Hoi,
Ik heb een First 300 Spirit (en lig in Lelystad aan dezelfde steiger als Boatlover
).
Ik heb de boot nu ongeveer een jaar en ben er heel erg enthousiast over. De boot is licht en heeft vrij veel tuig, dat merk je. Hij loopt al snel erg vlot en hoog.
De boot is inderdaad sportief en minder vergeeflijk dan de gemiddelde toerboot. Dat betekent heel actief blijven trimmen. Hij heeft duidelijk een nauw 'spoor' waarin hij het 'doet', dat betekent vooral op de aan de windse koersen zoeken naar de juiste trim.
Het diepe roerblad stuurt strak en precies, maar bij teveel helling loopt de boot wel vlot uit zijn roer. Dat betekent actief varen: vlagen niet afwachten maar lekker werken met de traveller.
Hele ruime kuip, traveller achterin de kuip, plezierige zit onder helling. Gangboorden zijn ruim en vrij, de verstaging zit buiten aan de romp.
9/10e getuigd, dus geen bakstagen shizzle. Voor solo varen is dat lekker.
Ondertussen wel een volwaardig interieur, 3 hutten, koelvak, verwarming, toilet / (koude) douche etc. De slaapplaatsen in de punt zijn relatief klein, achterin juist vrij ruim. Hoe dat zit met een lengte van 1.96 durf ik niet goed te zeggen, wij zijn wat kleiner.
Geen stahoogte, geen warm water en wel kariger dan bijvoorbeeld een 31.7.
Heel veel leefruimte voor een 30-voeter, slim ingedeeld. Wel weinig extra bergruimte in de kajuit. Behoorlijk grote bakskist.
Aandachtspunten:
-Bevestiging boegbeslag (origineel worden de krachten van de voorstag niet direct naar de voorsteven geleid, waardoor in mijn geval een kier aanwezig was tussen boegbeslag en polyester. Ik heb dat door een werf laten aanpassen, de krachten worden nu door een rvs constructie in een rechte lijn naar de voorsteven geleid. Bij een aantal 31.7's en Oceanis 311's heb ik die kieren overigens ook gezien, wellicht dezelfde constructie.)
-Electra: nette gemarkeerde draadbomen en leidingen waar nog eea bijgetrokken kan worden, maar achter het schakelpaneel was het bij mij een kansloze rotzooi van kroonsteentjes en draadbruggen. Ik heb dit helemaal vervangen.
-Bekleding: in de punt en in de achterhut is veel bekleed met schuimvinyl, verlijmd op de romp. Dit komt na een aantal jaren naar beneden, en vervangen is een aardige klus. Ik heb alles verwijderd en vervangen. Kosten vallen mee, maar het is een vieze klus en kost veel tijd.
-Romp: De opvallende blauwe kleur is heel mooi maar ook gevoelig voor zonlicht, dus veel rompen zijn verkrijt. Polijsten helpt wel, maar bij mij kwam de vaalheid na een half jaar alweer terug. Mijn romp was echter niet eerst gematteerd, en dat zou weleens veel hebben kunnen schelen.
Ik vind het een heerlijke boot. Laat maar horen als je meer wilt weten en laat de boot vooral keuren als je een bod overweegt!