Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rocna-anker of Delta-anker

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 16:09 #819048

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6505
Ik heb nog een Brittany (of vergelijkbaar) plaatanker van 10 kilo als backup. Vorig jaar ben ik overgestapt op Kobra-II. De belangrijkste reden is dat het plaatanker zó vast zat dat we in het seizoen 2015 een aantal angstige momenten hebben beleefd waarbij ik achteraf blij was dat ik er geen blijvend letsel aan overgehouden heb. Wij hebben niet genoeg ruimte op het voordek voor een ankerlier en hadden trouwens toen ook nog geen boegrol, wat het ophalen zonder schade aan schip en mens vrij lastig maakte.
Ik heb voor de Kobra gekozen omdat hij goed uit vergelijkende testen komt. Beter dan (veel) duurdere ankers. Als de Kobra loodrecht onder de boeg ligt is het makkelijker los te trekken dan het plaatanker. Toch heb ik mijn eerste Kobra van 6 kg inmiddels weer verkocht en ben ik overgestapt op een 8 kg exemplaar. Ons bootje is maar licht, maar afgelopen seizoen is het toch een paar keer uitgebroken. Het is niet fijn om ergens anders wakker te worden dan waar je naar kooi gegaan bent...
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 16:18 #819050

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Joop66 schreef :
redshift schreef :
Nu ben ik wel benieuwd naar de mening van mensen over een "standaard" Britany anker (www.georgekniest.nl/catalogus/...kers/britany-ankers/). Ons ben suunig, dus op de vorige boot hadden we zo'n anker, wel 1 maatje groter dan aangeraden. Ik geef direct toe dat we niet vaak ankerden, maar de keren dat we dat wel deden hebben we rotsvast gelegen, inclusief ankeren op stroom (Zeeland / Wad). 1 anker, nooit hekanker gebruikt, meedraaiend met het tij. We hadden daar 5 meter kettingvoorloop bij.

Is dat mazzel geweest, of zijn er andere redenen dat die dure ankers zo populair zijn?

Op de Dragonfly hebben we een Spade anker met loodlijn, maar die moet ik nog uitproberen dus geen idee hoe dat bevalt.

drive.google.com/file/d/0BzJaq...NXM/view?usp=sharing
drive.google.com/file/d/0BzJaq...dzQ/view?usp=sharing

Dit zijn tests van YM en Segeln van een paar jaar geleden.

Hoewel de ervaring leert dat elke test wel z'n eigen specifieke resultaten kent, is de grote gemene deler wel ongeveer gelijk.

Succes met beoordelen.

Grappig, CQR komt eigenlijk niet zo beroerd uit de bus. Had gedacht dat de verschillen groter zouden zijn.
Gelukkig is die van mij uitgebreid door Erik getest, geen kans op fabricage fouten dus. :woohoo:
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 17:33 #819063

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
ik heb een bruce anker
is dat nix?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 17:42 #819067

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
LittleWings schreef :
ik heb een bruce anker
is dat nix?

Test het gewoon een keertje zelf uit.
Anker laten zakken, ketting of lijn uitzetten met een 1:5 scope, motor achteruit en langzaam gas geven. Steeds meer gas geven, tot uiteindelijk het maximale toerental wordt bereikt. Ondertussen 'zichten' naar een paar objecten op de wal. Liefst op enige afstand. Als die niet ten opzichte van elkaar gaan schuiven, of daar in ieder geval na een kort stukje schuiven mee ophouden, dan voldoet het anker en zul je bij een windje 7 - 8 ook wel blijven hangen.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2017 17:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 17:57 #819074

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 338
redshift schreef :
Dank, nuttige vergelijking. Ik ben benieuwd naar de praktijkervaring met de spade (volgens mij hebben we de alu versie).


Geankerd gedurende 3 dagen in zand in wind tot 40 wind t.h.v Ystad (SE) met 5 x de diepte aan ketting en in verhouding weinig golfslag met ijzeren Spade van 20 kg voor boot met een leeggewicht van 6.6 ton. Ankerplek staat te boek als eentje met goede ankergrond

Volgens de plotter heeft het anker niet gekrabd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 18:01 #819077

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Eclips schreef :
Ik heb nog een Brittany (of vergelijkbaar) plaatanker van 10 kilo als backup. Vorig jaar ben ik overgestapt op Kobra-II. De belangrijkste reden is dat het plaatanker zó vast zat dat we in het seizoen 2015 een aantal angstige momenten hebben beleefd waarbij ik achteraf blij was dat ik er geen blijvend letsel aan overgehouden heb. Wij hebben niet genoeg ruimte op het voordek voor een ankerlier en hadden trouwens toen ook nog geen boegrol, wat het ophalen zonder schade aan schip en mens vrij lastig maakte.
Ik heb voor de Kobra gekozen omdat hij goed uit vergelijkende testen komt. Beter dan (veel) duurdere ankers. Als de Kobra loodrecht onder de boeg ligt is het makkelijker los te trekken dan het plaatanker. Toch heb ik mijn eerste Kobra van 6 kg inmiddels weer verkocht en ben ik overgestapt op een 8 kg exemplaar. Ons bootje is maar licht, maar afgelopen seizoen is het toch een paar keer uitgebroken. Het is niet fijn om ergens anders wakker te worden dan waar je naar kooi gegaan bent...


De ankers hier genoemd zijn niet Kobra 2, maar Kobra 1. Tot en met 10 kg heeft de kobra(1) een klapbare schacht en vanaf 12 kg de Kobra(2) een vaste schacht. De laatste komt er goed uit in de verschillende testen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 18:24 #819086

Maar waarom geen fortress anker met een stuk lood eraan?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 19:02 #819091

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Als je er wat aan hebt:
- op boot van 5,2 ton hadden wij een 20kg Rocna en 60m ketting. Gekocht om tijdens sabbatical gerust achter anker te liggen. Tot +45 knopen getest en zéér goed bevonden.
Slechts eenmaal gefaald.
- als hekanker een Fortress fx11 en 5m ketting. Fenomenale houdkracht, maar wat lastiger om mee te ankeren. Je moet het langzaam laten zakken omdat het wat de neiging heeft te zweven.

Naar mijn gevoel: Rocna en Spade de beste (naargelang ondergrond uiteraard, maar allround gezien), dan de Kobra2 gevolgd door de Delta.
Fortress een geval apart, maar super goed!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 19:24 #819100

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6505
Proost schreef :
De ankers hier genoemd zijn niet Kobra 2, maar Kobra 1. Tot en met 10 kg heeft de kobra(1) een klapbare schacht en vanaf 12 kg de Kobra(2) een vaste schacht. De laatste komt er goed uit in de verschillende testen.

Ik heb de nummers doorelkaar gehaald. Maar dat maakt niet zoveel uit. Ik ben nog nooit een te(k)st tegengekomen waaruit kan worden opgemaakt dat de ene slechter presteert dan de andere.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 19:43 #819108

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Fortress is een prima anker, maar niet als je het niet goed kunt zetten. Juist dat stuk lood er aan doet je besluiten om een anker te kopen wat dat niet nodig heeft.
Net als het Stev jachtanker (8,5 kg) effectiviteit: 176 kg per kg ankergewicht kg) is de Fortress In dit geval de FX11 (effectiviteit: 410 kg per kg ankergewicht) hèt anker als het gaat om de houdkracht per kg ankergewicht.

Daar komen de Bruce en Delta bij lange na niet aan.

Is wel een oude test maar toch!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 19:55 #819117

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Nog maar eens plaatsen voor de liefhebbers van tests. www.georgekniest.nl/pdf/manuals/kobra.pdf
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 mrt 2017 20:21 #819119

Proost schreef :
Nog maar eens plaatsen voor de liefhebbers van tests. www.georgekniest.nl/pdf/manuals/kobra.pdf

Mooi vergelijkingsoverzicht!

Het Delta-anker presteert slechts iets beter dan het Britany-anker,
het in het verleden hoog aangeschreven CQR anker presteert
blijkbaar niet bovengemiddeld lees ik af ...

Het Kobra-anker wordt interessant!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 08:29 #819206

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
LittleWings schreef :
ik heb een bruce anker
is dat nix?

Waarom zou een Bruce anker nix zijn? Wij hebben jaren een Bruce gehad, werkte uitstekend, altijd lekker achter gelegen. Dat anker is helaas door schoonzoon in de Thames achtergelaten, nu als opvolger een oversized Kobra 2 anker gekocht. Oversized, volgens de tabel zouden wij met iets van 10kg af kunnen, maar ik heb de 16kg gekocht, omgeveer hetzelfde gewicht als de Bruce. Gebruikerservaringen heb ik er nog niet mee, ben heel benieuwd!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 09:09 #819217

In (onder andere) dit draadje Spade, Rocna en Bruce ervaringen en een aardige discussie over catenary (ketting/lijn doorhang, gewicht, lengte).

Uiteindelijk ben ik toch maar voor oversized gegaan qua kettinggewitcht en -lengte; Boeg ligt 2 cm dieper, boot stampt een stuk meer en trimt nog verder voorover onder het zeilen, maar het graaft erg goed in (overboord zetten, volgas achteruit en SMOG de boot ligt stil) en slaapt dus heerlijk. Keer of 7 gebruikt nu; bij rustig weer (t/m 4 bft) steek ik slechts 2x de diepte: het Rocna graaft dan (meestal) al prima in.

Nachtvlinder schreef :
Overigens is het voor mij geen Spade geworden (lastig verkrijgbaar en toch weer een stuk duurder dan Rocna). Het is een 15 kg Rocna met 20 m ketting en 50 meter multiplait lijn geworden. Volgens de (conservatief zeggen ze zelf) tabellen bedoeld voor boten tot 11 m en 7 ton. Voor mijn 30 voet en 4 ton boot had ik twee maten lichter kunnen gaan, maar deze past ook (net) in de ankerbak...

Blij dat het CQR op Nachtvlinder is achtergebleven.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2017 09:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 09:56 #819239

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7838
ErikSnel schreef :
LittleWings schreef :
ik heb een bruce anker
is dat nix?

Waarom zou een Bruce anker nix zijn? Wij hebben jaren een Bruce gehad, werkte uitstekend, altijd lekker achter gelegen. Dat anker is helaas door schoonzoon in de Thames achtergelaten, nu als opvolger een oversized Kobra 2 anker gekocht. Oversized, volgens de tabel zouden wij met iets van 10kg af kunnen, maar ik heb de 16kg gekocht, omgeveer hetzelfde gewicht als de Bruce. Gebruikerservaringen heb ik er nog niet mee, ben heel benieuwd!

Ankerdiscussies zijn net als praten over religie en leven na de dood: niemand WEET t echt.

Wat ik over Bruce weet: Op mijn boot zat er één, een originele, toen ik hem kocht. Daarmee geankerd, merkte ik dat ik niet meer vast zat, op een plek waar eerder het Danforth op mn vorige bootje nooit gefaald heeft.

Toen ben ik gaan proberen: Netjes laten zakken, lijn uitvieren met de boot etc. Daarna rustig op de motor aantrekken.

Na 5 poging heeft t anker niet 1 keer fatsoenlijk gepakt. Steeds trok ik het er met de motor meteen weer uit, en ging vaart lopen.

Ik zeg niet dat Bruce slecht is, maar dit is mijn persoonlijke ervaring op t Hollands Diep. Zand bodem.

Toen op zoek, en kwam Rocna consistent erg goed uit de toen voorhanden testen. Geen moment getwijfeld.

Daarmee proberen: Overboord gepleurd, vast. Meteen. Met de motor trekken: geen krimp. Alleen terugkrijgen was lastig.

Bruce komt consistent onderaan uit de testen kwa houdkracht. Uit alle testen komt consistent naar voren dat het zich niet her-zet als het los komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 10:04 #819244

Eclips schreef :
De belangrijkste reden is dat het plaatanker zó vast zat dat we in het seizoen 2015 een aantal angstige momenten hebben beleefd waarbij ik achteraf blij was dat ik er geen blijvend letsel aan overgehouden heb.

Met een neuringlijn trek je elk anker er zo weer uit omdat je in tegenovergestelde richting trekt als tijdens het ankeren.
Bovendien is een neuringlijk geschikt om er een ankerballetje aan te knopen wat ook een hoop ellende kan voorkomen als er meerdere boten dicht bij elkaar ankeren bijv. bij gebruik van hekanker in havens.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 10:12 #819248

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6505
Een neuringlijn gebruik ik op de Adriatische Zee. Op het Wad, waar ik anker op minder dan een meter water, doe ik dat niet. Is ook niet nodig en ik kan me ook niet herinneren dat ik het anderen heb zien doen. Als je recht van boven aan de Kobra trekt, komt 'ie vanzelf los.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 15:40 #819352

Zo ik wist niet dat men zoveel kon schrijven over ankers. Althans tot ik mij er ook een beetje in ging verdiepen. In mijn dufour 29 lag in de ankerbak een ploegvorm anker, kan een kobra of delta zijn, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het altijd heel veel gehannes is om dit anker uit de bak te krijgen en overboord te gooien (en schoon binnenkrijgen is nog moeilijker). Nu wil ik mijn anker op de boeg houden. Ik heb een boegrol, maar met mijn huidige anker steekt het zo ver naar voren uit dat ik daardoor veel te ver van de steiger af moet liggen en bovendien is de steel niet echt lang genoeg daarvoor. Ik kan mij voorstellen dat een brittany of fortress beter aan beide kanten van de boeg past en daardoor minder ver naar voren uitsteekt. Heeft iemand hier wat bruikbare tips over?
Ik weet ieg al dat een scharnierend anker als brittany of fortress als gevaar heeft dat die niet goed ingraaft, zijn dit de enige ankers die zo'n vorm hebben? dus niet een ploeg: V maar een '^'omgekeerde V?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 16:11 #819359

Ik had altijd meer problemen met het lóskrijgen van die Fortress dan met het ingraven :lol:

Ok ok, het zette zich niet altijd in 1 keer. Maar als dat ding zich eenmaal ingroef, wauw...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 16:24 #819363

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Heerlijk dit soort discussies over ankeren. Lijkt wel Engeland, daar weten ze de draadjes over dit onderwerp altijd oeverloos te rekken.
Zelf heb ik slechte ervaringen met de Kobra. Tot twee keer toe bij Deense eilanden kwam die los als de wind draaide. De laatste keer middenin de nacht en de stromende regen - daar sta je dan in je t-shirtje op blote voeten.
De Fortress is een beter anker, maar als je op het IJsselmeer vaart (en zeker op het Markermeer) zou ik dat lood maar toevoegen. Voor de huidige hausse van waterplanten is het te licht. Het bereikt de bodem niet door die taaie stengels.
De Rocna is mijn absolute favoriet. Ik anker best veel, naar die heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik heb wel afgeleerd om dat anker er met de motor achteruit in te trekken. Dan zit het meteen een meter diep en krijg je het er haast niet meer uit. Gewoon laten vallen en wat lichte rukken bij het achteruit drijven en je ligt als een huis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 16:38 #819366

Slechte ankers bestaan niet. Verkeerde maat keuze, verkeerde techniek en te dure ankers bestaan daarentegen wel.

Een paar jaar terug heb ik zelf weer voor de keus gestaan voor een nieuw anker voor mijn boot. Ik heb toen gekeken naar de Rocna, maar heb al heel snel besloten dat die veel te duur is. Kwam geloof ik neer op €40 per kg. Gefabriceerd en gegalvaniseerd mag hooguit €10 per kg kosten. Ik heb toen de getallen van houdkracht enzo van de Rocna, Delta en Bruce vergeleken en kwam tot de conclusie dat een 55kg Rocna dezelfde houdkracht heeft als en 80kg Bruce en een 75kg Delta.
Het prijsverschil tussen de Bruce80 en de Rocna55 was iets van €1400 oid. Dat betekend dat de gewichtsbesparing me €55 per kg zou kosten. Er zijn goedkopere manieren om gewicht te besparen. Ik heb dus gewoon weer een Bruce op de boeg gehangen.

Ga er overigens van uit dat de meeste ankermaat tabellen niet kloppen! Die van de Rocna zijn goed, de meeste andere adviseren en veel te licht anker.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 16:44 #819370

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Erikdejong schreef :
Ga er overigens van uit dat de meeste ankermaat tabellen niet kloppen! Die van de Rocna zijn goed, de meeste andere adviseren en veel te licht anker.

Precies, daarom heb ik mijn Kobra 2 niet van 8kg (volgens de selectietabel) gekocht maar van 16kg. Ben benieuwd :-)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 16:51 #819372

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6505
ErikSnel schreef :
Precies, daarom heb ik mijn Kobra 2 niet van 8kg (volgens de selectietabel) gekocht maar van 16kg. Ben benieuwd :-)

Je goed recht natuurlijk, maar is dat niet wat rigoureus? 2x zo zwaar als nodig volgens de tabel...
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 17:11 #819381

@Erik Rocna € 25,- per kg, maar dan heb je ook wat. Overigens zou ik eigenlijk een aluminium Spade in die maat moeten hebben maar dat gaat richting € 100,- per kg :sick:

Maar ja, gewichtsbesparing is nu eenmaal een dure hobby. Ik heb van de vliegtuigbouwers wel eens begrepen dat de duurste constructieonderdelen in de einden van het vliegtuig gaan zitten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 21 mrt 2017 19:21 #819418

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ik had het geluk om een passende Rocna via marktplaats te kunnen kopen, ter vervanging van een CQR. Nu had ik daar zeker geen slechte ervaringen mee, als die eenmaal vast zat bleef die ook zitten. Ook stroomkentering had nooit problemen gegeven. Maar het grote verschil is het ingraven, dat ging met de CQR vaak pas na enkele pogingen. De Rocna heeft in de paar keer dat ik er nu mee geankerd heb zijn naam waargemaakt. Niet echt representatief qua aantal, maar toch.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.353 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl