Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vanguard I

Vanguard I 23 okt 2017 10:13 #884356

  • RB59
  • RB59's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Beste allemaal,

Ik heb recent een Vanguard I kajuitzeilboot gekocht en ben naarstig op zoek naar informatie over dit type boot, met name een handleiding, heb op dit moment alleen een kopie van een oude verkoopbrochure waar niet veel meer in staat dan de afmetingen. De boot is in 1974 gebouwd maar een hull nummer kan ik niet vinden. Op internet kom ik enige informatie tegen over de Vanguard II maar eigenlijk niets over type I. Wie o wie kan mij verder helpen (boot is niet geregistreerd in het scheepsregister, D. Koopmans Jachtontwerper gebeld maar is pas vanaf 1980 betrokken bij de Vanguard's).
Laatst bewerkt: 23 okt 2017 11:36 door ilCigno. Reden: typefoutje hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 11:11 #884370

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Wat wil je precies weten? Een handleiding zoals een auto heeft, ben ik bij een boot nog niet tegengekomen... Vaak heeft de apparatuur wel een aparte handleiding uiteraard, zoals motor, navigatieinstrumente, marifoon, stuurautomaat, acculader..

Of ben je op zoek naar historische informatie, ontwerpkeuzes, zwakke punten, sterke punten, potentiele aanpassingen etc etc?

dit is wel een leuke site, staat een hoop op: www.projectoozoo.nl/
Laatst bewerkt: 23 okt 2017 11:16 door Pimpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 11:36 #884373

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Welkom op dit forum RB59, en proficiat met je aanwinst!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 11:41 #884375

  • RB59
  • RB59's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Pimpel,

Dank voor je reactie. Projectoozoo had ik inderdaad gevonden (leuk maar jammer dat dit project stil ligt).

Van de apparatuur heb ik inderdaad wat handleidingen, niet allemaal maar daar kom ik wel uit. Ik dacht dat er bij een boot ook een soort handleiding zat, althans ik heb in het verleden een Draco (snelle) motorboot gehad en daar zat een boekwerkje bij met gegevens van het casco, indeling, uitrusting, onderhoudsgegevens, motor, schroef (speed), snelheid, etc. Niet zo uitgebreid als bij een auto, maar toch wel enige info. Het enige wat ik nu weet is het bouwjaar, lengte / breedte / diepgang en bouwaard (staal). De motor is een Bukh DV10 en daar heb ik een instructieboek van weten te downloaden.

Als iemand mij dus iets meer over dit type boot kan vertellen (behalve wat op Wikipedia bij de Vanguard II) staat, zou mij zeer welkom zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 11:55 #884377

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Het leveren van een manual (gebruiksaanwijzing) bij een zeilboot is pas verplicht geworden met de introductie van CE-markering in 1996 (met overgangsperiode naar 1998). Daarvoor lag het aan de werf of er een manual werd meegeleverd en als dat al zo was bestond dat soms uit maar enkele A4-tjes met wat algemene informatie - de goeden daargelaten uiteraard. Bij wat oudere boten die misschien al meerdere eigenaren gehad hebben is dat vaak verloren gegaan, ook al omdat je er soms maar weinig aan had.

Los daarvan, vaak wordt er aan zeilboten in de loop van de tijd het nodige vertimmerd, aangepast aan het tuig en vernieuwd qua motor, elektrische installatie en apparatuur. Als er al een manual was zal dat in veel gevallen de lading nog maar nauwelijks dekken. Dus ook om die reden is de waarde van zo'n manual maar beperkt, tenzij deze keurig is bijgewerkt bij iedere aanpassing...

Het meeste heb je aan de manuals van de motor en apparatuur die aan boord is. Op ZF is er een speciale sectie aan gewijd: de Handleidingenhoek. Daarin vind je een schat aan informatie over alle denkbare motoren, apparatuur en andere zaken. En als het daar niet te vinden is dan werkt een oproepje op ZF meestal ook erg snel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 11:58 #884379

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
Bij de Vanquard is nooit een handleiding geweest. Een korte uitleg van bij oplevering en veel plezier er mee. Mijn ouders hebben er indertijd een laten bouwen. De schepen waren in al hun eenvoud custom built en er zal nu nog weinig zijn wat origineel is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 12:40 #884393

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
wij hebben 12 jaar met een type 1 gevaren en met veel plezier daar waren hele mooie bouwtekeningen bij waar je echt alles op vinden kon , maar die heb ik aan de nieuwe eigenaar meegegeven toen wij hem hebben verkocht , mogelijk zijn er nog mensen die deze tekeningen hebben bij dit schip en kan je die copieeren?

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 15:41 #884436

Mijn vader heeft een Vanguard II begin jaren zeventig afgebouwd. Stalen romp gekocht en bij een werf in Sneek afgebouwd.
Heel veel Vanguard's zijn door de eerste eigenaar afgebouwd of minstens aangepast.
Heel veel ga je dus niet wijzer worden van folders etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 17:43 #884466

  • RB59
  • RB59's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reactie en tips (ilCigno).

Denk dat er aan deze boot ook veel veranderd is / eigen inbreng is geweest (plaatsjes "verkoopbrochure" komen niet echt overeen met het interieur). Heb de boot gekocht wetende dat het wel een "projectje" wordt om hem op te knappen (er is de laatste jaren niet veel aan gedaan en het nodige houtwerk moet vervangen worden en een behoorlijke kwast verf kan geen kwaad en zeker de bovenbouw moet grondig aangepakt worden), maar begrijp dat ik me kan "uitleven" en terugbrengen in originele staat is dus maar net wat we er zelf van vinden en wat past.

Ben er inmiddels wel achter via de map met oude correspondentie en nota's die ik er bij heb gekregen dat de boot heeft gevaren onder de namen Weerwind en Golden Ten en waarschijnlijk in 1975 is gebouwd i.p.v 1974.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 18:26 #884492

Heb altijd willen weten of iemand de Sterrenschans II nog ooit heeft zien varen.
Een Vanguard II Kits getuigd.
Van ong 1973 tm 1988 van Mn ouders geweest. Lag eerst in Lauwersoog, later in Staveren.

(Ik dacht ik probeer het in dit draadje maar eens, nu alle Vanguard kenners hier toch al zitten te lezen)

En RB59 succes met de hele renovatie!
Laatst bewerkt: 23 okt 2017 18:27 door Bauke Dufour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 18:36 #884500

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
was het in 1974 nog Vanguard I? Was dat al niet de II?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 20:16 #884571

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
er was een 1 en een 2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 23 okt 2017 20:18 #884575

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
BarendV schreef :
er was een 1 en een 2

Klopt, maar 1972 was al de 2, lees ik na te googlen op Vanguard 1
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 24 okt 2017 09:05 #884681

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
De 1 en de 2 enige jaren zijn gelijktijdig geleverd. Later was er ook nog een 3 op basis van het zelfde ontwerp van Bot. De 1 is ong. 8.80, de 2 9.20, de 3 ik meen iets van 9.60 gebouwd als sloep en kits met of zonder AK.
De eerste 1 versie had een aangehangen roer. Het verschil tussen de 1 en de 2 is het achterdek met bakskist dat op de 1 ontbreekt en een iets hogere mast gecompenseerd door een schepje ponsdoppen meer in de kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 24 okt 2017 17:44 #884814

so32i schreef :
De 1 en de 2 enige jaren zijn gelijktijdig geleverd. Later was er ook nog een 3 op basis van het zelfde ontwerp van Bot. De 1 is ong. 8.80, de 2 9.20, de 3 ik meen iets van 9.60 gebouwd als sloep en kits met of zonder AK.
De eerste 1 versie had een aangehangen roer. Het verschil tussen de 1 en de 2 is het achterdek met bakskist dat op de 1 ontbreekt en een iets hogere mast gecompenseerd door een schepje ponsdoppen meer in de kiel.

Ik heb van mijn vader altijd begrepen dat ze een 2 hadden maar wel kits en achterkajuit cq troep verzamelhok
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 11 aug 2019 11:43 #1071187

Beste RB59,

Mijn ouders hebben indertijd (rond 1968) een stalen casco van een Vanguard I bij Jachtbouw D. Klein in Sappemeer gekocht. Dit casco (lengte 8.40m, breedte 2.70m en diepgang 1.1m en een ontwerp van M.R. Bot, Groniningen), is daarna bij Jachtbouw Vreugdenhil in Alphen a/d Rijn afgebouwd. Het houten interieur is door mijn vader ontworpen en door Bram Vreugdenhil ingebouwd.

De boot is onder de naam Weerwind te water gegaan in 1969 met een buitenboord motor in een bun en later is deze vervangen door een Bukh Diesel 10pk. Er is jaren later nog een rv stalen boegspriet aangebracht voor een kluiver. Wij hebben er tot ongeveer 1986 mee gezeild en toen is de boot verkocht.

Mijn moeder heeft nog de bouwtekeningen en fotos van vroeger.

Mogelijk dat dit de boot is die u heeft gekocht.

Mocht u er nog meer informatie willen hebben, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Menno Valkenburg
RB59 schreef :
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reactie en tips (ilCigno).

Denk dat er aan deze boot ook veel veranderd is / eigen inbreng is geweest (plaatsjes "verkoopbrochure" komen niet echt overeen met het interieur). Heb de boot gekocht wetende dat het wel een "projectje" wordt om hem op te knappen (er is de laatste jaren niet veel aan gedaan en het nodige houtwerk moet vervangen worden en een behoorlijke kwast verf kan geen kwaad en zeker de bovenbouw moet grondig aangepakt worden), maar begrijp dat ik me kan "uitleven" en terugbrengen in originele staat is dus maar net wat we er zelf van vinden en wat past.

Ben er inmiddels wel achter via de map met oude correspondentie en nota's die ik er bij heb gekregen dat de boot heeft gevaren onder de namen Weerwind en Golden Ten en waarschijnlijk in 1975 is gebouwd i.p.v 1974.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 14 aug 2019 06:08 #1072263

  • RB59
  • RB59's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Beste Menno,
Ben momenteel op vakantie maar kom begin september bij jou hier op terug want deze boot heeft volgens mij ook een buitenboord motor gehad en heeft nu een Bukh diesel en heeft gevaren onder de naam Weerwind. Mogelijk is het inderdaad de boot van je ouders. Als ik terug ben plaats ik wat foto’s en dan kan jij beter zien of dit inderdaad de boot van je ouders was. Sowieso heb ik interesse in de bouwtekeningen. Alvast dank voor je reactie en ik hou contact.
Mvg
Rob Bouma
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 15 aug 2019 07:08 #1072712

Beste Rob,

Het lijkt inderdaad om dezelfde boot te gaan. Leuk om wat foto's van de boot te zien en begin september verder contact te leggen. Je kunt me bereiken via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Fijne vakantie nog.

Groeten,
Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vanguard I 30 sept 2019 23:28 #1088942

Beste Rob,

Hoop dat je een goede vakantie hebt gehad. Zullen we nog even contact hebben inzake de bouwtekeningen van de Vanguard.

Met vriendelijke groet,
Menno
Laatst bewerkt: 30 sept 2019 23:29 door MennoValkenburg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl