Beste medezeilers,
Graag wil ik een ervaring delen, in de hoop mogelijke pech onderweg bij anderen te kunnen voorkomen.
Vorige week dinsdag zeilden wij van Dover naar Oostende met wind tot 7bf in de rug. Prachtige tocht met nieuw snelheidsrecord en heel veel sturen, al surfend van hoge golven. Vlak voor Oostende loefde de boot plotseling op en ontdekte ik dat het stuurwiel niets meer deed. De automaat, die rechtstreeks op het roer zit, nog wel. Dus met de automaat tussen de pieren gevaren en daar door een RIB geholpen met aanleggen. Gelukkig is dit niet midden op zee gebeurd in deze wind! Al hadden we ons met automaat en noodhelmstok wel in veiligheid kunnen brengen.
Wat bleek was dat het lager in de stuurstand (Whitlock/Cobra) versleten was. Dit veroorzaakte speling in het stuurwiel, waar we al lang last van hadden, maar nooit de oorzaak van konden vinden omdat het lastig uit elkar te halen is.
Gelukkig was er een aardige vakkundige man in Oostende die het voor ons gerepareerd heeft in zijn werkplaats en konden we vrijdag verder varen en hebben we in jaren niet zo heerlijk gestuurd.
Mijn lessen:
Als je denkt dat iets niet klopt (speling in je roer en af en toe een raar kloinkgeluid) dan klopt het dus ook niet. Ik heb niet ver genoeg doorgezocht en gedacht dat als ik niets kon zien het wel normaal zou zijn. Ook doordat dit dus heel langzaamaan meer werd, het eigenlijk niet echt gemerkt.
Het sleepje dat we accepteerde bleek een commerciele berger. Dat kost ons 275 euro. Niet zo erg, en in de spanning van het moment fijn dat ze hielpen. Maar met iets meer rust hadden we de helmstok aangekoppeld en het zelf gedaan.
Er zijn heel veel geinteresseerde aardige mensen die helpen als je pech hebt. Ook heel veel adviezen en rampscenario's. (" Bij mij duurde het 6 wkn voordat ik een lager had." " Er is hier niemand die er verstand van heeft" etc) Met hulp van de havenmeester regelden wij dat gelukkig sneller.
Wij zijn blij dat het bij ons goed afliep. Wellicht heeft iemand hier iets aan.
Groet,
Sjoerd