Wat verwachten we van een anker?
-Snel ingraven
-Grote houdkracht
-Makkelijk op te halen
-Schoon boven komen
-Niet te veel gewicht wat mee gezeuld moet worden
-Het behoort gereed te zijn om te presenteren
Dan kom ik tot de conclusie dat het altijd op de boegrol moet zitten, zodanig dat het er niets mis kan gaan bij heftige zeegang of aanstoten van iets, een kademuur of ander schip-
Met één simpele handeling moet het te presenteren zijn, wanneer je een probleem hebt aan lager wal als voorbeeld
Graag zien we het schoon boven komen bij binnenhalen, dan kom je op RVS ketting en anker uit.
Om snel in te graven dient het als een mes zo scherp te zijn, zo dun mogelijk profiel dat weinig weerstand biedt tegen ingraven.
Dat is in tegenspraak met grote sterkte, dus dikker materiaal, dat nodig is om het schip te houden, daar is een redelijk evenwicht in te vinden.
Bij tij-windrichting verandering dient het direct opnieuw in te graven.
Houdkracht is afhankelijk van gewicht aan bodemmateriaal dat het op de vloei kan verzamelen, een piramide van ingraafdiepte naar het bodem oppervlak.
Er moet dus een zekere oppervlakte van de vloei zijn, belanrijker dan gewicht.
Wat ik door eigen waarneming en uitfilteren van testen heb kunnen uitvinden kom ik tot de conclusie dat Het allom bekende Bügel anker het best aan deze eisen voldoet, heel weinig weerstand bij ingraven, het gaat dus duidelijk dieper de grond in dan ploegschaar ankers,verzamelt dus een zwaarder piramide aan grond boven de vloei, waar ploegschaarankers juist de grond van zich af werpenen en niet diep ingraven.
De gebogen vloei van ploegschaar geeft wel wat meer weerstand in horizontale richting, wat juist het ingraven moeizamer maakt.
Met licht weer geen probleem, maar bij wisselende trekrichting snel loskomen en niet opnieuw ingraven.
Een Bügelachtig anker blijft dan ondergronds.
Er zijn ankers die bedoelt zijn voor één vaste richting en zich daarbij zeer goed ingraven, zoals de Bruce, bedoeld om rondom een booreiland dit op z´n plaats te houden.
Ze houden zeer goed, maar hebben aandacht nodig bij richting verandering.
Rocna is in feite een wat verder ontwikkeld Bügelanker, concaaf ipv vlak, zal nog wat sneller ingraven omdat het de bodem hierdoor wat boven de vloei verzamelt. Dit in tegenstelling tot de ploegschaarankers, die niet voor niets zo genoemd zijn.
Geen enkel anker graaft snel in wanneer het dit moet doen bij grote snelheid, DAnfortachtige ankers planeren zelfs bij een beetje snelheid.
Een spitse, scherpepunt vergemakkelijkt het ingraven tussen waterplanten en stenen
Een brede ingraafzijde, zoals de bruce heeft maakt dit lastiger, het houdt goed eenmaal ingegraven, maar bij kentering kunnen planten een probleem vormen dat een spits anker niet heeft.
Bügel ankers zijn vrij na te maken, rust geen patent op.
Dat heb ik dus gedaan.
Wat Inox materiaal dat er nog lag, in de auto meegenomen naar het zuiden, daar in elkaar gelast.
In de werkplaats leek het een behoorlijk groot anker, maar aan boord oogde het toch wel wat klein. Gewicht 10 kilo.
Schacht en vloei tussen zo´n 20 en 40º verstelbaar en uitproberen welke hoek het beste was.
Ik kwam op net iets boven de 30º uit. Het is daar behoorlijk gevoelig op.
Het 12kg Delta anker wat bij de boot geleverd werd en de Bügel enkele malen tegen elkaar strak getrokken en kijken welk het eerst de strijd opgaf.
Dit was zonder uitzondering het zwaardere Delta anker.
Er zijn nogal eens problemen hier in de buurt met geankerde van verlaten schepen. Het CQR spant hier de kroon, gevolgd door Delta achtige vormen.
Dat draaipunt hoort er niet te zijn, dit vastgelast wordt een CQR dan eigenlijk een Delta, een hele verbetering. Hoe steiler de as van dat draaipunt, des te slechter het anker.
Ook een paar keer gezien dat de platte, schacht van Delta´s en een Rocna(!) zijdelings omgebogen was, niet sterk genoeg dus in dwarsrichting.
Meermaals, bij zeer hoge rivierafvoer (geen tijstroom meeer) probleemloos aan het Bügeltje gelegen, in een binnenbocht!, terwijl door de buitenbocht meerdere schepen met 5 knopen langs kwamen drijven.
De hoek uitproberen
Beide ankers slaags, direct bruikbaar.
Anker verder doorgetrokken tot in borgstand, moet nu eerst een stukje met de hand naar voor geschoven worden.
De Delta moet geborgd worden bij zwaar weer.
De ronde schacht van de Bügel is hier erg handig EN naar alle kanten even sterk!!
Onder de ankervloei zouden nog een tweetal strips gelast kunnen worden, die de brede kant wat optillen en de punt wat meer de grond in forceren, dan begint het op een Rocna te lijken.
Ga ik nog een keer doen wanneer ik tijd, zin en gelegenheid heb.
(Dit zijn persoonlijke bevindingen, sta open voor verbeteringen)