Dat klopt inderdaad. Een groot deel van de C888'en en C999's zijn verkocht aan mensen die voornamelijk het IJsselmeer en kustwateren als vaargebied hebben. Heel veel Duitse bezitters ook. Die rusten hun boot keurig uit met klokjes en een marifoon, maar hebben geen enkele ambitie om er verder mee te gaan. Binnen de Compromisclub was voor velen Engeland al (te) ver. Wel veel Oostzee-gangers. Het kunnen passeren van de Hollandse Brug werd ook door velen erg belangrijk gevonden... Dat de boot daardoor zwaar ondertuigd raakt nam men kennelijk voor lief.
Die typering van de gemiddelde Compromis vaarder komt dan weer aardig in de buurt bij het vooroordeel dat heb/had. Maar boot en doelgroep staan natuurlijk in principe los van elkaar. De oude Volvo 240's werden vroeger ook als burgerlijk gezien en worden nu voornamelijk bevolkt door hipsters en ander artistiek volk;-). Het kan verkeren dus.
Er gaan tegenwoordig maar weinig mensen voor langere tijd op pad met een boot kleiner dan 36 voet. Je zal dus ook niet veel 999's vinden die daarvoor zijn uitgerust. De boten kunnen het wel, maar de behoeftes van de mensen liggen anders. Er zijn oceaanoversteken gemaakt met beide types, maar ook ik zou een grotere boot kiezen als ik dat soort plannen had.
Hier raak je het Dilemma waar denk ik wel meer mensen mee zitten. Een boot is een forse investering voor ons. De volgende boot willen we ook een hele poos houden (boat for lifetime) en er in blijven investeren. Veruit het grootste deel van de tijd zullen we er weekenden mee varen in Zeeland/kust en een paar weken per jaar iets verder weg varen. Hiervoor zijn comfort/ruimte benedendeks, veiligheid en handelbaarheid (alleen) de belangrijke criteria. In verband met onderhoudskosten en handelbaarheid wil ik niet groter dan 36 voet. Ik ben er van overtuigd dat de Compromis 999 in dit plaatje past.
Maar dan die droom om nog een keer de kanaaleilanden voorbij te varen in plaats van er weer om te keren (boat for a year). Die is er zeker, maar nog niet vastomlijnd. Of de Compromis in dat plaatje past, daar ben ik nog niet over uit. Hij kan het volgens mij wel, maar of het ook comfortabel (genoeg) is qua zeegang en opslagcapaciteit. We dubben en vergelijken nog even vrolijk verder.
Als iemand nog een Moody 346 te koop weet in Nederland, die boot zou ik ook graag meenemen in de vergelijking.