Nachtvlinder schreef :
martinw schreef :
...het effect van de ballast van een kimkiel toeneemt naarmate hij schuiner komt te liggen.
Dat is een regelmatig terugkerend misverstand. Of je nu 1, 2 of 3 vaste kielen hebt; het enige wat bepalend is voor de stabiliteit is het zwaartepunt van de boot. Dat ligt vast.
(Het toenemend monent van de loefkiel wordt precies gecompenseerd door het afnemend moment van de kiel aan lei).
Veel traditionele kimkielers hebben de reputatie slecht te zeilen. Dat zal wel ergens vandaan komen. De kimkielen opzich hoeven niet desastreus te zijn (wel extra nat oppervlak!): vaak is de romp eraan ook plomp in de boeg, scherpe kimmen en zwaar. Vooral de typische jaren '70 Engelse ontwerpen voldoen daaraan.
De Holiday (18?) die m'n ouders in een ver verleden hebben gehad was drama, wss ook omdat dat een knikspant romp was.
Wat je schrijft over het zwaartepunt is uiteraard juist. Echter , het oprichtend moment wordt niet alleen door de ligging van het zwaartepunt maar door de ligging daarvan t.o.v de ligging van het drukkingspunt ( = zwaartepunt van het verplaatste water). Die laatste verschuift bij helling nl steeds verder naar lij waardoor de arm tussen zwaartepunt en drukkingspunt steeds groter word en dus het oprichtend moment.
De kracht die het schip wil oprichten wordt ook bepaald door het totaalgewicht , niet alleen door het gewicht van de kiel(en).Wel wordt de arm van het oprichtend moment ook bepaald door de plaats van het zwaartepunt en dus ook door de diepte van de kiel(en) en natuurlijk door het gewicht daarvan.
Je schrijft ook : "(Het toenemend monent van de loefkiel wordt precies gecompenseerd door het afnemend moment van de kiel aan lei)" maar dat kan natuurlijk niet kloppen. In het begin van de helling zal het oprichtend moment van de lijkiel zelfs afnemen totdat deze geheel vertikaal staat . Daarna neem het oprichtend moment van de lijkiel weer toe.
Maar in feite maakt dit allemaal niet uit want of er nu een vinkiel of twee kimkielen onder een boot hangen, het waartepunt is alleen afhankelijk van het totaalgewicht en de diepte van die ene of beide kielen.
Ik heb nu mijn tweede kimkieler en daar valt wel op dat de boot eerst vrij snel helling aannneemt tot ca. 15 graden ( wat ook ongeveer de hoek is van de kielen t.o.v. de vertikaal) en dan stabieler wordt.
Er is trouwens al vaker over dit onderwerp gediscussieerd, o.a.
www.zeilersforum.nl/index.php/...eit-kimkieler#648449
En v.w.b. de vraag van TS;
Heel veel kimkielers zijn van Engelse makelij.
Als je merken wilt weten moet je misschien eens in het engels zoeken due : bilgekeel en sailboat en uk .
De meeste Engelse boten hebben nl ook een kimkiel uitvoering . Dan kun je daarmee ook in Nederland zoeken.
Een ook hier wel bekende is bijv. de Westerly warwick.
Ad