JeePee schreef :
In vroeger tijden kwamen botters ook in zulk weer terecht. Een deel daarvan heeft het niet gehaald, de meerderheid wel. Wat alleen maar zegt dat het een behoorlijk verschil zal maken welke platbodem je vaart.
Tony2920 schreef :
Moest het goed te doen zijn, dan zouden er waarschijnlijk meerdere platbodems op de middelandse zee rondzwerven. Maar dat is niet zo.
Met zijzwaarden zie ik het ook niet gebeuren, met een midzwaard misschien nog wel.
Dat er weinig platbodems varen in de Middellandse zee, zou dat ook niet door andere omstandigheden komen? Zoals het vrijwel ontbreken van ondiep droogvallend water, waardoor een kiel eigenlijk nooit een probleem geweest is? Van oudsher komen platbodems voornamelijk in Nederland voor. Dat was noodzaak, er waren weinig natuurlijke havens, en veel droogvallend water. Een boot moest dus geschikt zijn om droog te vallen zonder schade op te lopen, en dan kom je vanzelf op een platbodem uit. Voor een simpele en goedkope constructie waren zijzwaarden de oplossing, ook weer vrijwel alleen in Nederland.
Nederlandse schepen voeren op zee, maar meestal redelijk in de buurt, Noordzee, Oostzee, kustvaart naar Frankrijk en Engeland, maar niet voorbij Spanje. Daar hadden we hier ook toen al grotere schepen voor. Daardoor zijn er nooit platbodems met zijzwaarden op de Middellandse zee gekomen. En zijn ze er nog steeds niet. Maar dat betekent niet automatisch dat ze er niet geschikt voor zijn.
De omstandigheden op de Middellandse zee zijn goed vergelijkbaar met de Oostzee. Vrijwel geen getijden, plotselinge hevige stormen, ze hebben het allebei. Op de Oostzee hebben tjalken prima gevaren, dus op de Middellandse zee zou het ook moeten kunnen. Zeker met de wat grotere tjalken. Ook met zijzwaarden. Dat je daarmee meer rolt is iets dat je rekening mee moet houden, maar als je dat vantevoren al weet moet dat geen onoverkomelijk probleem zijn.