Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vd Stadt Bries vallen omzetten naar kuipbediening

Vd Stadt Bries vallen omzetten naar kuipbediening 11 juli 2016 15:16 #751396

Ik ben benieuwd of er Bries eigenaren zijn die ervaring hebben met de vallen verplaatsen naar de kuip. Als solo zeiler moet ik het zeil nu bedienen bij de mast en wil dit graag veranderen over het dak naar de kuip.
Ik weet alleen niet welk materiaal er onder het polyester zit en hoor graag van mensen die dit al gedaan hebben bij de Bries welke ervaringen ze daarbij hebben opgedaan bij de montage van geleiders, stoppers, lieren etc.

Hoor graag ideeën,tips, wat wel wat niet goed is, hoe je dit het beste aan kunt pakken, kortom ik doe graag mijn voordeel met de kennis van eigenaren die dit al gedaan hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vd Stadt Bries vallen omzetten naar kuipbediening 13 juli 2016 10:10 #751881

Mijn Bries had de vallen en smeerrepen naar de kuip geleid. In theorie eenvoudig te doen. Voetblokken plaatsen, een paar keerblokken, stoppers en lieren. Klaar. Maar bezint eer ge begint. Je komt de volgende uitdagingen tegen:
Het plafond van de kajuit is een binnenschaal, het kajuitdak dus dubbel. De holle ruimte zul je, waar beslag gemonteerd moet worden, moeten vullen (bv met epoxy) en verstevigen. Vooral de plaats waar de voetblokken komen zal zwaar belast worden en daar is de binnenschaal niet zonder extra maatregelen tegen bestand. Verder lopen de vallen buiten langs de mast, dus of je moeten mastdoorvoeren in de mast maken, of accepteren dat de vallen aan de buitenkant blijven (zoals bij mij) en dan "lekker" tegen de mast klapperen. Bij mij hingen er blokjes onder aan het lummelbeslag om de smeerrepen van de giek naar de voetblokken te leiden. Ook het voorlijk werd met een (hals)reep tegen de giek getrokken, waarvoor op de reefhaken van het lummelbeslag oogjes gelast zaten.
Bij mij waren (voor zover ik mij herinner) alleen de voetblokken doorgebout, de stoppers en lieren zaten vast met boutjes in indraaimoeren in het laminaat van de buitenschaal.
Om het goed te doen ben je wel even bezig en het een en ander kwijt aan geld. Als ik jou was, zou ik dat geld investeren in een lijflijn en stuurautomaat en lekker blijven hijsen, reven en strijken bij de mast. Aan een goede lijflijn en stuurautomaat heb je ook veel buiten de hijs-, strijk- en reefmomenten om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vd Stadt Bries vallen omzetten naar kuipbediening 13 juli 2016 11:12 #751900

Bedankt voor je mening. Een lifeline en Stuur automaat heb ik wel. Om alleen de mast te strijken leek het mij handiger om alles naar de kuip Door te voeren zodat ik het dan allemaal vanuit de kuip kan bedienen
Laatst bewerkt: 13 juli 2016 11:14 door waggelbep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vd Stadt Bries vallen omzetten naar kuipbediening 13 juli 2016 12:19 #751906

Je zou kunnen proberen zo'n hoekprofiel, met in het omhoogstaande deel gaten, onder de mast(voet) te plaatsen, om daar de voetblokken aan te bevestigen. Dan hoef je voor de voetblokken in ieder geval niet door je kajuitdak te boren. De trek van de vallen etc komt dan op de mast, niet op het plafond van je kajuit. Dan heb je het (in mijn ogen) meest riskante deel van de constructie getackeld.
Keerblokken, stoppers en liertjes kunnen met bouten in indraaischroeven/inserts/rampamoeren (ik zou dan wel proberen eerst dat stukje holte zo goed mogelijk te vullen met epoxy van plamuurdikte) of eventueel poppen of monteren met blindklinkmoeren. Beter blijft alles door-en-door te bouten, maar dan zul je overal het probleem van de holle tussenruimte moeten oplossen, of ter plaatse een stukje binnenschaal moeten wegzagen of -slijpen. (dremel)
Mast strijken is een ander verhaal. Heb je een bokkepoot of sprenkel voor nodig + strijkwant. Hoewel, strijkwant had ik ook niet. Ik zette grootzeil- en genuaval ieder op een boord, leidde die via een blokje naar de genualieren op de kuipranden en paste de spanning op de vallen regelmatig aan bij de helling van de mast. Altijd goed gegaan.
Maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet.
NB Bij doorbouten altijd carrosserieringen gebruiken onder de moeren. Meer draagvlak. En, indien mogelijk, alles RVS A4! En isolatiepasta gebruiken waar verschillende metaalsoorten elkaar raken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl