Tja, ik bezit al 17 jaar een C888, een drijvende caravan volgens sommigen. Ik gebruik het maar als geuzenaam. De 888 en 999 stammen qua ontwerp uit dezelfe periode, echter de 888 heeft uiteraard geen middenkuip. De zeileigenschappen zullen deels vergelijkbaar zijn, het rompontwerp is beide van Frans Maas. Die wist echt wel hoe je een goed onderwaterschip moest tekenen. Het zijn bij uitstek toerzeilers, die heel veel kunnen hebben en prima zeilen. Geen racers, maar het is echt niet zo dat ze niet vooruit te branden zijn. Met licht weer komen ze te kort aan het standaard zeilplan, maar met een gennaker of spi is dat goed op te lossen. De romp is vol en hoog, wat heel veel leefruimte geeft. De extra windvang die dat geeft merk je vooral in de haven. Maar door de vinkiel draaien ze praktisch om hun as.
Maar de ene 888 is de andere niet, en dat geldt ook voor de 999. De werf heeft het ontwerp van dek, tuigage en interieur voortdurend aangepast aan de tijd en aan de wensen van de kopers, nog los van de opties die mogelijk waren. Het meest in het oog springend zijn de standaard kiel (1,5m) versus de ondiepe loodkiel (1,2m). De stabiliteit is vrijwel gelijk, maar de ondiepe versie verleierd uiteraard wat meer. De masthoogte varieert ook, de latere versies hadden doorgaans een langere mast en zijn 7/8 getuigd. Dat was ook wel nodig, de korte mast gaf een nogal ondertuigd zeilplan. Maar er is dus niet zoiets als 'de' C999, ze verschillen allemaal van elkaar. Dat zie je pas als je er een paar gezien hebt en er op gaat letten. Door de hoge kuip en het mooie windscherm zit je heel beschut. Sommigen vinden de afstand tot het water een nadeel, ik vind dat juist prettig, de boot vaart heel droog.
Ik zou als je wat verder van huis wilt toch letten op de standaard kiel en de hogere mast, vanwege de betere zeileigenschappen. Maar perse noodzaak is dat niet, er zijn met alle uitvoeringen van de C999 al vele langere reizen gemaakt.