Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 18:30 #910875

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Waarom zou je èn meer diepgang èn meer ballast willen toepassen als de zeilvoering niet verandert?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 18:34 #910878

Voor de rekenaars was het leuker geweest als de gewichten omgewisseld waren
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 18:36 #910880

De gehanteerde ballastgewichten horen zo'n beetje bij 38 a 40 voet boot.
In dat geval is 165 diep veel te weinig om een beetje lekker hoogte te kunnen varen, twee keer teveel drift.
200 diep is zo'n beetje het minimum bij die bootlengte.

En inderdaad, dieper én meer ballast is verkeerd om. Het kan wel, maar is bij eenzelfde boot totaal ongebruikelijk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 18:49 #910889

Bootlengte is 40 voet. Gewichten zijn niet omgewisseld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 18:54 #910892

Exploratores schreef :
Bootlengte is 40 voet. Gewichten zijn niet omgewisseld.

Dan zijn het heel verschillende soorten boten, een racer met diepe zware kiel en een erge toerboot ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 18:59 #910893

Het zijn zeker geen racers. Het zijn twee toerboten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 19:01 #910896

Gewichten van beide?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 19:07 #910898

De gewichten zijn mij niet bekend, wel de waterverplaatsing.

Boot met diepgang van 1,65 m heeft een waterverplaatsing van 10.000 kg.
Boot met diepgang van 2,00 m heeft een waterverplaatsing van 9000 kg.

Ook hier heb ik de waarden niet omgewisseld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 19:09 #910900

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Ik neem aan dat je een van de twee wilt kopen.
Waarom huur je ze niet om een weekendje mee te gaan varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 19:30 #910902

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5177
Exploratores schreef :
De gewichten zijn mij niet bekend, wel de waterverplaatsing.

Boot met diepgang van 1,65 m heeft een waterverplaatsing van 10.000 kg.
Boot met diepgang van 2,00 m heeft een waterverplaatsing van 9000 kg.

Ook hier heb ik de waarden niet omgewisseld.

Als je dan archimedes vraagt dan kan die je zo het gewicht vertellen.
Er zijn al wat topics over geweest, vaak over de zelfde boot met verschillende kielen.
Dus de boot met meer ballast, en diepere kiel is iets lichter. Dan kun je al vrij snel stellen dat de boot met diepe kiel meer zeildragend vermogen heeft(minder snel reven, harder varen bij meer wind) sneller aanspringt en waarschijnlijk iets sneller is bij licht weer. en hoger vaart door waarschijnlijk meer effectief kieloppervlak. Eigenlijk alleen maar voordelen, tenzij je van binnenwater houdt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 19:35 #910903

JRomkes schreef :
Exploratores schreef :
De gewichten zijn mij niet bekend, wel de waterverplaatsing.

Boot met diepgang van 1,65 m heeft een waterverplaatsing van 10.000 kg.
Boot met diepgang van 2,00 m heeft een waterverplaatsing van 9000 kg.

Ook hier heb ik de waarden niet omgewisseld.

Als je dan archimedes vraagt dan kan die je zo het gewicht vertellen.
Er zijn al wat topics over geweest, vaak over de zelfde boot met verschillende kielen.
Dus de boot met meer ballast, en diepere kiel is iets lichter. Dan kun je al vrij snel stellen dat de boot met diepe kiel meer zeildragend vermogen heeft(minder snel reven, harder varen bij meer wind) sneller aanspringt en waarschijnlijk iets sneller is bij licht weer. en hoger vaart door waarschijnlijk meer effectief kieloppervlak. Eigenlijk alleen maar voordelen, tenzij je van binnenwater houdt.

Bedankt voor je reactie. Hiermee wordt mijn vermoeden bevestigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 19:39 #910905

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Bovenstaande is echter in tegenspraak met de eerste post van Ts:
De diepe kiel is 25% zwaarder en dus niet lichter zoals verondersteld!
De ene boot heeft een vinkiel met een diepgang van 1,65 m en een ballast van 2800 kg.
De andere boot heeft een vinkiel met een diepgang van 2,00 m en een ballast van 3500 kg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 19:42 #910907

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
holtere schreef :
Bovenstaande is echter in tegenspraak met de eerste post van Ts:
De diepe kiel is 25% zwaarder en dus niet lichter zoals verondersteld!
De ene boot heeft een vinkiel met een diepgang van 1,65 m en een ballast van 2800 kg.
De andere boot heeft een vinkiel met een diepgang van 2,00 m en een ballast van 3500 kg

Gaat om de ballast niet het totaal gewicht.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 19:44 #910909

Bedoeld is dat de boot lichter is, niet de kiel.

Ene boot:
- totaal 10.000 kg, kiel 2.800 kg, dus de romp etc 7.200 kg, en een onzin-kiel

andere boot:
- totaal 9.000 kg, kiel 3.500 kg, romp etc 5.500 kg
Ook nog een juiste diepgang.
Deze boot zal veel beter over de golven huppelen, minder drift hebben door diepere kiel én door hogere snelheid, en ook nog eens beter rechtop varen (als de vormstabiliteiten vergelijkbaar zijn).

Lijkt me niet iets om lang over na te denken ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 jan 2018 19:45 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 19:51 #910913

Baasklusje schreef :
Bedoeld is dat de boot lichter is, niet de kiel.

Ene boot:
- totaal 10.000 kg, kiel 2.800 kg, dus de romp etc 7.200 kg, en een onzin-kiel

andere boot:
- totaal 9.000 kg, kiel 3.500 kg, romp etc 5.500 kg
Ook nog een juiste diepgang.
Deze boot zal veel beter over de golven huppelen, minder drift hebben door diepere kiel én door hogere snelheid, en ook nog eens beter rechtop varen (als de vormstabiliteiten vergelijkbaar zijn).

Lijkt me niet iets om lang over na te denken ;-)

Bedankt Baasklusje, dit is wat ik wilde weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 20:12 #910923

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Ok :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 20:27 #910932

Kan iemand mij uitleggen dat een boot met een langere kiel en zwaarder ca 700 kg lichter is dan de andere identieke boot met 700 kg minder
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 20:54 #910955

Jeroen-pion schreef :
Kan iemand mij uitleggen dat een boot met een langere kiel en zwaarder ca 700 kg lichter is dan de andere identieke boot met 700 kg minder

Tussen de twee boten zit een verschil van 1700 kg. Dat vind ik ook vrij veel.

Het interieur van de boot met een diepgang van 2,00 m is simpeler uitgevoerd dan de andere boot. Maar daar kan je geen 1700 kg op besparen.

Misschien is de informatie van de makelaar niet zo betrouwbaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 23 jan 2018 21:34 #910968

3500-2800=700


Toch ??! :unsure:


Aaaah zo ander interieur Okay srry zag dat even niet
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 23 jan 2018 21:39 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 24 jan 2018 07:05 #911013

Jeroen-pion schreef :
3500-2800=700


Toch ??! :unsure:


Aaaah zo ander interieur Okay srry zag dat even niet

Tussen beide boten zit een verschil in waterverplaatsing van 1000 kg.

De waterverplaatsing van de boot met de korte kiel is 10.000 kg en de waterverplaatsing van de boot met de lange kiel is 9000 kg.

Dus dan komt er nog 1000 kg bij, vandaar het verschil van 1700 kg.
Laatst bewerkt: 24 jan 2018 07:07 door Exploratores.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 24 jan 2018 07:20 #911019

In opgaven zitten altijd fouten.
Mijn boot is volgens de folder van de werf 5800 kg, de meetbrief zegt 6800 kg.
En zo zal dat vaker zijn, zeker met makelaars.

Maar een kiel van 165 op een 40voeter blijft een speelgoedkiel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 24 jan 2018 07:55 #911028

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Geen idee om welke boot het gaat, maar 3500 kilo ballast op een 40 voeter geeft aan dat er of relatief weinig zeil op staat of, als er wel veel zeil op staat, dat de boot vrij snel en mogelijk flink zal hellen (beide op zich niet erg: op tijd reven is de oplossing).

Tenzij je op meertjes wilt gaan zeilen zeker de 2 meter kiel versie pakken, dat kleine kieltje is echt niks..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 24 jan 2018 08:18 #911038

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Kom doe niet zo denigrerend.

Tuurlijk brengt een diepere kiel betere zeileigenschappen, dat is bij elke lengte, maar om het nu gelijk een speelgoedlkiel te noemen.

Een maat van mij is met een bav 44 en 1.65 versie 3 jaar de wereld rond gezeild en die heeft genoeg wind voor de kiezen gehad en alle zeeën bevaren, dat zijn geen meertjes. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 24 jan 2018 08:20 #911039

Om wat voor boot gaat het hier eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Invloed kiel op vaar- en zeileigenschappen 24 jan 2018 08:34 #911043

ZeeZin schreef :
Geen idee om welke boot het gaat, maar 3500 kilo ballast op een 40 voeter geeft aan dat er of relatief weinig zeil op staat of, als er wel veel zeil op staat, dat de boot vrij snel en mogelijk flink zal hellen (beide op zich niet erg: op tijd reven is de oplossing).
Dat zegt niet zoveel hoor. Mijn boot is 50 voet en heft maar 5 ton ballast (op 22+ ton totaal gewicht). Als je naar alle vuistregels kijkt zou mijn boot als een dweil moeten zeilen zonder hoogte te kunnen maken, maar het tegenover gestelde is waar.


Wat betreft alle genoemde getallen, als die van de ontwerper afkomstig zijn, dan zijn ze vaak aan de positieve kant want ze zijn namelijk gebaseerd op leeggewicht van de boot. Als de getallen een andere bron hebben, dan zou ik ze met een korrel zout nemen.

Dus voor je een goed antwoord kan geven op de gestelde vraag: wat is de bron van de diverse gewichten?

Als de getallen waar zijn, dan klopt het dus niet dat de boten 'gelijk' zijn. 1700 kg is een idoot groot verschil en is niet zomaar haalbaar zonder zaken als constructie van de romp en het interieur significant anders te doen, je spreekt dus feitelijk over een andere boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 jan 2018 08:35 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl