Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising)

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 17:18 #923379

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
Even benieuwd naar jullie ervaringen. Ik ben in de overweging om over te stappen naar
een furling systeem voor onze genua. Onze bootlengte is 12m. Ik denk aan de Pro furl C35 of vergelijkbaar model van Furlex. (modellen bestemd voor cruising dus).

Nu zijn beide systemen natuurlijk sowieso heel degelijk en reserve onderdelen overal redelijk goed te verkrijgen, etc. Er zal dus niet echt een foute keuze zijn ,maar ik heb met beide systemen zelf nog weinig ervaring en dus ben ik benieuwd welke van de twee jullie zouden aanraden en vooral waarom? Zijn er bepaalde typische problemen of beperkingen die bij zich bij 1 van beide voordoen (met name bij langere periode cruisen dus) die voor jullie een belangrijk argument voor of tegen 1 van beide zijn?

Ik hoor heel graag jullie input :)
Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 17:52 #923389

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Ik denk dat de verschillende bekende merken allemaal wel goed zijn (ervaring met profurl facnor). Ze kunnen ook allemaal stuk, al 2 keer meegemaakt, 1 keer met elk merk. Meest robuust zal dus waarschijnlijk zijn om geen rolfok te hebben, en als je een nieuwe koopt en goed laat installeren komt het vast ook goed voor een lange reis.

Verder geen specifieke tips om tussen merken te kiezen. Ik zou gaan voor het merk waarvan je verwacht dat je (wereldwijd) het makkelijkst reserveonderdelen kunt krijgen. Facnor racing is DUUR om te vervangen en zou ik dus niet doen.

Een dubbele groef is vermoedelijk duurder en heb je waarschijnlijk niets aan op reis, dus niet doen zou ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 18:38 #923404

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6352
wat iig. bij Profurl waardeloos is is dat de oogterminals van het voorstag niet door het rolprofiel(langs de verbindingstukjes) passen. Ik moet een nieuw voorstag en dan moet er dus een tuiger naar de boot komen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 18:45 #923409

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8140
LittleWings schreef :
wat iig. bij Profurl waardeloos is is dat de oogterminals van het voorstag niet door het rolprofiel(langs de verbindingstukjes) passen. Ik moet een nieuw voorstag en dan moet er dus een tuiger naar de boot komen.

Ik denk dat ze dat allemaal hebben...
Op de deling tussen de profielen zitten lagers. Daarop draait het profiel...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 18:46 #923410

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6352
Koezt schreef :
Ik denk dat ze dat allemaal hebben...
Op de deling tussen de profielen zitten lagers. Daarop draait het profiel...
dat zou kunnen :laugh: maar dan krijg je dat stag er ook zonder terminals dus nooit meer doorheen?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 06 mrt 2018 18:47 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 18:54 #923413

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8140
LittleWings schreef :
Koezt schreef :
Ik denk dat ze dat allemaal hebben...
Op de deling tussen de profielen zitten lagers. Daarop draait het profiel...
dat zou kunnen :laugh: maar dan krijg je dat stag er ook zonder terminals dus nooit meer doorheen?

Nee dus.
Vandaar dat er bijvoorbeeld Norseman terminals zijn voor Furlex.

De oude wordt doorgeknipter wordt een Muislijntje aan gevestigd en dat wordt de oude stag eruit getrokken. De nieuwe krijgen aan het Muislijntje en er komt met tape een soort puntje op. Hiermee wordt de nieuwe draad doorgetrokken.

Half uurtje werk bij mijn 10,5m voorstag.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 06 mrt 2018 18:56 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 18:55 #923415

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Dat is een beetje flauwekul. Je kunt je fokroller gewoon uit elkaar halen en de de stag er uit halen. De kunststof lagers zijn deelbaar.

Ehh Facnor rollers dus!
Laatst bewerkt: 06 mrt 2018 18:56 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 18:58 #923417

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Harken heb ik nog niet gehoord, op ons plassenbootje Dehler Sport zit er eentje onderdeks, dus
het voorzeil staat er veel beter op
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 19:23 #923425

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6352
holtere schreef :
Dat is een beetje flauwekul. Je kunt je fokroller gewoon uit elkaar halen en de de stag er uit halen. De kunststof lagers zijn deelbaar.
eh ja, in theorie wel. Maar die inbusschroefjes draai je een voor een te barsten...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 20:12 #923433

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
De ervaringen verschillen dan. Dat kan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 21:09 #923457

Ik heb een oude profurl (P40 van 1988). De profielen zijn gemaakt van aluminium maar deze zitten met rvs inbusboutjes bevestigd. Dit corrodeert en daardoor zijn de inbusboutjes niet meer los te draaien (inbusgaten zijn nu rond). Je krijgt de profielen dus deels niet meer uit elkaar, en anderzijds niet meer aan elkaar.

Daarnaast inmiddels 2 maal de lagers vervangen wat best een klus is.

Ik heb de indruk dat je dit soort issues minder hebt met Furlex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 22:19 #923471

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
dank allen, tot nu toe al heel interessante inzichten. keep the inzichten coming :)

Zijn er meer mensen die verwachten dat furlex minder corrosiegevoelig is dan de profurl?
Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 22:26 #923474

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
en (voor zover ik het nu heb gezien/gehoord bij anderen) is het met beiden gewoon mogelijk om de terminal door de profielen heen te krijgen. Tenzij je een abnormaal grote terminal hebt ofzo. Misschien dat dit bij oudere modellen niet zo was, maar wat ik hoor is de installatie van beiden niet super ingewikkeld en
kun je de terminal meestal prima door de profielen heen krijgen. Wel hoor ik dat je vaak je voorstag iets in moet korten. (moet je dus nogsteeds langs bij de rigger, maar wel voor een andere reden)

zijn er eigenaren die 1 van beiden zelf hebben geïnstalleerd die dit kunnen bevestigen ook?
Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 22:31 #923475

Koezt schreef :
Ik denk dat ze dat allemaal hebben...
Op de deling tussen de profielen zitten lagers. Daarop draait het profiel...
De enige kwaliteits furler die dat niet heeft is Harken, althans de ESP units niet. Die heb ik een paar jaar terug zo over de bestaande voorstag kunen schuiven.

Wat betreft Furlex vs profurl. Beide zijn zeer goede kwaliteit en zeer duurzaam, maar de profurl is wat zwaarder met een dikker profiel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 06 mrt 2018 22:33 #923476

Flo schreef :
Zijn er meer mensen die verwachten dat furlex minder corrosiegevoelig is dan de profurl?
De gavanische isolatie van Furlex is inderdaad beter ja. Kort geleden een 18 jaar oude profurl uit elkaar gehaald die zijn hele leven op zout water heeft doorgebracht, dat was opzich best goed te doen. Dus het zal wel loslopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 07 mrt 2018 07:25 #923507

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
Ik heb een oude profurl (P40 van 1988). De profielen zijn gemaakt van aluminium maar deze zitten met rvs inbusboutjes bevestigd. Dit corrodeert en daardoor zijn de inbusboutjes niet meer los te draaien
Tja, na 30 jaar...maar toch, Ik heb twee Facnors gedemonteerd van 20 en van 12 jaar oud en die schroefjes (met loctite) fietsten er zo uit. Niets aan het handje :huh:
De stag is bij dezen inderdaad korter, er zit een spanner tussen. Vandaar dat je ook een schroefterminal krijgt i.p.v. een oog.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2018 07:27 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 07 mrt 2018 07:53 #923525

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Kijkend naar de wat oudere types Profurl:
- Prettig dat de trommel open is, waardoor je beter ziet hoe de lijn oprolt en je er ook beter bij kunt, mocht het een keer fout gaan.
- Bovenin een wat opvallend systeem om meedraaien van de val rond het profiel te voorkomen (schijfje met hap eruit);
- Lomper, minder verfijnd uitgevoerd dan de Furlex, met zwaardere profielen en bevestigingen waarin corrosie kan ontstaan. Tevens kunnen er juist inbusboutjes los komen, ook niet echt handig.
- Zwaarder en ook dikker profiel, dus meer windvang en gewicht.
- Mist tov de Furlex onderin een deels vrijdraaiend bevestigingspunt voor de halshoek waardoor deze bij het indraaien niet meteen meedraait. Hierdoor wordt bij de Furlex het inrollen (reven) eerst wat bolling uit het zeil gehaald voordat het onderlijk mee opdraait.
- De topwartel is voorzien van een gelaste metalen ring waaraan je de val vastmaakt. Deze ring kan zowel vervormen als breken (meerdere voorbeelden van gezien).
- Het systeem rolt voor mijn idee wat zwaarder op dan de Furlex.
- Bij de Furlex zit het profiel met twee boutjes vast in de trommel; hiervan wil nog wel eens een boutje los komen waardoor het profiel in theorie uit de trommel kan worden getild en dus niet meer meedraait.

Al met al komt het me voor dat de Furlex is ontwikkeld op basis van ervaringen met oa de Profurl, waarbij ze bij Furlex hebben geprobeerd de voordelen te behouden en de nadelen op te lossen.

Negen jaar geleden stonden we voor dezelfde keuze en we kwamen bij dezelfde twee systemen uit. Tot op heden geen spijt van de keuze voor Furlex. Overigens heb je aan beide systemen een betrouwbaar systeem dat van beduidend betere kwaliteit is dan goedkopere tegenhangers (maar die zijn dan ook bedoeld voor minder intensief gebruik).
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 07 mrt 2018 07:57 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 07 mrt 2018 08:10 #923533

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8140
Olav schreef :
Kijkend naar de wat oudere types Profurl:
- Prettig dat de trommel open is, waardoor je beter ziet hoe de lijn oprolt en je er ook beter bij kunt, mocht het een keer fout gaan.
- Bovenin een wat opvallend systeem om meedraaien van de val rond het profiel te voorkomen (schijfje met hap eruit);
- Lomper, minder verfijnd uitgevoerd dan de Furlex, met zwaardere profielen en bevestigingen waarin corrosie kan ontstaan. Tevens kunnen er juist inbusboutjes los komen, ook niet echt handig.
- Zwaarder en ook dikker profiel, dus meer windvang en gewicht.
- Mist tov de Furlex onderin een deels vrijdraaiend bevestigingspunt voor de halshoek waardoor deze bij het indraaien niet meteen meedraait. Hierdoor wordt bij de Furlex het inrollen (reven) eerst wat bolling uit het zeil gehaald voordat het onderlijk mee opdraait.
- De topwartel is voorzien van een gelaste metalen ring waaraan je de val vastmaakt. Deze ring kan zowel vervormen als breken (meerdere voorbeelden van gezien).
- Het systeem rolt voor mijn idee wat zwaarder op dan de Furlex.
- Bij de Furlex zit het profiel met twee boutjes vast in de trommel; hiervan wil nog wel eens een boutje los komen waardoor het profiel in theorie uit de trommel kan worden getild en dus niet meer meedraait.

Al met al komt het me voor dat de Furlex is ontwikkeld op basis van ervaringen met oa de Profurl, waarbij ze bij Furlex hebben geprobeerd de voordelen te behouden en de nadelen op te lossen.

Negen jaar geleden stonden we voor dezelfde keuze en we kwamen bij dezelfde twee systemen uit. Tot op heden geen spijt van de keuze voor Furlex. Overigens heb je aan beide systemen een betrouwbaar systeem dat van beduidend betere kwaliteit is dan goedkopere tegenhangers (maar die zijn dan ook bedoeld voor minder intensief gebruik).
Nog niet genoemd voordeel van Profurl boven anderen dan weer is dat de lagers doodnormale stalen kogellagers zijn die voor weinig bij iedere lagerboer te koop zijn (en blijven). Ook de afdichtingen zijn standaard oliekeerringen. Een groot voordeel als ze ooit vervangen moeten worden. De stalen lagers zijn overigens compleet door vet omhuld. Roesten is dus niet aan de orde.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 07 mrt 2018 19:52 #923744

Roesten niet aan de orde....

Toch wel, want in de dichtringen zit een metalen plaat (voor de stevigheid of zo). Die gaat naar verloop van tijd roesten waardoor het rubber kapot gaat en het zoute water bij het lager kan (overigens heb ik nu dichtringen die niet roesten). Dit doet zich met name voor bij het onderste lager.

Overigens had mijn Profurl de corrosie problemen na een jaar of 12, was die 12 jaar wel altijd op zout water geweest.

Wel zijn de lagers inderdaad standaard lagers die overal te krijgen zijn (ook in de Frans Polynesië).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 09 mrt 2018 08:52 #924220

  • Flo
  • Flo's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 242
Dank jullie allen! Dit heeft zeker weer een aantal goede extra dimensies opgeleverd om extra aandacht aan te besteden.

Als we eruit zijn laat ik weten wat het is geworden :)
Kapitein & chef van Spirit of Amsterdam. Volg ons op www.SeaWolvesTV.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 09 mrt 2018 20:37 #924449

Furlex 100. 1,5 jaar oud brak het bevestigingsoog op de trommel. Commentaar van selden :teveel valspanning. dankzij tuiger onder coulance nieuwe trommel geen vergoeding voor de arbeidskosten door tuiger onder coulance gratis gedaan (hulde Bezemer). In het gietmetaal van het oog waren luchtbellen te zien, ik moet nog ergens de foto ervan hebben. Conluste:degelijkheid furlex ook niet geweldig, service 0
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

furlex VS Pro furl ervaringen? (cruising) 11 mrt 2018 11:52 #924959

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hier ook een oudere Furlex zonder problemen. Zoek je kogeltjes, kijk eens bij de fietsenboer naar de juiste maat en natuurlijk rvs!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl