Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Junk rig

Junk rig 22 nov 2018 10:24 #998964

  • YscO
  • YscO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Zijn er hier leden die ervaring hebben met een Junk-Rig (Chinese rig) of een Junk-Rig varen? Lijkt me leuk om een keer mee te varen namelijk :)

Voorbeeld foto's:




Video:
Laatst bewerkt: 22 nov 2018 10:25 door YscO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 22 nov 2018 10:46 #998978

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
YscO schreef :
Zijn er hier leden die ervaring hebben met een Junk-Rig (Chinese rig) of een Junk-Rig varen? Lijkt me leuk om een keer mee te varen namelijk :)

Eigenlijk vertelt het verhaal van Roger Taylor in de video van YM alles wat je moet weten over zijn opzetje. En hij weet waar ie over praat.

Zelf heb ik het altijd een interessant tuig gevonden voor single-handed zeilen. Snel en makkelijk reefbaar; één zeil voor alle koersen.
Nadeel is dat je een boot die er niet voor is ontworpen sterk moet aanpassen. Bij een boot die voorheen een gestaagde mast met een torentuig had zal meestal de mast niet op de goede plaats staan.

Had Rooie Dirk geen jonk-tuig op zijn zelf ontworpen en gebouwde boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 22 nov 2018 12:46 #999020

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Zo vorige eeuw, kijk eens naar dit!



instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 22 nov 2018 12:52 #999025

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
La Mavare schreef :
Zo vorige eeuw, kijk eens naar dit!

Dat lijkt me vooral het ideale zeil voor catamarans en tri's.
Maar dat had iemand in ZF vast al eerder geconstateerd.
Laatst bewerkt: 22 nov 2018 12:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 22 nov 2018 12:56 #999027

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Had Rooie Dirk geen jonk-tuig op zijn zelf ontworpen en gebouwde boot?
Lijkt er vaag een beetje op, maar is duidelijk anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 22 nov 2018 13:52 #999041

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819


Volgens mij heeft PBO een keer een vergelijkingstest opgezet. Zelfde type boot, een met een sloep tuig, een met junk.

Bottom line: Hoe meer aan de wind hoe meer het sloeptuig in t voordeel, en vise versa.

Bijkomende voordelen junk: Geen harde klapgijpen meer, hijsen met 1 lijn. Makkelijk reven. Dat is wat ik me er zo even van herinner.

www.pbo.co.uk/seamanship/bermu...ig-vs-junk-rig-17481
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 22 nov 2018 15:59 #999084

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
In de eerste STAR, in 1960, deed naar ik me herinner, Herbert "Blondy" Hasler mee met een jonktuig op een, naar ik dacht, Internatial Folkboat.

Correct me if i'm wrong. ;)
Laatst bewerkt: 22 nov 2018 16:02 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 22 nov 2018 16:03 #999087

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 376
Albert dat klopt, Blondie Hassler is ook de schrijver van het boek Practical Junkrig, en tevens de uitvinder van de servo pendulum windvaan stuurinrichting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 22 nov 2018 16:16 #999091

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Dankje. Ik weet ook nog dat Vall Howels meedeed met ook een Int. F. Boat - met normaal tuig - en dat ik zijn boek verslonden heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 03 dec 2018 09:55 #1002091

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229


Deze sloep vaart in Friesland.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 03 dec 2018 10:11 #1002096

  • Forte
  • Forte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84


Deze aangepaste X99 zeilt in Noorwegen. De (gepensioneerde ) eigenaar vaart alle regatta's tussen Bergen en Stavanger af gedurende de zomer en eindigt meestal top 3 in de single handed klasse.

Ikzelf vaar vaak in dezelfde klasse en zie met afgunst hoe hij bij overstag gaan rustig zijn zitkussentje van BB naar SB verplaatst ( of andersom ) terwijl wij anderen druk bezig zijn met fokkeschoot, grootschoot , winch etc etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 03 dec 2018 17:27 #1002227

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Dat grenst wel aan ... schennis van iets. :-)
Ik had niet verwacht dat je daarmee in wedstrijden mee zou kunnen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 03 dec 2018 17:52 #1002233

En dan was er nog Bill King met de Galway Blazer die interessante dingen heeft gedaan met zo'n tuig. De boot is later gezonken en er is een tweede van gebouwd. Die is later door een Fin gekocht en die heeft een boek over de boot geschreven. Erg interessant boek om te lezen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 03 dec 2018 18:31 #1002244

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Maar waarom is dat dan niet de norm geworden? Er moet toch een nadeel aan kleven.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 03 dec 2018 18:37 #1002246

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Wat is precies het voordeel dan? Ik zie vooral veel lijntjes en stokken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 03 dec 2018 18:44 #1002251

Eclips schreef :
Maar waarom is dat dan niet de norm geworden? Er moet toch een nadeel aan kleven.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zoals met zoveel dingen: een oplossing voor een probleem wat niet echt bestaat.

Een junkrig heeft een zeer vlak zeil waardoor aan de wind zeilen aanmerkelijk minder efficient word. Daarbij heeft het een aanzienlijk gewicht hogerop waardoor de stabiliteit van de boot ook minder word.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 18:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 08 dec 2018 22:21 #1003610

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Wel een aardige pagina met informatie van Arne Kverneland (de eigenaar van de boot in de eerste twee foto's in het bericht van TS):

junkrigassociation.org/arne/

Zijn overwegingen om z'n boot om te bouwen:
Why junk rig?
Before giving details let me explain why I converted my boat, Malena, from Bermudian to JR, back in 1990.
  • I wanted to sail downwind with better speed and less fuss. This was actually the main reason for converting my first boat. The masthead Bermudian (Bm) rig is such a pain to sail downwind, requiring careful helming and lots of deck-work to boom out the genoa or spinnaker which is not fun for a single-hander. The JR did not disappoint me here: With the single big sail squared out, unrestricted by shrouds, the downwind leg suddenly gave really easy sailing, and the speed went up a lot ...
  • I wanted a self-tacking rig. I surely got that. The genoa winches were soon removed.
  • I wanted to get rid of all the sail bags taking up space down below. Oh yes, three foresails and a spinnaker...
  • I’d heard about the JR’s fast reefing and furling. That really works too. Now I hardly go on deck after leaving the harbour.
  • The blind zone of the genoa had given me a few real scares. A double Oh Yes! With the JR there is suddenly a free view all around.
  • New literature available. Yes, on a sailing trip to the Shetland Isles in 1989 I was able to buy the new book; Practical Junk Rig by Hasler & McLeod. With that in hand I was able to set to work.
Zijn favoriete type? "The cambered junk sail".
Zo zit het zeil van Roger Taylor trouwens ook in mekaar, met meer diepte in de onderste panelen, zodat bij reven de vlakkere panelen overblijven.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 08 dec 2018 22:31 #1003611

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Leuk zo'n jonkentuigage, als je tenminste over de goede boeg zeilt. Zo staan de zeilen ook op de foto's.

Maar nu over de andere boeg met latten tegen de mast ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 08 dec 2018 23:16 #1003620

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
brambo schreef :
Leuk zo'n jonkentuigage, als je tenminste over de goede boeg zeilt. Zo staan de zeilen ook op de foto's.

Maar nu over de andere boeg met latten tegen de mast ?

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij rusten op de eerste twee foto's de latten tegen de mast. Wat is je punt?



"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 09 dec 2018 08:08 #1003631

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
JotM schreef :
Zijn favoriete type? "The cambered junk sail".
Zo zit het zeil van Roger Taylor trouwens ook in mekaar, met meer diepte in de onderste panelen, zodat bij reven de vlakkere panelen overblijven.

Dus dat een jonktuig per definitie aan de wind "minder efficient" is, klopt ook niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 09 dec 2018 09:50 #1003657

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
JotM schreef :
brambo schreef :
Leuk zo'n jonkentuigage, als je tenminste over de goede boeg zeilt. Zo staan de zeilen ook op de foto's.

Maar nu over de andere boeg met latten tegen de mast ?

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij rusten op de eerste twee foto's de latten tegen de mast. Wat is je punt?




Een jonkentuig heeft een goede kant en een minder goede kant als de latten tegen de mast drukken.

Dat is niets nieuws. Overigens na de Galway Blazer en de Jester van Blondie Hasler maar weinig meer vernomen.

hier is wat meer info: junkrigassociation.org
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 09 dec 2018 09:56 #1003659

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ik vermoed dat het aan de wind minder efficiënt (in de zin van liftcoëfficiënt voor het hele zeil) is dan een Marconi tuig, maar heb daar eigenlijk nog nooit een rechtstreekse vergelijking van gezien. Dus over wat voor verhoudingen we het hebben, ik heb geen idee.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 dec 2018 10:40 door JotM. Reden: zinsbouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 09 dec 2018 10:04 #1003663

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
brambo schreef :
JotM schreef :
brambo schreef :
Leuk zo'n jonkentuigage, als je tenminste over de goede boeg zeilt. Zo staan de zeilen ook op de foto's.

Maar nu over de andere boeg met latten tegen de mast ?

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij rusten op de eerste twee foto's de latten tegen de mast. Wat is je punt?
<foto's geknipt>

Een jonkentuig heeft een goede kant en een minder goede kant als de latten tegen de mast drukken.

Dat is niets nieuws. Overigens na de Galway Blazer en de Jester van Blondie Hasler maar weinig meer vernomen.

Dat geldt evengoed voor de verschillende vormen van logger- en spriettuigage.

Ik heb van m'n kinderen nooit begrepen dat een opti het over de ene boeg significant slechter deed dan de andere. (Kan ook aan hun zeilkunsten liggen :whistle: )

Maar ook in het wereldje van de raid-boten varen er heel wat met een loggertuig. T zal uitmaken, maar niemand raakt in paniek.

Ik denk dat dit soort tuigages, net als op Mingming (2), op andere gronden gekozen worden dan de laatste tiende knoop.

Toevoeging: Roger Taylor is ook dit jaar weer met Mingming II naar Spitsbergen geweest. Dat je daar weinig van verneemt zou natuurlijk ook aan de watersportbladen en -sites die je leest kunnen liggen. (Dat het geen "main stream" is lijkt me evident)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 dec 2018 10:49 door JotM. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 09 dec 2018 11:54 #1003699

  • Forte
  • Forte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
De omgebouwde X-99 die hierboven als voorbeeld genoemd wordt heeft een (LYS) rating van .918, een vergelijkbare X-99 met tradiotioneel rig heeft .988 incl. spinnaker. Ik neem aan dat het verschil grotendeels in aandewindse koersen ligt dan.

Qua hoogte is de X-99 met junkerrig vergelijkbaar met mijn Oceanis 361.
Ik denk (!) dat een X-99 met traditioneel rig hoger aan de wind vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Junk rig 09 dec 2018 12:02 #1003706

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Zijn overwegingen om z'n boot om te bouwen:
Why junk rig?
Before giving details let me explain why I converted my boat, Malena, from Bermudian to JR, back in 1990.
  • I wanted to sail downwind with better speed and less fuss. This was actually the main reason for converting my first boat. The masthead Bermudian (Bm) rig is such a pain to sail downwind, requiring careful helming and lots of deck-work to boom out the genoa or spinnaker which is not fun for a single-hander. The JR did not disappoint me here: With the single big sail squared out, unrestricted by shrouds, the downwind leg suddenly gave really easy sailing, and the speed went up a lot ...
  • I wanted a self-tacking rig. I surely got that. The genoa winches were soon removed.
  • I wanted to get rid of all the sail bags taking up space down below. Oh yes, three foresails and a spinnaker...
  • I’d heard about the JR’s fast reefing and furling. That really works too. Now I hardly go on deck after leaving the harbour.
  • The blind zone of the genoa had given me a few real scares. A double Oh Yes! With the JR there is suddenly a free view all around.
  • New literature available. Yes, on a sailing trip to the Shetland Isles in 1989 I was able to buy the new book; Practical Junk Rig by Hasler & McLeod. With that in hand I was able to set to work.

Ik vroeg het al eens eerder, wat zijn nu de grote voordelen van zo'n tuigage? Als ik dit lijstje bijvoorbeeld weer zie had 'ie ook net zo goed zijn voorzeil thuis kunnen laten en precies (jaja niet helemaal) hetzelfde bereikt. Wat is het onderscheidende verschil/voordeel tussen dit en een boot met een heel groot doorgelat grootzeil zonder voorzeil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl