douwe schreef :
Tex schreef :
Ons Waarschip 1010 ligt gevoelig op het roer, Met een knobbelig zee schiet is het elektrische armpje de ST 2000 van Raymarine ernstig tekort. Ben van plan de EV 100 van Raymarine aan te schaffen, maar wat voor prestatie’s kan ik van deze stuur automaat verwachten. wie heeft ervaring daar mee?
De EV 100 is prima. Maar het probleem zit vaak in de snelheid van "wheel pilot" of wat jij het "armpje" noemt. Die kan de orders van de EV 100 niet snel genoeg opvolgen. Met gevolg dat je met ruime wind en golfslag toch een vrij slingerende koes vaart.
De oplossing is dus een hele sterke snelle benedendekse drive unit die de gegevens van EV 100 krijgt
Denk dat dat iets te kort door de bocht is: een sterkere en snellere drive is inderdaad altijd beter, maar zoals met alles: "Elk voordeel hep z'n nadeel" - in dit geval sterker = meer ampères, en die zijn beperkt:
ACU 100: max. cont. 7A
ACU 150: max. cont. 12A
ACU 200: max. cont. 15A
ACU 300: max. cont. 5A
ACU 400: max. cont. 30A
Ofwel: in de gangbare serie ACU 100/200/400 steeds een verdubbeling van vermogen.
Een ander punt van aandacht in dit draadje: je monteert een automaat en vaart ermee. Als het ding goed of bevredigend werkt vind je dat normaal, en je gaat klachten aan de boom hangen als dit niet zo is, ofwel: door de band haalt (bijna) alleen negatief nieuws de diverse fora.
Nu overtreft het aantal RM EVO stuurautomaten in bedrijf het aantal Pelagics waarschijnlijk met een factor die in de duizenden loopt, met een daarbij behorende hoeveelheid negatief nieuws die in veel gevallen al bijvoorbeeld veroorzaakt kan zijn door het niet lezen/opvolgen van de basisinstructies. In eerste instantie geeft dit een negatief beeld van RM wat in dit geval naar mijn (bescheiden) mening onterecht is.
Ook met een te zwaar schip voor de automaat varen en dan vermogen van de actuator te kort komen valt in deze categorie.
Even tegen de trend in dus: ik heb zelf een ACU 200 met lineair drive type 1 en ben er, na ervaring met diverse andere automaten, bijzonder tevreden over.