Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 04 nov 2017 17:33 #888146

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Leuk artikel over de verschillen tussen enkele top sport boten (racer / cruisers): interestingsailboats.blogspot....e-jboats-versus.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 05 nov 2017 09:39 #888294

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6398
ik ben toch wel benieuwd naar de lps van die taartscheppen...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 05 nov 2017 11:34 #888323

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
jpk 1010 lps 123.6
j 122 lps 125.7
pogo 1250 lps 119.1
en ze gaan nog hard ook :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 05 nov 2017 11:50 #888327

Stuk beter dan een multihull!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 05 nov 2017 11:57 #888328

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
wel een leuk stukje trouwens
behouden rompvormen doen het dus eigenlijk nog best wel goed :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 05 nov 2017 12:03 #888330

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6398
duit schreef :
jpk 1010 lps 123.6
j 122 lps 125.7
pogo 1250 lps 119.1
dat valt me goed mee
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 05 nov 2017 13:19 #888343

Het is wel duidelijk dat in variërende omstandigheden de wat minder uitgebouwde schepen het beste presteren. Met name in de aan de windse rakken.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 05 nov 2017 13:45 #888349

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8367
BEst logisch toch? In een race waar je veel verschillende omstandigheden tegen komt, zal geen enkele specialistische boot winnen.

Denk maar aan een triatlon. Iemand kan de perfecte marathon lopen, maar alsie niet kan zwemmen verzuipt hij.

Blijkbaar ligt er een allround optimum ergens voorbij de J-boats, en nog voor de Pogo's.

Maar als omstandigheden veranderen, zal ook t veld winnaars veranderen in die richting.

Een veel interessantere analyse was misschien geweest, als er ook geklokt was op t keerpunt. Dan kun je up- en downwind prestatie scheiden. En het zou ook mooi zijn om gewoon eens te corrigeren voor lengte. Erg interessant wat er dan uit komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 05 nov 2017 15:02 #888367

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
logisch idd
alleen zou het ook zo kunnen zijn dat een planeerbak op een downwindsrak zoveel goedmaakt dat het belabberde aan de windse rak dubbel goed gemaakt word
de echte winnaars in die race zijn namelijk wel bijna allemaal planeerboten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 05 nov 2017 15:05 #888370

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Moeten ze er wel de tijd voor krijgen. Niet bij de sydney hobart met een fikse zuiden wind. Elk hondje heeft zijn boom.

Het jaar weet ik niet meer, maar iets van 6-10 jaar terug was er een jaar met bij uitzondering met name hakken en zagen aan de wind. Op gecorrigeerde tijd kwamen de oude Baltic, Swan achtige bakken zeer goed voor de dag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 06 nov 2017 12:59 #888613

leuke vergelijking, inderdaad. Maar wel beetje appels met peren vergelijken, denk ik.
Naast de rompvorm zijn er ook andere verschillen die veel invloed hebben, wellicht (veel) meer dan de rompvorm. Richtmomenten verschillen bijvoorbeeld nogal tussen deze scheepjes. Het maakt ook behoorlijk uit wat voor tuig je er op hebt staan: bijvoorbeeld alles carbon/dyneema/etc of alu met meer conventioneel. Inrichting cruiser/racer: binnenkant romp geheel leeg, of toch ook beetje op cruising ingericht. En dan natuurlijk: de bemanningen (die terecht in een paar opmerkingen worden geroemd).
Nu ja, prima natuurlijk als je wil weten of peren lekkerder zijn dan appels of omgekeerd ;)
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 06 nov 2017 13:39 #888620

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Diverse van deze boten kun je zowel in shorthanded dan wel als fully crewed editie bestellen (shorthanded heeft dan iets kortere mast en andere deck layout); maw: de vergelijking maakt wel degelijk zin: het gaat om de rompvorm met name.
De keuze wat voor jou wel of niet goed werkt heeft dan vooral te maken met: waar zeil je, en aan wat voor soort wedstrijden doe je mee. Meer allround of juist meer downwind eigenschappen geven dan de doorslag voor de juiste keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 06 nov 2017 13:40 #888621

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Beauty schreef :
...

Het jaar weet ik niet meer, maar iets van 6-10 jaar terug was er een jaar met bij uitzondering met name hakken en zagen aan de wind. Op gecorrigeerde tijd kwamen de oude Baltic, Swan achtige bakken zeer goed voor de dag.

Bij de Fastnet ook al eens voorgekomen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 06 nov 2017 15:03 #888636

@ zeezin
snap het argument niet? Bedoel je dat de boten van een schap getrokken worden en dat daar dan de Fastnet mee wordt gezeild? Heb hier geen verstand van (van racen in de Fastnet), dus is een serieuze vraag. Kan zijn dat de regels zo zijn dat je daar geen keus in hebt? Dat je dus niet zelf zaken aan je scheepje mag of kan doen? (dat doe ik namelijk heel erg wel ;) )
Ik heb wel wat gerekend aan richtmomenten bij een stuk of 100 scheepjes en geconstateerd dat daar zeer grote verschillen in zitten en dat dit zeer veel invloed heeft op de tijd die je nodig hebt voor een verplaatsing van A naar B. Een halve kilo meer of minder in de mast maakt enorm uit. Een kiel van gietstaal of één met lood maakt enorm uit (nu ja, die dingen zullen heus wel allemaal bulb's van lood hebben, neem ik aan?). Maar bijvoorbeeld 10 cm meer of minder leading edge van de kiel maakt ook enorm uit. Etc, etc.
Ik ben geen wedstrijdzeiler (meer), maar Bart v Breeschoten (weet niet of ik dit zo goed spel) vroeg de toehoorders eens (nadat hij dat jaar de 24-uurs ruim had gewonnen) tijdens een lesje wedstrijdzeilen: waar bevindt zich de muis van de computer? Juist: aan de hoge kant! Ik bedoel maar :) .
Ik ben het er wel deels mee eens dat de ruimwinders (mini's, class 40's etc) zeer veel minder presteren op in de windse koersen dan op ruimwindse. Dat zegt overigens vooral iets over dat laatste, want die dingen gaan ruimwinds wel echt ongelooflijk hard.
En je hebt zeker gelijk, denk ik, dat elke boot voor een bepaald soort gebied/weer/doel is bedoeld.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 06 nov 2017 15:13 #888638

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
@Steef Ton: Van het schap niet echt voor de meeste deelnemers, maar van de bijvoorbeeld de J111 zijn 2 aparte versie's op de prijslijst: al dan niet shorthanded, en daar zijn af fabriek al veel zaken aangepast mbt duo / FC varen. De meeste wedstrijdzeilers passen daarnaast hun eigen boot nog wat aan tav wat ze fijn vinden (logisch ook, want iedereen is anders heeft z'n specifieke zaken).
Richt momenten etc. zijn vaak heel verschillende, met elk z'n voor / nadelen. Daarom is er ook zo veel keus in bootjes :) En kunnen we er uren eindeloos lang over l*llen :woohoo:
Laatst bewerkt: 06 nov 2017 15:14 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 06 nov 2017 16:24 #888667

steef ton schreef :
@ zeezin
snap het argument niet? Bedoel je dat de boten van een schap getrokken worden en dat daar dan de Fastnet mee wordt gezeild? Heb hier geen verstand van (van racen in de Fastnet), dus is een serieuze vraag. Kan zijn dat de regels zo zijn dat je daar geen keus in hebt? Dat je dus niet zelf zaken aan je scheepje mag of kan doen? (dat doe ik namelijk heel erg wel ;) )
Ik heb wel wat gerekend aan richtmomenten bij een stuk of 100 scheepjes en geconstateerd dat daar zeer grote verschillen in zitten en dat dit zeer veel invloed heeft op de tijd die je nodig hebt voor een verplaatsing van A naar B. Een halve kilo meer of minder in de mast maakt enorm uit. Een kiel van gietstaal of één met lood maakt enorm uit (nu ja, die dingen zullen heus wel allemaal bulb's van lood hebben, neem ik aan?). Maar bijvoorbeeld 10 cm meer of minder leading edge van de kiel maakt ook enorm uit. Etc, etc.
Ik ben geen wedstrijdzeiler (meer), maar Bart v Breeschoten (weet niet of ik dit zo goed spel) vroeg de toehoorders eens (nadat hij dat jaar de 24-uurs ruim had gewonnen) tijdens een lesje wedstrijdzeilen: waar bevindt zich de muis van de computer? Juist: aan de hoge kant! Ik bedoel maar :) .
Ik ben het er wel deels mee eens dat de ruimwinders (mini's, class 40's etc) zeer veel minder presteren op in de windse koersen dan op ruimwindse. Dat zegt overigens vooral iets over dat laatste, want die dingen gaan ruimwinds wel echt ongelooflijk hard.
En je hebt zeker gelijk, denk ik, dat elke boot voor een bepaald soort gebied/weer/doel is bedoeld.

Ik heb 24-uurs leren zeilen van Bart. Je kunt je ongeveer voorstellen hoe LEEG de boot was?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 06 nov 2017 16:31 #888670

jazeker! soort van 470 met dakje er op, stel ik me voor. Maar kei- en keihard gingen jullie wel. Volgens mij maakt bemanning ook echt wel (enorm veel) uit hoor. Maar goed...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

JPK / J-boat / Pogo / First met elkaar vergeleken 06 nov 2017 16:54 #888678

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
steef ton schreef :
,, Volgens mij maakt bemanning ook echt wel (enorm veel) uit hoor. Maar goed...

Zekers: zowel qua (goed) kunnen zeilen als ook: railingvlees :) Wel of geen mensen in de railing maakt enorm veel uit, zeker aan de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl