij harde buien gebeurt automatisch, de gaffel word weggeblazen. Wel zwaar werk dat bootje zeilen. Beetje als surfen, constant je gewicht verplaatsen en het sturen met de riem is zeer vermoeiend.
Verleden jaar verloor ik het hele tuig in slecht weer. Het tuig lag met opgerold zeil op dek van de “Grote “ boot gebindseld, is door urenlang in de golven duiken overboord gegaan.
Na wat zoeken naar de materialen in drie dagen een nieuw tuig gemaakt, weer een beetje groter.
Zelf bouwen is niet zo eenvoudig ,men kan de Barrows ook kant en klaar kopen ( Erg prijzig )