Met overtrekken bedoel ik een losgelaten stroming langs het profiel van de kiel(en). Hierdoor verliest de kiel haar lift en neemt de weerstand toe. Op de foto hieronder zie je de hiervoor verantwoordelijke eindplaat. Deze heeft als functies:
-Mechnisch beide kielen met elkaar verbinden;
-Zwaartepunt naar beneden brengen (zoals een bulb dat ook doet);
-Effectieve hoogte kiel (aspect ratio) wordt vergroot (vgl winglets bij een vliegtuigvleugel)
-Geeft weerstand tegen stampen en dompen
Nadeel van dat laatste (dynamische) effect is dat er tijdens het dempen van het stampen turbulentie vanaf de eindplaat op zal treden, waardoor de werking van de kiel (lift) af zal nemen. Op glad water zal de eindplaat een positief effect geven.
Idee vind ik interessant: aangezien een profiel haar lift in de voorste 30% vanaf de leading edge genereert, heeft deze tandemkiel dus 2 leading edges. De achterste sectie bevindt zich echter wel in de wake van de voorste...
Leuk dat Etap zich aan dit soort innovaties waagt (ze hadden laatst toch ook een alternatieve helmstok?)