artinuz schreef :
Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over de zeileigenschappen van de Leisure 27 kimkieler?
Ik sta op het punt om er een aan te schaffen,maar ik las het volgende op de Leisure Onwners Club:
Many owners complain of excessive weather helm, but this can be alleviated by careful attention to the rig trim.
Wat wordt er bedoeld met:" careful attention to te rig trim" ?
Meestal is er wel een mogelijkheid om de mast met de hekstag vooral bovenin wat naar achteren te buigen, zodat het zeil bovenin wat meer twist krijgt, maar die trimmogelijkheid zit niet op het schip dat ik heb bekeken.
Is de Leisure 27 kimkieler inderdaad loefgierig en wat zou er nog aan te doen zijn om het te verminderen? Wie heeft hier ervaring mee?
Carefull attention to the rig trim betekent simpelweg dat je veel aandacht moet schenken aan de trim van zeilen en vooral ook de mast. Bij een L27 (heb er tenslotte zelf een) moet je de mast niet achterover laten hellen zoals dat bij de meeste boten gebeurt maar precies verticaal of zelfs een beetje voorover .
Daarnaast vrij snel het grootzeil reven .
Dat samen maakt de loefgierigheid aanvaardbaar.
Nou heb ik zelf een wielbesturing en daarmee merk je niet zoveel van de loefgierigheid maar het is wel zo dat het roer meestal maar vrij weinig of geen uitslag nodig heeft .
Nou heb ik wel het oppervlak van de scheg wat vergroot en dat kan ook wat bijgedragen hebben.
Ik vind in ieder geval de loefgierigheid erg meevallen. Ze is in ieder geval nog nooit echt uit het roer gelopen en ook de stuurautomaat kan het goed aan.
Er staat dacht ik nog wel meer op de website van de Engelse Leisureclub maar daarvoor moet je lid worden wat echter sinds kort maar eenmalig(!) 10 pond kost o.a. omdat er wat inkomsten zijn van sponsors .
Ad