Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dehler 98 GS

Dehler 98 GS 25 dec 2015 11:34 #691852

Geache forumleden,

Ik sta op het punt een Dehler 98 GS aan te kopen. Kunnen de forumleden mij hun ervaringen over deze boot meedelen. Opmerkingen en kritiek zijn eveneens welkom. Iets waar specifiek op gelet dient te worden? Gekende problemen? Alle informatie is welkom.
Laatst bewerkt: 25 dec 2015 11:35 door floppystrikes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 25 dec 2015 12:00 #691856

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
floppystrikes schreef :
Geache forumleden,

Ik sta op het punt een Dehler 98 GS aan te kopen. Kunnen de forumleden mij hun ervaringen over deze boot meedelen. Opmerkingen en kritiek zijn eveneens welkom. Iets waar specifiek op gelet dient te worden? Gekende problemen? Alle informatie is welkom.

Ik heb bijna tien jaar met een 98GS gevaren. De boot dit voorjaar - binnen drie weken - verkocht.
Mijn ervaringen zijn over het geheel genomen zeer positief (anders vaar je er ook geen 10 jaar mee). Ik zeil veel (alleen) op zee en daar was hij prima geschikt voor. Geen paaltjes aan de wind en voor het geringe tuig dat erop staat verrassend snel. Hij is relatief smal voor zijn lengte (3 meter) en waarschijnlijk daardoor heeft hij een prettige beweging op zee. De GS kiel is ondieper, en daardoor verlijer je natuurlijk aan de wind behoorlijk, maar daar staat een groter vaargebied tegenover.
De binnenruimte vind ik fenomenaal voor zo'n klein schip: stahoogte (1,95) tot voorin. De acherkooien kun je als stouwruimte gebruiken.
De kwaliteit van de bouw is goed. De eerste werden nog onder Lloyds gebouwd, totdat dat blijkbaar niet meer betaalbaar was voor de werf. Roestvaststalen roeras, veel stringers en zo. Sommige rompen krijgen osmose - de mijne niet overigens - maar wel een punt om op te letten. Wel had ik blazen op mijn roer, die gemakkelijk te verhelpen waren. Ik heb een probleem gehad met mijn schroefas doorvoer. Die ging lekken en daarvoor moest helaas de motor eruit. Ik had er een Yanmar 3GMD in staan, prima motor, startte nog bij dikke vorst ondanks 3000 motoruren. De motor staat achterstevoren en daardoor is niet alles goed bereikbaar. De Z drive keerkoppeling (Hurth) vond ik een ramp. Altijd lekkage, tot ik hem een keer geheel heb laten reviseren.
Verder vaak lekkage langs de kajuitramen (ik heb alle ramen en luiken vernieuwd), omdat die zo groot zijn dat ze in de zon uitzetten en de kit lostrokken. Daar zijn definitieve oplossingen voor.
Twee keer heb ik een stuurkabel gebroken. Dat ligt ongetwijfeld aan het feit dat ik soms 24 uur (of langer) op zee een wheeldrive automaat aan het stuurwiel liet rukken.
Reserve onderdelen zijn nog in Duitsland verkrijgbaar.
Enfin, alles bij elkaar: een fijn schip waar ik met veel plezier in heb gevaren.
Chris (altijd bereid tot verdere info)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 25 dec 2015 20:04 #691909

Beste Tilikum
bedankt voor je opmerkingen. Ik zal vermoedelijk ook veel alleen zeilen. Bemanning (die met me mee wil),is niet zo eenvoudig te vinden.

Vond je de boot gemakkelijk te controleren single handed? Alleen aanleggen? Alleen door de sluis? heb je de boot aangepast op de ene of de andere manier?

Mijn huidige boot, een Kelt 760, waait nogal gemakkelijk weg boven windkracht 4. Ik neem aan de Dehler, die een stuk zwaarder is, wel wat rustiger zal zijn.

De boot wordt voor de aankoop gekeurd, precies op de dingen die jij opgenoemt.
Laatst bewerkt: 25 dec 2015 20:04 door floppystrikes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 26 dec 2015 04:34 #691920

Ik meen regelmatig te hebben gelezen dat je de aluminium frames van de patrijspoorten die onder de gelcoat zitten goed moet controleren op corrosie (uitzetting, bobbelig oppervlak). Bij veel Optima's zijn die al vervangen, wat ook zelf te doen zou zijn. mss een PB naar de Optimaal hier, die heeft deze klus al gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 26 dec 2015 08:58 #691925

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Nachtvlinder schreef :
Ik meen regelmatig te hebben gelezen dat je de aluminium frames van de patrijspoorten die onder de gelcoat zitten goed moet controleren op corrosie (uitzetting, bobbelig oppervlak). Bij veel Optima's zijn die al vervangen, wat ook zelf te doen zou zijn. mss een PB naar de Optimaal hier, die heeft deze klus al gedaan.
De 98 GS heeft geen rompramen, dus daar speelt dat probleem niet.
Ik kon hem prima single handed zeilen en aanleggen. Bij een sluis had ik een lijntje om de genualier, die ik als spring gebruikte. Zolang je de motor in langzaam vooruit houdt heb je geen andere lijnen nodig.
Ik heb een tijdje een 1 lijnsysteem voor het reven gebruikt, maar dat ging me te zwaar. Daarna haakte ik de halsringen in bij de mast. Even naar voren vind ik zelf niet echt een probleem bij veel wind.
Belangrijkste bij singlehanding is een goede autopilot. Ik heb twee wheeldrives versleten op de Optima (maar geef toe dat mijn zeiltochten meer dan gemiddelde prestaties van die dingen vroegen). Op mijn huidige boot (een spirit 36) heb ik een onderdekse automaat, dat werkt veel beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 27 dec 2015 13:44 #692214

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Ik heb ook jaren een GS 98 gehad, het was echt een hele fijne boot die alleen weg is gegaan door wedstrijdaspiraties.

Singlehanded heel goed te varen. De tuigage is relatief klein. Er zit dezelfde mast op als op de kleinere optima 92, met weinig wind vond ik hem iets ondertuigd, maar dat heeft weer zijn voordelen als het door gaat waaien. Het grootzeil is relatief klein. Ik heb heel zelden het tweede rif moeten gebruiken. Met een rolgenua kan je aardig vooruit. Met weinig wind had ik een halfwinder en later een spi, die ik ook solo voerde.

Ik had de standaard lieren 30st vervangen door 40 st, 2 speed, dat was echt een flinke verbetering, mijn vrouw en kinderen konden de genua ook goed bedienen, dat maakte het leuker voor ze. (heeft ook niet veel geld gekost want na verkoop heb ik de originele weer terug gezet)

Veel zaken zijn al genoemd. Stuurautomaat zelfde ervaringen mee. De kajuitramen zijn van perspex, opgeschroefd. omdat ze zo lang zijn zet het in de zon meer uit dan polyester. Op den duur gaat het lekken. geen grote lekkages, maar toch jammer. Als ik hem nog had zou ik waarschijnlijk de ruit doorhalen in het midden, en er twee ruiten van maken. (In het midden is een extra ruitstijl)
De ruiten in de romp heeft hij niet dus daar heb je geen last van.

Bij de verkoop heeft de dealer er naar gekeken om eventueel in te ruilen. Zij waren toen erg gefocust op het roerkwadrant. Blijkbaar zijn daar wel wat problemen mee bij andere schepen. Op de stalen roerkoning zit een alu kwadrant. Daar kan dus corrosie zijn. Je komt er moeilijk bij, je moet in het achterste compartiment de bodem uit schroeven om er bij te komen. Ze hadden het er over dat als er corrosie was het kwadrant erg lastig te vervangen is. Ik zou daar dus wel even goed kijken. Verder gaven ze toe dat de boten verder weinig problemen kenden mits goed onderhouden.

Kijk ook goed naar de kikkers waar je mee afmeert. In het polyester zit een aluminium plaat. Als er haarscheuren in het polyester zitten kan de alu plaat er onder gaan corroderen, dan krijg je dezelfde problemen als met de rompramen. (De latere modellen hebben er ook wel eens last van, er is hier op het forum meer over gepost)

Osmose nooit gehad. De kielconstructie is bij Dehler legendarisch goed. Het teak is multiplex, kijk goed naar de staat van het multiplex, de kuipbanken kunnen ingewaterd zijn bij de scharnieren.

Mijn boot had ook een maststrijkinstallatie. Met twee spi bomen kon je goed de mast laten zakken.

Meestal zit er een Yanmar 3GM in, een heerlijke motor, voldoende sterk voor de boot. Ik had er een gori klapschroef onder, de boot reageerde perfect, ook achteruit. Je kan inderdaad niet zo goed bij de motor, de impeller zit aan de achterzijde, maar na de eerste keer word je er handiger mee en is het goed te doen. De z drive is bij mij ook één keer gereviseerd, dat viel wel weer mee omdat ze er heel goed bij konden. Door de Z drive konden ze de motor relatief ver naar achteren plaatsen en heb je veel ruimte in de kajuit.

Het is een heerlijke, degelijke, courante allrounder. Bij verkoop was ik hem ook binnen drie weken kwijt voor de vraagprijs aan een Duitser die hem op een trailer naar Duitsland heeft gebracht.

Binnen was aan het plafond een soort velours, dat was op het eind op en de vellen hingen er bij. Na lang twijfelen heb ik het weg gehaald en het plaksel schoongemaakt, toen bleef er een mooie glanzende polyester schaal in zicht, dat we het niet nodig vonden om daar weer iets nieuws op te plakken.

Als er nog wat boven komt post ik het nog wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 27 dec 2015 17:18 #692288

Leuk hoor om concreet een boot op het oog te hebben. Toch verstandig zo'n aankoop keuring, laat je m ook uit het water halen? Voor mij gaat dat allemaal ongeveer volgend jaar herfst plaats vinden. En de optima vind ik ook mooie boten. Voor mij dan de 92, omdat je voor mijn gevoel niet veel meer bruikbare ruimte erbij hebt met de 98. Die rompramen spreken mij aan. En als het goed is kunnen ze beide de randmeer bruggen onderdoor toch?

Heb je je Kelt 760 nog niet verkocht? En je gaat al wel een nieuwe kopen? Ik ben nu bezig mijn Daimio 720 te verkopen, dus zit een beetje in hetzelfde schuitje.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 27 dec 2015 20:34 #692329

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Een voordeel van de 92/98 tov de 98G/98GS: je kunt een ha-fok binnen de verstaging schoten. Helaas doet bijna geen enkele eigenaar dit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 27 dec 2015 21:45 #692355

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Boatlover schreef :
Een voordeel van de 92/98 tov de 98G/98GS: je kunt een ha-fok binnen de verstaging schoten. Helaas doet bijna geen enkele eigenaar dit.
De 98GS heeft origineel een keerfok, die strak naar binnen is te schoten. Alleen vond ik die veel te klein in oppervlak. Normaal voer ik met een grotere rolgenua, en een high aspect als het harder waaide. Kon nog goed tegen 7 opboksen met dubbel rif en en iets ingerolde high aspect.
Heb ook eens een 98GS gezien waar het fractionele tuig was vervangen door een toptuig - dus met een grotere genua. De eigenaar had wel een paar loodbroodjes onderaan de kiel erbij gezet om het te compenseren. Had ik ook wel willen doen, maar was me net teveel gedoe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 27 dec 2015 23:11 #692381

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Tilikum schreef :
Boatlover schreef :
Een voordeel van de 92/98 tov de 98G/98GS: je kunt een ha-fok binnen de verstaging schoten. Helaas doet bijna geen enkele eigenaar dit.
De 98GS heeft origineel een keerfok, die strak naar binnen is te schoten. Alleen vond ik die veel te klein in oppervlak. Normaal voer ik met een grotere rolgenua, en een high aspect als het harder waaide. Kon nog goed tegen 7 opboksen met dubbel rif en en iets ingerolde high aspect.
Heb ook eens een 98GS gezien waar het fractionele tuig was vervangen door een toptuig - dus met een grotere genua. De eigenaar had wel een paar loodbroodjes onderaan de kiel erbij gezet om het te compenseren. Had ik ook wel willen doen, maar was me net teveel gedoe.

Dat van de keerfok wist ik. Vanwege het kleinere oppervlak, hoger onderlijk en het niet kunnen verstellen van het lijoog (het verhaal van de clewogen ken ik) heb je minder rendement tov de naar binnen geschote ha-fok op de 92 en 98.

De schepen waren wel een beetje de statussymbolen in de jaren 70 en 80. Ik heb de originele folders nog. In Huizen lag een G die wedstrijden zeilde. Volgens de bemanning konden ze de toiletdeur niet openen als de achterstag gespannen was. Kan ook onzin zijn, ik praat niet uit eigen ervaring.
Laatst bewerkt: 27 dec 2015 23:15 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 28 dec 2015 04:05 #692392

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Maar TS vroeg toch niet naar H.A.´s en genua´s icm ervaringen van de 92/98? Hij vroeg naar ervaringen van de 98 GS.
Dat van die toiletdeur lijkt mij echt onzin. Dehler bouwde die periode lompsterk.
Laatst bewerkt: 28 dec 2015 04:07 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 28 dec 2015 08:34 #692410

Bedankt om jullie ervaringen te delen. Er is werkelijk niets beter dan de ervaringen van andere eigenaars.

De Kelt wordt ingeruild. Ik had niet veel zin om de boot zelf te verkopen. Mogelijk krijg je een betere prijs, maar als ik 5 keer naar Zeeland moet rijden om de boot te laten zien aan een potentiële koper, is de meeropbrengst bij eigen verkoop snel opgesoepeerd.

Bij de keuring wordt de GS eerst getakeld en afhankelijk van het weer, wordt het onderwaterschip afgespoten.

Ik heb beide types van boot bezocht. In vergelijking met de Optima 92 is de Optima 98 echt veel ruimer. Het heeft ook een meer klassiekere indeling, met de toiletruimte voorin. Wel stahoogte van 1.95 tot vooraan, das de hoofdreden van aankoop. Ik ben zelf niet zo groot (1.80), maar na een dag of 2 op de Kelt, voelde ik toch mijn onderrug.

Persoonlijk lijkt mij niet zoveel verschil tussen de 92/98, (behalve een beetje langer) of vergis ik mij daarin? Ik vind de rompraampjes op de 92 ook wel gaaf, maar je kan niet alles hebben op een boot, he!! die raampjes zijn zo cool als je onderweg bent en je ziet het water erlangs stromen.

Wat betreft de zeilvoering, had ik al gezien dat de GS een keerfok mogelijkheid had. Het heeft zo'n lange kom-vormige beugel. Ik ben niet zeker of er een keerfok zit bij de originele zeilen. Misschien wel interessant, zon'n keerfok, want de boot gaat op het Veerse Meer liggen, en daar is snel overstag kunnen gaan wel een voordeel, zeker singlehanded. Het kan soms een beetje druk zijn op de smallere stroken in het weekend :P Ik zal wel een een oude genua vinden om als keerfok te installeren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet naar het tuig gekeken heb, dus ben ik niet zeker of er een toptuig of fractioneel tuigage is. wat is nu preceis het voordeel van het ene tegenover het andere? een kleiner voorzeil, grotere grootzeil? De mastkleur is wel bruin :(

Ik zal zelf moeten uitzoeken met welke zeilvoering de boot het beste in balans ligt, das precies het plezier fun in het zeilen van een nieuwe boot, niet?

Iemand enig idee welke de maten van gennaker nodig zijn?

De boot ligt slechts 1.40 diep. Ik ben me bewust dat ik hoog aan de wind geen wedstrijden ga winnen, maar das niet zo'n ramp. Het verruimt mijn vaargebied enorm, zeker in Zeeland en het maakt het zeilen in ondiep water minder stresserend.
Laatst bewerkt: 28 dec 2015 08:37 door floppystrikes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 28 dec 2015 09:51 #692429

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Jedre schreef :
Maar TS vroeg toch niet naar H.A.´s en genua´s icm ervaringen van de 92/98? Hij vroeg naar ervaringen van de 98 GS.
Dat van die toiletdeur lijkt mij echt onzin. Dehler bouwde die periode lompsterk.

Ik mag toch wel een voordeel noemen? Het gaat immers nog steeds om de Optima 's. Ik heb het overigens niet over genua 's :)

Betreft die toiletdeut: ik citeerde een ander met inderdaad ook kans op onzin.
Laatst bewerkt: 28 dec 2015 09:57 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 28 dec 2015 10:09 #692439

Nou ik ben jaloers op je hoor. En interessant om te horen dat je dus wel degelijk een groot verschil en voordeel ziet in de 92 en 98 qua binnenruimte. Is de 98 ook aanzienlijk breder eigenlijk?
En ja wat betreft die raampjes in de romp, lijkt mij ook wel weer wennen als je op één oor ligt om de vissen in het water langs te zien komen.
Ben wel benieuwd naar je ervaring met de inruil. Kunnen eventueel in een PB het hebben over de prijzen. Ik heb de tijd dus hoef niet snel van mijn boot af, maar ben wel benieuwd naar het prijsverschil t.o.v. het gemak er maar een keer van af te zijn en geld voor een nieuwe te hebben.

Je hebt nog wat maanden voor wat klusjes en dan kan het zeilen beginnen. Veel plezier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 28 dec 2015 10:14 #692442

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Door kiel heb je wat meer drift dan schepen met diepere kiel.

We hebben in de zomer vaak ook het Veerse meer aangedaan, is goed te doen, je kan bij de meeste eilandjes ook overnachten. Vrienden van ons met een diepere kiel konden dan niet aan de kant maar kwamen bij ons buitenop liggen.

Friesland kan je ook goed in. We konden zelfs in het binnenhaventje van de Pol liggen, wel voorzichtig over een zachte drempel drukken. Ook op het wad kan je met goed rekenen over het inschot naar de eilanden of door het oude schuitengat doorsteken naar Vlieland.
Ik heb de keerfok nooit gebruikt, toen ik de boot kocht was die al helemaal gaar, we hebben toen een mooie tri radiale Genua 2 laten maken die het prima deed. Tijdens vakanties hadden we op zee ook wel eens optimist op het voordek, dan kon de keerfok niet gebruikt worden.
De mast is 9/10 getuigd en met twee onderwanten stevig verstaagd. Hij is vrij kort en stijf. Met de achterstag kan je de mast iets buigen en de spanning op de voorstag opvoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 10 feb 2016 16:19 #704616

Beste allen,

Om even af te sluiten. De boot is gekocht en ik ben nu bezig met de wijzingen en verbeteringen aan te brengen. De waslijst is lang!! (tv - radio - lopend want - stromend water enz).

Dank u allemaal voor uw belangstelling. Als je met tegenkomt (Windrover-ligplaats Kamperland) altijd welkom voor een praatje en een glas wijn!!

Gary
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 10 feb 2016 16:45 #704623

Gefeliciteerd met de aankoop, veel plezier met de nieuwe boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 10 feb 2016 18:39 #704662

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
Top dat je "de uitslag" hier ook meldt. Gefeliciteerd, succes met de klussen en mooie mijlen toegewenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 11 feb 2016 15:24 #704907

Van harte met de aankoop. Wat een heerlijk traject. Dat heb je relatief snel gefikst met name ook het verkopen van je vorige boot daar heb je heel wat tijd mee gewonnen. Hopen dat er verder geen lijken uit de kastjes komen vallen en dat je heel veel zeilplezier gaat beleven aan deze prachtige boot. Geniet ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 15 feb 2016 08:35 #705886

Bauke Daimio schreef :
Nou ik ben jaloers op je hoor. En interessant om te horen dat je dus wel degelijk een groot verschil en voordeel ziet in de 92 en 98 qua binnenruimte. Is de 98 ook aanzienlijk breder eigenlijk?
En ja wat betreft die raampjes in de romp, lijkt mij ook wel weer wennen als je op één oor ligt om de vissen in het water langs te zien komen.
Ben wel benieuwd naar je ervaring met de inruil. Kunnen eventueel in een PB het hebben over de prijzen. Ik heb de tijd dus hoef niet snel van mijn boot af, maar ben wel benieuwd naar het prijsverschil t.o.v. het gemak er maar een keer van af te zijn en geld voor een nieuwe te hebben.

Je hebt nog wat maanden voor wat klusjes en dan kan het zeilen beginnen. Veel plezier.

op 1 oor en dan visjes kijken ;-) zoiets ?

De 98GS en de 98AK hebben dezelfde romp, verschil zit in de kuip en opbouw en...de rompraampjes.
Zo is ook de 92AK qua romp hetzelfde als de Delanta wederom verschil in de opbouw

Hieronder even de overeenkomsten en verschillen

98 is de grotere versie van de 92 en de Duetta
Duetta en GS zijn meer gebouwd op comfort wat zich vertaald in een langer doorlopende kajuitlijn waardoor je over een langere lengte sta hoogte in de kajuit hebt.

92 en 98AK ogen iets sportiever door de flush lopende kajuitlijn naar voren, nadeel voor heb je geen stahoogte meer.
De 92 en de 98AK (AK=AchterKajuit) hebben beide romp ramen wat binnen extra licht geeft, voeld minder claustrofobisch aan in mijn beleving
De 98AK is in feite de 92 met 60 cm extra lengte tbv de AK, de romp is identiek aan de (98GS) Ik heb al een 98GS gerepareerd door mijn eigen romp als gietmal te gebruiken...

De 92 en 98AK hebben een hydraulische stuurinrichting, de 98GS (Duette is een gok) hebben een kabeloverbrenging van het stuurwiel naar het roerkwadrant.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 15 feb 2016 09:30 door De Optimaal. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 98 GS 15 feb 2016 09:16 #705895

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl