Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Delph 28

Delph 28 18 sept 2015 21:20 #664082

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Wie weet er iets over of van een Delph 28?
Er ligt er 1 te koop maar kan eigenlijk weinig ervaringen lezen behalve in het Frans,en aangezien ik daar geen ster in ben; is er hier iemand die iets zinnigs over deze boot kan vertellen?

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 sept 2015 22:04 #664097

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
sleen42 schreef :
Wie weet er iets over of van een Delph 28?
Er ligt er 1 te koop maar kan eigenlijk weinig ervaringen lezen behalve in het Frans,en aangezien ik daar geen ster in ben; is er hier iemand die iets zinnigs over deze boot kan vertellen?

sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5318

Zo te zien een typische IOR boot uit de jaren '70 - '80. Dat wil zeggen dat de boot is ontworpen om goed in de IOR-meting van destijds te passen. Een ontwerp dat gericht is op wedstrijdzeilen, dus. Waarbij de vraag is of je dat zelf ook wilt. Ook een vraag is of de boot nu nog mee zou kunnen komen in een veld met modernere wedstrijdboten.

Of dit een prettige boot is om mee te toeren vraag ik me ernstig af.

Wat trekt je aan in deze boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 sept 2015 22:31 #664099

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Hai,

ja sailboatdata had ik al gezien.Ik zag hem toevallig liggen en vond de lijn erg mooi,dus ben nu dus eerst op zoek naar wat meer info.Maar omdat er maar 30 gebouwd zijn in 5 jaar,was het geen succes?

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 sept 2015 22:40 #664102

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
sleen42 schreef :
Hai,

ja sailboatdata had ik al gezien.Ik zag hem toevallig liggen en vond de lijn erg mooi,dus ben nu dus eerst op zoek naar wat meer info.Maar omdat er maar 30 gebouwd zijn in 5 jaar,was het geen succes?

Geen idee. Ik had er ook nog nooit van gehoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 19 sept 2015 06:36 #664121

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Zo ging het mij dus ook en vandaar mijn vraag hier:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 16 nov 2015 20:21 #682648

  • beek
  • beek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
de Delph 28 is ontworpen door Andre Mauric, destijds een beroemde architect, 2e helft jaren 70. er is ook een 26 en een 32. de 28 is in dezelfde tijd ontworpen als de Beneteau first 30, maar iets kleiner en eleganter. het prototype van de de first 30 heeft in die jaren de half ton cup gewonnen.
ze werden gebouwd vlakbij Toulon. er is een versie met een 5/6 mast en een met masttop. vergeleken met hedendaagse grote dozen is ze kleiner (8.56x2.75) en beter met wat wind. en nog stevig gebouwd.
de mijne heb ik 15 jaar geleden uit frankrijk geïmporteerd, romp en dek zijn afgeschraapt en opnieuw geverfd.
en ze is te koop voor een vriendelijke prijs. ik heb extra info, wel in het frans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 17 nov 2015 05:46 #682711

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
lodewijk stegman schreef :
sleen42 schreef :
Wie weet er iets over of van een Delph 28?
Er ligt er 1 te koop maar kan eigenlijk weinig ervaringen lezen behalve in het Frans,en aangezien ik daar geen ster in ben; is er hier iemand die iets zinnigs over deze boot kan vertellen?

sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5318

Zo te zien een typische IOR boot uit de jaren '70 - '80. Dat wil zeggen dat de boot is ontworpen om goed in de IOR-meting van destijds te passen. Een ontwerp dat gericht is op wedstrijdzeilen, dus. Waarbij de vraag is of je dat zelf ook wilt. Ook een vraag is of de boot nu nog mee zou kunnen komen in een veld met modernere wedstrijdboten.

Of dit een prettige boot is om mee te toeren vraag ik me ernstig af.

Wat trekt je aan in deze boot?

Dit is geen die-hard race ontwerp in de zin van het is kaal, er is extreem op gewicht gelet of er staan enorme lappen zeil op. Van deze lijn kan je bijzonder aangenaam zeegedrag en vlot zeilen verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 17 nov 2015 09:38 #682747

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Jedre schreef :
Van deze lijn kan je bijzonder aangenaam zeegedrag en vlot zeilen verwachten.

Misschien verschillen we van mening over wat bijzonder aangenaam zeegedrag is, maar ik vind dit nogal een boude bewering.
Deze boot is niet ontworpen als toerboot. De mast is lang in verhouding tot de lengte van de boot, de romp is tamelijk extreem (fijn voorschip, behoorlijk breedte en een sterk geknepen kontje) en bovendien heeft de boot een 3/4 verstaging (wat voor een IOR boot wel bijzonder is trouwens).
het ontwerp van de romp is helemaal dat van de IOR-boten uit die tijd. De Fastnetrace van 1979 heeft aan het licht gebracht waar de zwakke plekken van dergelijke boten zaten.

Dus "aangenaam zeegedrag".. ik weet het niet, hoor.

Maar goed, deze discussie heeft niet zoveel zin als TS snel wil zeilen á la de jaren zeventig en helemaal niet op zoek is naar een prettige toerboot. En misschien heeft ie z'n aandacht allang weer op wat anders gericht (eerste pots is van 18 september)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 17 nov 2015 09:48 #682754

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Bedankt Jedre en Stegman voor jullie mening.Ik kijk er nog steeds naar met een schuin oog:-)
Ik vind de lijn van de boot erg mooi dus ja...
Ik kijk wel vaker naar wat andere boten en deze viel mij op omdat ik hem ergens zag staan,en zeker op de bok ziet het schip er erg scherp uit.Alleen kon ik zowat nergens wat info vinden dus vandaar mijn vraag of er iemand ervaring mee had.Natuurlijk heeft Beek,als eigenaar,er ervaring mee:-)

En wie weet,het is bijna sinterklaas...

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 nov 2015 08:22 #683021

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
lodewijk stegman schreef :
Jedre schreef :
Van deze lijn kan je bijzonder aangenaam zeegedrag en vlot zeilen verwachten.

Misschien verschillen we van mening over wat bijzonder aangenaam zeegedrag is, maar ik vind dit nogal een boude bewering.
Deze boot is niet ontworpen als toerboot. De mast is lang in verhouding tot de lengte van de boot, de romp is tamelijk extreem (fijn voorschip, behoorlijk breedte en een sterk geknepen kontje) en bovendien heeft de boot een 3/4 verstaging (wat voor een IOR boot wel bijzonder is trouwens).
het ontwerp van de romp is helemaal dat van de IOR-boten uit die tijd. De Fastnetrace van 1979 heeft aan het licht gebracht waar de zwakke plekken van dergelijke boten zaten.

Dus "aangenaam zeegedrag".. ik weet het niet, hoor.

Maar goed, deze discussie heeft niet zoveel zin als TS snel wil zeilen á la de jaren zeventig en helemaal niet op zoek is naar een prettige toerboot. En misschien heeft ie z'n aandacht allang weer op wat anders gericht (eerste pots is van 18 september)

Het schip heeft geen behoorlijke breedte, 274 cm. De lengte breedte-verhouding verschilt niet veel van een Victoire 822 en 933. De boot is zelfs wat slanker. Een fijn voorschip en een geknepen kont zorgen aan de wind juist wel voor een fijn gedrag. Een 933 en een 1044 hebben dit ook. Daarnaast heeft de boot een hoog ballastpercentage van 50 (!) procent. De boot steekt wat dieper ook. Voor die tijd heeft de boot ook een tamelijk groot roer. Ok, de boot is licht. Al met al ben ik er van overtuigd dat de boot een fijn zeegedrag heeft.

Over 1 kam scheren met de Fastnet/alle ior-boten uit die tijd is niet aan de orde. Inderdaad heeft die tijd extreme boten voortgebracht met:
- een te laag ballastpercentage
- veel te brede schepen
- extreme ior-bumps
- kleine roeren

Deze boot behoort hier niet toe. De tijd heeft ook hele zeewaardige schepen voortgebracht met een fijn zeegedrag: diverse Swans, Contessa 32, Albin Ballad enz. Natuurlijk is de Delph kleiner, lichter en heeft de boot een 7/8e tuig. Maar in de extreme categorie moeten we de boot niet indelen.
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 08:36 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 nov 2015 10:19 #683054

Prachtig schip.

Ik onderschrijf wat boatlover zegt (veel leesvoer op histoiredeshalfs )

Wat Lodewijk aanbrengt is een beetje de populistische versie van een ingewikkled (maar interessant) stukje zeilhistorie.

De IOR-tijd was een lange periode, waarin de regel zo nu en dan lekgeschoten werd en weer dichtgetimmerd. Het doel van de regel was juist om er voor te zorgen dat racers zeewaardig bleven. Helaas voeren er dus soms totáál onzeewaardige gedrochten rond en zijn er een aantal keer fikse correctied op de regel uitgevoerd omdat het originele doel van zeewaardigheid verwaterde.

Daarnaast moet je je niet vergissen dat de échte wedstrijdschepen enkel de rompvorm in gemeen hebben met de productieschepen. Vaak werd na succes op de wedstrijdbaan het ontwerp voor een fikse prijs aan de hoogste bieder gesleten die hoopten daarmee dan weer kopers aan te trekken. Geen merk wil zijn naam aan een gevaarlijke, onzeewaardige boot knopen (althans, toen niet)

Zoals je kunt lezen op sailboatdata zijn er verschillende versies gebouwd, ook versies voor de toer.

Ik geloof dat ik liever die beruchte fastnet in een Delph28 vaar dan in een nieuwe Dehler 29.

Het is een tamelijk oud ontwerp met de bijbehorende IOR-nukken. Hoewel ik haar achterwerk elegant uitgewerkt vind (je kijkt dan naar het stukje nét onder de waterlijn. Voor een minder elegante IOR oplossing kijk eens naar een UFO) is het tamelijk rond en smal. Ze zal daardoor niet makkelijk boven de rompsnelheid varen en wel wat rolneigingen hebben ruime wind.

Ze lijkt me goed getuigd. Ik zou persoonlijk wel wat aanpassen (organisers/valklemmen/blokken), maar het lijkt me dat deze boot die liefde wel eens terug zou kunnen betalen.
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 10:21 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 nov 2015 14:14 #683122

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
boarderbas schreef :
Het is een tamelijk oud ontwerp met de bijbehorende IOR-nukken. Hoewel ik haar achterwerk elegant uitgewerkt vind (je kijkt dan naar het stukje nét onder de waterlijn. Voor een minder elegante IOR oplossing kijk eens naar een UFO) is het tamelijk rond en smal. Ze zal daardoor niet makkelijk boven de rompsnelheid varen en wel wat rolneigingen hebben ruime wind.

Dat rollen is één van de dingen waar ik aan dacht toen ik stelde dat het me geen prettige toerboot leek. Veel IOR-boten leiden er aan.

Wat de opmerkingen van Boatlover betreft: als je naar het bovenaanzicht van zowel de Contessa 32 als de Albin Ballad kijkt zie ik een minder geknepen kont en ook een minder fijn voorschip. In het zijaanzicht hebben die twee boten ook meer volume voorin. Niet helemaal goed vergelijkingsmateriaal, dus.
Ik vermoed zomaar dat de Delph 28 een typische paaltjespikker is.

Daarbij nog maar weer even de overweging voor TS: waarnaar is hij op zoek? Een boot die er scherp uitziet? Een fijne toerboot? of een boot waarmee nog een wijdstrijd te winnen valt? Bij zowel de tweede als de derde optie lijkt het me geen optimale keus binnen het huidige aanbod 2e hands schepen.
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 16:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 nov 2015 15:00 #683135

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Niet meteen op zoek naar een wedstrijdboot hoor Stegman.Ik zag de boot alleen ergens staan en was verliefd op de lijn,thuis weer een beetje afgekoeld en toen gaan zoeken naar info over de boot.Kon er eigenlijk bar weinig,nederlandse,info over vinden,vandaar mijn vraag hier ;)

Nog steeds vind ik het een schitterende boot om te zien en denk er telkens weer aan.Maar een echte allround boot is het volgens mij niet echt,zeker met een diepgang van 160 cm zul je er niet zo snel toertochtjes mee maken in friesland.Meer een boot voor wat groter water,natuurlijk kun je er ook in friesland mee zeilen maar die diepgang beperkt je natuurlijk wel.

Gewoon nog even over door zwijmelen denk ik :(

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 nov 2015 15:23 #683141

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
sleen42 schreef :
Niet meteen op zoek naar een wedstrijdboot hoor Stegman.Ik zag de boot alleen ergens staan en was verliefd op de lijn,thuis weer een beetje afgekoeld en toen gaan zoeken naar info over de boot.Kon er eigenlijk bar weinig,nederlandse,info over vinden,vandaar mijn vraag hier ;)

Nog steeds vind ik het een schitterende boot om te zien en denk er telkens weer aan.Maar een echte allround boot is het volgens mij niet echt,zeker met een diepgang van 160 cm zul je er niet zo snel toertochtjes mee maken in friesland.Meer een boot voor wat groter water,natuurlijk kun je er ook in friesland mee zeilen maar die diepgang beperkt je natuurlijk wel.

Gewoon nog even over door zwijmelen denk ik :(

Jeroen

Droom lekker over dit soort prachtig gelijnde schepen. Dat doe ik ook nog steeds. De mogelijkheid tot planeren won het (nipt) van de aanschaf van de Albin Ballad. Niet alle schepen uit die tijd zijn oncontroleerbaar (rollen) onder spi met harde wind. Denk hierbij bijv. aan de Ballad en de Contessa 32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 nov 2015 15:45 #683147

Dit is geenszins een extreem IOR ontwerp. Dat rollen....tja, ik heb ook een IOR en er in toeromstandigheden nog nooit last mee gehad....dat is pas erg als de uiers scheef onder de koeien hangen en je móet een bepaalde ruimwindse koers varen. En dat komt nou bijna nooit voor.


Aan de wind zal dit een erg goed presterend scheepje zijn. Er staat een erg hoge tuigage op en dat heeft ook zéker voordelen, met name bij licht weer.

En een nader voordeel dat ik zie: Met zo'n kiel maakt geen waterplant je gek :silly:
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 16:50 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 nov 2015 17:17 #683178

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
boarderbas schreef :
Dit is geenszins een extreem IOR ontwerp. Dat rollen....tja, ik heb ook een IOR en er in toeromstandigheden nog nooit last mee gehad....dat is pas erg als de uiers scheef onder de koeien hangen en je móet een bepaalde ruimwindse koers varen. En dat komt nou bijna nooit voor.


Aan de wind zal dit een erg goed presterend scheepje zijn. Er staat een erg hoge tuigage op en dat heeft ook zéker voordelen, met name bij licht weer.

En een nader voordeel dat ik zie: Met zo'n kiel maakt geen waterplant je gek :silly:

Ja zo 'n scheve kiel heb ik in geen jaren gezien. Die van de Grinde is ook vrij scheef.
Laatst bewerkt: 18 nov 2015 17:23 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 nov 2015 17:37 #683183

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Boatlover schreef :
boarderbas schreef :

En een nader voordeel dat ik zie: Met zo'n kiel maakt geen waterplant je gek :silly:

Ja zo 'n scheve kiel heb ik in geen jaren gezien. Die van de Grinde is ook vrij scheef.

Maar één ding: loop je onverhoopt tóch vast het wier, ga dan in godesnaam niet achteruit varen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 18 nov 2015 17:57 #683188

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
lodewijk stegman schreef :
Boatlover schreef :
boarderbas schreef :

En een nader voordeel dat ik zie: Met zo'n kiel maakt geen waterplant je gek :silly:

Ja zo 'n scheve kiel heb ik in geen jaren gezien. Die van de Grinde is ook vrij scheef.

Maar één ding: loop je onverhoopt tóch vast het wier, ga dan in godesnaam niet achteruit varen..

:laugh: Daar had ik niet aan gedacht. Veul gas in zijn achteruit met iedereen in de kuip...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 23 nov 2015 23:39 #684531

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
lodewijk stegman schreef :
boarderbas schreef :
Het is een tamelijk oud ontwerp met de bijbehorende IOR-nukken. Hoewel ik haar achterwerk elegant uitgewerkt vind (je kijkt dan naar het stukje nét onder de waterlijn. Voor een minder elegante IOR oplossing kijk eens naar een UFO) is het tamelijk rond en smal. Ze zal daardoor niet makkelijk boven de rompsnelheid varen en wel wat rolneigingen hebben ruime wind.

Dat rollen is één van de dingen waar ik aan dacht toen ik stelde dat het me geen prettige toerboot leek. Veel IOR-boten leiden er aan.

Wat de opmerkingen van Boatlover betreft: als je naar het bovenaanzicht van zowel de Contessa 32 als de Albin Ballad kijkt zie ik een minder geknepen kont en ook een minder fijn voorschip. In het zijaanzicht hebben die twee boten ook meer volume voorin. Niet helemaal goed vergelijkingsmateriaal, dus.
Ik vermoed zomaar dat de Delph 28 een typische paaltjespikker is.

Daarbij nog maar weer even de overweging voor TS: waarnaar is hij op zoek? Een boot die er scherp uitziet? Een fijne toerboot? of een boot waarmee nog een wijdstrijd te winnen valt? Bij zowel de tweede als de derde optie lijkt het me geen optimale keus binnen het huidige aanbod 2e hands schepen.

De Ballad en de Contessa hebben in verhouding vrijwel net zo 'n geknepen kont als Delph Lodewijk. De Delph lijkt voorin wat vlakker maar dit moeten we ook zien ivt het veel hogere gewicht van de Ballad en de Contessa.

Ik geloof niet dat de boot een paaltjespikker is. Zoals eerder aangegeven denk ik dat de boot (net als de Mauric First 30) een comfortabel zeegedrag heeft en qua rompvorm geenzins tot de extreme ior-boten behoort. Natuurlijk tov de Ballad en de Contessa wel iets rekening houden met de kortere lengte en het lichtere gewicht. Eigenlijk moet de boot vergeleken worden met andere 28-voeters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 24 nov 2015 10:42 #684616

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Wel interessant: de meeste halftonners zijn langer. Bruce Farr heeft ook een aantal halftonners rond de 8,50 m getekend. Deze Farr-boten waren hun tijd vooruit: licht, vlak, breder op de spiegel, 7/8e getuigd, nauwelijks tot geen ior-bumps. Oftewel zeg maar schaalverkleiningen van Ceramco New Zealand. Ik las dat deze boot de Whitbread van Flyer 2 had gewonnen als de mast niet overboord was gegaan, maar dit terzijde. Downwind gingen deze boten er vandoor.

De Delph is qua romp wat meer old school ior. De boot is echter wel vrij licht, heeft vrij veel zeil, heeft een vrij groot roer en is 7/8e getuigd. Die combinatie kom je minder vaak tegen. De boot zal qua surfpotentie vermoedelijk tussen de Farr-boten en de old school boten in zitten.

Een surfje meepikken zal de boot iets eerder doen dan de meeste (zwaardere/langere) ior boten. Een surfje zorgt voor minder druk in de zeilen. Samen met het redelijk grote roer zal de controleerbaarheid/neiging tot rollen wel eens positiever kunnen uitvallen tov de meeste ior boten.

Zoals Boarderbas aangaf denk ik ook dat het een goede boot met licht weer is. Door het vrij grote zeiloppervlak, het 7/8e tuig en het vrij lage gewicht denk ik wel dat boot redelijk trimgevoelig is.

Al met al lijkt het me een leuke zeilboot. Het hoge ballastpercentage en de diepe kiel moeten ook een goede kruisboot opleveren. Zoals eerder aangegeven zal de rompvorm voor een fijn zeegedrag zorgen.

Ik vind de boot fraai gelijnd. De bouwkwaliteit ken ik niet.
Laatst bewerkt: 24 nov 2015 12:20 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 24 nov 2015 14:46 #684692

Ik ken de Delph 28 niet maar vaar zelf ook een ior boot, een Elvstrom 32. Ik moet zeggen dat ik vooraf ook t e horen had gekregen dat de boot bij ruime koersen gevoelig was voor rollen. In de praktijk valt dat reuze mee.Aan de wind lopen de ior boten heerlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delph 28 24 nov 2015 16:24 #684720

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Speedy Mike schreef :
Ik ken de Delph 28 niet maar vaar zelf ook een ior boot, een Elvstrom 32. Ik moet zeggen dat ik vooraf ook t e horen had gekregen dat de boot bij ruime koersen gevoelig was voor rollen. In de praktijk valt dat reuze mee.Aan de wind lopen de ior boten heerlijk.

Mee eens. Wat Boarderbas ook al min of meer aangaf: onder spi bij echt harde wind kan dit voorkomen. Maar ja, zo zeilt de gemiddelde toerzeiler toch niet. Verschil is er wel. De Ballad ligt rustiger ivt de Rush. Aan de wind zijn het prima boten inderdaad met vaak een rustig vaargedrag.
Laatst bewerkt: 24 nov 2015 16:41 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl