Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: welke rompvorm is het meest geschikt en waarom

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 02 okt 2016 19:46 #772454

heb al verschillende boten gezien, maar kreeg iedere keer een ander antwoord, daarom de vraag die ik stel ivm een knikspant of Multi knikspant beide lang kielers 1.2m diepgang
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 02 okt 2016 20:23 #772464

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Geschikt waarvoor?
En voordat we misverstanden krijgen, wat versta jij onder een lang kieler?
Laatst bewerkt: 02 okt 2016 20:24 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 02 okt 2016 21:10 #772470

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7739
Te veel onbekende factoren,
hierdoor geen antwoord mogelijk op deze vraag.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 04:44 #772477

Misschien geeft dit antwoord op je vragen,

www.google.nl/search?q=rompvor...rome-mobile&ie=UTF-8
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 05:39 #772479

geschikt voor kustnavigatie, en als je de foto's ziet dan zie je toch wat een langkieler is,
dit is een kiel, 1 met de boot, niet vastgeschroefd met bouten zoals de zeilboten die tegenwoordig gemaakt worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 05:47 #772481

thx voor de bijlage, zware kost,

welke type zou jij mij aanraden voor kustnavigatie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 05:50 #772482

Een langkieler is een boot waarbij de kiel, zoals het woord al zegt: lang is. Dat wil zeggen over een significant deel van de lengte van de boot doorloopt. Of deze met bouten vastzit of onderdeel van de romp is doet er daarbij niet toe.

Wat betreft geschiktheid van de rompvorm. Voor deze twee boten maakt het geen verschil. Ik zou de keuze niet laten afhangen van 1 knik of 3 knikken, er zijn andere zaken die zeewaardigheid, snelheid en comfort bepalen. Ik ken een nehoorlijk aantal knikspanten die op al deze drie criteria beter presteren dan menig rondspant.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 07:16 #772497

kun je een paar namen doorgeven aub
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 07:51 #772513

Didier,

Het is hier geen loket. Het is voor ieder welwillend lezer prettig als er iets meer informatie werd gedeeld en er even een hoofdletter en punt verschijnt. Wel handig dit forum serieus te nemen als je zelf ook serieus genomen wilt worden. Je zult zien dat als je je probleem wat beter beschrijft je ook veel betere antwoorden krijgt.

Waarom ben je beperkt tot knikspanten?

Enkele uitzonderingen daargelaten is de kiel nou niet het allerspannendste onderwerp voor kustnavigatie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 08:01 #772518

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15345
Elke rompvorm waar voldoende ballast onder hangt is geschikt om een kunstmatig rif van te maken. Maar misschien is dat niet het doel wat je voor ogen hebt. :lol:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 08:20 #772523

didierj011 schreef :
dit is een kiel, 1 met de boot, niet vastgeschroefd met bouten zoals de zeilboten die tegenwoordig gemaakt worden.

Dat is een kenmerk van een traditionele S-spant. En lang niet altijd van een knikspant.
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 10:11 #772558

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8367
Officieel zou een rondspant beter moeten zijn voor allerlei eigenschappen. Water stroomt nu eenmaal niet zo lekker de hoek om.

Maar vroeger werden schepen nogal eens van staal en hout gebouwd. En tegenwoordig soms aluminium. Die materialen zijn al plank of plaat verkrijgbaar. Hier een rondspant van bouwen kan wel, maar vergt veel meer vakmanschap en tijd. En is dus duur.

(Multi-)knikspanten zijn dus begonnen als kostenbesparing tov rondspant.

Maar.

En nu komt de opmerking van Erik om de hoek:

Er zijn tegenwoordig heel prima ontworpen knikspanten, en, door de tijd heen, behoorlijk matig ontworpen rondspanten.

Daar zou ik mijn keuze niet van laten afhangen.

Voor een tochtje met gematigd weer langs de kust maakt ook de kielconfiguratie niet zoveel uit. Een langkieler is door de bank genomen langzamer, en zal minder goed zijn in haven manouvres. Maar geeft wel een wat rustiger gedrag in een hogere zee.

Maar dit zijn enorme veralgeminiseringen. Net zoiets als "Vrouwen kunnen niet autorijden". Ook maar deels waar, en bovendien ook waar voor een flink deel van de mannen.

Dus je zult zelf wat meer op zoek moeten, en vooral met ons delen waarom je deze vragen hebt, en wat je gedachten zijn, voor je een bruikbaar antwoord gaat krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 10:39 #772568

Deze komen redelijk in de buurt van "optimaal" RM yachts
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 10:54 #772573

hallokes,

dank voor de antwoorden,

mijn keuze is daarop gevallen

1) mijn vrouw vond die opbouw mooi,brede gangboorden, redelijk plat,
5) stevig gebouwd
2) mijn keuze is nu gevallen voor staal ( wel onderhouds intensief )
4) ik hoef niet te racen, gewoon op een rustige tempo van A naar B ( het leven is al opgejaagd genoeg )
5) ik zou er graag aan kustnavigatie doen,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 11:04 #772579

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 886
Wat mij hier het meest verbaast is dat er niet aangegeven wordt wat de momenteel aanwezige ervaring is van de vraagsteller.
Het lijkt mij nu van iemand die wel eens een boot voorbij heeft zien varen en denkt hee dat wil ik ook.
daarna enkele boten te koop heeft zien staan en aan een kennis iets gevraagd heeft die hem vervolgens weer door gewezen heeft naar dit forum.
kan aan mij liggen , maar ik vind het nogal oppervlakkig gevraagd en zou graag eerst willen zien dat de vrager uitlegt wat zijn bedoeling is ipv aan te geven dat hij rustig van A naar B zou willen varen.
Succes met je zoektocht.
gr Marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 11:11 #772587

De eerste knikspant die je laat zien staat voor de oerhollandse stalen knik bak. De meesten daarvan zijn ongeschikt voor kust navigatie. De tweede rompvorm is een multiknik. Die zijn er in vele soorten en maten, varierend van plassenzeiler tot uiterst zeewaardig.

Voor een beter antwoord zul je je vraag specifieker moeten stellen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 11:18 #772589

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28034
Erikdejong schreef :
Een langkieler is een boot waarbij de kiel, zoals het woord al zegt: lang is. Dat wil zeggen over een significant deel van de lengte van de boot doorloopt. Of deze met bouten vastzit of onderdeel van de romp is doet er daarbij niet toe.

Wat betreft geschiktheid van de rompvorm. Voor deze twee boten maakt het geen verschil. Ik zou de keuze niet laten afhangen van 1 knik of 3 knikken, er zijn andere zaken die zeewaardigheid, snelheid en comfort bepalen. Ik ken een nehoorlijk aantal knikspanten die op al deze drie criteria beter presteren dan menig rondspant.

Met alle respect, maar dat het geen verschil maakt vind ik ècht te kort door de bocht.

Het is inderdaad mogelijk om, als de hydrodynamische kennis daarvoor aanwezig is, een een boot met 1 knik per romphelft te ontwerpen die tamelijk optimaal presteert. Ricus van de Stadt heeft daarvan een paar goede voorbeelden gegeven. Zoals de Zeevalk en de Zeeslang. Feit is echter dat de meeste enkelknikrompen zijn ontworpen door huis- tuin- en keukenontwerpers, die niet in de schaduw van Van de Stadt kunnen staan.
In het algemeen is duidelijk dat wanneer de boot onder helling komt te liggen, de vorm van de waterlijn(en) bij de boot met een enkele knik aanzienlijk en veel meer gaan vervormen dan bij de eveneens door TS getoonde multiknikspant.
Persoonlijk denk ik dus dat stuurkarakter en comfort (bootbeweging in relatief ruw water) bij de multiknikker beter zullen zijn.
Laatst bewerkt: 03 okt 2016 11:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 11:29 #772594

hallo Marcel,

om een antwoord te geven op je vraag,
ik zeil al 10jaar, de zeilbootjes waren wel uit polyester en een kleine 6 meter lang,
ik heb mijn vaarbewijs, yachtman diploma, astronavigatie en marifooncertificaat.

door omstandigheden heb ik de boot verkocht, maar het kriebelt weer alleen wil ik nu een maatje groter gaan

mijn droom is niet om rond de wereld te gaan zeilen, maar mij stilaan voor te bereiden om naar de middellandse zee te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 12:00 #772604

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6398
kun je je xlsx even converteren naar iets dat vrij is?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 12:09 #772607

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28034
LittleWings schreef :
kun je je xlsx even converteren naar iets dat vrij is?

Wat is je probleem? Met OpenOffice is die file probleemloos te openen. Als je helemaal geen spreadsheet-programma op je computer hebt wordt het inderdaad lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 12:24 #772609

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3773
Bestand is inderdaad prima te openen in LibreOffice/OpenOffice, maar voor een topicstart zou een plaatje direct in het topic wel handiger zijn.


Het gaat om deze boten:
Argonaut 740 1972
Oostzeevaarder (Jachtwerf Moedt) 1976
Laatst bewerkt: 03 okt 2016 12:27 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 12:25 #772610

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6398
@Lodewijk; oh, dat zou het kunnen zijn.
ik las iets over foto's...

@Menno; dankje!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 03 okt 2016 12:26 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 03 okt 2016 12:58 #772623

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28034
Die Argonaut van de foto (staat te koop op Boten te Koop) heeft trouwens een ingebouwde benzinemotor (Albin).
Dat zou ik persoonlijk altijd willen vermijden. Bij een inbouwmotor heeft diesel altijd de voorkeur. Niet alleen vanwege de kosten (diesel is over het algemeen zuiniger) maar ook vanwege de veiligheid (benzinedampen kunnen explosies veroorzaken; dieseldampen niet).
Laatst bewerkt: 03 okt 2016 12:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 04 okt 2016 16:02 #772979

lodewijk stegman schreef :
Met alle respect, maar dat het geen verschil maakt vind ik ècht te kort door de bocht.
Toch blijf ik er bij. De boten hebben grofweg hetzelfde laterale en natte oppervlak, hebben waarschijnlijk een erg verglikbaar gewicht en motorvermogen, ze hebben allebei een niet hydrodynamisch optimaal plaatroer. Ik zeg: het verschil tussen 1 en 3 knikken zul je in dit geval niet merken.
Tuurlijk is het geen valk, maar die andere is ook verre van optimaal.

Eigenschappen worden bepaald door volumes, volume verhoudingen en oppervlakten. Geen van deze is zelfs maar een beetje optimaal en beide op dezelfde manier 'niet optimaal' dus eigenschappen zijn toch redelijk vergelijkbaar. Knikken doen er maar verrekte weinig toe in al deze benaderingen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke rompvorm is het meest geschikt en waarom 04 okt 2016 16:47 #772987

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Een knikspant heeft een (klein) bijkomend voordeel: de knik functioneert als een extra hulp tegen verlijeren. Een soort van extra mini-kiel, en hoe schuiner je gaat hoe sterker dat effect is. Voor wie denkt dat dit effect te verwaarlozen is, ik heb een kano gehad met een knik (over de hele lengte) middenonder de boot, en dat ding was bijna niet een bocht door te krijgen. Een rondspant kano is daarentegen slecht in de rechtuit stabiliteit. Een kano is geen zeilboot, maar het effect blijft hetzelfde.

En wat zeewaardigheid van knikspanten betreft, en zeker met slechts één knik, een ouderwetse schouw heeft ook zo'n romp, en er varen toch heel wat zeeschouwen rond, zeker ook voor de kust...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl