Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Marieholm IF of 26?

Marieholm IF of 26? 02 nov 2017 21:12 #887727

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
De evt overstap van de Victoire 28 is vooral ingegeven door het feit dat ik nog wat betere lichtweer zeileigenschappen zou willen hebben en wat lichter bedienbaar spul, gecombineerd met minder diesel en interieur techniek/onderhoud (KISS maakt zeilen leuker) ......voor mij inderdaad logisch een s-spant klassieker...maar dat is smaak.
Voor weekenden weg en (zee)zeiltochten is de Victoire 28 echt perfect....vandaar nog steeds mijn twijfel.

Intussen aansluitend ook weer wat verder gepiekerd over IF vs 26?
Een IF met bbm achterop past bij nader inzien misschien toch meer bij mijn wensen; max zeileigenschappen met probleemloos vervangbare motor en beperkt interieur.....en een incidenteel weekendje weg of kustzeiltochtje overleef ik daarin ook nog wel.
Een 26 is dan toch net wat meer een "cruisertje" met ook weer alle nadelen van veel inboard techniek en uitgebreider interieur met ow toilet/kombuis.

Vraag is of ik met een IF en 6pk bbm achterop een beetje handig de haven in en uit kan varen en voldoende manouvreerbaar blijf tussen de beroepsvaart op het Hollands Diep? Met 8-9.9 pk electrisch startende high-thrust en afstandsbediening zou dat al een stuk beter gaan....maar tegen de 50kg aan de spiegel op een IF ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 02 nov 2017 21:31 #887735

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Watermaat,

Wij liggen aan het Hollands Diep en hebben een 6pk achter onze IF hangen. Geen enkel probleem, nooit het gevoel vermogen tekort te komen.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 02 nov 2017 22:39 #887753

Kapiteinmomo schreef :
Op de Kagerplassen zeilen een stuk of 5 Mariholms IF mee met de zomer/winterwedstrijden
Boten zeilen mooi hoog aan de wind.

Wij wilden ook aantreden met een Mariholm IF maar liepen tegen een Dehler Sprinta Sport aan
effe wat meer zeiljachtje.

Ik kom er dit seizoen niet aan toe om dit seizoen alle wedstrijden mee te varen, maar ik had je graag onze spiegel laten zien Kapiteinmomp ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 02 nov 2017 23:04 #887757

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Jurrien schreef :
Watermaat,

Wij liggen aan het Hollands Diep en hebben een 6pk achter onze IF hangen. Geen enkel probleem, nooit het gevoel vermogen tekort te komen.

Groet, Jurriën

Goed te horen, maakt de evt keuze al een stuk makkelijker.,
6pk 2 of 4 tact?
Nb vlgs mij sta jij met de "Willing" nu in de winterstalling Noordschans (?) Zag hem staan, ziet er erg netjes uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 02 nov 2017 23:16 #887759

Watermaat schreef :
.....en een incidenteel weekendje weg of kustzeiltochtje overleef ik daarin ook nog wel.

Er worden ook wel grotere tochten mee gemaakt:
* Fenneken (Marieholm IF) Hans van Laar

Met zijn Marieholm IF zeilde Hans een rondje Canarische Eilanden, Madeira en Azoren, op zijn website people.zeelandnet.nl/hvlaar/ kan je e.e.a. nog eens nalezen.

Citaat/Bron: www.hollandwindvane.com/Bouvaa...verhalen_van_schepen

Alleen jammer dat ik op de site die doorlinkt naar escaut.nl niet bij het reisverslag van Hans van Laar met fenneken kan komen:(
Laatst bewerkt: 02 nov 2017 23:18 door erik van poppel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 20 nov 2017 17:31 #892812

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Intussen neig ik toch steeds meer naar een IF. Vooral het KISS karakter speelt hierbij een grote rol: geen inboard diesel, schroef/raam, pomptoilet, uitgebreidere kombuis of andere zaken die ik voor dagtochten of incidenteel solo-tochtje nodig heb. Daarbij vind ik de IF simpelweg mooier en kost ie minder (zodat er nog wat geld overblijft voor bv een goede set zeilen )

Vraagtekens heb ik nog wel bij het kuip"comfort" ? Zittend in de haven lijkt mij de 26 kuip wat beter....maar als ik (wedstrijd)zeil video's zie is de IF kuip tijdens het zeilen zo slecht nog niet (?) Bij 25gr in het gangboord van een IF (met joystick) lijkt mij comfortabeler dan op de kuipbank van de 26 ? Op de 26 kun je vlgs mij nauwelijks in het gangboord sturen?

BBM gebruik? Met een goede 6pk bbm "werkmotor" lijkt voorstuwing bij windstil weer en havens/sluizen in en uitvaren geen probleem. Met een goed bedienbare hefsteun lijkt starten met koord ook niet zo'n probleem...maar ik zit wel hard aan een afstandsbediening te denken om gas en voor/achteruit vanuit de kuip te kunnen regelen, zodat ik niet steeds het achterdek op moet (?)

Ervaringen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 20 nov 2017 18:30 #892831

Als je mij zou vragen naar een voorkeur voor een IF of een 26 blijft het voortdurend afwegen tussen voordelen en meezitters. Een wat verder naar voren en dichter bij de mast gelegen kuip is fijn, maar een net wat ruimere kajuit is dat ook. Een langere kuip om de benen te strekken is ook lekker, maar zo'n achterdekje heeft ook wel weer wat. Kortom, over beide typen is nagedacht.

Je zou ook zo kunnen beredeneren: 'ik ga op zoek naar een Marieholm IF of 26, en dan kijken wat er op je weg komt. Stel er ligt een mooie 26 met een perfect onderhouden dieseltje onder de kuip, maar er ligt ook een knappe IF met fraaie zeilgarderobe maar met een wat oudere buitenboordmotor, wat zou je kiezen?

Of stel er ligt een gerefite IF met nieuw staand en lopend want en zeilen, binnen en buiten overgeschilderd vanwege dof polyester, of er ligt een frisse 26 in de originele gelcoat alleen de zeilen en de kussens zijn wel aan vervanging toe maar de prijs is aantrekkelijk en je kunt een heleboel zelf, wat zou je kiezen?

Zomaar wat gedachtegangen, ik vind zowel een IF als een 26 mooi, maar wat biedt de markt? Denk dat ik het zo aan zou pakken, 'welk scheepje spreekt mij aan?' Op gevoel afgaan stelt zelden teleur.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 20 nov 2017 19:07 #892849

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Watermaat,

Op mijn IF heb ik de afstandsbediening van de bbm eruit gesloopt. Tijdens het manoeuvreren zit ik toch achterop en stuur ik met de motor mee. Op langere stukken blijf ik doorgaans van de motor af.
V.w.b. het zitcomfort; ik heb een kleine "comfortseat", dat is mijn troon op het achterdek. Zowel onderweg als in een haven. Het hoekje direct achter de kajuit is door mijn echtgenote gekoloniseerd.
Bij wat meer wind zit ik overigens in de kuip. Het stuk achter de overloop is echter niet zo comfortabel. Dus stuurautomaat gebruiken en voor de overloop gaan zitten!

Succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 21 nov 2017 19:17 #893299

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
@ Hurleyzeiler. Ik "zoek" vooral meer nononsense zeilplezier (en liefst ook bij wat lichter weer) tov mijn huidige 28 voets Victoire. De IF zou daar denk ik het meest aan voldoen. De 26 is vlgs mij toch meer de "cruiser" en dan houd ik wrsch liever mijn Victoire 28, zeker als ik de gemiddelde (hoge) vraagprijzen van een 26 bekijk.

@ Jurrien. Ook hier heb ik wat aan, thnx ! Ik ga morgen weer langs Doornbos om de kuip van de IF daar nog eens goed te bekijken. Misschien valt de bereikbaarheid van de bbm in de praktijk wel mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 21 nov 2017 19:30 #893305

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Als dit je wat kan helpen: op mijn vorige boot zat een BBM Honda 5pk, nu een ingebouwde motor Sabb H, wel eerlijk: met een BBM heb je minder zorgen: winterklaar maken? Je hangt hem af en draagt hem onder je arm (bij manier van spreken) weg. Een ingebouwde: sores met wierfilter, antigel, leidingen, doorvoeren....
Die heb je dus niet met een aangehangen BBM.
Nadelen: bij golfslag > 0.5m draait je schroef al eens in het ijle, hevige tegenwind zakt je snelheid zeer zeker (mede ook door de deining/golven)

M.a.w. een aangehangen motor is beter bereikbaar, makkelijker om storingen te verhelpen maar heeft ook zijn nadelen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 21 nov 2017 19:53 #893324

Persoonlijk zou ik voor een 26 gaan, maar dat is smaak. Meer body, meer uitstraling, meer “schip”.
In alle gevallen zou ik zeker geld steken in een goede 4 tact bb motor. Meer power, stiller en betrouwbaarder. Niets is zo ergerlijk als een haperende motor.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 21 nov 2017 20:13 #893333

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Marieholm IF = dichtbij het originele ontwerp van de Folkeboat

Marieholm 26 = Luxe camperuitvoering van IF

Neem eens de tijd om het verhaal achter de IF te lezen, dan waardeer je de IF meer denk ik.
Er is niets mis met een 26, zeker fraai gelijnd, iets langer en hoger dan een IF.
Als je ze naast elkaar ziet ga je echt de originele lijnen van een IF meer waarderen.

Qua zitcomfort, ik ben 1.96m met een kapotte rug, en kan heel prima zitten in een IF.
Lekker aan de lij kant, kijkend/luisterend hoe het water weg suist.
Ik zit gewoon achter de grootzeil overloop, me een kussentje in de rug.

Mocht het lukken om die van ons weer zeilend te krijgen voor het nieuwe seizoen, dan ben je van harte welkom om eens mee te gaan.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 21 nov 2017 20:45 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 21 nov 2017 20:13 #893334

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
@DavidS. Het gaat in deze vergelijking ook om het vergelijk in prijs/kosten tussen een IF en 26. Je betaalt 4000-5000€ extra voor een 26 met een (meestal) oude diesel. Tel daarbij op schroefweerstand en de evt grote reparatie / vervangkosten ?

Voor ruim onder de 2000€ zet ik een splinternieuwe bbm op een IF.
Ik begrijp van Jurrien dat hij met een Tohatsu sail bbm met xlangstaart op hoog-laag steun weinig te kort komt.

Ik heb nu een Victoire 28 met Volvo MB2. Originele bijna 50jr oude motor die nog perfect loopt. Inderdaad ideaal als je met 6bf op kop een zeegat uit wilt....maar met een IF blijf ik dan wel binnen ;)
Laatst bewerkt: 21 nov 2017 20:14 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 21 nov 2017 20:26 #893345

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
@ Sonador
Ik neem zeker jouw zit-ervaring (en enthousiame) mee. Ik heb intussen tig IF videootjes bekeken en daarin vind iedereen ook zijn zitplekje onder zeil wel.

@ Bertilbeumer "meer schip" snap ik, dat zie ik ook......maar dat kan vlgs mij dan weer niet op tegen mijn huidige Victoire 28

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 21 nov 2017 20:27 #893346

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
ik kan dan ook enkel praten over een kortstaart BBM, ik weet echt niet hoeveel verschil een langstaart maakt tegenover een kortstaart.
Wat betreft de keuze tss een IF en een 26: ga je voor het genieten van het zeilen, neem de IF; wil genieten van zeilen en weekend weg, ga voor de 26.
Ik ben beiden gaan bekijken en ik viel voor de lijnen van de IF. (Maar niet gekocht)
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 21 nov 2017 20:28 door DavidS. Reden: bijvoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 21 nov 2017 20:28 #893347

@sonador: ik waardeer zeker de lijn van de IF, buiten kijf mooi bootje. En ieder zijn eigen overwegingen gelukkig. Ik wilde alleen maar aangeven dat een 26 echt wel meer “schip” is. Ik heb zelf jaren geleden een 22 voeter gekocht, mede op grond van dezelfde afwegingen. Maar na een jaartje miste ik toch wat meer body, etc. Toen alsnog een 26 voeter aangeschaft. En was dolgelukkig met m’n tevreden snorrende inboard motor. Prijsverschil vond ik meer dan waard.

En in een 26 kun je lekker met z’n drieën achterover leunen in de kuip ;)

Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 21 nov 2017 20:30 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 21 nov 2017 20:52 #893352

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
De kuip van een 26 is dacht ik niet ruimer dan van een IF, het is alleen anders ingedeeld.

De overloop zit meer in het midden, dus je hebt achter de overloop meer zitruimte.
Maar ervoor weer minder dan bij de IF.

De totale lengte van een M26 is 8 meter, de IF is 7.86m
Ook heb je bij de M26 een bank voor de kajuitingang.

De afwerking van de latere IF's en de 26 is wel veel beter dan die van de vroegere boten.
Maar de bouwkwaliteit van de vroegere If's is wel weer beter dan de latere type's.

Dikker polyester, betere kwaliteit hout etc etc.
De werf moest destijds bezuinigen.

Zowel de If als de 26 zijn beide fantastische zeilboten.
Ik ben meer een nostalgist, en vind het verhaal achter de Folkboat helemaal geweldig.
Dus let niet al te veel op mijn bevooroordeelde mening ;)
Laatst bewerkt: 21 nov 2017 21:00 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 23 nov 2017 11:14 #893775

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Intussen bij Doornbos nog eens een IF en 26 naast elkaar bekeken.

De 26 is toch wel opvallend veel ruimer en de kuip zit echt beter (vooral de rughoek is anders) en beschutter. Inderdaad meer "jachtje".

De IF kuip is wat minder, maar heeft dan weer het voordeel dat je ook goed op het zijdek kan zitten.
Bediening bbm achterop lijkt me met een beetje golfslag toch echt niks (?) Toch wel een risico om solo (ben intussen 60) een keer overboord te gaan lijkt me? Nu had deze geen hekstoel dus dat scheelt misschien nog.

Intussen heb ik op de Duitse vereniging gelezen dat er een 26 rondvaart waarbij de diesel eruit is gehaald en vervangen door 2cil bbm......daar kun je op een 26 veel beter bij zonder achterdek. Misschien is het interessant eens naar een 26 te zoeken met defecte diesel :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 23 nov 2017 20:06 #893968

Als je toch een 26 overweegt, zou ik toch echt één zoeken met een goed dieseltje. Gewoon even laten keuren voor de zekerheid. Het is echt een genot om een lekker draaiend dieseltje in je boot te hebben. En het reguliere onderhoud is echt geen rocket science. Doe het een keer onder begeleiding en je draait je hand er niet meer voor om.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 23 nov 2017 20:22 #893975

  • YscO
  • YscO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Ik heb destijds zitten zoeken en kwam uit bij een Marieholm 26, Albin-Vega 27 en Halcyon 27. Uiteindelijk vond ik de Marieholm te klein van binnen en veel te duur in vergelijking met de andere twee.

Maar als binnen ruimte niet uitmaakt, de Marieholm ging wel het snelst van de drie.
Laatst bewerkt: 23 nov 2017 20:25 door YscO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 23 nov 2017 23:04 #894049

Moet het echt een Marieholm zijn? Anders kun je ook zoeken naar andere Volksboot-achtigen.
Ik heb zelf een Kroes Volksboot gehad (mahonie op essen spanten) en later een Invicta. De Invicta
was echt een afgeleide volksboot evenals de Marieholm 26, de Contessa 26, de Stella, de Boemerang,
de Aldebaran e.v.a.
Ik zou zeker een Contessa 26 en een Invicta meenemen in de overweging, hoewel een echte volksboot
(zelfs een IF) esthetisch verreweg het mooist is.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 23 nov 2017 23:47 #894058

Moet het een Marieholm zijn, dan een IF, geen Ife, geen 26 of 32 etc
Kan wel, maar dan kan er veel meer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 24 nov 2017 18:27 #894195

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Ik heb zo'n 8jr geleden al eens een rondje klassiek plastic gedaan, nadat ik van mijn First 30E (en daarvoor Optima 101, First 31.7) naar een wat gemoedelijker (en goedkopere) solo zeezeilboot wilde. Marieholm IF, 26, Invicta (erg mooi trouwens!) Contessa's, Trintella, Tripp Lentsch...van alles bekeken en uiteindelijk mijn huidige Victoire 28 (1968) gekocht......en daar kan wat betreft zeezeilen, binnenruimte en vaargedrag voor mij weinig tegen op.

Nu zeil ik de laatste tijd niet of nauwelijks nog op zee en meestal een dagje op Hollands Diep-Haringvliet. Zoals de meeste s-spanten (3.5 ton, masttop tuigage) is het geen uitgesproken lichtweer zeiler en zit ie vol met niet of nauwelijks gebruikte techniek (AiS, plotter, windvaan stuurinrichting, uitgebreide kombuis,zeekooien, enz enz.

Mijn oog viel op een IF omdat die blijkbaar wel redelijk goed zeilt met licht weer,sowieso een ton lichter is, goed kruist en veel meer basic is uitgevoerd, terwijl je er wel groot water en zwaar weer mee aan kunt. Past beter bij mijn gebruik en het is natuurlijk een "plaatje"
Discussie punt blijft de bbm. Super handig en goedkoop in onderhoud, vervangbaarheid, maar op de IF met zijn achterdek nogal slecht bereikbaar op golvend water (denk ik).

Alle afgeleiden van de IF zeilen weer net wat minder bij lichter weer (ook al is het maar door schroefweerstand en grotere waterverplaatsing) en komen met oude inbouwdiesel, kombuis/comfort enz weer meer richting mijn huidige boot. Die zeilt vanaf 4bf minstens net zo snel en goed (SW marieholm If 108, Victoire 28 109, marieholm 26 110) en de oude Volvo 2cil loopt als een zonnetje.

Met verkoop van mijn huidige 28voets boot en aankoop van Marieholm 26 of afgeleiden schiet ik vlgs mij niet zo veel op. Hopelijk wat betere lichtweer eigenschappen (?) , maar nog steeds oudere diesel en veel comfort/techniek enz enz binnen...maar geen stahoogte meer, minder ruimte en minder "schip" op groot water. Daarbij betaal ik gezien de huidige marktprijzen een stuk meer voor een 26, dan dat mijn huidige boot netto opbrengt. Een echte IF is wel goedkoper en dan zou ik nog wat geld kunnen steken in goede zeilen.

Heel verhaal om uit te leggen dat ik nog veel twijfel dus....

Voorlopig staat mijn Victoire weer op de wal en ben ik alles weer eens goed aan het opruimen, opknappen en onderhouden. Bij twijfel niet inhalen....dus eerst maar eens schoon te water in Maart, varen en dan weer verder kijken en misschien eens proefvaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 24 nov 2017 18:35 #894200

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Mooi geschreven, en duidelijk verhaal.
Je hebt nu een prachtig schip, en ik denk dat je naar een M26 gaan inderdaad niet veel opschiet.

Het leuke aan een IF is, is dat hij zo ontzettend simpel is, en ik denk dat je daar naar opzoek bent of verlangt? De IF is notabene getekend door dezelfde persoon (tord sundén) die de oorspronkelijk Folkboat ontworpen heeft, dat zie je aan alles terug (vooral bij de vroegere type's).

Je kan een BBM ook zo uitrusten dat hij op afstand te bedienen is, dus starten, en in versnelling zetten/gas geven.

En als je hem aan boord wilt hijsen zijn er ook speciale beugels te koop, hoef je alleen aan een touwtje te trekken. Zo'n systeem gaat er bij mij ook aan boord komen denk ik, (eerst leren rvs lassen).

Ik weet van een aantal IF's en H boten die datzelfde hebben.
Lijkt mij wel een handig systeem, zoals ik het nu doe: motor uit, dan in versnelling zetten, dat zorgt ervoor dat het ontkoppelt, en dan heb ik een touwtje aan de achterkant zitten en trek hem op die manier uit het water.
Laatst bewerkt: 24 nov 2017 20:01 door Sonador. Reden: toevoeging en typo's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marieholm IF of 26? 24 nov 2017 18:40 #894202

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Zo'n systeem bedoel ik, hier een foto van een H boot.


Het is dan wel een zaak van uitzoeken hoe dat meegaat met de kabels voor starten en versnelling/gas
Laatst bewerkt: 24 nov 2017 18:40 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.349 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl