Saeftinghe schreef :
Dat schuimverhaal is flauwekul.
Neemt totaal geen vocht op en werkt perfect als isolatie.
Ooit, halverwege de jaren 70 werd de brandweer uitgenodigd op een Etap 22 tot zinken te brengen. Natuurlijk lukte dat niet.
De in de buurt liggende schepen vonden het minder leuk, deelden niet mee in de aandacht.
En ergens eind jaren 80 is een Etap 23 (?) van nieuwpoort naar Engeland gezeild met alle afsluiters open en geen slangen eraan.
Die schepen hebben nooit enig probleem hiervan gehad.
Tsja, doet me denk aan de slogan: 'resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst'. En dat geldt ook voor de oude Etaps.
Uiteraard nam het schuim in de jaren 70-80, toen het nog vers was, geen vocht op, en uiteraard waren ze onzinkbaar en kon je met een Etap vol water nog een heel eind komen. Maar de schuimstructuur kan uiteindelijk wel degelijk kapot gaan. Zie ook de talloze schuim sandwich dekken die inmiddels toch wat meer vering vertonen dan voorheen.
Neemt niet weg dat je volledig droge Etaps uit de beginperiode kunt vinden, maar helaas ook Etaps waar je het schuim als een verpulverde drijfnatte substantie uit schept. Hangt voor een groot deel ook af van de vorige eigenaren en het gebruik van de boot.
Etap is op een gegeven moment overgestapt van volledig volschuimen tussen de binnen en buitenschaal (waarbij het schuim ook een bijdrage leverde aan de stijfheid) naar het plaatsen van losse schuimblokken. Met die laatste manier van 'volschuimen' kan weinig mis gaan.
Fijne eigenwijze scheepjes trouwens, die Etaps.