Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Woodcore

Woodcore 27 apr 2017 12:23 #830051

Wie kan mij vertellen wat voor en nadelen zijn van een schip gebouwd in epxy woodcore t.o.v staal of plolyester?
Gimme shelter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 14:30 #830068

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Ik heb een woodcore boot, hardhout met twee lagen epoxy, super sterk en stijf maar wel relatief zwaar denk ik, mijn boot (12 meter) weegt elf ton, wel stalen kielbalk overigens.
Dus ik denk voordelen:
-stijf
-sterk
-makkelijk dingen aan en op te schroeven/monteren

Nadelen:
-onderhoud (houten opbouw en ook binnen onderhoud aan hout natuurlijk
-zwaar

Maar ik zeil nog niet zolang dus zullen vast meer voor en nadelen zijn, mij bevalt het prima en ben erg blij met mijn bootje.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 15:39 #830080

Woodcore is juist realtief licht te bouwen. Meestal is de hout-kern niet van hardhout, maar van ceder of spruce. Op die manier kun je lichter bouwen dan met polyester of staal.

Een ander voordeel van woodcore is dat de boot redelijk goed geisoleerd is tegen temperatuursverschillen en ook geluid an buitenaf.

Nadeel is dat je voorzchtig moet zijn met dingen op en aan je bootschroeven en dat ook reparaties aan de romp in geval van een diepe kras gelijk aan gepakt moeten worden. Er moet geen water bij het hout kunnen komen anders gaat het van binnenuit rotten.

Goed gebouwd is het een van de meest fantastische materialen. Als het slecht gebouwd is kan het een grote nachtmerrie zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 17:15 #830098

Dank voor de info. De boot die ik op het oog heb is zelf gebouwd maar wel door iemand met verstand van zaken. Zijn niet alle bevestigingen waar kracht op staat zoals terminals van de verrstaging etc. erg kwetsbaar?
Zijn krassen etc. makkelijk te repareren ?
Als je wat wilt schroeven waar moet je dan rekening mee houden?
Aan wat voor onderhoud moet ik denken? Veel meer dan met polyester? En staal
Gimme shelter
Laatst bewerkt: 27 apr 2017 17:26 door Gimmeshelter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 17:21 #830101

Gimmeshelter schreef :
Dank voor de info. De boot die ik op het oog heb is zelf gebouwd maar wel door iemand met verstand van zaken. Zijn niet alle bevestigingen waar kracht op staat zoals terminals van de verrstaging etc. erg kwetsbaar?
Als de boot goed gebouwd is niet

Gimmeshelter schreef :
Zijn krassen etc. makkelijk te repareren ?
ja, als ze niet enorm diep zijn wel

Gimmeshelter schreef :
Als je wat wilt schroeven kan

Aan wat voor onderhoud moet ik denken? Veel meer dan met polyester? En staal ?

Als het schip nu perfect is, dan is het maar ietsje meer onderhoud dan polyester. Is het schip niet perfect, dan is het veel meer dan polyester

Tip: gebruik de zoekfunktie en spit even een paar draadjes door over dit onderwerp.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 27 apr 2017 17:22 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 17:34 #830106

ik heb ooit mijn Baltic 37 van oregon 20 mm gemaakt met glasmatten binnen en buitenzijde.
sandwich dek en kajuit. romp tot 20 cm onder de waterlijn geisoleerd met 20 mm pir.sterk en condens vrij schip. niet meer onderhoud dan polyester.
heb nu een woodcore Whitbread 30 van ceder, ligt en sterk.
mits goed gebouwd prima boten.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 18:46 #830119

Beste helmsman,

Hieronder de specificaties van de bedoelde woodcore. Wat vind je van de bouwwijze?


Het vlak is gemaakt van 18 millimeter dik mahonie.
Vrijboord en dek zijn van 22 millimeter dik red ceder.
Het geheel is afgewerkt doormiddel van 4 lagen van 450 gram gevlochten glasweefsel met epoxy
De kiel is aangebouwd en waar die kiel gemonteerd zit is eiken doodhout gemonteerd en is ook afgewerkt met glasvezel en epoxy
De want puttingen zijn op strips verbonden met het spanten plan.
Gimme shelter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 19:10 #830126

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Kijk heb ik ook weer wat geleerd, ik ging er vanuit dat Polyester lichter was dan woodcore, mijne is in ieder geval goed gebouwd en gaat al mee vanaf 1988.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 19:22 #830135

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
Gimmeshelter schreef :


Het vlak is gemaakt van 18 millimeter dik mahonie.
Vrijboord en dek zijn van 22 millimeter dik red ceder.
Het geheel is afgewerkt doormiddel van 4 lagen van 450 gram gevlochten glasweefsel met epoxy
De kiel is aangebouwd en waar die kiel gemonteerd zit is eiken doodhout gemonteerd en is ook afgewerkt met glasvezel en epoxy
De want puttingen zijn op strips verbonden met het spanten plan.

Welk type schip is het?

Gr Rob
Laatst bewerkt: 27 apr 2017 19:24 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 19:27 #830138

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Gimmeshelter, welkom op het forum. Leuke openingsvraag!

Hoe ben je er zeker van dat de bouwer ook iemand is met verstand van zaken?

Zou er voor Gimmeshelter meerwaarde zijn om een vochtmeter aan te schaffen en de boot daarmee door te lichten voor hij overgaat tot de koop? (Dat zou ik doen, maar heb geen ervaring met woodcore B) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 19:49 #830146

zitten er ook wrangen in waar de kiel aan hangt. en plaatjes zeggen ook veel.
4 x 450 gram is wel voldoende.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 27 apr 2017 19:49 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 21:18 #830180

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3442
koko schreef :
Zou er voor Gimmeshelter meerwaarde zijn om een vochtmeter aan te schaffen en de boot daarmee door te lichten voor hij overgaat tot de koop? (Dat zou ik doen, maar heb geen ervaring met woodcore B) )

Dat is voor mij geen vraag. Sterker: het moet de eerste handeling zijn bij het keuren van de boot.
Een slecht gebouwd schip valt hierbij onmiddellijk door de mand.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 27 apr 2017 22:16 #830195

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Er is een goed boek van West systems over bootbouw in woodcore. Ik meen dat het ook online te vinden is. Daarin vind je veel best practices.

Hout dat nat is wordt zwart. Het is fijn wanneer een woodcore schip aan de binnenkant met heldere lak/epoxy is afgewerkt, dan kan je eventuele vochtplekken vinden.

Wij hebben een plakhout schip, een andere vorm van woodcore. De voordelen? Een mooi houten interieur, eenvoudig zelf te repareren, licht en sterk. Nadelen? Veel mensen zijn bang voor hout, dus minder courant. Verder is woodcore een praktische keuze voor zelfbouw, niet iedere hobbyist is even goed, er zijn daarom relatief veel mindere woodcore schepen. Maar dat ligt niet aan de bouwwijze maar aan de bouwer. Als je er een vindt die goed gebouwd is heb je vaak een juweeltje, juist omdat er veel liefde en zorg in de boot zit.
Laatst bewerkt: 27 apr 2017 22:17 door Aswin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 06:41 #830221

Is dat voldoende of ruim voldoende ?
Gimme shelter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 07:16 #830230

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Gimmeshelter schreef :
Is dat voldoende of ruim voldoende ?

Wat bedoel je, Gimmeshelter?

Het kan handig zijn om de tekst waar je op reageert te "quoten" (die mogelijkheid staat onder de reacties van mensen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 07:27 #830236

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7001
Als ik lees hoe de boot is gebouwd, met mahonie onder de waterlijn en eiken doodhout bij de kielbalk, denk ik dat de bouwer goed heeft nagedacht over de constructie. Vraag eens naar de ontwerper en de tekeningen die zijn gebruikt. De bekleding met glasweefsel en epoxy lijkt mij een goede bescherming. Je hoeft zeker niet bang te zijn voor osmose en roest :laugh:
Forumlid Middelstum bouwt zo'n schip. Kijk eens op www.martenlenstra.nl/
Laatst bewerkt: 28 apr 2017 07:36 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 08:17 #830262

Ik bedoel vind je de genoemde specificaties net voldoende of ruimschoots voldoende?
Gimme shelter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 08:25 #830268

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
Heb meegekeken hoe een van de stad carribean in hout epoxy werd gebouwd, in vier jaar tijd.
Deze bouwer had het tekeningenpakket bij van der stad gekocht, en daar zit dan technisch support bij in. Deze boot is van red cedar latten gemaakt, mahonie latten rond de kiel en de wrangers bij de kiel van eiken.
De kwaliteit van het eindprodukt is sterk afhankelijk van bv het vochtgehalte van het hout tijdens de bouw. En of bij montage van bv beslag de gaten door het hout nog met epoxy zijn behandeld. En op welke manier de kiel gemaakt is. Is die in 1 keer gegoten? En of de weefsel in vier verschillende richtingen zijn aangebracht: recht, haaks en twee verschillende diagonalen.
Als er volgens de handleiding is gebouwd dan is de kans groot dat het een prima schip is. Als de bouwer geen vochtmeter had en zijn hout verkeerd bewaarde dan is het minder. Helaas is dat achteraf net zo makkelijk vast te stellen.

Wat je beschrijft komt overeen met wat ik daar gezien heb, maar een technische keuring is geen slecht idee.

