Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke kimkieler?

Welke kimkieler? 19 sept 2016 18:39 #769015

  • Flatser
  • Flatser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Beste forumers,

Ik keek al regelmatig op dit forum voor tips en om inspiratie op te doen maar heb me nu dan ook geregistreerd. Om een heel voor de hand liggende reden: ik zoek een boot. Meer precies: een kimkieler. Om in de winter een beetje te kunnen klussen en volgend seizoen misschien eens de Wadden te verkennen. Mijn zeilervaring tot nu toe: Polyvalk op plassen, meren en op de Rijn en zeilkano. Nu heb ik verschillende opties, uitgaande van het huidige aanbod op de bekende verkoopsites:

- Leisure 17: is veel info over te vinden, redelijk veel aanbod, lijkt me een boot met een goede reputatie, afgaande op gebruikerservaringen, onder meer op dit forum;

- Seawych: een korte zoektocht op het web leert dat dit vooral een Engelse aangelegenheid is;

- Holiday 18: wie kan mij meer vertellen over dit scheepje? Ik kan er bijzonder weinig over vinden.

- Fantasy (19?): idem.

Wie kan mij meer vertellen over de twee laatstgenoemde boten?

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 18:44 #769019

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2405
Op jouw directe vraag kan ik geen antwoord geven. Maar ik heb een paar jaar een Seawych gehad. Op zich een leuk bootje met voor zijn lengte heel veel binnenruimte. Maar het is een matige zeiler en als kimkieler beslist geen aanrader. Loopt weinig hoogte en is heel erg tuitelig. Voor mij reden nooit meer een kimkieler te willen. Dan liever kielmidzwaard o.i.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 18:55 #769027

  • Flatser
  • Flatser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik dacht dat ik met een kimkieler meer rechtop zou kunnen liggen dan met kiel/midzwaard. Dan heb je toch altijd een zijwaartse hoek denk ik, of valt dat mee?
Ik had een Edel 2 op het oog, die heeft kiel/midzwaard, maar in tegenstelling tot genoemde kimkielers weer geen zeereling. En dat leek me wel handig, ook met het oog op mijn bemanning (mijn kinderen ;-)

Als jij een tip hebt mbt ophaalbare kiel of zwaard hou ik me aanbevolen. Mijn budget is echter niet zo groot. Laten we zeggen max 1200 voor een boot die vaarklaar is op wat kleine klusjes na...
Laatst bewerkt: 19 sept 2016 18:56 door Flatser. Reden: foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 19:04 #769029

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2405
Een kimkieler heeft een lagere aanvangsstabiliteit waardoor hij sneller schuin gaat dan een vinkieler. Daar staat tegenover dat het effect van de ballast van een kimkiel toeneemt naarmate hij schuiner komt te liggen. Groot voordeel van een kimkieler is natuurlijk dat je hem zo droog kunt zetten. Op het wad of voor de winterstalling.
Ik kan je niet helpen bij de vraag welke midzwaard kajuitboot zou voldoen. Maar ik heb zelf jaren gevaren met een Randmeer en er zijn ook kajuitbootjes die op die romp gebouwd zijn. Ik meen een Varianta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 19:04 #769030

Flatser schreef :

- Seawych: een korte zoektocht op het web leert dat dit vooral een Engelse aangelegenheid is;
!

Er ligt een Seawych te koop in Cuijk (aan de Maas)
Weliswaar in slechte staat, maar mag waarschijnlijk voor weinig weg.

Als je interesse hebt kan ik wel even naar de gegevens van de eigenaar speuren.
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 19:05 #769031

1200 als aanschafbudget, maar wat is je budget voor onderhoud en ligplaats? Dat is in dit geval ja zo belangrijk.
Dat midzwaarden en hefkielen scheef zouden droogvallen moet ik bestrijden, alleen als je dat op een randje doet. En ook een kimkieler ligt dan scheef. Verder duurt het, door de extra diepgang, langer voor je goed droog ligt met een kimkieler.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 19:13 #769034

  • Flatser
  • Flatser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
iFolkboot schreef :
Flatser schreef :

- Seawych: een korte zoektocht op het web leert dat dit vooral een Engelse aangelegenheid is;
!

Er ligt een Seawych te koop in Cuijk (aan de Maas)
Weliswaar in slechte staat, maar mag waarschijnlijk voor weinig weg.

Als je interesse hebt kan ik wel even naar de gegevens van de eigenaar speuren.

Dank je. Ik had er zelf ook 2 gespot. Misschien was mijn eerste post niet helemaal helder. Ik bedoelde dat er niet zoveel info in het Nederlands te vinden is over de Seawych. Ik zag verschillende Engelse fora, en kan daar natuurlijk ook wel info halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 19:29 #769044

  • Flatser
  • Flatser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Budget is altijd een lastig ding ;-) Bij mij in de buurt heb ik een winterstalling (oktober-april) voor € 300. Buiten, inclusief stroom om te klussen. Ik ben lid van een zeilvereniging en reken voor een ligplaats in de haven enkele honderden euro's. En dan nog verf, onderdelen, motoronderhoud, kraankosten, benzine. Misschien 1200/1500 per jaar?

Misschien moet ik het iets concreter maken: Ik heb een boot gezien waarvan ik denk dat het een goede deal zou kunnen zijn. Een Holiday 18. Kimkieler, 6 meter lang. Grootzeil en fok zgan. Elektrisch systeem met 100 Ah accu, 40W zonnepaneel, ledspotjes en radio in kajuit, toplicht. Romp (polyester) zou niet zijn geschilderd. 8 pk Evinrude 2-cilinder buitenboordmotor. 3 à 4 slaapplaatsen. Netjes ingetimmerd. Ligplaats in box tot eind van het jaar. Voor € 800. Als de boot zo goed is de verkoper beweert heb ik mogelijk de komende seizoenen geen groot onderhoud (wel houtwerk lakken en antifouling).

Maar ik kan weinig vinden over dit type. Denk dat ik gewoon maar ga kijken en op m'n gevoel af ga. In het najaar nog een paar mooie weekenden op het water en daarna maar eens op de kant zien hoe de onderkant er uit ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 19:30 #769046

  • Flatser
  • Flatser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Langer droogliggen. Dat is een goeie. Had ik nog niet aan gedacht.
It Paradyske schreef :
1200 als aanschafbudget, maar wat is je budget voor onderhoud en ligplaats? Dat is in dit geval ja zo belangrijk.
Dat midzwaarden en hefkielen scheef zouden droogvallen moet ik bestrijden, alleen als je dat op een randje doet. En ook een kimkieler ligt dan scheef. Verder duurt het, door de extra diepgang, langer voor je goed droog ligt met een kimkieler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 19:46 #769058

martinw schreef :
...het effect van de ballast van een kimkiel toeneemt naarmate hij schuiner komt te liggen.

Dat is een regelmatig terugkerend misverstand. Of je nu 1, 2 of 3 vaste kielen hebt; het enige wat bepalend is voor de stabiliteit is het zwaartepunt van de boot. Dat ligt vast.

(Het toenemend monent van de loefkiel wordt precies gecompenseerd door het afnemend moment van de kiel aan lei).

Veel traditionele kimkielers hebben de reputatie slecht te zeilen. Dat zal wel ergens vandaan komen. De kimkielen opzich hoeven niet desastreus te zijn (wel extra nat oppervlak!): vaak is de romp eraan ook plomp in de boeg, scherpe kimmen en zwaar. Vooral de typische jaren '70 Engelse ontwerpen voldoen daaraan.

De Holiday (18?) die m'n ouders in een ver verleden hebben gehad was drama, wss ook omdat dat een knikspant romp was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 19:53 #769059

Flatser schreef :
Langer droogliggen. Dat is een goeie. Had ik nog niet aan gedacht.

Je bedoelt langer vast liggen (en korter droog liggen)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 20:51 #769078

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2059
Ik heb jaren rondgezeild in een Leisure 17, Ijsselmeer, Wadden, Noordzee. Het is een verbazend stevig en zeewaardig bootje. Stuiterend droogvallen op een harde zandplaat, de boot geeft geen krimp. Vaak gedaan en nooit schade door gehad, zelfsgeen haarscheurtjes bij de aanhechting van beide kieltjes of scheg. 1x het roer licht beschadigd omdat ik op m´n eigen anker droogviel.
Van alle kimkielers in deze lengte zeilt de Leisure17 wel het best, niet zo hoog aan de wind, maar wel met weinig drift. Ik heb met verschillende kimkielertjes gezeild, Silhouette, seawitch en een aantal kimkielers van twijfelachtig ontwerp. Maar ik bleef toch steeds weer bij de Leisure 17 uitkomen.
Wat de bevestiging van de kieltjes betreft, die is er op gemaakt om droog te kunnen vallen, ook onder wat minder gunstige omstandigheden. Ook de forse scheg, die samen met het roerblad een goed profiel heeft, is zeer stevig en kan een flinke mishandeling hebben. Goed getrimd stuurt hij heel licht, en is verbazend snel voor z´n leeftijd en lengte. De kuip blijft ook met harde wind, op wat buiswater na, droog. Met harde wind ook wel eens met een kolibrie 560 op het Markermeer gezeild, een Leisure 17 doet dat net even wat droger en comfortabeler. Wel je zeilen en mast goed trimmen, daar kun je veel mee verbeteren bij de Leisure 17.
En dichterbij dolfijnen komen op de Noordzee zoals in onderstaand filmpje, dan moet je gaan zwemmen!



Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 19 sept 2016 20:56 #769081

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Flatser schreef :
Beste forumers,

Ik keek al regelmatig op dit forum voor tips en om inspiratie op te doen maar heb me nu dan ook geregistreerd. Om een heel voor de hand liggende reden: ik zoek een boot. Meer precies: een kimkieler. Om in de winter een beetje te kunnen klussen en volgend seizoen misschien eens de Wadden te verkennen. Mijn zeilervaring tot nu toe: Polyvalk op plassen, meren en op de Rijn en zeilkano. Nu heb ik verschillende opties, uitgaande van het huidige aanbod op de bekende verkoopsites:

- Leisure 17: is veel info over te vinden, redelijk veel aanbod, lijkt me een boot met een goede reputatie, afgaande op gebruikerservaringen, onder meer op dit forum;

- Seawych: een korte zoektocht op het web leert dat dit vooral een Engelse aangelegenheid is;

- Holiday 18: wie kan mij meer vertellen over dit scheepje? Ik kan er bijzonder weinig over vinden.

- Fantasy (19?): idem.

Wie kan mij meer vertellen over de twee laatstgenoemde boten?

Alvast bedankt!


Ik heb een Hurley Holiday 19 , kimkieler gehad. Zie het kimkielerverhaal in de post : Kleren voor de keizer" van 29 aug. De basis romp was van een Alacrity, die werd afgebouwd door Hurley.
Van dat bootje heb ik nog wel gegevens en foto's.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 07:42 #769152

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
De Eurokruiser mk III werd tot 1980 gemaakt in 2 uitvoeringen: centrale kiel en met kimkielen (waarmee ik nu bezig ben ze te vervangen, zie het topic 'kleren van de keizer').
Dit is een 24 voeter en wat groter dan dat jij noemt. Het eerste stukje gaat de boot snel schuin, maar dan komt het gewicht van de tweede kiel meespelen en dan is de boot verrassend stabiel! Je hebt dan wel het water door de gangboorden lopen, maar de boot gaat niet schuiner.
Het is een ouderwetse boot met bijzonder weinig wedstrijd aspiraties ingebouwd. Je kunt er mee zeilen en dan houdt het helemaal op. De MK III de luxe heeft 5 slaapplaatsen (4 tweepersoons plus een hondekooi)
Kijk in het Eurokruiser topic eens naar foto's van ZF-ers langs de Waddenzee die met een €Xr kimkieler varen. Kun je ideeën opdoen.
De aanschaf van een 'opknappertje' hoeft niet erg duur te zijn. De boot is niet erg populair vanwege het ontbreken van elke 'snelheidsaspiratie'. Ook de wijziging die ik ga doorvoeren aan de kielen zal hier niet veel aan bijdragen, als dit al bijdraagt!
Ondanks dat zijn Helgoland en Zweden ooit bezocht door een €Xr kimkieler!
€Xr MK III de luxe: lengte 7,35m breedte 2,30m gewicht kimkieler ca 1700kg, waarvan 295kg in elke kiel. Polyester romp gemaakt in een spuitproces (geen hand lay up) waarbij polyester hars en glasvezel tegelijk in een mal werden gespoten. (Is de boot daardoor beter bestand tegen osmose? Ik kan het je niet vertellen!) Aangehangen roer. Er past een inboard motor in, maar ook een outboard achter.
Succes met je zoektocht.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 07:54 #769159

Flatser schreef :
Budget is altijd een lastig ding ;-) Bij mij in de buurt heb ik een winterstalling (oktober-april) voor € 300. Buiten, inclusief stroom om te klussen. Ik ben lid van een zeilvereniging en reken voor een ligplaats in de haven enkele honderden euro's. En dan nog verf, onderdelen, motoronderhoud, kraankosten, benzine. Misschien 1200/1500 per jaar?

Misschien moet ik het iets concreter maken: Ik heb een boot gezien waarvan ik denk dat het een goede deal zou kunnen zijn. Een Holiday 18. Kimkieler, 6 meter lang. Grootzeil en fok zgan. Elektrisch systeem met 100 Ah accu, 40W zonnepaneel, ledspotjes en radio in kajuit, toplicht. Romp (polyester) zou niet zijn geschilderd. 8 pk Evinrude 2-cilinder buitenboordmotor. 3 à 4 slaapplaatsen. Netjes ingetimmerd. Ligplaats in box tot eind van het jaar. Voor € 800. Als de boot zo goed is de verkoper beweert heb ik mogelijk de komende seizoenen geen groot onderhoud (wel houtwerk lakken en antifouling).

Maar ik kan weinig vinden over dit type. Denk dat ik gewoon maar ga kijken en op m'n gevoel af ga. In het najaar nog een paar mooie weekenden op het water en daarna maar eens op de kant zien hoe de onderkant er uit ziet.

Dus de keuze voor kimkieler is vooral gebaseerd op budget en willen droogvallen.
Dus een goedkope midzwaard is ook een optie?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 08:19 #769168

Nachtvlinder schreef :
martinw schreef :
...het effect van de ballast van een kimkiel toeneemt naarmate hij schuiner komt te liggen.

Dat is een regelmatig terugkerend misverstand. Of je nu 1, 2 of 3 vaste kielen hebt; het enige wat bepalend is voor de stabiliteit is het zwaartepunt van de boot. Dat ligt vast.

(Het toenemend monent van de loefkiel wordt precies gecompenseerd door het afnemend moment van de kiel aan lei).

Veel traditionele kimkielers hebben de reputatie slecht te zeilen. Dat zal wel ergens vandaan komen. De kimkielen opzich hoeven niet desastreus te zijn (wel extra nat oppervlak!): vaak is de romp eraan ook plomp in de boeg, scherpe kimmen en zwaar. Vooral de typische jaren '70 Engelse ontwerpen voldoen daaraan.

De Holiday (18?) die m'n ouders in een ver verleden hebben gehad was drama, wss ook omdat dat een knikspant romp was.

Wat je schrijft over het zwaartepunt is uiteraard juist. Echter , het oprichtend moment wordt niet alleen door de ligging van het zwaartepunt maar door de ligging daarvan t.o.v de ligging van het drukkingspunt ( = zwaartepunt van het verplaatste water). Die laatste verschuift bij helling nl steeds verder naar lij waardoor de arm tussen zwaartepunt en drukkingspunt steeds groter word en dus het oprichtend moment.
De kracht die het schip wil oprichten wordt ook bepaald door het totaalgewicht , niet alleen door het gewicht van de kiel(en).Wel wordt de arm van het oprichtend moment ook bepaald door de plaats van het zwaartepunt en dus ook door de diepte van de kiel(en) en natuurlijk door het gewicht daarvan.

Je schrijft ook : "(Het toenemend monent van de loefkiel wordt precies gecompenseerd door het afnemend moment van de kiel aan lei)" maar dat kan natuurlijk niet kloppen. In het begin van de helling zal het oprichtend moment van de lijkiel zelfs afnemen totdat deze geheel vertikaal staat . Daarna neem het oprichtend moment van de lijkiel weer toe.
Maar in feite maakt dit allemaal niet uit want of er nu een vinkiel of twee kimkielen onder een boot hangen, het waartepunt is alleen afhankelijk van het totaalgewicht en de diepte van die ene of beide kielen.

Ik heb nu mijn tweede kimkieler en daar valt wel op dat de boot eerst vrij snel helling aannneemt tot ca. 15 graden ( wat ook ongeveer de hoek is van de kielen t.o.v. de vertikaal) en dan stabieler wordt.

Er is trouwens al vaker over dit onderwerp gediscussieerd, o.a. www.zeilersforum.nl/index.php/...eit-kimkieler#648449

En v.w.b. de vraag van TS;
Heel veel kimkielers zijn van Engelse makelij.
Als je merken wilt weten moet je misschien eens in het engels zoeken due : bilgekeel en sailboat en uk .
De meeste Engelse boten hebben nl ook een kimkiel uitvoering . Dan kun je daarmee ook in Nederland zoeken.
Een ook hier wel bekende is bijv. de Westerly warwick.

Ad
Laatst bewerkt: 20 sept 2016 08:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 09:33 #769196

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Hierbij een foto van onze vroegere Hurley Holiday 19. Een rondspant met een relatief flinke breedte van 2.20 m voor z'n 5.70 m lengte. Het bootje was erg stabiel. Misschien is het niet de in de topic genoemde Holiday 18.

Jan


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 09:44 #769207

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3648
Heel erg off topic:
Nostalgisch mooie foto! En dan de dame in zeemeermin pose... Mijn nekharen gaan rechtop staan! Nynke?
Verder on topic.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 12:17 #769239

  • Cox
  • Cox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Ik heb een paar jaar een Cox 21 gehad; Engelse kimkieler uit de 70er jaren. Wel met plezier mee gevaren; uiteindelijk toch iets groters gekocht. Zoals eerder in dit topic aangegeven over kimkielers, is het een bootje dat sterk reageert op vlagen. Degelijk ontworpen en gebouwd

voor kustzeilen. Ik dacht dat er nog wel ergens een te koop staat.
Contest 27 "Emma"
Laatst bewerkt: 20 sept 2016 12:20 door Cox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 12:59 #769255

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Flatser schreef :
Budget is altijd een lastig ding ;-)... Een Holiday 18. Kimkieler, 6 meter lang. Grootzeil en fok zgan. Elektrisch systeem met 100 Ah accu, 40W zonnepaneel, ledspotjes en radio in kajuit, toplicht. Romp (polyester) zou niet zijn geschilderd. 8 pk Evinrude 2-cilinder buitenboordmotor. 3 à 4 slaapplaatsen. Netjes ingetimmerd. Ligplaats in box tot eind van het jaar. Voor € 800.

Als dit ding er netjes uitziet, en de zeilen zijn niet aan direkte vervanging toe, dan ben je eigenlijk al klaar met zoeken. Dit is wat je zoekt, en compleet met motor voor een fatsoenlijke prijs. Koop dat ding, misschien nog wat afdingen, lekker een jaar of zo ervaring opdoen, en daarna kun je kijken of deze manier van zeilen je bevalt, of dat je toch iets anders wilt. In dat geval kun je deze wel weer kwijt voor een soortgelijk bedrag...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 16:41 #769344

@YB: precies, weer echter niet of TS op die exacte achtergrond zit te wachten. Misverstand is vaak dat men denkt dat de stabiliteitscurve van een kimkieler anders verloopt dan van dezelfde romp met een vinkiel. Zelfs Peper (die z'n eigen kielen aan het ontwerpen is) zegt dat hierboven. In de praktijk is slechts het samengesteld zwaartepunt (verschillen daarin tussen vinkiel en kimkielen) van belang.
Laatst bewerkt: 20 sept 2016 16:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 18:51 #769414

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Peper schreef :
Heel erg off topic:
Nostalgisch mooie foto! En dan de dame in zeemeermin pose... Mijn nekharen gaan rechtop staan! Nynke?
Verder on topic.

off topic
Nee, niet Nynke.
on topic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 20:03 #769458

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Ik heb in het verre verleden een superdorade 6.50 gehad. Scheepje ziet er leuk uit en het zeilt ook wel aardig maar de kwaliteit van het polyester is een drama.

Niet naar kijken, met een hele grote boog om heen lopen !!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 20:58 #769473

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8679
Peper schreef :
... Mijn nekharen gaan rechtop staan! ...

Kennelijk niet goed geaard ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kimkieler? 20 sept 2016 21:10 #769479

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8679
Met kleine kinderen aan boord is een veilige en grote kuip vele malen belangrijker dan wat dan ook.
Een zalmschouw of een vissermans(zee)schouw lijkt me dan interessanter dan een poly van 5-6 meter.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl