Ik ben evt geinteresseerd in een Marieholm IF als vervangende (dag-weekend) zeilboot voor mijn Victoire 28 oldvic-ralph.blogspot.nl
Binnenruimte en wooncomfort zijn nauwelijks van belang, wel goede zeileigenschappen en relaxed vaargedrag op zeeuws-zuidhollands binnen en kustwater.
Ik neig naar een echte IF met bbm in bun (KISS), maar vraag me af of een 26 versie evt met inboard merkbaar minder zeilt of misschien andere na of voordelen heeft?
De gewone IF is de beste zeiler. Het gewicht van de inboardmotor wordt bij de versie met inboardmotor gecompenseerd door gewicht uit de kiel te halen.
Zelf heb ik de bbm achter de boot hangen. Bevalt prima, bij manoeuvres kan je met de motor meesturen.
Dat gaat minder bij een bun. Bovendien remt het.
Ik heb onlangs mijn IF verkocht en heb nu een 26 (maar daar nog geen meter mee gezeild ...). Belangrijkste reden: de inboardmotor. Hier in Friesland met veel sloten, kanalen en bruggen is een bbm echt een nadeel. Te weinig vermogen, geen noemenswaardige achteruit/aftopmogelijkheid (en zwaardere motor kan niet i.v.m. gewicht) en veel brandstofverbruik. Ik vind een IF nog wel altijd veel mooier om te zien en een 26 schijnt wat minder levendig te zeilen dus ik hoop dat ik geen spijt ga krijgen.
Voordelen IF: Inderdaad, KISS. Verder: mooier, kan in eenheidsklasse varen, springt sneller aan op vlagen en schijnt soepeler door golven te snijden door lager gewicht.
Voordelen 26: kuip waar je wel in kunt zitten, meer licht in kajuit, inboardmotor.
Je kunt ook een IF-E overwegen. Dat is een soort compromis tussen de IF en de M26. Qua zeileigenschappen schijnt dat echter (naar verluid) weinig te schelen met een M26.
Je bent komend voorjaar welkom om eens mee te varen. Wil je eerder varen, neem eens contact op met de Marieholmvereniging. Deze winter wordt er op de Kaag fanatiek met IF's gevaren.
Marieholm 26
Laatst bewerkt: 28 okt 2017 08:57 door Stockpaert.
De gewone IF is de beste zeiler. Het gewicht van de inboardmotor wordt bij de versie met inboardmotor gecompenseerd door gewicht uit de kiel te halen.
Zelf heb ik de bbm achter de boot hangen. Bevalt prima, bij manoeuvres kan je met de motor meesturen.
Dat gaat minder bij een bun. Bovendien remt het.
Groet, Jurriën
Dat is ook mijn ervaring m.b.t de buitenboordmotor.
Maar remmen is soms een uitdaging heb ik gemerkt.
Nu heb ik er maar een 4pk eraan hangen, en dient het alleen om in het uit de haven te varen.
Denk dat ik er een 6pk van ga maken, i.c.m een andere schroef.
Ik ben ook al een keertje vastgelopen dit jaar, en de motor deed weinig om me te helpen.
Dus dat werd even zwemmen
Qua zeileigenschappen kan ik vertellen dat we er ontzettend vee plezier aan beleven.
De zeilboot reageert erg goed op zeiltrim, loopt erg hoog, en ook snel.
Ik kom b.v net zo hoog aan de wind met de grote Genua, als met onze HA fok.
We hebben ook in een mooie 5 a 6 gezeild, en dan ongereefd grootzeil, en dan de HA fok erop is hij erg mooi gebalanceerd te krijgen.
Waar anderen uit het roer lopen, zegt de IF: ah lekker ....
Hier een filmpje:
Als je het via YouTube linkje klikt naar mijn YT account, dan heb je nog meer filmpjes.
Goede informatie, daar heb ik wat aan.
Zitcomfort in de kuip zou inderdaad wel eens een pluspunt voor de 26 kunnen zijn. Ik heb in een 26 kuip gezeten die te koop staat in mijn haven en die zat verrassend goed.
Ik rij binnenkort ff naar Doornbos, daar staan vlgs mij beide modellen te koop.
Diesel of bmm blijft ook voor mij wel een ? maar ik heb een tijdje een First 235 gehad met 9.9 Yamaha en dat werkte probleemloos. Ik motor niet heel veel dus brandstofkosten wegen vlgs mij niet op tegen meerprijs en evt kosten dieselmotor.
Wat is ongeveer de max die je in de bun kwijt zou kunnen? 6pk met schroef goed onder water zou toch genoeg moeten zijn?
Een vriend van mij heeft een I.F.
De eerste jaren was deze voorzien van een BBM in bun. We hebben metingen gedaan aan de stuwkracht vooruit en achteruit. Nog een verbetering aangebracht waardoor het afstoppen en manoeuvreren met de BBM sterk verbeterde. Later is een binnenboordmotor geinstalleerd. Ook daarbij is vooraf gerekend aan stuwkracht en later ook gecontroleerd d.m.v. metingen.
Het verhaal heeft in Toerzeilen 62 gestaan. Ik kan het wel weer opzoeken.
Over Mariëholm kan ik niets zeggen, behalve dan dat ik ze mooi vind.
Mijn ervaringen met buitenboordmotoren is dat de motoren van Yamaha met een werkschroef veel stuwkracht hebben en het altijd doen. De schroef is groter en deze draait minder snel door aanpassingen in de motor. Ze hebben deze motoren in diverse vermogens, maar vier of zes Pk, dat weet ik niet. Ik heb een 9.9 en een 8 PK gehad. Yamaha noemt deze motoren 'high trust'.
Trouwens qua zitcomfort is het best te pruimen in de IF, ik heb zware rugklachten en met een kussentje in de rug zit je heerlijk.
Ik betrap mezelf er wel op dat ik vaak aan de lei kant zit, heerlijk luisterend naar het water wat voorbij suist. Ik vind het ook erg prettig dat je in het midden zit op een IF.
Bij de 26 zit je echt "achterop"
Wel uitkijken voor de overloop, die is een stuk harder dan je scheenbeen
Interessant artikel bbm vs diesel! Tnx.
Ik had ook een Yamaha 9.9 high trust achter de First, maar vraag me wel af of deze in bv 8pk gaat passen in de bun?
Ik vind de IF ook net wat mooier, maar een 26 of IF-e met inboard sluit ik niet uit.
Mooi project trouwens Sonador! Ik klus mijn hele leven met plezier al veel meer uren aan boten dan dat ik zeil
In de bun past max een 6 pk 1 cilinder 4 takt. Er zijn echter maar heeeel weinig IFs met de motor in de bun. Roer klapt dan tegen de schroef en achteruit ga je harder op zij dan naar achteren. Verder remt het en loopt de boot door de bun vol bij helling Heb de motor na een dag er al achter gehangen. Dat remt minder en je kunt de motor meedraaien waardoor manoeuvreren een stuk beter gaat. Reken qua gewicht op max 8 pk tweetakt of 6 pk 1 cilinder viertakt. En idd, een werkschroef is een must. Maar met een IF moet je vooral zeilen, dat doen ze namelijk fantastisch Pink aan het roer en hoog aan de wind. Mijn pleidooi voor de heerlijke zeileigenschappen is in een ander topic over een Marieholm al te lezen
Marieholm 26
Laatst bewerkt: 28 okt 2017 20:09 door Stockpaert.
Qua inboordmotor; als ik me niet vergis ligt er in de m26 van origine een VP md5a of md5b (7,5 pk). In de IFe's een VP md1b of md6a/md7a (10 pk). Maargoed, dat was niet de vraag van TS Zeilen doen ze beide goed, de IF iets sneller dan een M26. Komend voorjaar kan ik het verschil uit ervaring vertellen
Marieholm 26
Laatst bewerkt: 28 okt 2017 20:27 door Stockpaert.
Een Yamaha 8 PK hightrust is een werkmotor die loopt (en weegt) als een trein!
Zeilmaat Jancosax heeft er een in zijn bun en de ervaring is wel dat er een afvoerslang door de spiegel voor de uitlaat(gassen) aan moet komen (is te doen, beetje werk) en dat ze een goede luchttoevoer nodig heeft.
Schroef is in vier spoed-opties te koop, ze schuift op een spiebaan-as, dus geen breekpen als ze wat hards raakt!
Mijn ervaring met deze 8Pk motor, aangeschafd in 2010 of 2011 uit mijn hoofd): de schroef zit met een soort rubber schijf vast. Dat is een soort beveiliging ipv breekpen. Als deze eenmaal doorgesleten/kapotgedraaid is: andere schroef monteren. Dus wel een op voorraad hebben. Schroef kostte €100. Klus is snel geklaard.
Het is dezelfde schroef met hetzelfde rubber gedoe als op de witte Yamaha's 9.9Pk. De latere 8Pk heeft zelfs ietsjes meer stuwkracht dan de eerste 9.9 modellen.
Hier zo'n witte Yamaha 9.9 AF met werkschroef in de bun.
Wat een goede BB !! Rompsnelheid zo bereikt, afstoppen geen probleem.
Echter, ik vind het een handrem op de zeileigenschappen. ( Etap 22) en
hij is ook erg zwaar.
Hij is is te koop/ruil voor een 6 pk, dan maar wat meer gas geven bij manoeuvres.
Denk dat bij een MH de verstoring langs de bun ook niet gaat helpen qua
zeileigenschappen. Die werkschroef is een rem.
A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Ik ben intussen bij Doornbos langs geweest om nog eens wat te bekijken.
De IF is duidelijk de mooiste van de twee beauty's....maar het zitcomfort in de kuip is toch echt wel een stuk minder als bij de 26.
Verder wordt bevestigd wat hier al is verteld: bbm in bun is max 6pk, maar geeft fors wat extra weerstand en is vooral optisch mooi. Bbm achterop is minder mooi en ik vind de bereikbaarheid niet echt ideaal. Lijkt me geen ideale situatie op je knieen op het achterdek bij aanloop van een (zee)haven met forse golven (?)
Inboard diesel heeft dus intussen de voorkeur.
Wat betreft interieur: ik vind eigenlijk de IF de fijnste indeling, er is toch geen stahoogte, dus dan is een "open" interieur wel praktisch. Vooral de WC-kast van de 26 vind ik persoonlijk niks, ik zie liever een toilet tussen de voorkooien waar ik tenminste gewoon ruim kan zitten.
Overigens kwam ik op internet een 26 tegen waarbij de WC-kast was verlaagd tot kaarttafel met ladeblok eronder en dat zou ook mijn plan zijn.
Zeiltechnisch zijn de verschillen blijkbaar nihil, ook al zul je wat extra weerstand hebben van de schroef bij de inboard tov opgetrokken bbm.
De 26 heeft dus voorlopig mijn voorkeur.......nu nog eens erg diep nadenken of ik mijn eigen beauty "Old Vic" oldvic-ralph.blogspot.nl er voor wil inleveren.....en dat zou dan toch 100% voor de lichtweer zeileigenschappen moeten zijn (?)
Keurig geholpen en veel goede info trouwens bij Doornbos.
Ik heb wel een paar keer gezien dat een buitenboordmotor verbonden was dmv een stang met het aangehangen roer, zodat de motor meestuurt als jij met roer stuurt. Vergroot je wendbaarheid. Wel handig met een langkieler.
Vergis je niet in de kuipjes. De kuip van de IF is perfect voor als je vaart, vond ik met mijn 1,89m lengte. In de haven is het maar een krap ding. Dan is de, herstel, lijkt de 26, beter.
Maar toen we een keer bij een 26-er aan boord kwamen napraten, omdat hij wel een grote kuip had, en wij if-ers niet, bleek dat door het gezellige gewicht in de kuip het water via de loospijpen naar binnen kwam.
Ps. Heb veel alleen gevaren met de If, daarna kwam dat gezinsbakkie .... de Ovni.
De overstap van een Victoire 28 naar een Marieholm IF of 26 komt wel logisch over, S-spanten, slank, langgerekte kielen, een lichte zeeg. Maar verschillen zijn er ook, toptuigage versus fractionele verstaging, doorgestoken roer versus aangehangen roer, misschien zelfs stahoogte versus zithoogte.
Puur om het zeilen zou ik voor de IF gaan, de Marieholm is slank en zal denk ik gevoelig zijn voor achterover hangen bij gewicht in de kuip, zeker in combinatie met een buitenboordmotor aan de spiegel.
Draag zorg voor het schip,
en het schip draagt en zorgt voor jou www.waterrimpels.nl