Een vochtmeting lijkt mij niet heel zinvol: epoxy neemt immers geen water op. Bij een polyester schip is dat weer wel een goed idee.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 28 apr 2017 08:31 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 08:56 #830291

Inderdaad, neem een keurmeester in de arm. Die zijn in dit soort gevallen het geld meer dan waard. Een verkoper zal zijn netjes gebouwde boot ook niet graag laten perforeren door een "amateur" (niet vervelend bedoeld) met een vochtmeter.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 09:01 #830296

roblisto schreef :
En of de weefsel in vier verschillende richtingen zijn aangebracht: recht, haaks en twee verschillende diagonalen.
Gr Rob

Dat zou hem dan weer te zwaar maken. Dat is het mooie van Woodcore. In de lengte richting heb je niet veel meer nodig vanwege de sterkte eigenschappen van het hout. 45/45 0f twee keer UD onder 45 graden moet het doen.

Woodcore bij Van de Stad ontwerpen wordt ook wel vervangen door hol-bol schuim stroken. Maar dan is er wel wat meer laminaat nodig.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 12:20 #830357

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3442
Noballast schreef :
roblisto schreef :
En of de weefsel in vier verschillende richtingen zijn aangebracht: recht, haaks en twee verschillende diagonalen.
Gr Rob

Dat zou hem dan weer te zwaar maken. Dat is het mooie van Woodcore. In de lengte richting heb je niet veel meer nodig vanwege de sterkte eigenschappen van het hout. 45/45 0f twee keer UD onder 45 graden moet het doen.

En dat doet het ook getuige het feit dat mijn vdS 34 nu al weer aan zijn 19e seizoen begint.

Trouwens, als het gaat om het beoordelen van de kwaliteit van een woodcore romp is er nog een snelle "eerste indruk" op te doen. Als je, langs de romp kijkend, alle latten ziet zitten is dat geen goed teken!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 14:56 #830394

captain koek schreef :
Inderdaad, neem een keurmeester in de arm. Die zijn in dit soort gevallen het geld meer dan waard. Een verkoper zal zijn netjes gebouwde boot ook niet graag laten perforeren door een "amateur" (niet vervelend bedoeld) met een vochtmeter.

Weet je een goede keurmeester? De ANWB doet het niet meer.
Gimme shelter
Laatst bewerkt: 28 apr 2017 14:56 door Gimmeshelter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 15:46 #830411

hiswa-experts.nl/nl/de-hiswa-aankoopexperts.html

Het hangt er een beetje vanaf waar je boot ligt, maar in bovenstaand lijstje kun je er een aantal vinden. Ik vond Beekman uit Muiden erg sympathiek.

Verder is er ook nog forum sponsor Olav Cox

www.zeilersforum.nl/index.php/...ent/banners/click/14
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 16:56 #830424

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hier een pre epoxy tijdperk plakhouten bootje ook soort van woodcore, maar niet te vergelijken met de latere volledig epoxy gebouwde boten (die zijn duurzamer).
Heb hele buitenkant wel in de epoxy staan nu (maar bij een nieuw schip staat de binnenkant ook in de epoxy, en vaak geweven mat erover).
Hier dus een Meer dan 50 jaar oude boot, kolibri 560, en die boot is OK en in goede conditie maar dit vraagt dus wel wat extra oplettendheid om hem zo te houden dan bij een polyester (er mag geen water in de bilge blijven staan dan direct hozen!)
Zal bij een nieuwe(re) epoxy woodcore bouw minder snel tot problemen leiden.
Materiaal is behoorlijk duurzaam, maar zoals gezegd wanneer je er iets op bevestigd goed met kit werken zodat er geen water in kan dringen.
Moet inderdaad degelijk gebouwd zijn dit komt minder onderhoud ten goede.
Vroeg of laat krijg je naar ik verwacht werk aan je dekhuis/kajuit/kuip die zijn gewoon van multiplex verwacht ik (Schilderwerk).
Denk dat je wel dat soort werk wat kan beperken met een (kuip) tent.
Het materiaal waar Noballast op doelt heet volgens mij Strong Plank ook enorm mooi spul.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 28 apr 2017 16:58 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Woodcore 28 apr 2017 18:34 #830448

freek1970 schreef :
Het materiaal waar Noballast op doelt heet volgens mij Strong Plank ook enorm mooi spul.

Freek

Nee dat bedoel ik niet. Ik had het over latten van schuim, gezaagd uit een plaat. Daar kun je dus ook de woodcore bouwmethode ofwel een lattenromp mee bouwen. Hol/bol voorkomt het onderling wisselen van de latten. Kan ook met houten deuvels cq. cocktail prikkers.

Strongplank is een lat van schuim dat rondom is voorzien van een laagje glasvezelversterkt polyester. Voegt niets toe behalve geld en gewicht.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl