Olav schreef :
Kijkend naar de wat oudere types Profurl:
- Prettig dat de trommel open is, waardoor je beter ziet hoe de lijn oprolt en je er ook beter bij kunt, mocht het een keer fout gaan.
- Bovenin een wat opvallend systeem om meedraaien van de val rond het profiel te voorkomen (schijfje met hap eruit);
- Lomper, minder verfijnd uitgevoerd dan de Furlex, met zwaardere profielen en bevestigingen waarin corrosie kan ontstaan. Tevens kunnen er juist inbusboutjes los komen, ook niet echt handig.
- Zwaarder en ook dikker profiel, dus meer windvang en gewicht.
- Mist tov de Furlex onderin een deels vrijdraaiend bevestigingspunt voor de halshoek waardoor deze bij het indraaien niet meteen meedraait. Hierdoor wordt bij de Furlex het inrollen (reven) eerst wat bolling uit het zeil gehaald voordat het onderlijk mee opdraait.
- De topwartel is voorzien van een gelaste metalen ring waaraan je de val vastmaakt. Deze ring kan zowel vervormen als breken (meerdere voorbeelden van gezien).
- Het systeem rolt voor mijn idee wat zwaarder op dan de Furlex.
- Bij de Furlex zit het profiel met twee boutjes vast in de trommel; hiervan wil nog wel eens een boutje los komen waardoor het profiel in theorie uit de trommel kan worden getild en dus niet meer meedraait.
Al met al komt het me voor dat de Furlex is ontwikkeld op basis van ervaringen met oa de Profurl, waarbij ze bij Furlex hebben geprobeerd de voordelen te behouden en de nadelen op te lossen.
Negen jaar geleden stonden we voor dezelfde keuze en we kwamen bij dezelfde twee systemen uit. Tot op heden geen spijt van de keuze voor Furlex. Overigens heb je aan beide systemen een betrouwbaar systeem dat van beduidend betere kwaliteit is dan goedkopere tegenhangers (maar die zijn dan ook bedoeld voor minder intensief gebruik).
Nog niet genoemd voordeel van Profurl boven anderen dan weer is dat de lagers doodnormale stalen kogellagers zijn die voor weinig bij iedere lagerboer te koop zijn (en blijven). Ook de afdichtingen zijn standaard oliekeerringen. Een groot voordeel als ze ooit vervangen moeten worden. De stalen lagers zijn overigens compleet door vet omhuld. Roesten is dus niet aan de orde.