Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Oude boot verkocht en nu een andere!

Oude boot verkocht en nu een andere! 01 sept 2016 11:22 #764281

De first 36S7 is tiptop in orde. Over de prijs valt te onderhandelen. Eventueel hoort een nieuw grootzeil tot de mogelijkheden.
groeten, Rik
Laatst bewerkt: 01 sept 2016 11:23 door first 36s7. Reden: fout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 01 sept 2016 18:07 #764375

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
OK, Dank voor het aanbod!
We zijn nog even Spirit-minded maar we kunnen een 2e bezichtiging wel combineren!
Zijn er misschien reviews of verslagen over de zeegang van dit schip? De breedte, ronde onderzijde en romplengte (3.80 x 10.70) doen vermoeden dat vlak water wel lekker zal gaan maar dat ie op zee misschien wel wat meer zou kunnen rollen en draaien?
Laatst bewerkt: 01 sept 2016 18:08 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 01 sept 2016 19:52 #764417

Leuke fase om je handen vrij te hebben en iets naar wens uit te kunnen zoeken...

Ik denk dat zo'n Spirit een heel mooi compromis is tussen "plat en goed surfend" en "rond en rollend maar een beest adw". Ik zie de rompvorm als een vergrote Loper en dan met wat meer breedte achterin.

Hoe ver weg willen jullie gaan? Zo'n meer ronde boot zeilt aan-de-wind wel weer erg lekker (hoewel ik best kan leven met de 31.7 romp - dat is persoonlijk) en plat voor-de-wind koersen kun je meestal best vermijden door een stukje af te kruisen. Gaat nog een fractie sneller ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 01 sept 2016 20:00 #764422

Airex ipv balsa, ik denk vanaf ca 1992, niet zeker.


Kielgewicht 170 diep volgens mij hetzelfde.
Geertf op zf heeft er een. Misschien weet hij het.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 sept 2016 20:02 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 01 sept 2016 20:00 #764423

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Ja, ik was niet helemaal duidelijk: de eigenschappen van een Spirit heb ik nu wel voldoende gezwets over gehoord :lol:
Mijn laatste vraag over de zeegang had betrekking over de First 36S7! Daar vind ik weinig over!
Overigens, een nieuw schip uitzoeken is wel genieten maar ook stress. Nog steeds zitten we ook nog een beetje in de rouw over het aanstaande afscheid van de 31,7. De verkoop is allemaal erg snel gegaan en we zijn bijzonder aan de First gehecht geraakt de afgelopen 10 jaar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 01 sept 2016 20:03 #764426

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Dank Bk,
We waren in Burghsluis en ik zag een prachtige Spirit liggen. De eigenaar natuurlijk een oor afgekauwd en die bevestigde dat de kielen gelijk gewicht hadden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 02 sept 2016 15:13 #764705

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
een Sunfast 36 tegen gekomen van 1995. Voor 58,5 k en weinig opzienbarende opties.
Lijkt me wel een fijn zeilend schip maar ook weer een tamelijk diepstekende kiel (196), stuurwiel en aardig wat investering nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 03 sept 2016 08:29 #764879

Dag Holtere,
Onze vorige boot was een first 310 (voorganger 31.7). Als je daar de lengte en vooral het gewicht van vergroot dan kom je op het vaargedrag van de 36s7. De boot is in alles een slag groter. Wat betreft de breedte: de grootste breedte zit niet op de waterlijn:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 03 sept 2016 20:16 #764991

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Kan iemand iets zeggen over een Impala 36? Kwaliteit, vaargedrag? Is het een Deense boot, maar ze werden in Nederland ingetimmerd?
Het schip vonden we wel iets hebben. Wellicht een alternatief dat we kunnen toevoegen aan de zoeklijst?
Laatst bewerkt: 03 sept 2016 20:25 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 03 sept 2016 20:49 #764998

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
@ Nachtvlinder en 36S7,
Een 31.7 is helemaal niet slecht en een vergrote uitvoering zeker ook niet. We weten echter ook dat een 31.7 na een kamelentocht van 10 uur door slechte omstandigheden vermoeiend is voor een stel ouwe sokken. Vandaar de aandacht voor goed gedrag op zee. Wat zwaarder is al een ding maar wat gemoedelijker mag ook wel. Een langkieler vinden we weer het andere uiterste!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Oude boot verkocht en nu een andere! 03 sept 2016 21:39 #765002

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Granada 375 dan?



Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 04 sept 2016 07:20 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 04 sept 2016 09:06 #765030

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Ja, een goede tip voor mooi schip, goede prijs en ook nog met prachtige opties oa een nieuwe motor. Helaas verkocht! Wel een type om in de gaten te houden!
Overigens hebben we ook een Granada 37 bekeken maar die vonden we erg gedateerd en de presentatie / prijs was niet van je dàt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 04 sept 2016 10:08 #765051

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Die Impala 36 heeft diamantverstaging. Dat klinkt mij in de oren als iets van heel vroeger.
Kan iemand wat uitleg geven? De werking snap ik maar wat zijn de voors en tegens want je ziet ze vrijwel nooit meer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 04 sept 2016 10:32 #765057

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Is vooral in combinatie met ongepijlde zalingen. Voordeel is dat de mast dan toch redelijk blijft staan als je de bakstagen even los hebt. Je hebt dus het stukje veiligheid met gijpen van gepijlde zalingen, maar ook niet meer helemaal de onbeperkte trimbaarheid van een fractioneel tuig met ongepijlde zalingen. Ander voordeel van ongepijlde zalingen is dat ze voor de wind niet in je grootzeil prikken. Verder wordt een diamantverstaging ook weleens toegepast om een topspi te kunnen voeren op een fractionele mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 04 sept 2016 10:42 #765059

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Het schip heeft inderdaad ongepijlde zalingen. Ook een verjongde mast en giek van Holland Spar, zag ik in de ad.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 07 sept 2016 13:15 #766009

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Is vooral in combinatie met ongepijlde zalingen. Voordeel is dat de mast dan toch redelijk blijft staan als je de bakstagen even los hebt. Je hebt dus het stukje veiligheid met gijpen van gepijlde zalingen, maar ook niet meer helemaal de onbeperkte trimbaarheid van een fractioneel tuig met ongepijlde zalingen. Ander voordeel van ongepijlde zalingen is dat ze voor de wind niet in je grootzeil prikken. Verder wordt een diamantverstaging ook weleens toegepast om een topspi te kunnen voeren op een fractionele mast.
Toch vat ik em niet helemaal:
Ik heb een schip (niet dit) staan bekijken met een diamantverstaging. De zalingen hiervan wijzen gepijld naar voren. Bevestigingspunt van deze kleine zalingen ligt ter hoogte van de bevestiging voorstag en zijstagen. Dit doet toch niets voor een spi (kracht naar voren) en voor de backstagen? Naar mijn idee is het alleen om het uitwaaien van de top van het grootzeil tegen te gaan èn de spanning van de achterstag meer naar onder in de mast te geleiden. Het topje is immers verjongd en zou buigen o.i.v. achterstagspanning?

Correctie.. bij een spi in de masttop gevaren anders heb je natuurlijk gelijk!
Laatst bewerkt: 07 sept 2016 13:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 07 sept 2016 13:40 #766013

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Op de diamantverstaging kan spanning staan door het niet naar voren kunnen van de mast door achterstag en diagonale verstaging. Dat zorgt voor een compressie in de diamantzaling die dan dus ter plekke van het het voorstag de mast naar achter duwt met veter behoud van voorstagspanning tot gevolg. Doordat de zalingen ook een stukje opzij steken stabiliseer je de top in dwarsscheepse richting. Samen met d'r achterstag zorgt dit ervoor dat het topje overeind blijft als je een topspi voert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 08 sept 2016 07:52 #766186

Dynamic 37

Dynamic 37

Misschien ook nog een optie? Binnen budget, genoeg ruimte, goede zeileigenschappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 08 sept 2016 16:00 #766281

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Ja, ik heb een van de twee gezien, die met de recente motor. Wij vielen er niet op, toch wel erg gedateerd en een povere presentatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 08 sept 2016 16:04 #766283

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Op de diamantverstaging kan spanning staan door het niet naar voren kunnen van de mast door achterstag en diagonale verstaging. Dat zorgt voor een compressie in de diamantzaling die dan dus ter plekke van het het voorstag de mast naar achter duwt met veter behoud van voorstagspanning tot gevolg. Doordat de zalingen ook een stukje opzij steken stabiliseer je de top in dwarsscheepse richting. Samen met d'r achterstag zorgt dit ervoor dat het topje overeind blijft als je een topspi voert.

De diamantverstaging kan er af als je niet met een spi vaart!
Of maak ik nu te grote stappen en is die verstaging dan toch nodig om een betere buiging te maken in de mast m.b.v. de achterstag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 16 sept 2016 14:56 #768294

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Een Sigma 362 komt voorbij. Zou die ook in het profiel passen?
Wel een smal kontje / weinig ruimte achterin :dry:
Heeft iemand ervaring hiermee? Sterke, zwakke of gewoon aandachtspunten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 16 sept 2016 15:05 #768299

Engels. Stevig plestic, grof afgetimmerd.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 16 sept 2016 18:12 #768325

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Mmar wel prettig in zeegang en redelijk hufterproof die sigma's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude boot verkocht en nu een andere! 17 sept 2016 07:37 #768406

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
Ja, die engelsen hebben een gedegen traditie v.w.b. polyester. Naar mijn idee toch een zware bak voor zo'n rank schip wat op zich toch ook wel weer fijn kan varen op zee!
Volgende week waarschijnlijk wat bezichtigingen doen van eerder genoemden. Zie er naar uit :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl