Zoals de meeste mensen met een boot kijken we toch altijd een beetje rond naar andere, grotere, zeewaardigere boten dan onze gezellige dufour 1800.
Zo komen we op een mooie lente dag in Kortgene om naar een Westerly, van iemand die we via via kennen, te gaan kijken.
Maar nog voor de aan boord van de Westerly gaan zien we een beetje een vreemde eend in te bijt te koop aangeboden liggen.
Een Swift 33, nog nooit van gehoord, sterker nog hij komt van het Kang Nam werf. Het WAT hoor ik u denken ?
Ja inderdaad
Kang Nam Ship company, een koreaanse scheepsbouwer. Blijkbaar hebben die, naast mijnenvegers en ander militair materieel, ooit een motorsailor met nadruk op sailor ontworpen.
Het schip is 10m lang en 3.4m breed, is heel vierkant gebouwd en heeft daarom heel veel binnenruimte. De vele ramen maakt het interieur ook heel licht. Als je het onderwaterschip bekijkt hebben de Koreanen gekozen voor een polyester klassieker (of schaamteloos een oudere HR gecopieerd). Een S-spant met een semi langkiel en een roer achter een scheg.
Onze romp heeft nummer 17, werd samen met 5 andere als casco gekocht en in Nederland afgewerkt.
De indeling is daarom net iets anders als de originele plannen. Maar na de dufour enorm ruim en luxueus.
Tijdens beide proefvaarten stond er max 7 knopen wind dus echte zeileigenschappen hebben we op voorhand niet kunnen uitproberen.
De eerste keer dat ik er (samen met 2 beginnende zeilers) zelf mee buitenkwam zagen we 20-25 knopen wind op de windmeter verschijnen. Door de ruimbemeten motor en grote driebladsschroef was het geen enkel probleem om hier tegenin te motoren, maar opkruisen op het smalste stuk van het Veerse Meer heb ik zonder de boot te kennen en zonder ervaring bemanning maar zo gelaten.
Vanaf onze route bezeild was, hebben we de genua voor 2/3 uitgerold en liep de boot als een trein. Zeker geen snel zenuwachtig wedstrijd ship maar een hele comfortabele stabiele cruiser. Of zoals Olav, die de keuring voor zich genomen heeft, zei : Een comforttainer avant la lettre.
Dus nu zijn we druk in de weer om wat kleine dingen aan boord te fixen (dat je ankerlicht niet werkt, kom je natuurlijk pas te weten als je ergens voor anker ligt en het begint te schemeren), een plaats in een jachthaven te kiezen en vooral van de boot ons vakantiehuisje maken.