Hoi allen,
Deze draad gaat niet over hoe ik zo goedkoop mogelijk een boot zeil. Goedkoopst is een Intex opblaasboot met mastje en zeil van SailboatsToGo (600 euro) gaat mee in auto en vliegtuig en geen ligplaats nodig
. Ok realistischer er staat op marktplaats een Felucca Kornatti vraagprijs 1000 euro. Krijg je ook nog wel wat af. Je hebt een enkelschaals polyester boot uit een tijd waarin men oersterk polyester construeerde en dat is aardig bullet proof (geen gedoe met sandwich dingen waarmee je allerlei ellende kunt krijgen) Knap 'm op en je kan het water op. Men vergeet dan dikwijls dat opknappen ook geld kost en dat er stiekem nog eens 1500 euro in die boot verdwijnt aan kit, misschien een epoxy gelshield, verf, nieuwe verstaging, want we willen het veilig doen... en een tweedehands 4 takt buitenboordmotortje is ook wel fijn als je verder weg gaat.
Maar dan nog blijft het veel goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe boot natuurlijk.
Maar is het nou eerlijk om een meer dan veertig jaar oude boot met een nieuwe te vergelijken?
Kan me goed voorstellen dat velen voor die 40 jaar oude boot kiezen, en er zo ongemerkt, in de loop der jaren nog enige honderden tot duizenden euro's tegenaan knallen om hem naar eigen wens en zeewaardigheids eisen te maken.
Ik vind het zelf ook niet helemaal realistisch om voor 24000 euro een kant en klare polybri te kopen terwijl ik zelf aardig handig ben.
De werf staat die benadering dan ook toe want die benadering van zelf de handen uit de mouwen steken kan je met de aanschaf van de nieuwe polybri romp voor 12.200 euro tezamen met een sloop kolibri 560 aardig geld besparen t.o.v. de nieuwprijs.
Ik denk dat je door zelf een nieuw polibry casco af te werken op basis van een donor boot, en daar waar nodig wel nieuwe delen kopen, zodat er wel echt een nieuw schip ontstaat, ergens op 17.000 euro uit kan komen. Maar dan ben je ook wel klaar en gaat er niet meer "ongemerkt" geld meer achteraan.
Een Polybri vaart gelijkwaardig aan een kolibri dus je hebt uiteindelijk wel een nieuw bootje wat de eerste vijftien jaar weinig onderhoud behoeft. Het is wel het bekende beproefde kolibri 560 ontwerp niets mis mee maar je kan voor "dezelfde boot" ook een tweedehands 560 kopen en die opknappen. Ben je veel goedkoper uit, maar dan heb je hout en dus hou je wel meer onderhoud en gedoe met dektenten.
Maar deze draad ging over de nieuwe Kolibri 6.5 en die is veel vernieuwender dan de Polibry 560 omdat het een nieuwe planerende boot is. Pim heeft ook wel door denk ik dat hij eens met een eigentijdse boot moet komen. Enfin ook die zal werf afgebouwd niet goedkoop zijn vanwege alle uren werk. Wil je die boot goedkoper varen dan kom je ook weer op de bouwpakket methode uit. Het zou me niet verbazen dat zelf afbouwen van een 6.5 zo 20.000 euro scheelt op de uiteindelijke werf afgebouwd prijs van het schip.
Freek