Qua zeileigenschappen verwacht ik niet dat een SO 31i zich kan meten met de vaste kiel varianten:
-zwaartepunt ballast ligt hoger
-hoger ballastaandeel om dit te compenseren (nadelig voor totaalgewicht)
-zwaard is matig geprofileerd
-gleuf waar zwaard uit komt is lang en breed (weerstand + verstoring van stroming langs kiel en zwaard)
-die brede plaat onder de kiel geeft wervelingen bij stampen: weerstand + verstoring
-sterk verschillende aspect-ratio's van kiel en zwaard geven een ongecontroleerde drukverdeling rond de overgang.
Juist 'op open zee' (weet niet precies wat je daarmee bedoeld; ik denk golven, stampgedrag, slingertijden, paaltjes pikken?) valt dit alles extra nadelig uit. Op vlak water pakt die "droogvalplaat" bijvoorbeeld weer minder nadeling uit. Of jij haar slecht vind zeilen: geen idee. Heb er zelf tenslotte ook niet mee gezeild (omdat dit soort midzwaarden om deze redenen al vroeg in mijn zoektocht zijn afgevallen).
Iedere boot is een compromis en op het Wad kun je heel leuke dingen doen met zo'n boot. Je komt ook tot ver in Friesland (t/m Princenhof met 80 cm diepgang) Misschien weegt dat voor jou wel volledig op tegen de nadelen 'op open zee'.
Persoonlijk vind ik de FS behoorlijk achterhaald qua ontwerp. Zelfs als je van behoudende ontwerpen houdt, zou ik eens goed naar die Bav kijken. Zit een beetje in het midden van de rompvormen die je noemt.
Maar vooral zelf je oordeel vormen. Gewoon proefzeilen en kijken hoe het bevalt. Eigenlijk alles wat anderen en ik geschreven heb even vergeten en blanco gaan varen!
Hieronder de platte plaat en brede gleuf onderaan de kiel. Is duidelijk meer een geintegreerde droogvalsteun dan een hydrodynamische functie.
Lijkt erop dat Jeanneau terug komt van dit concept en tegenwoordig ook als hier beneden aanbiedt. Constructie lijkt op de Pogo 30 (maar dan wel droogvallend vanwege de dubbele roeren. Ook nuttig ivm vertrimming onder helling door de brede kont.
-ballast zit laag
-geen "gekke" appendages of grote gleuven onderwater
-hoge aspect-ratio, één, niet-onderbroken profiel
-goed geprofileerd
Blijft een AWB natuurlijk, maar dat is je lijstje eigenlijk ook
Een nieuwe boot zal wss niet in het beschikbare budget passen, maar geeft wellicht een idee.