Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: (Voor)oordeel Compromis

(Voor)oordeel Compromis 15 nov 2016 11:32 #784438

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
Sisu schreef :
Wat me daarbij opviel is dat toch ongeveer de helft een korte mast heeft (10 m). Overigens ook veel in combinatie met de diepere kiel (1.50). Wat ik verder opvallend vond is dat de boten eigenlijk allemaal een redelijk basis uitrusting hebben. Ik kom heel weinig 'cruisers gear' tegen
Dat klopt inderdaad. Een groot deel van de C888'en en C999's zijn verkocht aan mensen die voornamelijk het IJsselmeer en kustwateren als vaargebied hebben. Heel veel Duitse bezitters ook. Die rusten hun boot keurig uit met klokjes en een marifoon, maar hebben geen enkele ambitie om er verder mee te gaan. Binnen de Compromisclub was voor velen Engeland al (te) ver. Wel veel Oostzee-gangers. Het kunnen passeren van de Hollandse Brug werd ook door velen erg belangrijk gevonden... Dat de boot daardoor zwaar ondertuigd raakt nam men kennelijk voor lief.

Er gaan tegenwoordig maar weinig mensen voor langere tijd op pad met een boot kleiner dan 36 voet. Je zal dus ook niet veel 999's vinden die daarvoor zijn uitgerust. De boten kunnen het wel, maar de behoeftes van de mensen liggen anders. Er zijn oceaanoversteken gemaakt met beide types, maar ook ik zou een grotere boot kiezen als ik dat soort plannen had.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 15 nov 2016 12:19 #784447

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Komt dit niet gedeeltelijk doordat een hoop als zeer zeewaardig beschouwde schepen nogal ondertuigd zijn? Nu schaar ik jouw boot niet daaronder, maar gemiddeld genomen zijn de vertrekkersschepen nu niet echt goede lichtweerzeilers. Erik de Jong heeft hier wel eens verteld dat hij bij ik meen 10 knopen wind al een eerst rif zet, omdat hij z'n schip zo ontworpen heeft dat hij al bij weinig wind voldoende 'druk' kan vangen.

Voor zo'n lange reis kan ik me dan ook voorstellen dat je op zo'n Compromis met de lange 7/8e mast een masttop codezero oid zet om sneller lekker op z'n kant gedrukt te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 15 nov 2016 12:36 #784455

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Dat klopt inderdaad. Een groot deel van de C888'en en C999's zijn verkocht aan mensen die voornamelijk het IJsselmeer en kustwateren als vaargebied hebben. Heel veel Duitse bezitters ook. Die rusten hun boot keurig uit met klokjes en een marifoon, maar hebben geen enkele ambitie om er verder mee te gaan. Binnen de Compromisclub was voor velen Engeland al (te) ver. Wel veel Oostzee-gangers. Het kunnen passeren van de Hollandse Brug werd ook door velen erg belangrijk gevonden... Dat de boot daardoor zwaar ondertuigd raakt nam men kennelijk voor lief.

Die typering van de gemiddelde Compromis vaarder komt dan weer aardig in de buurt bij het vooroordeel dat heb/had. Maar boot en doelgroep staan natuurlijk in principe los van elkaar. De oude Volvo 240's werden vroeger ook als burgerlijk gezien en worden nu voornamelijk bevolkt door hipsters en ander artistiek volk;-). Het kan verkeren dus.
Er gaan tegenwoordig maar weinig mensen voor langere tijd op pad met een boot kleiner dan 36 voet. Je zal dus ook niet veel 999's vinden die daarvoor zijn uitgerust. De boten kunnen het wel, maar de behoeftes van de mensen liggen anders. Er zijn oceaanoversteken gemaakt met beide types, maar ook ik zou een grotere boot kiezen als ik dat soort plannen had.

Hier raak je het Dilemma waar denk ik wel meer mensen mee zitten. Een boot is een forse investering voor ons. De volgende boot willen we ook een hele poos houden (boat for lifetime) en er in blijven investeren. Veruit het grootste deel van de tijd zullen we er weekenden mee varen in Zeeland/kust en een paar weken per jaar iets verder weg varen. Hiervoor zijn comfort/ruimte benedendeks, veiligheid en handelbaarheid (alleen) de belangrijke criteria. In verband met onderhoudskosten en handelbaarheid wil ik niet groter dan 36 voet. Ik ben er van overtuigd dat de Compromis 999 in dit plaatje past.

Maar dan die droom om nog een keer de kanaaleilanden voorbij te varen in plaats van er weer om te keren (boat for a year). Die is er zeker, maar nog niet vastomlijnd. Of de Compromis in dat plaatje past, daar ben ik nog niet over uit. Hij kan het volgens mij wel, maar of het ook comfortabel (genoeg) is qua zeegang en opslagcapaciteit. We dubben en vergelijken nog even vrolijk verder.

Als iemand nog een Moody 346 te koop weet in Nederland, die boot zou ik ook graag meenemen in de vergelijking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 15 nov 2016 12:47 #784460

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
FMJ schreef :
Voor zo'n lange reis kan ik me dan ook voorstellen dat je op zo'n Compromis met de lange 7/8e mast een masttop codezero oid zet om sneller lekker op z'n kant gedrukt te worden.

Als het een Compromis wordt, dan komt er zeker een lichtweerzeil met furler op. Maar dat geldt eigenlijk wel voor alle boten die ik op mijn lijstje heb staan. Bijvoorbeeld ook voor de Scanmar 35. Daar zul je, als je met lichtweer wil zeilen, ook flink wat doek op moeten zetten. Als ik kijk naar het type zeiler dat ik ben, dan denk ik dat een wat zwaardere boot in combinatie met high aspect of kleine genua én een gennaker op furler ideaal is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 26 dec 2016 13:24 #794747

  • anddoc
  • anddoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Wij varen nu 4 jaar een Compromis 888, meestal over Marker- en Ijsselmeer en tot volle tevredenheid.
Onderdeks is het zeer ruim, doordacht in elkaar gezet, ook met 6 man 3 dagen verwaaid gelegen zonder elkaar de hersens in te slaan.

Bovendeks: het is een toerboot, je kunt je helm thuis laten en hebt ook geen nieuwe prijzenkast nodig.
Wel erg voorspelbaar gedrag op het roer, en ook wanneer het harder gaat blazen prima in de hand te houden, solo en/of met een kleine bemanning. Zeilvoering is standaard wat keap bemeten, genakker / spi is aan te raden.

Wij zijn erg tevreden; zeer degelijk en comfortabel varen en altijd het gevoel dat de boot veel meer kan hebben dan haar bemanning.

Succes met alle afwegingen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl