JMH schreef :
Tja, ik heb inderdaad een Leisure 27 bekeken. Super compleet, geweldig goed onderhouden ook. Maar die kimkielen... geen idee hoe dat zeilt? En weinig gangboord, vraag me ook af of dat wel zo handig is.
Ik heb ooit een Westerley van Stavoren naar Lemmer over gevaren met een kleine 5 Bft. Ging onmiddellijk tot de gangboorden in t water om daarna stil te vallen. Geen zeiltrim wat t verhielp. Tripje duurde 7,5 uur... Dat is mijn enige ervaring met kinkielen, toen dacht ik 'nooit meer!'
Je moet een Leisure 27 ook niet vergelijken met een Centaur. Een Centaur heeft veel minder diepe kielen (90cm) als een L27 (120cm) en is smaller ( nog geen 2,50 tegen 2,80 ) bij ongeveer hetzelfde gewicht. Bovendien is het ballastpercentage met 40% tegen ruim 50% lager.
Daardoor is de L27 waarschijnlijk stabieler .
Ik heb ook nog nooit een gangboord in het water gehad tijdens de ca. 6000 zeemijlen die ik ermee op zee heb gevaren , voornamelijk naar Noorwegen.
En wat zeileigenschappen betreft: het is natuurlijk geen diepstekende vinkieler en ook het zeiloppervlak is niet bijster groot maar een SW van 109 is toch niet zo gek voor een toerboot van 8 meter uit de 70er jaren.
En v.w.b. een vergelijkende test kun je dit oude verhaaltje eens lezen van zo'n test met twee identieke Westely's , een met kimkielen en een met vinkiel:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...dzQ/view?usp=sharing
Overigens zijn er ook L27's met een enkele kiel maar daar zijn er een stuk minder van gebouwd.
Maar uiteraard moet je geen kimkieler kopen als je niet beperkt bent met je diepgang en/of makkelijk droog wint kunnen vallen.
Ad