Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe bevalt een Grinde?

Hoe bevalt een Grinde? 25 juni 2017 20:07 #846754

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Beste allemaal,

Ik wil graag een Grinde kopen en er veel (ook solo) mee zeilen, en vraag me af hoe dat is. Ik ken de enthousiaste verhalen, heb de youtube filmpjes bekeken, en kwam op het forum verrassend weinig tegen.
Is een Grinde stahoog (1.80) bijvoorbeeld, hoeveel PK moet de motor hebben (of is de originele Bukh DV10 genoeg), welke aanpassingen zijn er door eigenaren aan gedaan en waarom, hoe snel loopt de Grinde gemiddeld op een Noordzeeoversteek, van welke boot ben je overgestapt naar een Grinde, naar welke boot ben je overgestapt na een Grinde.
Graag kom ik in contact met huidige eigenaars, zodat ik die vragen kan stellen, en liefst een keer mee kan varen.

Alvast bedankt!
SkyHi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 25 juni 2017 20:24 #846760

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 224
Misschien heb je hier iets aan:
grinde.wordpress.com/kaskelot/data-om-kaskelot/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 25 juni 2017 21:17 #846773

Sunday (Joost) heeft er 1 gehad. Hij zal nig wel reageren, anders zou je hem een PB kunnen sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 07:18 #846812

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Die site had ik gevonden, dank. Heb ook contact gemaakt met de beheerders, maar de data daar vertelt eigenlijk niets over de binnenmaten of de zeileigenschappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 07:43 #846822

Skyhi schreef :
Beste allemaal,

hoeveel PK moet de motor hebben (of is de originele Bukh DV10 genoeg),

Alvast bedankt!
SkyHi

10 pk is wel weinig voor een boot van 3,5 ton. In ieder geval haal je daarmee nooit ook maar bij benadering de rompsnelheid en in golven en tegenwind kom je amper vooruit.
Voor 3,5 ton heb je toch minimaal 14 eigenlijk eender 16 pk nodig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 09:08 #846853

Tis een hulpmotor Ad! Met golven kun je sowiezo beter zeilen, zeker bij deze boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 09:11 #846855

Even ter vergelijk, ons huidige scheepje weegt 3200 kg/ (26 voeter, 8 meter) doet het met 10 Pk (gebruik de gedateerde vermogensaanduiding maar even) waarmee bijna 7 knopen kan worden gehaald. Vaar praktisch nooit volle kracht.

Ons vorige scheepje woog 2750 kg (28 voeter, 8,5 meter) loopt met 13 pk tegen de 7 knopen. Ook hierbij nooit en te nimmer vol vermogen, halve kracht bracht al op dik 5 knopen. Vind je een mooie Grinde en er staat een karretje van 10 pk in? Het zou voor mij geen belemmering izijn.

Hoe bevalt een Grinde? Zou mij best bevallen!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 09:15 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 10:46 #846873

Nachtvlinder schreef :
Tis een hulpmotor Ad! Met golven kun je sowiezo beter zeilen, zeker bij deze boot!

Ook als je een haven in moet die niet bezeild is?
Of als je problemen met je zeilen krijgt?
Of in een smalle waterweg tussen een paar eilanden door bij harde wind?
En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden geven.

Voorbeeldje wat ik zelf meegemaakt heb en me heeft doen besluiten een nieuwe zwaardere motor te kopen.
Tocht van Haugesund(Noorwegen) naar de Hardangerfjord .
Daarvoor moet je door de Sletta (whats in a name) tussen allerlei eilanden door en vanwege een harde NNW wind niet bezeild.
Twee keer om moeten keren omdat de oude MD5A(7,5pk , boot dik 2 ton) niet meer dan 2,5-3 knopen haalde ( normaal 5,4 knoop).
Kostte me allen bij elkaar bijna een week vastliggen in Haugesund .
Twee jaar later dezelfde route met mijn nieuwe 11pk geen probleem.

Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten., ik vind in ieder geval 10 pk voor 3,5 ton ( met bemanning en uitrusting minstens 4 ton) aan de krappe kant.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 10:59 #846878

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Hurleyzeiler schreef :
Even ter vergelijk, ons huidige scheepje weegt 3200 kg/ (26 voeter, 8 meter) doet het met 10 Pk (gebruik de gedateerde vermogensaanduiding maar even) waarmee bijna 7 knopen kan worden gehaald. Vaar praktisch nooit volle kracht.

Mijn huidige boot weegt 6500 kilo, heeft een Bukh DV10 en ik kom regelmatig power tekort. Het is inderdaad puur een hulpmotor. Maar omdat een Grinde de helft weegt, dacht ik dat het misschien genoeg was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 11:12 #846881

In de afweging welk motorvermogen gewenst is, is ook het vaargebied en 'de manier van zeilen' van belang. De één heeft genoeg aan een electromotor en zeilt daarmee van Nederland naar Schotland, Noorwegen en weer terug, de ander ligt aan en zeilt op de grote rivieren waar net wat meer vermogen behulpzaam is. De Noorse fjorden, ja, kan mij voostellen dat een pk'tje extra wel fijn is.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 11:13 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 11:16 #846882

Skyhi schreef :
Maar omdat een Grinde de helft weegt, dacht ik dat het misschien genoeg was.

Het ontwerpgewicht van een Grinde is 3500kg maar daar komt minstens 500 kg bij voor uitrusting , bemanning en voorraden.
Eerder 4 ton dus.
Het probleem is niet zozeer de bereikbare snelheid bij relatief vlak water want het benodigde vermogen voor een bepaalde snelheid beneden de rompsnelheid verhoud zich tot de rompsnelheid met een macht van ongeveer 2,3 (afhankelijk van de rompvorm). Met maar 2 pk/ton i.p.v. 4 pk/ton wat voor de rompsnelheid nodig is haal je dus nog steeds bijna 75% van de rompsnelheid. Voor een Grinde zou dat dus 5 knopen zijn . Met die 10Pk zelfs 5,5 knoop ( rompsnelheid ongeveer 6,7 knoop).
Echter bij wind en golven tegen kom je reserve tekort en stampt de boot zich vast.
Een ander voordeel van een zwaardere motor is trouwens het veel lagere toerental wat je nodig hebt voor de kruissnelheid die meestal op zo'n 80% van de rompsnelheid ligt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 12:11 #846892

Ja dat kan natuurlijk prima, bovendien ligt een niet bezeilde haven meestal aan hogerwal. Vroeger plaatste men meestal lichtere motoren dan nu: was dat onverantwoord? Heb jaren lang gezeezeild zonder motor. Ja je moet iets harder nadenken/vooruitkijken. Met zo'n Grinde ZEIL je vooral: daar is zo'n deze boot erg goed in. In kruisen op nauw vaarwater ook! Het NOK in recorddijd doorraggen mss niet. TS moet dat motoraspect maar op waarde schatten - zo'n oude motor verdient sowiezo een swap wellicht.
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 12:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 12:38 #846898

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Nachtvlinder schreef :
TS moet dat motoraspect maar op waarde schatten - zo'n oude motor verdient sowiezo een swap wellicht.
TS hier! :cheer: Absoluut. Maar als ik kijk naar het aanbod op de markt, dan kan ik dus beter gaan voor een motorisch wat zwaarder uitgeruste boot. Het kenmerkende geluid van de Bukh is erg plezierig, maar het gestamp van een ééncylinder is niet bepaald 'rustgevend gesnor'.

Overigens vind ik het fijn te lezen dat de Grinde kennelijk bij iedereen een goede reputatie heeft als snelle en stabiele zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 12:42 #846900

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Heb je facebook? Erik Koper heeft al jaren de Green Whale, die was vroeger van zijn vader. Lag vroeger in IJmuiden, nu volgens mij in Muiderzand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 14:02 #846908

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Droom voor een zeiler, ongeacht de hulpmotor. Korte kooien en kleine kuip. Bak ballast en daarom relatief hoge tuigage.
Ik had hem indertijd 10x liever gehad dan de ook goede Friendship 26, maar ze waren boven mijn budget.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 14:40 #846916

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Firebolt schreef :
Heb je facebook? Erik Koper heeft al jaren de Green Whale, die was vroeger van zijn vader. Lag vroeger in IJmuiden, nu volgens mij in Muiderzand

Nee, geen Facebook.. heb ik afgeschaft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 14:43 #846918

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
douwe schreef :
Droom voor een zeiler, ongeacht de hulpmotor. Korte kooien en kleine kuip.

Wat vind je kort? Ik ben 1.83.. en de kuip, is die te klein voor vier mensen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 15:03 #846924

Skyhi schreef :
en de kuip, is die te klein voor vier mensen?

Heb geen zeilervaring met een Grinde, maar heb wel lange tijd een Grinde als buurboot gehad, de kuip van een Grinde is inderdaad wat aan de kleine kant, mede door het 'spitsgat' achterschip.

Vier volwassenen in de kuip ... In de haven gaat dat best, maar tijdens het zeilen wat krap. De kuip van onze 28 voeter was iets ruimer, maar ook daar was het met vier volwassenen 'geen zee van ruimte', eerder een 'bak vol benen' ...

Een kleine kuip heeft wel weer het voordeel dat er minder water (gewicht) in kan wat zou staan voor 'zeewaardigheid' (wat is dat eigenlijk, zeewaardig?). Een voor de lengte van de boot korte kuip vertaald zich tegelijk weer in meer kajuit-/binnenruimte, dus de vraag is 'waar de prioriteiten liggen'.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 15:07 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 15:41 #846938

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Zeilt super zo'n apparaat; erg snelle boot! Al heel wat jaar doet er 1 mee aan de Cold Handed Cup (shorthanded).
Degelijke boot ook. Mooi of niet is persoonlijk, maar goed zeilend: zeker weten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 16:16 #846948

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12402
Wij hadden er 1 in de clubcompetitie lang geleden.
Ding heeft t totale klassement aan gort geholpen omdat ie alles won.
Meen dat de eigenaar daarna een Swann kocht , want hij wilde wel blijven zeilen.......
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 16:16 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 18:20 #846978

  • folkertp
  • folkertp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Wij varen al 17 jaar in een Grinde (b.j. 74, 3e eigenaar) en hij bevalt uitstekend. Buitengewoon degelijk en zeilt prima, zeker met harde wind en niet al te ruime koersen (ruime wind is ook wel goed, maar hij komt met deze rompvorm natuurlijk nooit boven z'n rompsnelheid). Boot is erg ruim voor z'n lengte, wat ik doorgaans geen aanbeveling vind, maar de Grinde kan het m.i. hebben. Stahoogte heeft mijn vrouw (1,72 m) wel, maar ik (2,00 m) niet. Ik zit en slaap wel vorstelijk. De Deense Grindesite geeft wel maten als je het precies wilt weten.
Toen wij de Grinde kochten zat de 2e motor erin (94) en deze is nog lang niet aan vervanging toe. Moest er een nieuwe in, dan zeker zwaarder, want 10 pk is eigenlijk te licht. Snelheid max. 5 knoop, op zee ietsje meer. Aan lager wal bij harde wind de haven uit blijft er soms maar ca. 2 knoop over. Manoeuvreren is ook wennen: de Bukh komt door z'n zware vliegwiel traag op toeren; snel even afstoppen is er niet bij.
Overigens redden wij ons er prima mee.
Snelheid op langere tochten: wij rekenen met 5 knoop, maar beneden 4 knoop gaat dan wel de motor aan.
Wil je meer weten, doe dan even een persoonlijk bericht.
Jonas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 26 juni 2017 21:57 #847037

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb bijna 6 jaar een Grinde gehad vanaf 1989. Toen mijn eerste eigen kajuitboot.
Gekocht van eerste eigenaar voor toen ook al relatief veel geld. Gevaren met jong gezin met baby vanaf enkele weken oud.
Direct aardig grote tochten mee gemaakt: UK oversteken, Thyboron-Oostzee, Normandië-Bretagne en Noorwegen.
Ook solo de singlehanded verrassend succesvol in '92.
Voor klein gezin heerlijke boot met verrassend veel ruimte door zn groote breedte van 3 meter bij 8,20m lengte. Zeven! Slaapplaatsen: hondekooi, kajuitbanken met erboven prima loodskooien en twee in vooronder. Plee biedt weinig privacy.
Stabiel door hoge balastaandeel van bijna 50% en relatief diepe kiel 1.70
Topgetuigd met niet erg grote mast, relatief klein grootzeil, ik had stormfok, werkfok, genua1 en2 en spi. Vele trimmogelijkheden. Degelijk (bij mijn uitvoering) proctor tuig
Verbazend snel te zeilen in grote range van windsnelheid. Geeft op zee een vaargevoel van aanzienlijk grotere boot aan de ene kant, maar heeft ook een soort van aangename levendigheid die je van een dartele griend verwacht. Heerlijke herinnering.
Ik had de Bukh 10pk met goed afgestelde maxprop wat me nooit problemen gaf, maar ik ben dan ook van de ouderwetse hulpmotor school en vind 3pk per ton meer dan voldoende voor een zeilboot.
Ik had erg plezier van een windvaanstuur custom made met trimtab op het roer.
Met mijn 190 lengte nooit te weinig stahoogte ondervonden, maar ben daar niet veeleisend in; kooien voor mij lang genoeg.
Grinde heeft, met name in Duitsland, samen met de andere ontwerpen van Peter Bruun (Marsvin, spaekhugger, en Kaskelot) een beetje een kultstatus: eigenlijk zijn ze nog steeds wel aan de hoge prijs. Wat mij betreft niet onterecht ;-)
De bouw en afwerking is degelijk doch simpel, structureel volgens mij weinig slechte dingen te verwachten. Mooie eigenwijze Bruun details: de volledig als T-track uitgevoerde voetrail en de grootschootvoering.
Kuip is nogal klein maar dat vind ik fijn. Voor gezin met kleine kids prima. Kuiprand is opstaande teakrand: zit niet lekker natuurlijk daarop maar is met zitjes te corrigeren.
Voorluik is in twee generaties uitgevoerd: oudere versie klapt naar voren open wat kwetsbaar genoemd kan worden en waterde met doorvoeren af.
Latere versie wel wat verbeterd.
Ik blijf het een aangenaam eigenwijze verschijning op het water vinden die niet 12 in een dozijn beeld geeft van caravan met hijsbare lappen op een paal.
In 94 verkocht voor standfast40 bij gezinsuitbreiding en de ambitie om nog grotere tochten te maken.
Overigens ken ik twee grindes die wereldomzeiling deden.
Laatst bewerkt: 26 juni 2017 21:58 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 27 juni 2017 05:49 #847049

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 301
Bevalt heel goed. Bootje van 8 meter, maar zeileigenschsppen en binnenruimte van een veel groter schip. Voor zijn lengte wel duur inderdaad. Maar dan heb je ook wat!
Ik vaar al jaren "solo" met twee kinderen van Bretagne tot Zweden. Kan niet beter.
Begin van kajuit is stahoogte ongeveer 1,81. Verderop iets minder.
Slaapplaatsen zijn niet zo breed (behalve in de punt), maar lengte is voor 1,83 volgens mij goed.
Laat het maar weten als je een keer wilt kijken (Markermeer).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 27 juni 2017 08:26 #847071

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Superfijn al die reacties. Lekker forum toch, dit!

@Sunday: Dank voor je info. Ik heb je filmpjes een tijd geleden allemaal gekeken, erg leuk. Waarom ben je van de Standfast naar de Marsvin gegaan? En wat bedoel je met klein gezin? Wij zijn met vier, en ik begrijp dat privacy met het ontbreken van hutten wel een issue kan zijn. In de praktijk varen we toch vaker dag- of weekendtochten met twee tot vier, dus dan leek een handzame boot me handiger. De Kaskelot is natuurlijk een stuk groter, maar ook véél duurder.

@rg33: ik wil graag een keer kijken. Ik lig bij Amsterdam. Ik stuur je een pb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bevalt een Grinde? 27 juni 2017 10:22 #847111

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Klein gezin: de som van het volume van de gezinsleden..
Oftewel niet te veel kinderen of kleine kinderen. Drie kids die nog niet 15 of 16 zijn gaat prima voor vakantie. Vijf volwassenen voor een weekend is wel veel.

Marsvin gekocht na forse wijzigingen in mijn priveomstandighede.
Laatst bewerkt: 27 juni 2017 10:23 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.357 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl