@ zeezin
snap het argument niet? Bedoel je dat de boten van een schap getrokken worden en dat daar dan de Fastnet mee wordt gezeild? Heb hier geen verstand van (van racen in de Fastnet), dus is een serieuze vraag. Kan zijn dat de regels zo zijn dat je daar geen keus in hebt? Dat je dus niet zelf zaken aan je scheepje mag of kan doen? (dat doe ik namelijk heel erg wel

)
Ik heb wel wat gerekend aan richtmomenten bij een stuk of 100 scheepjes en geconstateerd dat daar zeer grote verschillen in zitten en dat dit zeer veel invloed heeft op de tijd die je nodig hebt voor een verplaatsing van A naar B. Een halve kilo meer of minder in de mast maakt enorm uit. Een kiel van gietstaal of één met lood maakt enorm uit (nu ja, die dingen zullen heus wel allemaal bulb's van lood hebben, neem ik aan?). Maar bijvoorbeeld 10 cm meer of minder leading edge van de kiel maakt ook enorm uit. Etc, etc.
Ik ben geen wedstrijdzeiler (meer), maar Bart v Breeschoten (weet niet of ik dit zo goed spel) vroeg de toehoorders eens (nadat hij dat jaar de 24-uurs ruim had gewonnen) tijdens een lesje wedstrijdzeilen: waar bevindt zich de muis van de computer? Juist: aan de hoge kant! Ik bedoel maar

.
Ik ben het er wel deels mee eens dat de ruimwinders (mini's, class 40's etc) zeer veel minder presteren op in de windse koersen dan op ruimwindse. Dat zegt overigens vooral iets over dat laatste, want die dingen gaan ruimwinds wel echt ongelooflijk hard.
En je hebt zeker gelijk, denk ik, dat elke boot voor een bepaald soort gebied/weer/doel is bedoeld.