De mast zou ik me geen zorgen over maken: als die nog staat dan was het geen onbetrouwbare want die zijn allang omgegaan.
De Bukh: wij hadden precies zo'n motor op onze FS28. Draaide als een zonnetje, zo oud als hij was. De monteur die de motor een service beurt gaf maakte een opmerking dat die aan vervanging toe was. Maar waarom zou je, als de motor goed draait. Voor zover ik weet vaart onze oude FS28 nog steeds met dezelfde motor rond. Die Bukh motoren zijn ontzettend betrouwbaar. Dus als deze goed start en voldoende vermogen geeft, dan zou ik er niet wakker van liggen.
Ten aanzien van de osmose, simpel: laat de boot hijsen en je ziet onmiddellijk of het zo'n exemplaar is. Lekkage kan je meestal ook zien aan kringen in het hout. Maar als de boot in het water ligt en de bilge droog is, dan zal het wel meevallen, niet?
Daarnaast (al in ander draadje genoemd) zou ik even goed kijken naar:
- mastondersteuning: is deze aan de onderkant nog gaaf? En is het kajuitdak ter hoogte van de deur naar van de hoofdkajuit naar voren niet doorgezakt. Als beide ok zijn dan heb je daar geen probleem. Als er wel iets mee is, de mastondersteuning is niet ontzettend moeilijk of kostbaar om te herstellen.
- hoofdschot: zit dit goed vast gelamineerd aan de romp? als er een kier zit tussen de fillet die aan het polyester vast zit en het schot, dan is het niet goed. Dat is een reparatie waarvoor heel veel losgehaald moet worden, dus als dat het geval is zou ik naar een andere op zoek gaan.
In het algemeen is bij een zo oude boot een keuring denk ik een goed plan. Of iemand meenemen met voldoende ervaring om te zelf te beoordelen.