Perseus schreef :
voor een snel scherp jacht is een aak echt nooit en in de verste verte echt geen partij ( hoogte, acceleratie, manoeuvreren etc etc) . Echter qua slaapplaatsen, ruimte om vis te vervoeren etc geldt het tegenovergestelde. Prachtige schepen, mooie traditie en leuk dat ze dat door ontwikkelt hebben, al heb ik wel twijfels bij hoe origineel alles nog is.
Die vis is inderdaad handig, kan je nooit genoeg van bij je hebben.
Goede vriend van mij is voorzitter van de technische commissie van SSRP, het Stamboek.
je wil niet weten wat die allemaal meemaakt aan verbouwingen en aanpassingen die totaal buiten alle regels vallen. Schepen worden regelmatig bij de meting voor de NL-Aken afgekeurd wegens aanpassingen die niet eens op de meetbrief worden gezet..... Boefjes zijn het, dat aken-volk.
Carbon in de masten, illegale constructies onder water, illegale verlengingen, etc etc.
Geld speelt geen rol. Als er iets wordt afgekeurd kopen ze gewoon alles weer nieuw. Ken 1 geval van een veel te hoge mast, te lange giek (stak ver achter de boot uit) etc. Afgekeurd, en hup, alles nieuw er weer op met de juiste maten. Idem met een carbon mastwortel (het bovenste stukje met de wimpel). Dat mag. Bij de meting bleken vele meters van de mast ook van carbon te zijn.... Hup, eraf, en nieuw. Veel te veel geld, bij dat aakjes-spul.
En hard gaan ze ook niet
behalve op de veel te grote motor.