Prachtig schip.
Ik onderschrijf wat boatlover zegt (veel leesvoer op
histoiredeshalfs )
Wat Lodewijk aanbrengt is een beetje de populistische versie van een ingewikkled (maar interessant) stukje zeilhistorie.
De IOR-tijd was een lange periode, waarin de regel zo nu en dan lekgeschoten werd en weer dichtgetimmerd. Het doel van de regel was
juist om er voor te zorgen dat racers zeewaardig bleven. Helaas voeren er dus soms totáál onzeewaardige gedrochten rond en zijn er een aantal keer fikse correctied op de regel uitgevoerd omdat het originele doel van zeewaardigheid verwaterde.
Daarnaast moet je je niet vergissen dat de échte wedstrijdschepen enkel de rompvorm in gemeen hebben met de productieschepen. Vaak werd na succes op de wedstrijdbaan het ontwerp voor een fikse prijs aan de hoogste bieder gesleten die hoopten daarmee dan weer kopers aan te trekken. Geen merk wil zijn naam aan een gevaarlijke, onzeewaardige boot knopen (althans, toen niet)
Zoals je kunt lezen op sailboatdata zijn er verschillende versies gebouwd, ook versies voor de toer.
Ik geloof dat ik liever die beruchte fastnet in een Delph28 vaar dan in een nieuwe Dehler 29.
Het is een tamelijk oud ontwerp met de bijbehorende IOR-nukken. Hoewel ik haar achterwerk elegant uitgewerkt vind (je kijkt dan naar het stukje nét onder de waterlijn. Voor een minder elegante IOR oplossing kijk eens naar een UFO) is het tamelijk rond en smal. Ze zal daardoor niet makkelijk boven de rompsnelheid varen en wel wat rolneigingen hebben ruime wind.
Ze lijkt me goed getuigd. Ik zou persoonlijk wel wat aanpassen (organisers/valklemmen/blokken), maar het lijkt me dat deze boot die liefde wel eens terug zou kunnen betalen.