Nadat ik gepensioneerd ben, kon ik het zeilen vorig jaar weer oppakken. Door leeftijd en fysiek ongemak niet meer in Spanker en O jol maar in een Dehler Sprinta uit 1979 met vaste kiel. Prima bootje, maar een tikje oud uit 1979 en de kajuit lekte nog wel eens bij regen en overkomend water. Maar... het concept was goed en de Dehler bleek een uitstekende zeiler.
Ik ben nu op zoek naar een iets steviger en/of recenter kajuitbootje tot 7.20 mtr x 250 . Dat heeft met de handelbaarheid - ik vaar uitsluitend solo en maak gebruik van sluizen- en de beschikbare boxmaat te maken. Daar is best wel wat aanbod in van bootjes, maar vooral uit eind jaren 70, begin jaren 80. Ben een tikje huiverig voor geworden, na een regenbui de kajuit droogmaken en teveel aan klusjes tussendoor is niet mijn idee van lekker zeilen.
Onlangs liep ik tegen een Gibsea 234 aan uit 1994, wat ik zag osmosevrij en met een 9 pk dieseltje aan boord. Van binnen en van buiten een fris bootje. Beetje hoge en brede cabine, als van een varend woonschip.
Deze Gibsea 234 heeft een langwerpig klapzwaard, dat naar achteren toe omhoog tegen de kiel aan wordt getakeld. Vreemde constructie op het eerste gezicht, waardoor de boot altijd wel wat diepte en dus ' massa in het water' houdt. De beweegbare kiel weegt 300 kilo.
Mijn vaargebied is Markermeer, ijsselmeer en de randmeren. daar heb ik het klapzwaard niet direct nodig.
Op het internet lees ik wat problemen met deze beweegbare zwaardconstructie. Ook zou het roer boven de waterlijn afbreken, wat natuurlijk ook geen feest is. Echter, op het internet lees ik wel vaker verhalen waar ik het mijne van denk over produkten die ik zelf ook heb.
Zijn er zeilers met ervaring(en) met de Gibsea 234?
Ik ben benieuwd naar de zeileigenschappen en de vermeende problemen met het klapzwaard en het roer.
Ik voeg een fotootje van de zwaard klapconstructie toe.