Hoi Allemaal,
Ik heb niet met dit schip gevaren want het is nog in de maak (zie foto).
Gisteren ben ik met de kolibri vereniging op de open dag van de kolibri werf geweest en men is al ongeveer 9 maanden bezig met het ontwikkelen van een nieuw schip.
Het gaat om een nieuw type kolibri welke qua uiterlijk nadrukkelijk teruggrijpt op de kolibri 560 maar qua schip 90 centimeter langer maar vooral flink breder is.
Door die grotere breedte is er binnen nog meer ruimte dan op de kolibri 660.
Voor in de punt zijn twee slaap plaatsen van twee meter lang en er zijn twee hondekooien die net zoals bij de aloude kolibri 560 doorlopen onder de kuipbanken, die naar ik schat nog langer zijn.
Het ontwerp is hoe kan het ook anders met een kolibri
uitgevoerd in plakhout maar uiteraard wel met moderne materialen als epoxy en dd lak afgewerkt.
Een voordeel van het werken met plakhout composiet is dat er een enorm stijf schip kan worden gebouwd.
Om deze eigenschappen tot hun recht te doen komen en om de toch wat duurdere materiaalkeuze en bouwwijze te verantwoorden is gekozen voor een behoorlijk sportieve boot met competatieve eigenschappen.
Het ontwerp is dus in tegenstelling tot de kolibri 560 een modern planeerontwerp van Arthur Peltzer en de spanten en schotten van de boot boot zijn CNC gesneden.
Dit verklaart meteen waarom ie flink breder is, de brede kont moet het mogelijk maken om het schip bij voordewindse koersen te laten planeren (dus kun je waarschijnlijk snelheden ver boven de rompsnelheid bereiken, mogelijk 15 knopen of sneller).
Getracht is daarbij de aandewindse eigenschappen ook zo goed mogelijk te houden.
In tegenstelling tot de kolibri 560 heeft het schip een moderne rechte boeg (dus niet gebogen).
Wel zijn het enkele roer en de kajuit met aan elke kant een raampje en aan de voorkant twee patrijspoortjes welke je aan kijken als twee ogen in ere hersteld in het nieuwe ontwerp.
Het ontwerp is dusdanig uitgevoerd dat het ondanks de brede spiegel goed moet sturen met een roer een dubbel roer is niet nodig aldus Pim van den Brink van de kolibri werf.
Zelfs de bun als in de allereerste kolibri, is in ere hersteld echter dan wel met deurtjes en een optrekbare electromotor zodat je met veel gemak kunt varen en bij zeilen geen extra weerstand ondervind door de motor.
De kolibri werf kennende verwacht ik dat zij bereid zijn de boot ook als bouwpakket te leveren met CNC gefreesde schotten.
Het idee is dat de boot voor iedereen ook voor zeilers die al een paar grijze haren krijgen gemakkelijk moet kunnen zijn te zeilen, vandaar de keuze voor deze motorisering in plaats van een buitenboordmotor op een lift welke toch moeilijker op is te halen dan dit systeem.
Het idee Fiat 500 werpt zich op een modern ontwerp welke duidelijk teruggrijpt op het origineel van 1964 (zoals mijn boot).
Ik heb de boot gisteren op de kolibri werf gezien zoals in de ene foto de andere foto is een schaalmodel van de boot.
Al met al leuk dat er weer nieuwbouw wordt gepleegd bij de kolibri werf en, naar ik verwacht wordt naar ik verwacht vervolgd op het water
Freek